Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313774 Ecologia terrestre i gestió de la biodiversitat | OT | 0 | 1 |
El mòdul no te requerimients específics.
L’objectiu del mòdul és proporcionar als estudiants una visió actualitzada dels principals fonaments i aproximacions de l’ecologia terrestre posant èmfasi en els avanços més recents en la disciplina, així com en els principals conceptes que s'han revisat i consolidat al llarg del temps. A més dels continguts específics d'ecologia terrestre, es treballaran aspectes generals de l’adquisició i els límits del coneixent científic a través de la investigació, així com aspectes transversals que afecten diferents objectes d’estudi ecològic, com la formalització dels conceptes ecològics i la seva aplicació a diferents escales espacials i temporals. Amb aquest objectiu es tractarà el procediment de comunicació dels resultats de la recerca científica a través de la seva publicació, analitzant l’estructura dels texts científics, principalment articles, i el procés de redacció i revisió.
Principis generals:
Coneixement científic i canals de comunicació científica
Ciència reproduïble
Fonaments d'ecologia terrestre:
Ecologia evolutiva
Macroecologia i filogeografia
Autoecologia i plasticitat fenotípica
Poblacions estructurades i metapoblacions
Pèrdua de biodiversitat i funcionament d'ecosistemes
Assemblatge de comunitats
Interaccions interespecífiques: antagonisme, facilitació, xarxes
Biogeografia funcional
Balanços i fluxos d'aigua, carboni i nutrients
Serveis ecosistèmics
Canvi global
El mòdul s’estructura en base a una selecció de texts, principalment articles científics. A partir d’aquestes publicacions es realitzaran diferents activitats que permetran presentar els principals temes de l’ecologia terrestre, així como el procés d’adquisició y transmissió del coneixement científic. Per tant, el corpus de continguts d’ecologia s’adquirirà amb de la contextualització de problemes i situacions concretes. Aquesta aproximació permet mostrar a l’estudiant la interrelació entre diferents conceptes i coneixements y mostra d’una forma realista la manera com apareix i es consolida el coneixement en aquesta disciplina.
Per tant la metodologia del mòdul es basa en la lectura, anàlisi i discussió de texts científics d’ecologia, realitzant diferents activitats que inclouen lectura de texts, redacció de treballs, elaboració i exposició oral y pública de treballs, resolució d’exercicis, a més de sessions expositives per part del professorat i tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de informes, presentacions i materials | 40 | 1,6 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball personal de lectura i anàlisi de texts | 67,5 | 2,7 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Es requereix una assistència mínima del 80% en las sessions programades per cada professor/a
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en les classes i seminaris | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Documents i materials presentats en classe | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball final del mòdul | 30% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Text general de referència:
Levin, S.A. (2009) The Princeton guide to Ecology. Princeton University Press.
El llistat concret de texts (articles) en el que es basarà el mòdul es proporcionarà abans del començament del mòdul.
No aplica