Logo UAB
2023/2024

Fisiologia i metabolisme microbià

Codi: 100772 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500250 Biologia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Mas Gordi
Correu electrònic:
jordi.mas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Cal haver cursat amb èxit la Microbiologia i la Bioquímica del Grau de Microbiologia, o assignatures de continguts equiparables.


Objectius

L'assignatura té com a objectiu proporcionar a l'estudiant una visió global del funcionament dels diferents processos que permeten el creixement de les cèl·lules procariotes i la seva adaptació a un ambient canviant. En la primera part de l'assignatura es presenten de forma jeràrquica els principals elements del procés de construcció i creixement cel·lular: biosíntesi, polimerització de macromolècules, formació d'estructures, processos de transport i secreció; fent èmfasi en la valoració quantitativa del seu impacte en la despesa global de creixement. A continuació es presenten els diferents mecanismes que permeten l'obtenció de l'energia necessària per portar a terme els processos abans esmentats. En aquesta part l'estudiant aprèn a fer prediccions sobre la viabilitat de determinades reaccions metabòliques així com a determinar el rendiment energètic de diferents tipus de metabolisme. Al llarg de l'assignatura, s'introdueixen les eines necessàries per poder realitzar estudis de fisiologia microbiana: treball amb bioreactors en continu, realització de balanços metabòlics i càlcul de taxes metabòliques.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Comprendre els processos que determinen el funcionament dels éssers vius en cada un dels seus nivells d'organització.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Descriure el paper dels microorganismes en processos industrials d'interès i com a productors de compostos clau en el desenvolupament de les nostres societats i en la millora de la qualitat de vida.
  4. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  5. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  10. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  11. Tenir capacitat d'organització i planificació.

Continguts

1.-Composició de la cèl·lula bacteriana.

2.-Diversitat i abundància relativa dels components cel·lulars

3.-Envoltes cel·lulars

4.-Estructura i formació dels components del citoplasma.

5.- Sistemes de secreció de proteïnes en procariotes.

6.-Anàlisi del cost energètic de la construcció cel·lular

7.- Bioenergètica i cadenes de transport d'electrons

8.-Utilització de substrats orgànics

9.-Metabolisme fermentatiu

 


Metodologia

La docència de l'assignatura s'articula a través d'una combinació de classes de teoria, classes de problemes i de seminaris participatius.

Teoria. Les classes de teoria estan dissenyades per permetre que l'estudiant incorpori de forma progressiva els elements necessaris per assolir un coneixement estructurat del funcionament de les cèl·lules procariotes. Els continguts s'imparteixen a l'aula utilitzant recursos docents que estan a la disposició de l'estudiant a través de moodle.

Problemes. Les classes de problemes estan estrictament dedicades a treballar de manera interactiva amb el professor, en grups de dimensions més reduïdes que els de teoria, procediments de càlcul destinats a determinar la coherència de dades experimentals, a fer balanços metabòlics i a formular prediccions sobre la viabilitat de diversos tipus de metabolisme.

Seminaris. En els seminaris es portarà a terme una discussió supervisada d'articles científics seleccionats i relacionats amb el contingut de l'assignatura. Els articles es distribueixen prèviament, juntament amb un qüestionari relacionat amb el seu contingut. Els qüestionaris s'han d'omplir i lliurar obligatòriament abans de l'inici de la discussió.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Classes de teoria 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Seminaris 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutoria 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi 31 1,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Lectura de textos 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Recerca bibliogràfica 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Resolució de problemes 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

L'avaluació es realitzarà mitjançant dos exàmens cada un dels quals contribueix a la nota final amb un 45%. En cada un dels exàmens s'avaluarà teoria (amb un pes del 60%) i seminaris/problemes (amb un pes del 40%). El 10% restant de la nota complementarà la nota dels exàmens només si aquests han estat aprovats i es posarà en funció del nivell de participació en les sessions de seminaris/problemes, requerint la realització de les tasques assignades en els terminis establerts. Per superar l’assignatura s’ha d’obtenir una qualificació de 5 sobre 10 o superior en cada examen. En cas de no superar algun dels exàmens es podrà procedir a la seva recuperació en la data programada al final del semestre. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final. Igualment, en aquesta mateixa data, els estudiants que hagin superat l'assignatura i vulguin millorar la seva nota podran presentar-se a un examen global de l'assignatura. La presentació a l’examen de millora de nota comporta la renuncia a la qualificació obtinguda prèviament.


AVALUACIÓ ÚNICA
Examen únic comú que inclou tant teoria com preguntes corresponents a les sessions de seminaris/problemes. L’avaluació única consisteix en una prova única que inclou els continguts de tot el programa de teoria amb un pes de 60% i de seminaris/problemes amb un pes de 40%. La nota obtinguda en aquesta prova és el 90% dela nota final de l’assignatura. El 10% restant correspon a les evidències de les sessions de seminaris/problemes
El lliurament d’evidències de les sessions de seminaris/problemes seguirà el mateix procediment que a l’avaluació continuada.
La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1. Teoria (60%) + Seminaris (40%) 45% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Examen 2. Teoria (60%) + Problemes (40%) 45% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Participació en les activitats programades 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Brock Biology of Microorganisms, Global Edition (16a. ed.) 2021. By: Michael T. Madigan, Jennifer Aiyer, Daniel Buckley, W. Sattley, David Stahl. Pearson Educación. ISBN: 978-1-292-40479-0, ebook ISBN: 978-1-292-40506-3.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010567908206709


Programari