Logo UAB
2018/2019

Pràctiques professionals de gestió del patrimoni artístic

Codi: 100552 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500239 Història de l'Art OT 3 0
2500239 Història de l'Art OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Vie Riba
Correu electrònic:
Anna.Vie@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

els coneixements mínims necessaris per a cursar l'assignatura son haver cursat i superat les assignatures de conceptes fonamentals, museografia i totes aquelles relacionades amb la museologia que ofereix el grau. Tenen prioritat aquells alumnes que cursin l’itinerari d’art i gestió i aquells que finalitzin el grau l’any que es matriculen de l’assignatura.

 

Aquesta assignatura està pensada per ser realitzada el darrer curs del grau. Just quan l'alumne acaba i te el màxim de credits superats. Mínim 180 aprovats. Es realitza al llarg del darrer semestre del cuart curs d'historia de l'art en centres i institucions culturals amb els quals la UAB te convenis de pràctiques. Els criteris de distribució dels alumnes es en funció del nombre d’alumnes vs centres, dels requisists propis dels alumnes, dels criteris del tutor i la localització fisica dels centres respecte el lloc de residencia de l’alumne i disponibilitat.

Les pràctiques es realitzen en general durant els matins de dilluns a divendres, esporadicament en tardes i caps de setmana. Cal verificar amb el centre els horaris per no tenir incompatibilitats posteriorment.

L’Alumne haurà d’abonar una assegurança específica. Els centre no paguen als alumnes i el transport i dietes va a càrrec seu.

Objectius

Objectius:

*conèixer la realitat professional en l’àmbit de la museologia i la gestió del patrimoni cultural

*aplicar els coneixements i procediments apresos en els curricula del grau

*desenvolupar un treball de camp concret, d’acord amb les necessaris del centre

*analitzar des d’una perspectiva crítica les pràctiques realitzades per tal de millorar la inserció i el desenvolupament de professionals futurs

Competències

    Història de l'Art
  • Demostrar que es tenen coneixements bàsics de museologia i museografia, així com de la problemàtica actual sobre la conservació i la restauració del patrimoni artístic
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar, produir i difondre projectes de gestió del patrimoni artístic.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Organitzar el comissariat d'exposicions de caràcter permanent i de caràcter temporal.
  • Organitzar projectes educatius en diferents nivells de l'ensenyament de la història de l'art, aplicant els coneixements instrumentals relatius a la disciplina.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
  2. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
  4. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  5. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  7. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic.
  8. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic.
  9. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions
  10. Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
  11. Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar
  12. Dissenyar un programa museogràfic.
  13. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
  14. Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores.
  15. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
  16. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  17. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  18. Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia.
  19. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic
  20. Redactar informes d 'expertització artística.
  21. Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic.
  22. Reflexionar sobre el treball propi i el de l'entorn immediat amb intenció de millorar-los de manera continuada
  23. Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit.
  24. Tenir capacitat d'adaptar-se al mercat professional
  25. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració.
  26. Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).

Continguts

*l’alumne haurà de fer un reconeixement del medi on s’ubica el centre per arribar a l’avaluació i diagnòstic del tipus d’institució que té al davant.

*descripció i anàlisi dels elements organitzatiu

 

 

*variables en funció de la institució

Metodologia

variables en funció de la institució

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
pràctiques al centre 135 5,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26
Tipus: Supervisades      
tutoria presencial obligatòria i memòria 15 0,6 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23

Avaluació

La qualificació final de les pràctiques serà la que resulti de l’assistència obligatòria a les 135 hores al centre assignat juntament amb:

*una memòria (segons guió facilitat + calendari) 20%

*l’informe emès pel tutor del centre (Full d’avaluació facilitat ) 70%

*sessions conjuntes 10%

 

aquell alumne que no es presenti a les pràctiques o no superi l’informe emès pel tutor de centre serà suspès i no es podrà reavaluar ni tronar a matricular.

 

 

 

 

 

 

 

 

No es contempla el no presentat ni la reavaluació en aquesta assignatura

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
informe emes per tutor centre resultant de les pràctiques realitzades 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
memòria 20% 0 0 1, 3, 12, 13, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 26
sessió conjunta 10% 0 0 1, 3, 17, 22

Bibliografia

tota aquella utilitzada al llarg del grau i la que pogui recomar el tutor de centre en funció del tipus de pràctiques que es desenvolupi al centre on es porten a terme les pràctiques