Logo UAB
2022/2023

Immunohematologia

Codi: 44438 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4317563 Medicina Transfusional i Teràpies Cel·lulars i Tissulars/Transfusion Medicine and Cellular and Tissue Therapies OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Garcia Lopez
Correu electrònic:
joan.garcia.lopez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Altres indicacions sobre les llengües

L’idioma de treball serà l’anglès, però serà possible comunicar-se en castellà. El material de l’assignatura també serà en anglès.

Equip docent

Eduardo Muñiz Diaz
Masja de Haas

Prerequisits

Cal tenir un nivell B2 d’anglès o equivalent.

Objectius

En aquest mòdul, dedicat a la immunohematologia, s'estudiaran les bases teòriques, els grups sanguinis (classificació, estructura i funció). S'estudiaran en profunditat malalties com la trombocitopènia neonatal aloimmune, la malaltia hemolítica del nounat, la trombocitopènia fetal i la neutropènia neonatal autoimmune.

Competències

  • Definir estratègies de laboratori per al diagnòstic de la malaltia hemolítica, citopènies autoimmunitàries, malalties hematològiques i altres efectes immunològics adversos de la transfusió.
  • Integrar coneixements científics i tècnics d'acord amb el compromís ètic i el codi deontològic.
  • Prendre decisions raonades basades en una anàlisi crítica i objectiva.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre els fonaments de la immunohematologia i les tècniques bàsiques utilitzades per al diagnòstic dels processos immunològics relacionats amb els eritròcits, els granulòcits i les plaquetes.
  2. Comprendre la utilització del sistema HLA i les seves relacions en el context de diferents malalties.
  3. Crear un algoritme adequat a cada cas.
  4. Integrar coneixements científics i tècnics d'acord amb el compromís ètic i el codi deontològic.
  5. Prendre decisions raonades basades en una anàlisi crítica i objectiva.
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

1. Grups de glòbuls vermells.

2. Grups de plaquetes.

3. Grups de granulòcits.

4. Sistema HLA.

Metodologia

Aquest curs seguirà una metodologia activa i constructiva. No compta només el contingut, a més cal llegir, reflexionar i aplicar el coneixement a situacions raonablement properes, per crear un aprenentatge significatiu.

Així doncs, es treballarà amb exemples de la vida real i amb estudis de casos, reflexionant sobre situacions complexes i poc estructurades per trobar-hi solucions adequades.

Fidels a la metodologia proposada, els estudiants són el centre del procés d’aprenentatge i generen coneixement interactuant de manera significativa amb els seus companys, amb el material docent i amb l’entorn. Aquest programa no només ensenya sobre l’entrenament en un mitjà virtual, sinó que l’estudiant també viurà cada dia aquesta experiència d’aprenentatge.

Al començament de la unitat, el professor o professora presentarà al grup una proposta de planificació de l’aprenentatge amb els objectius específics que s’han d’assolir, les activitats d’aprenentatge que es duran a terme, els recursos necessaris i les dates recomanades per a cada activitat.

Les dates per portar a terme aquestes activitats són recomanades per al seguiment i ús apropiats del curs. Les úniques dates que es consideren immòbils són el principi i el final de les unitats didàctiques. Això significa que els estudiants podran seguir la seva pròpia planificació, però hauran de respectar les dates d’inici i finalització de cada unitat didàctica.

Es recomana treballar de manera contínua i constant i no deixar que les tasques s’acumulin en cada data límit. Acumular tasques per a una sola data pot portar a un treball accelerat, pressionat pel temps, i a no gaudir de l’aprenentatge o de les reflexions addicionals. A més, el curs proporciona activitats de dinàmica de grup i, per portar a terme un treball cooperatiu, cal un mínim de sincronització temporal.

