Logo UAB
2023/2024

Llengua i Gènere

Codi: 106982 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Zurron Servera
Correu electrònic:
irene.zurron@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.


Objectius

L'assignatura vol fomentar la reflexió crítica sobre la capacitat de la llengua i els discursos d'intervenir en la construcció del gènere. Es pretén examinar la llengua com a producte cultural, convencional i en evolució que s'impregna i participa de les pràctiques i les diferències socials.


Resultats d'aprenentatge

  • CM39 (Competència) Resoldre problemes en l'àmbit professional fent servir bones pràctiques comunicatives inclusives.
  • KM26 (Coneixement) Avaluar l'articulació de les identitats de gènere en els discursos de la cultura mediàtica.
  • KM70 (Coneixement) Reconèixer la capacitat del llenguatge per a intervenir en la construcció del gènere.
  • SM19 (Habilitat) Reconèixer l'univers referencial de textos escrits i orals, literaris i no literaris, en diverses llengües.
  • SM20 (Habilitat) Proposar mecanismes per a promoure els usos no sexistes del llenguatge en entorns educatius.
  • SM21 (Habilitat) Emprar el llenguatge de forma que no es discrimini cap identitat de gènere.
  • SM22 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent utilitzant de forma precisa el vocabulari necessari.

Continguts

TEMA 1. Introducció a la llengua, el llenguatge i el discurs.

TEMA 2. Relacions entre llengua i gènere.

TEMA 3. Sexisme lingüístic, estereotips i rols de gènere a la comunicació.

TEMA 4. Discussions i propostes per a un ús no sexista de la llengua.

TEMA 5. Estratègies de subversió.

TEMA 6. Llengua i gènere en la literatura i la cultura.


Metodologia

  • Activitats dirigides, integrades per classes teòriques, debats i pràctiques d'aula (presencials o virtuals).
  • Activitats autònomes, on s'inclou la lectura dels textos proposats i l'elaboració de treballs.
  • Activitats supervisades, que han de permetre l'elaboració en grup d'un treball i la seva presentació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides 45 1,8 CM39, KM26, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22
Lectura i anàlisi de textos 30 1,2 CM39, KM26, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22
Tipus: Supervisades      
Presentacions orals i discussions 25 1 CM39, KM26, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22
Tutories programades 5 0,2 CM39, SM20, SM22
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs i projectes 45 1,8 CM39, KM26, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22

Avaluació

  • La nota final serà la mitjana de les notes de les tres activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys una nota mitjana de 5.
  • En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
  • L'estudiant rebrà la qualificació de Suspens si no ha lliurat una de les activitats d'avaluació.
  • L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat dues o més de les activitats d'avaluació.
  • L'estudiant que obtingui una nota final inferior a 5, podrà optar a la recuperació si s'ha presentat, almenys, a 2 de les 3 activitats d’avaluació.
  • Cal demostrar un bon domini de la llengua tant oral com escrita. Els errors ortogràfics i gramaticals descomptaran 0,25 cadascun.
  • En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, les activitats i la participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, assegurant que tot l'estudiantat hi pot accedir.
  • En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que esprodueixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Descripció

Valor

Treball crític

El treball haurà de demostrar la lectura de bibliografia i la capacitat de reflexió crítica. La professora proposarà els temes a tractar.

30%

Presentació

L'exposició (presencial o virtual) es prepararà i es farà en grup. Haurà de versar sobre un tema vinculat al contingut de l'assignatura, que s'haurà d'haver acordat amb la professora.

30%

Examen final

L'examen avaluarà els continguts teòrics i pràctics que s'hauran vist al llarg del semestre i seguirà un format mixt que inclourà: preguntes tipus test, preguntes de reflexió i anàlisi de textos. La professora assenyalarà la data de l'examen a l'inici del curs.

40%

 

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'estudiant que opti per l'avaluació única haurà de realitzar tres actividads avaluatives:

Descripció

Valor

Treball crític

El treball haurà de demostrar la lectura de bibliografia i la capacitat de reflexió crítica. La professora proposarà els temes a tractar.

30%

Comentari crític de les lectures

Comentari crític i reflexiu guiat sobre les lectures obligatòries.

30%

Examen final

L'examen avaluarà els continguts teòrics i pràctics que s'hauran vist al llarg del semestre i seguirà un format mixt que inclourà: preguntes tipus test, preguntes de reflexió i anàlisi de textos. La professora assenyalarà la data de l'examen a l'inici del curs.

40%


Els dos treballs s'entregaran el mateix dia de l'examen final.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exposició oral (treball en grup) 30% 0 0 CM39, KM26, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22
Prova escrita 40% 0 0 CM39, KM26, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22
Treball crític 30% 0 0 CM39, KM26, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22

Bibliografia

Beard, Mary (2018). Mujeres y poder. Barcelona: Editorial Crítica.

Butler, Judith (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Editorial Síntesis.

Calero, María Ángeles (1999). Sexismo lingüístico: Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Madrid: Narcea Ediciones.

Carbonell, Neus i Torras, Meri (1999). Feminismos literarios. Madrid: Arco Libros.

Cixous, Hélène (2001). La risa de la medusa: Ensayos sobre la escritura. Barcelona: Anthropos.

Fernández, Anna María (2012). La violencia en el lenguaje o el lenguaje que violenta. Equidad de género y lenguaje. México: Ítaca Editorial / UAM.

Foucault, Michel (2007). «Método». A: Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. México: Siglo XXI Editores.

Marçal, Maria-Mercè (2004). Sota el signe del drac. Barcelona: Proa.

Platero, Lucas, Roson, María i Ortega, Esther (2016).  Barbarismos queer y otras esdrújulas. Barcelona: Bellaterra.

Philips, Susan, Steele, Susan i Tanz, Christine (1999). Lengua, género y sexo desde una perspectiva comparada. Quito: Abya Ayala.

Fe, Marina (coord.) (1999). Otramente, lectura y escritura feministas. México: PUEG / FFyL / FCE.

Sau, Victoria (2000). Diccionario ideológico feminista. Vol.I, II i III. Barcelona: Icaria.

Segarra, Marta (2021). Comunidades con acento. Barcelona: Icaria.

Spivak, Gayatri Chakravorty (2020). «Poden parlar els subalterns?». L’Espill, núm. 63-64, p. 177-233.

Subirats, Marina (2013). Forjar un hombre, moldear una mujer. Barcelona: Editorial Aresta.

Tannen, Deborah (1996). Género y discurso. Barcelona: Editorial Paidós.

Woolf, Virginia (2014). Una cambra pròpia. Sabadell: La Temerària Editorial.


Programari

El programari habitual.