Logo UAB
2023/2024

Dret del treball II

Codi: 100499 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions laborals OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Maria Fuste Miquela
Correu electrònic:
josepmaria.fuste@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits. Tanmateix, per assolir les competències i els resultats d'aprenentatge és fonamental haver consolidat prèviament les corresponents a l'assignatura de primer curs, segon semestre, "Dret del Treball I"


Objectius

Consolidar el coneixement de les bases del Dret del Treball assolides a DTI i adquirir la capacitat d'aplicació dels instruments reguladors del règim jurídic de la Relació Individual de Treball (primera part). Inclou diversos continguts formatius, d'entre els quals destaquen:

  • Accés al treball. Classes i tipus de contractes de treball
  • Classificació profesional, drets i deures de les parts
  • Igualtat i drets fonamentals en la relació de treball
  • Règim jurídic del temps de treball. Drets de conciliació de la persona treballadora
  • Règim jurídic del salari. Gènere i igualtat salarial a la normativa laboral

L'assoliment dels resultats d'aprenentatge és bàsic perquè l'alumnat pugui superar, al llarg del segon semestre, l'assignatura Dret del Treball III


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Assessorar i gestionar en matèria d'ocupació i de contractació laboral.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer funcions de representació i de negociació en diferents àmbits de les relacions laborals.
  • Reconèixer les qüestions laborals i de la seguretat social i aplicar la legislació i els criteris jurisprudencials als supòsits que es presentin a la pràctica.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Representar tècnicament les persones o les entitats en l'àmbit administratiu, fiscal i processal, i de defensa davant dels tribunals del Social.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar i utilitzar a la pràctica docent els mecanismes dels convenis col·lectius.
  2. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  3. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  4. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  5. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  6. Descriure el procés ordinari i els processos especials.
  7. Explicar el contracte de treball i les seves modalitats.
  8. Explicar les modalitats de la col·locació i de la intermediació en el mercat de treball.
  9. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  10. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  11. Resoldre les qüestions pràctiques relacionades amb la suspensió i l'extinció de la relació laboral aplicant la legislació i la jurisprudència.
  12. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  13. Treballar de manera autònoma.
  14. Treballar en equip.

Continguts

LLIÇÓ 1 ACCÉS A L'OCUPACIÓ. CONTRACTE DE TREBALL (I): CONCEPTE, ELEMENTS, CONTINGUT
Preliminar. Accés a l'ocupació
1. Contracte de treball
1.1 Concepte, caràcters, elements
1.2 Subjectes (remissió DT I)
2. Forma i formalitats
3. Validesa i eficàcia
4. Contingut
5. Període de prova en el contracte de treball
LLIÇÓ 2 CONTRACTE DE TREBALL (II): TIPOLOGIA SEGONS LA DURADA
1. Contractació indefinida i temporal: consideracions generals
2. Contractes de treball de durada indefinida
2.1 Contracte de treball de durada indefinida ordinari
2.2 Contracte de treball fix discontinu i altres tipologies
3. Contractes de treball de durada temporal causal
LLIÇÓ 3 CONTRACTE DE TREBALL (III): ALTRES CLASSES I MODALITATS
1. Contractes de treball  formatius
2. Contractes de treball a temps parcial
3. Altres modalitats i tipus de contractes de treball
LLIÇÓ 4 PRESTACIÓ DEL TREBALL. DRETS I DEURES DE LES PARTS
1. Sistemes de classificació profesional. Enquadrament professional
2. Lloc de la prestació. Especial referència al “treball a distància” i al "teletreball"
3. Drets i deures de les parts. Limitacions. Pactes típics
4. Dignitat de la persona, igualtat i drets fonamentals en les relaciones laborals
LLIÇÓ 5 TEMPS DE TREBALL
1.Jornada laboral. Durada
1.1 Jornada ordinària
1.2 Jornades especials
1.3 Ampliació: hores extraordinàries
2. Descansos. Diari, setmanal, anual, festivitats
3. Horari de treball. Concepte i classes
4. Conciliació: reducció, adaptació, permisos
LLIÇÓ 6 PRESTACIÓ SALARIAL (I): CONCEPTE I ESTRUCTURA 
1. El salari
1.1 Concepte i forma
1.2 Modalitats i sistemes salarials
2. Igualtat salarial en treballs d'igual valor
3. Estructura del salari
4. Percepcions extrasalarials
LLIÇÓ 7 PRESTACIÓ SALARIAL (II): FIXACIÓ, PAGAMENT I GARANTIES 
1. Fixació del salari. Salari mínim interprofessional, salari de conveni, acords de les parts
2. Lloc, temps i forma de pagament
3. Protecció del salari
4. Fons de Garantia Salarial 

