Logo UAB
2019/2020

Història Medieval de Catalunya

Codi: 100352 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500241 Arqueologia OT 3 0
2500241 Arqueologia OT 4 0
2500501 Història OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Virgili Colet
Correu electrònic:
Antoni.Virgili@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Haver superat les assignatures de medieval del grau.

Específicament, cap.

Objectius

Durant l'Edat Mitjana, Catalunya es configura territorialment, socialment, políticament i culturalment, i, per tant, com a realitat històrica amb personalitat pròpia. A través de l'estudi de les aportacions historiogràfiques i documentals més importants s'exposaran les línies mestres de l'origen, consolidació i evolució dels territoris que conformen l'actual Catalunya, seguint l'evolució estructural i conjuntural que experimenta el poder polític, així com la societat i l'economia catalanes durant l’Edat Mitjana.

Els estudiants hauran  de relacionar l'evolució del procés formatiu de Catalunya i els processos de feudalització i expansió territorial per conquesta amb el context general europeu.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Competències

    Història
  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar els conceptes bàsics diacrònics i temàtics propis de la ciència històrica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Avaluar críticament els diferents enfocaments actuals de l'estudi de la història de Catalunya.
  3. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Organitzar i sintetitzar les diverses explicacions existents sobre les causes del canvi social en les diferents etapes històriques de la societat catalana.
  7. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  8. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

1. Els orígens i la formació de les dinasties comtals. Guifré el Pilós i la Casa de Barcelona (segles VIII-X)

1.1. Visigots i àrabs

1.2. El domini carolingi: els comtats

1.3. Les relacions exteriors: Roma i Còrdova

1.4. La ruptura amb els francs

1.5. La possessió i explotació de la terra: aprisions i alous

1.6. L’església: monestirs i bisbats

 

2. Feudalització i expansió territorial (segles XI-XII)

2.1. Les revoltes de l’aristocràcia

2.2. El sotmetiment de la pagesia. La Pau i Treva de Déu

2.3. Els primers impulsos de la conquesta: els castells termenats; al-Andalus

2.4. El principat feudal. El comte de Barcelona. El dret i les institucions

2.5. Comtes de Barcelona i reis d’Aragó

2.6. El comtat de Barcelona i els comtats occitans

 

3. La “plenitud” catalana: la culminació de les conquestes. Les institucions. El comerç (segles XIII-XIV)

3.1. Les conquestes de Jaume I

3.2. Les conquestes de Pere II i Jaume II

3.3. Guerra i diplomàcia al Mediterrani: el nord d'Àfrica; la Gran Companyia d'Orient

3.4. La Xarxa de consolats: rutes i tècniques mercantils

3.5. Les institucions: monarquia, Corts, Diputació del General, municipis

 

4. Crisi i transformacons a la Baixa Edat Mitjana (segles XIV i XV)

4.1. Conflictivitat política: revoltes aristocràtiques; Gènova, Castella

4.2. Col·lapse demogràfic i de la producció; el fre de l'activitat mercantil

4.3. L'entronització dels Trastàmara

4.4. El problema remença i les tensions urbanes

4.5. Crisi institucional. La Guerra Civil. La Sentència Arbitral de Guadalupe

4.6. Cronologia i balanç

 

Metodologia

Assistència a classes teòriques dirigides pel professor
Classes pràctiques / seminaris sobre fonts primàries i secundàries
Realització de treballs sobre estats de la qüestió i de comentaris de documents
Estudi personal.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes teòriques i pràctiques: comentaris de documents 50 2 2, 5, 6
Tipus: Supervisades      
tutories: ressolució de dubtes; plantejament i orientació del treball de curs 15 0,6 3, 5, 7, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Recerca d'informació bibliogràfica. Lectura de textos. Redacció de treballs. Estudi personal. 75 3 1, 9, 10

Avaluació

La matèria s’avaluarà mitjançant l’aplicació dels següents procediments:

1. Dues proves parcials eliminatòries: 50 % de la nota final. Per fer la mitjana de les dues proves caldrà arribar a 3,5 sobre 10. En el cas que les dues proves parcials no arribin al 5, no es farà la mitjana ponderada i l'estudiant haurà d'anar a la recuperació.

2. Realització d'una ressenya a partir d'una monografia relativa al programa: 30 % de la nota final.

3. Realització d'exercicis escrits a partir de les pràctiques d'aula: 20 % de la nota final. En aquest percentatge, es comptabilitzarà la presència, l'interès i la participació.

L'omissió de qualsevol de les parts que configuren l'avaluació continuada suposa un zero a l'hora de fer la mitjana ponderada

Es recuperaran només les activitats d'avaluació lliurades en els terminis establerts pel professor/a de l'assignatura; en cap cas es podrà presentar un exercici per primera vegada durant el període de recuperació.

Només es considerarà un alumne "no avaluable" si ha lliurat menys del 30% de les evidències avaluables del total de l'assignatura. Cas de superar aquest límit la nota serà un suspens si no arriba als mínims establerts.

L'exercici de recuperació consistirà en un exercici de tot el temari de l'assignatura; en cap cas es considera una alternativa per pujar la nota.

La còpia de fonts escrites (internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici i la pèrdua de la convocatòria del total de l'assignatura.

Es tindran en compte els casos particulars que rebran un tractament personalitzat d'acord amb les directrius del professor de l'assignatura.

L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves escrites i revisió 50 % 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8
Treballs escrits: comentaris sobre pràctiques d'aula 20 % 3 0,12 1, 2, 5, 6, 9
treball escrit a partir de la lectura d'una monografia 30 % 3 0,12 1, 3, 7, 9, 10

Bibliografia

Aventín, M.,  Salrach, J.M. Història medieval de Catalunya. Barcelona. Proa. 1998.

Batlle, Carme. L'expansió baixmedieval. Segles XIII‑XV. Història de Catalunya, dirigida per P. Vilar, vol. III. Barcelona.  1987

Bolòs, J. Catalunya Medieval. Una aproximació al territori i a la societat a l'edat mitjana. 2000

Sabaté, Flocel. El territori de Catalunya medieval: percepció de l’espai i divisió territorial al llarg de l’edat mitjana. Barcelona. Rafael Dalmau. 1997.

Sabaté, Flocel. Catalunya Medieval, vol. II de la Història de Catalunya dirigida per Albert Balcells, L'Esfera dels Llibres, Barcelona, 2006.

Salrach, J.M. vol. I en: Història dels Paísos Catalans. Ed. Edhasa, 1980

Salrach, J.M. El procés de feudalització (s,III-XII).Història de Catalunya,dir. P. Vilar,vol.  2  Barcelona. 1988.

Durant el curs es donarà bibliografia específica de cadascun dels blocs.