Logo UAB
2023/2024

Higiene alimentària

Codi: 101009 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500502 Microbiologia OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Manuela Hernandez Herrero
Correu electrònic:
manuela.hernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Artur Xavier Roig Sagues
Carolina Ripollés Àvila
Pedro Rodriguez Lopez

Prerequisits

Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’alumnat repassi els coneixements adquirits a les assignatures de primer, segon i tercer curs:

  • Microbiologia
  • Ecologia microbiana
  • Microbiologia dels Aliments
  • Epidemiologia de les malalties infeccioses

Objectius

L’assignatura d'Higiene Alimentària és una assignatura integradora d’altres assignatures que pretén que l’alumnat sigui capaç de desenvolupar un sistema que permeti a la indústria alimentària aplicar i gestionar d’una manera racional les mesures i condicions necessàries per a controlar els perills i garantir l'aptitud d’un producte per al consum humà.

Objectiu general

  • Identificar i analitzar els perills significatius que poden aparèixer en totes i cadascuna de les fases de producció i comercialització dels aliments. Així com identificar els diferents factors que poden afectar a la qualitat higiènica d'un aliment per tal d’aplicar les mesures de control apropiades, tot gestionant les activitats per tal de garantir l'aptitud d’un producte per al consum humà.

Objectius específics

  • Identificar, analitzar i avaluar els perills biològics, químics i físics més significatius.
  • Identificar els factors que afecten la presència dels perills als aliments per tal d’establir els límits crítics i els seus sistemes de vigilància, així com la vida útil del producte.
  • Identificar les mesures preventives per controlar la presència o desenvolupament dels perills durant l’elaboració dels aliments
  • Desenvolupar i gestionar el sistema d’anàlisi de Perills i Punts de Control crítics
  • Desenvolupar i gestionar les pràctiques que proporcionen l’entorn bàsic i les condicions operacionals necessàries per a la producció d’aliments segurs.
  • Auditar els sistemes de gestió de l'APPCC i dels requisitsprevis

Competències

  • Aplicar les metodologies adequades per aïllar, analitzar, observar, cultivar, identificar i conservar microorganismes.
  • Identificar i resoldre problemes.
  • Obtenir, seleccionar i gestionar la informació.
  • Utilitzar bibliografia o eines d'Internet, específiques de microbiologia i d'altres ciències afins, tant en llengua anglesa com en la llengua pròpia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre el sistema d'Anàlisi de Perills i Punts de Control Crítics (APPC).
  2. Conèixer els requisits higiènics exigits a les indústries alimentàries.
  3. Conèixer i interpretar la legislació relativa a microorganismes en diferents tipus d'indústries.
  4. Identificar els perills en els aliments, valorar-ne el risc, gestionar-lo i comunicar-lo.
  5. Identificar i resoldre problemes.
  6. Obtenir, seleccionar i gestionar la informació.
  7. Utilitzar bibliografia o eines d'Internet, específiques de microbiologia i d'altres ciències afins, tant en llengua anglesa com en la llengua pròpia.

Continguts

TEMA 1. Conceptes: Higiene dels Aliments. Tendències actuals en la higiene i la seguretat alimentària. El sistema d’anàlisi de Perills i Punts de Control Crítics i els Requisits previs.

TEMA 2. Aspectes legals en la higiene alimentària. Aplicació de la normativa europea, nacional, autonòmica i local. Recomanacions del Còdex amb relació a la higiene alimentària.

TEMA 3. Identificació dels perills biològics, químics i físics i dels factors que afecten la seva presència.

TEMA 4. El sistema d'Anàlisi de Perills i control de punts crítics (APPCC). Barreres tècniques en la seva implantació. Etapes claus en l'elaboració del sistema APPCC. Estudi i desenvolupament del sistema APPCC. Formació de l’equip, descripció del producte. Descripció del seu ús. Elaboració del diagrama de flux i la seva verificació. Anàlisi de perills i selecció dels més significació. Identificació de les mesures preventives i/o control. Identificació dels Punts de Control Crítics, establiment dels límits crítics, dels sistemes de vigilància o comprovació i de les mesures correctores. Verificació del sistema. Documents, registres i validació del Pla.

TEMA 5. Programa de control de proveïdors. Definició. Desenvolupament del programa. Factors a considerar: proveïdors i especificacions dels productes. Descripció i registre de les activitats. Importància del control de proveïdors. Documents i registres

TEMA 6. Programa de traçabilitat. Definició. Bases legals. Beneficis i requisits per a la seva implantació. Importància i aspectes a considerar en el desenvolupament del pla de traçabilitat. Documents i registres

TEMA 7. Disseny i manteniment d'instal·lacions i equips. Ubicació de les indústries. Característiques generals en el disseny de les instal·lacions. Característiques dels materials. Descripció, comprovació i registre de les activitats de manteniment.

TEMA 8. Programa de Neteja i desinfecció. Definició. Aspectes claus a considerar en el disseny de pla: nivell de risc, avaluació de la brutícia, selecció de detergents i desinfectants. Factors que afecten l'eficàcia dels desinfectants. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres

TEMA 9. Pla de Control plagues i altres animals indesitjables. Definició. La lluita integrada contra Plagues. Dispositius emprats per a la lluita contra plagues. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres

TEMA 10. Pla de control de l'aigua. Definició de la potabilitat. Criteris sanitaris de l'aigua de consum humà. Característiques de les instal·lacions. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres

TEMA 11.  Pla de control d’al·lèrgens i substàncies que provoquen intolerància. Informació requerida en el control de proveïdors i a l'etiquetatge del producte elaborat. Mesures per evitar contaminacions encreuades: Magatzems, processat i neteja i desinfecció. Comprovació,  mesures correctores i control del pla. Documents i registres

TEMA 12. Pla de control de subproductes i residus. Definició. Aspectes higiènics en l’eliminació dels residus. Classificació, separació, emmagatzematge, retirada. Caracterització dels subproductes i residus. Comprovació, mesures correctores i control del pla. Documents i registres

TEMA 13. Pla de control de les temperatures: Descripció dels equips utilitzats. Activitat de comprovació i calibratge. Registres d’aliments, equips i ambient.   Mesures correctores i control del pla.

