Logo UAB
2023/2024

Fonaments Teòrics de la Vulnerabilitat

Codi: 44458 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4317584 Innovació Infermera Aplicada a la Vulnerabilitat i la Salut OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Rebeca Gomez Ibañez
Correu electrònic:
rebeca.gomez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jesus Adrian Escudero
Meritxell Torras Garcia
Ainhoa Flecha Fernandez Sanmamed
Carlos Angel Ordas Garcia

Equip docent extern a la UAB

Manuel Lillo

Prerequisits

No hi ha requisits previs per a la realització d’aquest mòdul.


Objectius

Aquest mòdul constitueix la base teòrica del màster. Per tant, els objectius fonamentals del mòdul són:

-     Establir els fonaments teòrics més rellevants relatius a la vulnerabilitat en l’àmbit de la salut.

-     Descriure els aspectes ontològics, epistemològics i filosòfics de la investigació en vulnerabilitat.

-     Estudiar les principals corrents de pensament desenvolupades a les últimes dècades relacionades amb la comprensió de la vulnerabilitat.

-     Analitzar críticament els determinants socials i culturals que impacten directament a la salut-malaltia dels col·lectius vulnerables.

-     Descriure els principals aspectes de gestió sanitària en el context infermer a la pràctica avançada. 


Competències

  • Comprendre els fonaments teòrics que expliquen els processos sanitaris i socials que comporten situacions de vulnerabilitat.
  • Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  • Incorporar la bioètica en el diagnòstic i la intervenció de les situacions que posen en risc de vulnerabilitat la població.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els prejudicis i discriminacions que a curt i llarg termini pateixen les poblacions vulnerables.
  2. Demostrar capacitat d'anàlisi davant la complexitat de la situació estudiada aportant una base teòrica realista i convenient.
  3. Demostrar capacitat per establir un marc conceptual adequat a la situació plantejada.
  4. Desenvolupar un raonament crític i un compromís social amb la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, des del respecte dels drets fonamentals, de la igualtat de dones i homes i de la no-discriminació
  5. Explicar les causes i conseqüències de la vulnerabilitat a partir dels models teòrics existents.

Continguts

El mòdul es distribuirà en blocs diferenciats, cadascun amb diferents temes de treball:

  • Aspectes ontològics, epistemològics i filosòfics de la investigació en vulnerabilitat.
  1. Contextualització i grans trets de la vulnerabilitat.
  2. Positivisme i post positivisme
  3. Bioètica.
  4. Cura en el marc de les ètiques contemporànies.
  • Corrents de pensament desenvolupades a les últimes dècades relacionades amb la comprensió de la vulnerabilitat.
  1. Feminisme
  2. Interseccionalitat
  3. Perspectiva de gènere
  • Anàlisi crític dels determinants socials i culturals que impacten directament a la salut-malaltia dels col·lectius vulnerables, des de una perspectiva epidemiològica i social.
  1. Immigració
  2. Multiculturalitat
  3. Determinants socials de la salut
  4. Diversitat de realitats socials
  5. Exclusió social
  6. Influència de la cultura a l’entorn sanitari.
  7. Pràctica avançada infermera i gestió sanitària.
  8. Models i teories de pràctica avançada relacionades amb l'aspecte cultural.

Metodologia

El contingut del mòdul es realitzarà en 4 setmanes, sent aquest contingut virtual i presencial.

Es faran diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge:

• Sessions teòriques virtuals asincròniques amb suport audiovisual impartides pel professorat. Aquestes sessions es posaran a disposició de l'alumnat setmanalment, segons el cronograma del mòdul.

• Seminaris de discussió. Sessions que es faran al final dels blocs teòrics de manera virtual sincrònica i/o presencial. Es poden plantejar de manera individual o grupal. Es poden realitzar diferents activitats com debats, anàlisi de casos, reflexió crítica d'articles originals o publicacions/notícies actuals, etc.

• Treball autònom. Per treballar els continguts teòrics i seminaris de cada bloc, cal un treball autònom per part de l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 12,05 0,48 2, 3, 4
Teoria virtual 18 0,72 1, 2, 3, 5
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 115,7 4,63 1, 2, 3, 4

Avaluació

El sistema davaluació consta de cinc activitats diferenciades d'avaluació:

  • Assistència i participació activa (30%): activitat necessària per assolir els objectius establerts al mòdul. La participació i la presencialitat s'avaluen en diferents moments al llarg del mòdul. S'obtindrà la nota valorant aspectes com: nombre de connexions al campus virtual, intervencions en els diferents blocs, descàrregues del material docent, assistència a les activitats, participació als seminaris, etc.
  • Prova objectiva escrita de resposta múltiple virtual (40%): aquesta avaluació es realitzarà mitjançant la resposta escrita a preguntes obertes i/o tancades tipus test amb diferents opcions de resposta, relacionades amb els continguts teòrics i els seminaris. Es realitzarà un cop finalitzat el mòdul I.
  • Lliurament d'informes/treballs (30%): lliurament de treballs i activitats realitzades relacionades amb els continguts teòrics i els seminaris.

 

Les activitats avaluatives es treu de forma habitual en Moments diferents Segons calendari.

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL DEL MÒDUL:

Es consideraran les següents:

• Excel·lent (EX). L'alumnat ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma fent les seves justificacions conevidències.

• Notable (N). L'alumnat ha aconseguit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma amb algunes evidències.

• Aprovat (AP). L'alumnat pot assolir les competències avaluades amb supervisió.

• Suspens (SS). L'alumnat no ha aconseguit les competències avaluades.

• No avaluable (NA). L'alumnat no ha realitzat les activitats programades per assolir les competències.

1.- La qualificació final del mòdul serà la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats davaluació. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del 9.0 al 10 Matrícula d´Honor

2.- El requisit per a l'obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut una puntuació mínima de 5 a cadascuna.

3.- Es considerarà no avaluable i es puntuarà com a zero, quan lalumnat no shagi presentat a una de les proves d'avaluació.

4.- L'alumnat té dret a la revisió de les proves davaluació. Amb aquesta finalitat es concretaran les dates al Campus Virtual.

5.  L'alumnat que no hagin superat lassignatura podran presentar-se a un examen final o una prova final de recuperació virtual. Per tenir dret a la prova final de recuperació, l'alumnat s'ha d'haver presentat totes les proves d'avaluació.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe virtual 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5
Entrega de informes / Treballs 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5
Prova objectiva escrita de resposta múltiple virtual 40% 2,25 0,09 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

Rogers, A.C. (1997), Vulnerability, health and health care. Journal of Advanced Nursing, 26: 65-72. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.1997026065.x

Sellman, D. (2005), Towards an understanding of nursing as a response to human vulnerability. Nursing Philosophy, 6: 2-10. https://doi.org/10.1111/j.1466-769X.2004.00202.x

Yasmin Gunaratnam. (2013) Cultural vulnerability: A narrative approach to intercultural care. Qualitative Social Work 12:2: 104-118.

Alligood, MR. (2013). Nursing Theory: Utilization & Application. 5th edition. Missouri. ISBN: 978-0-323-09189-3

Gustafson, DL. (2005) Transcultural Nursing Theory From a Critical Cultural Perspective, Advances in Nursing Science, 28 - Issue 1: 2-16.

McCormack, B. & McCance, T. (2010) Person-centred Nursing: Theory, Models and methods, 208. https://eresearch.qmu.ac.uk/handle/20.500.12289/3451


Programari

Es recomana disposar de l'aplicació informàtica TEAMS