Algunes activitats s’han d’enviar al professor o professora en línia perquè puguin ser valorades, juntament amb l’evolució de l’aprenentatge. El professor o professora tornarà el treball comentat de manera que l’estudiant podrà seguir reflexionant i aprenent. La data límit per a aquestes activitats és la data final de cada unitat didàctica. Altres activitats consistiran a discutir i treballar junts en espais compartits.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Discussions 20 0,8 1, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Casos Virtuals/Resolució de Problemes 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6
Elaboració de Treballs 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi Personal 30 1,2 4, 5, 6, 7
Lectura d'Articles/Reportatges d'Interès/Vídeos 30 1,2 4, 5, 6, 7
Prova/Esquema 30 1,2 4, 5, 6, 7

Avaluació

El mòdul s'avaluarà mitjançant la realització de les activitats següents:

1. Exercici 1: Establir un estudi comparatiu dels programes profilàctics amb immunoglobulina anti-D a diferents països. Aquesta activitat representarà el 5% de la puntuació final.

2. Exercici 2: Descriure els procediments de proves prenatals al país de l'estudiant. Aquesta activitat representarà el 9% de la puntuació final.

3. Exercici 3: Dos casos destudi (AIHA i HDN). Aquesta activitat representarà el 13,5% de la puntuació final.

4. Exercici 4: Prova individual de selecció múltiple. Aquesta prova representarà el 13,5% de la puntuació final.

5. Exercici 5: Discussió oberta. Aquesta activitat representarà el 9% de la puntuació final.

6. Exercici 6: Dos casos destudi (FNAIT i RPT). Aquesta activitat representarà el 4% de la puntuació final.

7. Exercici 7: Discussió oberta. Aquesta activitat representarà el 8% de la puntuació final.

8. Exercici 8: Prova individual de selecció múltiple. Aquesta prova representarà el 4% de la puntuació final.

9. Exercici 9: Discussió oberta. Aquesta activitat representarà el 4% de la puntuació final.

10. Exercici 10: Cas destudi (ANG). Aquesta activitat representarà el 5% de la puntuació final.

11. Exercici 11: Prova individual de selecció múltiple. Aquesta prova representarà el 5% de la puntuació final.

12. Exercici 12: Prova individual de selecció múltiple. Aquesta prova representarà el 20% de la puntuació final.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Execici 12 20% 15 0,6 2, 4, 5, 6, 7
Exercicis 1, 2, 3 i 4 45% 10 0,4 1, 3, 4, 5, 6, 7
Exercicis 5, 6, 7 i 8 20% 35 1,4 1, 3, 4, 5, 6, 7
Exercicis 9, 10 i 11 15% 15 0,6 1, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Daniels G: Blood group antibodies in haemolytic disease of the fetus and newborn; in: Hadley A, Soothill P (eds.): Alloimmune disorders of pregnancy. Anaemia, thrombocytopenia and neutropenia in the fetus and newborn. Cambridge, Cambridge university press, 2002.

Mollison PL, Engelfriet CP, Contreras M.: Haemolytic disease of the fetus and the newborn; in: Mollison PL, Engelfriet CP, Contreras M (eds): Blood transfusion in clinical medicine, ed. 11th ed., Oxford Blackwell Science, 2005.

Franklin IM: Prevention of rhesus haemolytic disease of the fetus and newborn. Lancet 2009; 373(9669):1082.

Moise KJ, Jr.: Management of rhesus alloimmunization in pregnancy. Obstet Gynecol 2008; 112(1):164-176.

Moise KJ: Fetal anemia due to non-Rhesus-D red-cell alloimmunization. Semin Fetal Neonatal Med 2008; 13(4):207-214.

Koelewijn JM, Vrijkotte TG, van der Schoot CE, Bonsel GJ, de HM: Effect of screening for red cell antibodies, other than anti-D, to detect hemolytic disease of the fetus and newborn: a population study in the Netherlands. Transfusion 2008; 48(5):941-952.

Dajak S, Stefanovic V, Capkun V: Severe hemolytic disease of fetus and newborn caused by red blood cell antibodies undetected at first-trimester screening (CME). Transfusion 2011; 51(7):1380-1388.

Koelewijn JM, de HM, Vrijkotte TG, Bonsel GJ, van der Schoot CE: One single dose of 200 microg of antenatal RhIG halves the risk of anti-D immunization and hemolytic disease of the fetus and newborn in the next pregnancy. Transfusion 2008; 48(8):1721-1729.

