Logo UAB
2022/2023

Ecologia Política

Codi: 42406 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sergio Villamayor Tomas
Correu electrònic:
sergio.villamayor@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Panagiota Kotsila
Esteve Corbera Elizalde
Sergio Villamayor Tomas

Prerequisits

If not native English speaker: valid IELTS (with a minimum score of 6.5) or TOEFL (minimum 550 paper based, 213 computer based, 79 web-based) score report or a Cambridge Certificate of Proficiency in English or Cambridge Certificate in Advanced English.
The students must hold an undergraduate degree with relevance to environmental or urban studies. Preferably with previous training in a social science (i.e., business, sociology, political science, economics)

Objectius

En aquest curs explorarem el camp interdisciplinari de l'Ecologia Política. L'Ecologia Política és un enfocament teòric i metodològic per a l'estudi dels sistemes socio-ecològics que se centra en el conflicte, el poder i la distribució desigual dels costos i beneficis ambientals.
Aquest curs li familiaritzarà amb els conceptes bàsics utilitzats pels ecòlegs polítics i li ensenyarà a aplicar aquests conceptes al seu material empíric.
Li introduirem en una forma profundament nova i crítica de veure i entendre els problemes, la política i les polítiques mediambientals.

 A la fi d'aquest curs haurà de ser capaç de dur a terme, si ho desitja, un projecte d'investigació d'ecologia política pel seu compte. A més, aprendràs a llegir i analitzar les ciències socials, i milloraràs les teves habilitats d'escriptura i argumentació.

Competències

  • Aplicar els coneixements d'economia ambiental i ecològica a l'anàlisi i a la interpretació de problemàtiques ambientals.
  • Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  2. Conèixer les diferències en l'acostament als problemes ambientals per part de l'ecologia política.
  3. Desenvolupar una visió integradora de la relació economia, política i sistemes biofísics.
  4. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  7. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

El curs consta de dotze classes. Cada classe, excepte la primera que serà de benvinguda i introductòria, es basa normalment en dues lectures, que en la majoria dels casos proporcionen una perspectiva teòrica i una altra empírica. La lectura empírica sol aplicar els conceptes i idees presentats en la lectura teòrica a través d'un estudi de cas. Discutirem les lectures en grup a classe i esperem que tots participin activament en els debats i que hagin llegit les lectures amb antelació. Les classes combinaran presentacions en powerpoint per part dels professors, discussió de les lectures i treballs en grup basats en temes específics, material videogràfic i altres.

El curs es divideix en tres parts, de quatre classes cadascuna. La part I, impartida per Esteve Corbera i Sergio Villamayor-Tomas, introduirà l'ecologia política i alguns dels principals pensadors i conceptes de camp, així com un exemple de la manera en què les lents de l'ecologia política s'han aplicat a l'estudi de la gestió comunitària dels recursos naturals. La part II és impartida per Esteve Corber i presentarà temes seminals dins de l'ecologia política, principalment associats a contextos rurals. La Part III és impartida per Panagiota Kotsila i es centrarà en l'ecologia política urbana i l'ecologia política feminista, explorant també qüestions de justícia social i mediambiental en les ciutats. La Part IV final consistirà en una sessió de reflexió sobre els mètodes utilitzats en l'ecologia política.

Tots els articles i material de lectura per a la classe estaran disponibles a través de la plataforma en línia de la intranet de la UAB / Moodle abans que comenci el curs, i s'hi quedaran fins a tres mesos després de la finalització de la classe, després de la qual cosa s'eliminaran. Haurà visitar l'enllaç amb regularitat i comprovar si hi ha canvis a la plataforma, com el document amb les tasques setmanals. L'examen final també es pujarà a través de la plataforma Moodle. Si us plau, comproveu que pot i sap utilitzar la plataforma en línia abans de l'inici de curs.

 

PART I – WHAT IS POLITICAL ECOLOGY?

Week 1 – What is political ecology? (Esteve Corbera)

 Robbins, P., 2004. Political versus Apolitical Ecologies. (Chapter 1) in Political Ecology, Blackwell.

LeBillon P., Duffy R., 2018. Conflict ecologies: Connecting political ecology and peace and conflict studies, Journal of Political Ecology, 25(1): 239-260. https://doi.org/10.2458/v25i1.22704 

Optional

Blaikie, P. (2008) Epilogue: Towards a future for political ecology that works. Geoforum, 39: 765-772.

Rocheleau, D.E. (2008) Political ecology in the key of policy: from chains of explanation to webs of relation. Geoforum, 39(2): 716-727. 

 

Week 2 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 1.0? (Sergio Villamayor-Tomas)

 Ostrom, E. 1990. Governing The Commons. Cambridge University Press, New York.

 (pp. 58-82)

Cole, D. H., Epstein, G., & McGinnis, M. D. (2014). Digging deeper into Hardin's pasture: the complex institutional structure of ‘the tragedy of the commons’. Journal of Institutional Economics, 10(3), 353-369.