Metodologia

El procés d’aprenentatge en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

Activitats dirigides. Respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció del docent i que es desenvolupa en grup (classes magistrals) o subgrup (pràctiques a l’aula, seminaris)

  1. Classes magistrals. Es tracta d’una activitat on el protagonisme principal recau en la persona docent i tenen un caràcter essencialment teòric. Consistiran en l’exposició de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els materials que eventualment es facilitin a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual.
  2. Classes pràctiques. Amb un protagonisme compartit entre la persona docent i l'estudiant, aquestes activitats tindran un caràcter pràctic i consistiran en l’execució de tres UNITATS PRÀCTIQUES, cadascuna de les quals implicarà un treball previ fora de l’aula i un treball presencial a l’aula basat en la resolució i discussió col·lectiva de casos pràctics i/o en l'elaboració de documents jurídics, etc. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en equip o individualment, segons es determini.

Activitats supervisades. Aquelles que, tot i que es poden desenvolupar de manera autònoma, requereixen la supervisió més o menys puntual del personal docent. Es desenvoluparan individualment o en equips reduïts, amb el suport no presencial del professor, orientades a la preparació de les pràctiques avaluables. Consistiran en la següent tipologia (orientativa): elaboracióde fitxes-resum de sentències o de normativa, realització d’esquemes conceptuals d’epígrafs del temari, cerca i lectura de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics.

Activitats autònomes. Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'estudiant organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en equip, com la recerca i l’estudi, l’elaboració d’esquemes o resums. També la resolució de casos/qüestions pràctiques quan s'hagi de realitzar previament al lliurament i/o debat a l'aula. En aquesta assignatura una part essencial de les activitats autònomes es vincula a completar, analitzar i estudiar els continguts de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 19,5 0,78 1, 6, 7, 11
Classes pràctiques 19,5 0,78 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14
Tipus: Supervisades      
Cerca de jurisprudència, legislació, bibliografia 5 0,2 2, 9, 12, 13
Elaboració d'esquemes. Cerca i lectura de materials per a la resolució de pràctiques avaluables. Redacció a l'aula d'una part dels lliuraments per a les pràctiques avaluables 20 0,8 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 14
Redacció de treballs 10 0,4 2, 3, 7, 10, 12, 14
Tutorització final 6 0,24 6, 7, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 3, 7, 12, 13, 14
Lectura textos jurídics 10 0,4 2, 3, 7, 13
Redacció/resolució d'una part dels lliuraments per a les pràctiques avaluables 15 0,6 2, 3, 5, 7, 9, 10, 12, 14

Avaluació

Conductes fraudulentes: la còpia o intent de còpia en un examen implicarà la qualificació de 0 en l'assignatura i la pèrdua d’un eventual dret a la reavaluació. El lliurament d’una pràctica avaluable en la que hi hagi indicis de plagi o quan, en el treball en equips, es faci constar una coautoria falsa o inexacta qualitativament i/o quantitativa, implicarà un 0 en aquella activitat i una primera advertència. En cas de reiteració de la conducta la persona o les persones implicades suspendran l'assignatura (0) i perdran el dret a la recuperació.
 
 
I. AVALUACIÓ CONTINUADA: combina l'avaluació continuada de les classes pràctiques i la resolució d'un examen final.
 
1 Avaluació continuada de les classes pràctiques.
 
a) Es faran tres unitats pràctiques puntuables al llarg del curs. Cadascuna tindrà una activitat d'avaluació. La puntuació final de les activitats serà la mitjana de les tres notes obtingudes (entre 0 i 10 punts).
Abans de l’inici de la docència es publicaran al campus Virtual la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.
b) Desenvolupament de les pràctiques. Cada unitat pràctica es desenvoluparà en principi en dues o tres sessions (una sessió cada setmana) i requerirà una assistència regular al llarg del curs. En cada pràctica, les primeres sessions seran de preparació, en les quals l'alumnat haurà d'haver elaborat individualment o en equips de treball el desenvolupament teoricopràctic de la matèria objecte d'estudi, per al seu debat i/o resolució d'exercicis a l'aula (en equip o individualment). Hi haurà una posterior sessió que consistirà en l'AVALUACIÓ de la unitat pràctica, mitjançant la resolució d'un cas pràctic i/o de preguntes curtes o de tipus test sobre la matèria treballada. Aquesta avaluació podrà tenir una part de resolució individual i una part de resolució en equip
 
2 Examen D'AVALUACIÓ: consistirà en la resolució de cinc preguntes de desenvolupament sobre la matèria tractada en la docència teòrica i pràctica. Es valoraran especialment la comprensió i l'expressió jurídiques, així com la capacitat de relacionar i aplicar els conceptes jurídics bàsics de l'assignatura. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana corresponent. 
 