NICE: NICE issues guidance for RhD-negative women during pregnancy. 2002. Report No.: 2002/024 ed.

Joy SD, Rossi KQ, Krugh D, O’Shaughnessy RW: Management of pregnancies complicated by anti-E alloimmunization. Obstet Gynecol 2005; 105(1):24-28.

Hackney DN, Knudtson EJ, Rossi KQ, Krugh D, O’Shaughnessy RW: Management of pregnancies complicated by anti-c isoimmunization. Obstet Gynecol 2004; 103(1):24-30.

McKenna DS, Nagaraja HN, O’Shaughnessy R: Management of pregnancies complicated by anti-Kell isoimmunization. Obstet Gynecol 1999; 93(5 Pt 1):667-673.

Alcock GS, Liley H: Immunoglobulin infusion for isoimmune haemolytic jaundice in neonates. Cochrane Database Syst Rev 2002; (3):CD003313.

Mainie P: Is there a role for erythropoietin in neonatal medicine? Early Hum Dev 2008; 84(8):525-532.

Crowther C, Middleton P: Anti-D administration after childbirth for preventing Rhesus alloimmunisation. Cochrane Database Syst Rev 2000; (2):CD000021.

Engelfriet CP, Reesink HW, Judd WJ, Ulander VM, Kuosmanen M, Koskinen S, Rouger P, Morelati F, Tantalo V, Fujii T, de HM, van der Schoot CE, Overbeeke M, Koelewijn J, Bonsel G, Vrijkotte T, Zupanska B, Martin-Vega C, Parra LR, de SM, Contreras M, Panzer S, Ulm B, Mayr WR: Current status of immunoprophylaxis with anti-D immunoglobin. Vox Sang 2003; 85(4):328-337.

Kumpel BM: On the immunologic basis of Rh immune globulin (anti-D) prophylaxis. Transfusion 2006; 46(9):1652-1656.

Clausen FB, Christiansen M, Steffensen R, Jorgensen S, Nielsen C, Jakobsen MA, Madsen RD, Jensen K, Krog GR, Rieneck K, Sprogoe U, Homburg KM, Grunnet N, Dziegiel MH: Report of the first nationally implemented clinical routine screening for fetal RHD in D- pregnant women to ascertain the requirement for antenatal RhD prophylaxis. Transfusion 2012; 52(4):752-758.

West K, Anderson D, McAlister V et al. Alloimmune thrombocytopenia after organ transplantation. N Engl J Med 1999; 341:1504-1507.

Lubenow N, Eichler P, Albrecht D. et al. Very low platelet counts in post-transfusion purpura falsely diagnosed as Heparin-induced thrombocytopenia: report of four cases and review of literature. Thrombosis Research 2000; 100: 115-125.

Metcalfe P, Watkins NA, Ouwehand WH et al. Nomenclature of human platelet antigens. Vox Sanguinis 2003; 85: 240-245.

Welling KL, Taaning E, Lund BV, Rosenkvist J, Heslet L. Post-transfusion purpura (PPT) and disseminated intravascular coagulation (DIC). Eur J Haematol 2003; 71: 68-71.

Morishita K, Wakamoto S, Miyazaki T et al. Life-threatening adverse reaction followed by thrombocytopenia after passive transfusion of fresh frozen plasma containing anti-CD-36 (Nak) isoantibody. Transfusion 2005; 45:803-806.

Pavensky K, Webert KE, Goldman M. Consequences of transfusion platelet antibody: A case report and literature review. Transfusion 2008; 48:1981-1989.

Barba P, Pallarés P, Nogués N, Canals C, Gracia M, Vinyets I, Muñiz-Diaz E. Post-transfusion purpura caused by anti-HPA-3a antibodies that are only detectable using whole platelets in the platelet immunofluorescence test. Transfus Med 2009; 20: 200-202.

Lynce F, Yin F, Alcorn K, Malkosvka V. Post-transfusion purpura in an African-American man due to human platelet antigen-5b alloantibody: a case report. J of Case Med Reports 2012 6: 420.

Programari

No hi ha programari específic per a aquest Mòdul.