TEMA 14. Pla de formació del Personal manipulador i Capacitació. Aptituds prèvies del personal. Objectiu del pla. Fases a considerar en el seu desenvolupament, implantació i avaluació. Coneixements generals i específics. Comprovació,  mesures correctores i control del pla


Metodologia

El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:

Presencials:

1) Classes teòriques: consistents en classes magistrals amb suport de TICs, a on s’explicaran els conceptes fonamentals dels temes bàsics de la matèria.

2) Pràctiques d'aula de resolució de les activitats d’autoaprenentatge grupal aplicats a la indústria alimentària: es realitzaran sessions al final del semestre. Cada grup haurà d’exposar, amb el suport visual, els aspectes més importants dels treballs duts a terme.

3) Tutories: es faran tutories al llarg del curs per fer el seguiment dels treballs d’autoaprenentatge, i altres aspectes relatius a l’assignatura. Les tutories s’encaminaran principalment a orientar i resoldre els dubtes de l'alumnat. Les tutories es podran fer individuals o en grup, depenent dels objectius, de forma presencial o per TEAMS amb cita prèvia.

No presencials:

1) Activitats d’autoaprenentatge de realització individual i/o en grup: Es tracta d'una tasca aplicada a un requisit previ en la que l’alumnat haurà de fer la recerca d'informació, juntament amb l'aportada pel professorat. Es farà un treball que es presentarà documentalment al professorat.

2) Activitats d’autoaprenentatge de realització en grup (APPCC): l'alumnat haurà de fer una activitat sobre un tema plantejat pel professorat, seguint unes pautes formals i de continguts comuns a tots els grups. El treball s’haurà de lliurar per escrit cap al final del semestre.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes practiques 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Classes teòriques (classes expositives o magistrals) 39 1,56 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Tutories 4 0,16 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 57 2,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Preparació de casos pràctics i activitats d'avaluació continuada 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades en l'avaluació continuada, mitjançant:

a)     Primer Control: dels Temes 1 al 4 i les activitats relacionades amb l’autoaprenentatge individual realitzades en aquest període amb un pes del 25% de la nota final.

b)     Segon Control: dels Temes 5 al 14, i les activitats relacionades amb l’autoaprenentatge individual realitzades en aquest període, més el material tractat en els seminaris, amb un pes del 35% en la nota final

c)     Activitat d’autoaprenentatge de realització individual o grupal (requisit previ): tindrà un pes del 10% en la nota final.

d)     Activitats d’autoaprenentatge de realització en grup (cas APPCC). Es valorarà tant el treball escrit com la seva presentació oral. Es tindrà en compte a la nota final el grau de participació de l'alumnat. L'activitat de l'APPCC tindrà un pes en la nota final d’un 30 % (treball escrit 25% i l'exposició oral 5%).

Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver-hi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de “No Avaluable” quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

Per aprovar l’assignatura es demana:

  1. Un mínim de 5 punts (sobre 10) en cadascun dels dos controls. En cas de no arribar a aquesta nota, caldrà presentar-se a l’examen de recuperació
  2. Un mínim de 5 punts (sobre 10) en l'activitat d’autoaprenentatge grupal (cas APPCC). En cas de no arribar a aquesta nota, el grup podrà fer en un termini d'una setmana, les modificacions oportunes per tal de millorar el treball.

Per fer la mitjana de les notes de les activitats d’autoaprenentatge, la nota dels controls han de ser com a mínim de 5 punts (sobre 10).

Avaluació única

L'avaluació única consistirà en:

1)    una prova en el qual s'avaluaran els continguts de tot el programa de l'assignatura. La nota aconseguida en aquesta prova de síntesi correspondrà al 60% de la nota final de l'assignatura, i cal un 5 sobre 10, per aprovar-la.

2)    Una activitat d’autoaprenentatge relacionada amb un requisit previ amb un pes d’un 10% de la nota final,

3)    Una activitat d’autoaprenentatge relacionada amb un cas APPCC amb un pes d’un 25% el document escrit i un 5% la presentació oral. Cal un 5 sobre 10 per aprovar-la.  En cas de no arribar a aquesta nota, es podrà realitzar les modificacions oportunes i fer el seu lliurament el dia de recuperació.

La prova de síntesi es durà a terme el mateix dia, hora i lloc que el segon control de l'avaluació contínua. El lliurament de les activitats d’autoaprenentatge i la presentació oral es farà el mateix dia que el de la prova de síntesi. L'examen de recuperació per a l'avaluació única es farà el mateix dia, hora i lloc que l'examen de recuperació de l'avaluació contínua. 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de realització en grup APPCC (autoaprenentatge) 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Activitats d'avaluació continuada de realització individual/grupal (Prerequisit) 10 0 0 2, 3, 5
Primer Control (individual) 25 2 0,08 1, 3, 4, 5
Segon control (individual) 35 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Bibliografía més rellevant

 

Altres recursos bibliográfics

 Pàgines WEB


Programari