3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació. Càlcul de la nota de l'assignatura si la puntuació de l'examen d'avaluació és igual o superior a 4'5: la puntuació obtinguda en l'avaluació continuada de les pràctiques tindrà un valor del 50% de la nota i la puntuació obtinguda a l'examen final d'avaluació tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de punts 5 sobre 10.
 
Atenció: quan la qualificació de l'examen d'avaluació sigui inferior a 4'5 sobre 10, la nota de l'assignatura serà suspens (a l'acta hi constarà la nota sobre 10 obtinguda a l'examen d'avaluació o la mitjana entre la nota de pràctiques i la de l'examen, si aquesta mitjana és inferior a la nota de l'examen).
 

II. REAVALUACIÓ en avaluació continuada: 
 
ATENCIÓ: l'alumnat que al llarg del desenvolupament de l'assignatura no s'hagi presentat a activitats avaluables que en conjunt sumin un 2/3 parts de la nota de l'assignatura NO TINDRÀ DRET A REAVALUACIÓ. 
 
1. Reavaluació d'alumnes que han aprovat les pràctiques i s'han presentat a l'examen d'avaluació, però que han suspès el sistema d'avaluació continuada. Se'ls conserva la nota de pràctiques. Faran un examen teòric de reavaluació, amb els mateixos criteris de contingut i qualificació aplicats en el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació.
2. Reavaluació d'alumnes que  han obtingut una nota inferior a 5 en l'avaluació continuada de les pràctiques i que s'hagin presentat a l'examen d'avaluació.
Per a l'alumnat que tingui dret a la reavaluació es realitzarà un examen teoricopràctic que constarà de dues parts: 
  • Una part teòrica que consistirà en la resolució de cinc preguntes de desenvolupament. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota. 
  • Una part pràctica que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràcticambel contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
  • En aquesta reavaluació la nota final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana de la puntuació obtinguda en les dues parts. L'assignatura s'aprovarà quan s'hagin superat independentment (nota mínima 5 sobre 10) cadascuna de les dues parts de l'examen teoricopràctic. En cas de no superar una de les parts, la nota de l'assignatura serà SUSPENS (a l'acta hi constará la nota sobre 10 obtinguda en la part suspesa).
III. AVALUACIÓ ÚNICA
Només per a l’alumnat que l'ha sol·licitada i li ha estat concedida
Convocatòria/es. Dates, horaris, aules: establerts oficialment per la Facultat
• Contingut: test (20% nota), cinc preguntes de desenvolupament (40% nota), resolució d’un cas pràctic amb/sense materials de consulta a criteri de la persona docent que n’informarà amb l’antelació necessària (40% de la nota) 
• Durada de la prova: 2h i 30m
• Qualificació: cadascuna de les parts es qualificarà de 0 a 10. A la puntuació obtinguda a cada part se li aplicaran els percentatges indicats i s’obtindrà la nota final de 0 a 10. Per tal d’aprovar l’assignatura s’ha d’obtenir una nota mínima total de 5 sobre 10 i que tant a la part corresponent a les preguntes de desenvolupament com a la resolució del cas pràctic s’hagi obtingut una nota mínima de 4’5 punts a cadascuna. Si no es compleix aquest requisit, la nota que constarà a l’acta serà la mitjana obtinguda, amb un màxim de 4’4 punts.
 
Recuperació
• Només tindrà dret a reavaluació l’alumnat que s’hagi presentat a l’Avaluació Única i hagi obtingut una nota total igual o superior a 3’5 punts sobre 10.
• No es conservarà la nota de cap de les parts de l’examen d’avaluació en cas d’estar aprovada
• Contingut, criteris, qualificació: els mateixos que s’apliquen a la prova suspesa.
 
