Logo UAB
2018/2019

Treball de Fi de Grau

Codi: 102187 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2501232 Empresa i Tecnologia OB 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Gloria Estapé Dubreuil
Correu electrònic:
Gloria.Estape@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

La normativa pròpia de la UAB, recollida en l’article 134 del text refós aprovat pel Consell de Govern el 14 de març de 2012, estableix dos requeriments perquè l’estudiant es pugui matricular del TFG:

  1. Haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 ECTS dels tres primers cursos (art. 134.5, requisit per poder matricular assignatures de quart curs dels estudis de grau).
  2. Haver superat com a mínim dos terços del total d’ECTS del pla d’estudis (és a dir, 160 ECTS) (art. 134.7, requisit específic per matricular el TFG).

La FEiE addicionalment recomana que només es matriculi de l’assignatura TFG l’estudiant que aprovant totes les assignatures de les que formalitzi la matrícula pugui finalitzar en el curs acadèmic els seus estudis de grau.

Objectius

Segons el Reial Decret pel que s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials (RD 1393/2007 de 29 d'Octubre) el Treball Final de Grau ha d'estar orientat a l'avaluació de competències associades al títol.

El TFG constitueix la culminació del procés d'aprenentatge dels estudiants del Grau, i els permet demostrar que són capaços d'integrar coneixements i habilitats per dur a terme un treball de tipus professional dins l'àmbit d'Empresa i Tecnologia.

Competències

  • Demostrar capacitat d'adaptació a situacions noves i a nous coneixements que comportin una nova anàlisi i una posició diferent.
  • Demostrar motivació per la qualitat en els objectius i en el desenvolupament del treball.
  • Demostrar que coneixen els principis ètics de l'exercici professional, especialment en relació amb el tractament de la informació.
  • Demostrar que es coneixen els protocols, les tècniques i els mètodes de recerca del treball científic.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Fer presentacions orals adaptades a diferents audiències.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit dels sistemes d'informació de l'empresa, i promoure el treball en entorns pròxims a la realitat.
  • Redactar de manera adequada informes tècnics adaptats a les exigències dels destinataris.
  • Ser capaç d'analitzar i de sintetitzar, d'organitzar, de planificar, de resoldre problemes i de prendre decisions.
  • Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Complir els principis ètics en relació amb el tractament de la informació privada en l'àmbit empresarial.
  2. Demostrar capacitat d'adaptació a situacions noves i a nous coneixements que comportin una nova anàlisi i una posició diferent.
  3. Demostrar motivació per la qualitat en els objectius i en el desenvolupament del treball.
  4. Demostrar que es coneixen els protocols, les tècniques i els mètodes de recerca del treball científic.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  7. Fer presentacions orals adaptades a diferents audiències.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  9. Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit dels sistemes d'informació de l'empresa, i promoure el treball en entorns pròxims a la realitat.
  10. Redactar de manera adequada informes tècnics adaptats a les exigències dels destinataris.
  11. Ser capaç d'analitzar i de sintetitzar, d'organitzar, de planificar, de resoldre problemes i de prendre decisions.
  12. Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.

Continguts

El TFG haurà de ser un treball inèdit de caràcter individual en el que caldrà aplicar de forma integrada els coneixements i competències adquirits per l’estudiant al llarg del seus estudis de grau. Donada la naturalesa del grau, es recomanen treballs amb una orientació més aviat aplicada, en el que s’estudiïn i proposin solucions innovadores a problemes o projectes reals, fent servir les eines, tècniques i habilitats adquirides, particularment les relacionades amb estratègies de negoci que incorporin l’ús de tecnologies de la informació.

Metodologia

Al principi de curs es realitzarà una sessió, a càrrec del coordinador del grau, on s’explicarà el procés d'assignació dels TFG i altres aspectes que puguin ser d'interés. El calendari es farà públic amb antelació al web de la facultat.

Un cop els estudiants tenen assignat un TFG i un tutor, es posaran en contacte amb el tutor. En aquesta primera reunió l’estudiant, si tingués una preferència per desenvolupar un tema en concret diferent a l’assignat, hauria de presentar-lo al tutor i aconseguir el seu consentiment per modificar i/o adequar el contingut del TFG a fer. Aquest canvi haurà de figurar en el correu electrònic que el tutor enviarà a l’estudiant després d’aquesta primera reunió. En cap cas l’estudiant pot modificar el tutor del TFG.