IV. REVISIÓ DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ 
Exàmens d'avaluació/reavaluació i d'avaluació única: el professorat fixarà dia i hora de revisió publicant una nota al campus virtual i/o mitjançant informació el dia de l'examen.
Activitats d'avaluació continuada fetes al llarg del semestre: l'alumnat interessat a revisar les qualificacions haurà de posar-se en contacte per correu electrònic amb el professor/a corrector de les proves per fixar dia i hora de revisió, dins del termini que s'hagi indicat en la publicació de cadascuna de les notes.
 

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXAMEN TEÒRIC 50 per 100 de la nota 2 0,08 1, 6, 7, 8, 9, 11, 12
PRÀCTIQUES AVALUABLES. Es faran 3 proves (1 per cada UNITAT PRÀCTICA. Temps aproximat 1h) 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14

Bibliografia

1. BIBLIOGRAFIA GENERAL: a l’inici de la docència el professorat responsable detallarà els aspectes per a la seva utilització sobre la base dels següents materials i criteris.

a) OBLIGATÒRIA (objecte d’avaluació en les parts que indiqui l'equip docent): en  format electrònic accessible a través d’internet

Manual ACCESSIBLE ON LINE DES DE LA BIBLIOTECA (és probable que només hi pugueu accedir des de l'entorn UAB). Abans d'accedir al manual us heu de connectar a  Biblioteca Virtual Tirant. Una vegada connectats podreu accedir al manual (el proveïdor permet fer d'impressions parcials limitades). El personal docent indicarà els continguts de consulta obligatòria

  1. Lecciones de Derecho del Trabajo   Jesús R. Mercader Uguina,Tirant lo blanch, València, última edició, accés on line

b) Recomanada (no té caràcter obligatori) A efectes informatius s'indica la referència d'altres manuals que serviran de base per a la preparació de la docència teòrica i pràctica de l'assignatura: 

  1. GPS LABORAL. CARLOS L. ALFONSO MELLADO; GEMMA FABREGAT MONFORT,   Tirant lo blanch, València, última edicio, accés on line
  2. Compendio de Derecho del Trabajo: Cruz Villalón; Jesús. Madrid, Tecnos, última edició
  3. Derecho del Trabajo: Martín Valverde, Antonio, Rodríguez-Sañudo, Fermín i García Murcia, Joaquín. Madrid, Tecnos, última edició
  4. Per a les classes pràctiques: Pérez Amorós, Francesc i Solà Monells, Xavier (Directors): Materials per a l'aprenentatge del Dret del Treball (Adaptats a l'Espai Europeu d'Educació Superior), Col·lecció Materials, Servei de Publicacions de la UAB, edició 2015

2. NORMATIVA NECESSÀRIA 

CONSULTEU la "Biblioteca Jurídica General" del BOE (Boletín Oficial del Estado), d’accés gratuït i actualitzada permanentment. Per a l'assignatura Dret del Treball a COLECCIÓN CÓDIGOS ELECTRÓNICOS UNIVERSITARIOS, descarregueu-vos el CÓDIGO UNIVERSITARIO DE DERECHO DEL TRABAJO

 

3. Altra normativa, resolucions judicials, convenis col·lectius i altra documentació jurídica d’interès

DISPOSEU D'UN AMPLI catàleg de recursos electrònics (BASES DE DADES DE DRET) accessibles des del web de la Biblioteca  o des del  Cercador. S'hi pot accedir des del Campus UAB i TAMBÉ DES DE FORA DE LA UAB: en aquest cas és possible que hagueu d'accedir a l'enllaçARE: https://www-uab-cat.are.uab.cat/biblioteques/

RECOMANATS PER DRET DEL TREBALL 

  1. Aranzadi Instituciones -Normativa, jurisprudència
  2. vLex. V-lex - Normativa, sentències  
  3. La Ley. Articles en revistes, sentències, etc
  4. Biblioteca Virtual Tirant. Tirant on Line - Bibliografia, normativa, jurisprudència, doctrina, formularis 

Com accedir a la normativa, manuals, sentències i a les bases de dades - Com utilitzar les bases de dades on line de la Biblioteca per consultar bibliografia del curs (manuals, etc), imprimir limitadament, etc.  

Una vegada feta la matrícula i iniciat el curs vodreu veure a l'Aula Moodle de l'assignatura uns vídeos explicatius ->

En vista de les reformes normatives, la consulta i l'estudi de la matèria s'han de fer amb la redacció vigent de la norma. Pels manuals i repertoris de normativa NOMÉS és vàlida l'última edició, amb les actualitzacions que indiqui el professorat. És del tot desaconsellable utilitzar materials (apunts, etc) de cursos anteriors.


Programari

No s'utilitzarà programari específic