Els estudiants desenvoluparan el seu treball de forma individual i comptaran amb un mínim de quatre tutories:

  • Una reunió inicial per comentar el Treball de Fi de Grau i per definir el seu enfocament. Aquesta primera reunió la demana l’alumne mitjançant e-mail quan sàpiga el tutor assignat i, com s’ha comentat, seria el moment en que l’alumne/a presentés i aconseguís el consentiment del tutor per canviar de tema;
  • Dues reunions de seguiment durant el curs acadèmic; i
  • Reunió per presentar la versió final del treball.

El tutor farà el seguiment del progrés de l’estudiant i se'n deixarà constància escrita.

El TFG podrà estar escrit en català, castellà o anglès.

Podeu trobar la normativa aprovada per la Facultat, així com el cronograma que es confecciona anualment per pautar totes les activitats a l'entorn del TFG a: http://www.uab.cat/web/estudis/treball-de-fi-de-grau-1271227272303.html

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions d'orientació 5 0,2 1, 2, 3, 6, 9, 11
Tipus: Supervisades      
Reunions de seguiment 10 0,4 1, 3, 5, 6, 8, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Elaboracio del Treball 268 10,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Preparació de presentacions 15 0,6 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12

Avaluació

El tutor/a avaluarà el TFG, així com el rendiment de l’estudiant al llarg del curs. La memòria del grau estableix el següent procediment de defensa i avaluació dels TFG:

“El Trabajo de Fin de Grado recibirá inicialmente una calificación del tutor. Dicha calificación se basará en la valoración de la memoria elaborada por el estudiante (80%) y en la presentación del trabajo por parte del alumno/a ante el tutor (20%). La nota otorgada por el tutor puede llegar hasta un máximo determinado por el Centro (7). En caso de que la calificación del tutor llegue al máximo determinado por el Centro, el alumno/a tiene el derecho a presentar su trabajo, en formato de póster, en las Jornadas que el Centro organizará con dicho fin. Durante dichas jornadas el alumno/a responderá a las preguntas que le pueda efectuar un tribunal y este decidirá la calificación final del Trabajo (podrá añadir como máximo 3 puntos a la nota de 7). La calificación final no podrá ser inferior a la otorgada por el tutor, a no ser que el tribunal compruebe mala praxis por parte del estudiante. Para los estudiantes que obtengan una nota del tutor inferior a la máxima fijada por el centro, esta nota será la nota definitiva de su Trabajo de Fin de Grado”.

Per tant, el tutor/a elaborarà un breu informe sobre la qualitat i la presentació del TFG i el qualificarà. Els aspectes que considerarà el tutor en el seu informe seran similars als que utilitzaran els tribunals en la Jornada de presentacions. El tutor posarà la seva nota a l’acta segons el calendari establert i enviarà l’informe i l’avaluació de l’estudiant tutoritzat.

Si l'estudiant no ha seguit les pautes de tutorització aprovades per la Facultat i explicitades en l'apartat de metodologia, i el tutor no té evidències suficients per poder garantir l'autoria del treball final de grau presentat per l’estudiant, pot decidir no avaluar-ne la memòria.

PRESENTACIÓ A LA JORNADA DE POSTERS

Aquells alumnes que hagin obtingut una valoració mínima de 7 per part del tutor/a podran participar en les Jornades de Pòsters que organitzarà la Facultat. Hauràn d'explicitar la seva voluntat de fer-ho a través de l'aplicatiu de què disposa la Facultat. Prèviament s’organitzarà una jornada informativa d’elaboració de Pòsters per ajudar a la seva preparació (veure calendari).

El Deganat informarà amb antelació la composició dels tribunals que avaluaran les presentacions en pòsters, el lloc i l’hora d’inici de la jornada.

QUALIFICACIÓ DEL TUTOR

Prenent com a referència una qualificació entre 0 i 10, el detall de l'avaluació de les diverses components per part del tutor/a és el següent: 

MEMÒRIA

  • Aspectes formals del document 10%
  • Aspectes de contingut 80%
    • Definició de l’objectiu 5%
    • Estructura del treball 5%
    • Referències utilitzades (manuals i/o articles, altres materials) 10% 
    • Contingut dels diferents apartats 60%
  • Capacitat de comunicació escrita 10%

 TOTAL MEMÒRIA (X)

 PRESENTACIÓ (Capacitat de comunicació oral) (Y)

 NOTA FINAL X*0.8+Y*0.2

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1.Memòria (qualificació del tutor) 56% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
2.Presentació oral (qualificació del tutor) 14% 1 0,04 1, 3, 6, 7, 10
3.Defensa del pòster (tribunal) 30% 1 0,04 1, 6

Bibliografia

En Campus Virtual o facilitada pel tutor