 

Week 3 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 2.0 (Sergio Villamayor-Tomas)

 Agrawal, A. 1994. I don’t need it but youcan’t have it: Politics on the commons. PastoralDevelopment Network 36:36–55.

Scholtens, Joeri. 2016. The elusive quest for access and collective action: North Sri Lankan fishers’ thwarted struggles against a foreign trawler fleet. International Journal of the Commons, 10(2).

 

PART II – SEMINAL THEMES WITHIN POLITICAL ECOLOGY

Week 4 – Ecological distribution conflicts (Esteve Corbera)

 Martinez-Alier, J., 2009. Social metabolism, ecological distribution conflicts, and languages of valuation. Capitalism Nature Socialism, 20(1): 58-87.

Scheidel, A., Del Bene, D., Liu, J.,Navas, G., Mingorría, S., Demaria, F., Avila, S., Roy, B., Ertör, I., Temper, L., Martínez-Alier, J., 2020. Environmental conflicts and defenders: A global overview. Global Environmental Change, 63: 102104.

 Optional

Atkins E. & Hope J. C., 2021. Contemporary political ecologies of hydropower: insights from Bolivia and Brazil, Journal of Political Ecology, 28(1): 246-265.

Demaria, F., 2010. Shipbreaking at Alang–Sosiya (India): an ecological distribution conflict. Ecological Economics, 70(2): 250-260.

 

 Week 5 – The social construction of nature (Esteve Corbera)

 Robbins, P., 2004. Challenges in Social Construction (Chapter 6). In Political Ecology, Blackwell

Sleto B., 2008, The Knowledge that Counts: Institutional Identities, Policy Science, and the Conflict Over Fire Management in the Gran Sabana, Venezuela. World Development, 36(10): 1938-1955.

 Optional

Benjaminsen, T.A., Aune, J., Sidibé, D. (2010) A critical political ecology of cotton and soil fertility in Mali. Geoforum, 41: 647-656.

Davis, D.K., 2005. Indigenous knowledge and the desertification debate: problematising expert knowledge in North Africa. Geoforum, 36: 509–524.

 

Week 6 – Conservation and control (Esteve Corbera)

 Neumann R.P., 2015. ‘Nature conservation’. In: The Routledge handbook of political ecology, Routledge.

Bocarejo, D., Ojeda, D., 2016. Violence and conservation: Beyond unintended consequences and unfortunate coincidences. Geoforum, 69: 176-183.

 Optional

Bluwstein J., 2018. From colonial fortresses to neoliberal landscapes in Northern Tanzania: a biopolitical ecology of wildlife conservation. Journal of Political Ecology 25(1): 144-168.

Corbera, E., 2012. Problematizing REDD+ as an experiment in payments for ecosystem services. Current Opinion in Environmental Sustainability, 4: 612–619.

 

PART III – URBAN POLITICAL ECOLOGY

Week 7 – Urban political ecology and urban nature’s neoliberalisation (Panagiota Kotsila)

 Heynen, N., Kaika, M., Swyngedouw, E. (2006) Urban Political Ecology: Politicizing the production of urban natures. In In the Nature of Cities (pp. 16-35). Routledge.

Kotsila, P., Anguelovski, I., Baró, F., Langemeyer, J., Sekulova, F. and JT Connolly, J., (2021). Nature-based solutions as discursive tools and contested practices in urban nature’s neoliberalisation processes. Environment and Planning E: Nature and Space, 4(2), pp.252-274.

Optional

AbdouMaliq Simone on Cities, Neoliberalism and the Commons, Theory, Culture & Society: https://www.theoryculturesociety.org/abdoumaliq-simone-on-cities-neoliberalism-and-the-commons/ 

 

Week 8 – Green gentrification and environmental justice struggles (Panagiota Kotsila)

Gould, K., & Lewis, T. (2016) Green Gentrification: Urban Sustainability and the Struggle for Environmental Justice. Routledge. Chapter 1 and 2.

Anguelovski I. (2013) Beyond a livable and green neighborhood: Asserting control, sovereignty, and transgression in the Casc Antic of Barcelona. International Journal of Urban and Regional Research 37: 1012-1034.

Optional

Giovanna Di Chiro, 2018. "Canaries in the Anthropocene: storytelling as degentrification in urban community sustainability," Journal of Environmental Studies and Sciences, Springer;Association of Environmental Studies and Sciences, vol. 8(4), pages 526-538.

 

Week 9 – Biopolitics and public health in the city (Panagiota Kotsila)

Foucault, M. (2003) ‘17th March 1976’ (chapter 11). In: Society Must Be Defended”: Lectures at the Collège de France, 1975-1976. Macmillan.

Ortega, A. A. C. (2020). Exposing Necroburbia: Suburban Relocation, Necropolitics, and Violent Geographies in Manila. Antipode.

Optional

Zeiderman, Austin (2013). "Living dangerously: Biopolitics and urban citizenship in Bogotá, Colombia." American ethnologist 40, no. 1: 71-87.

Cole HVS, Anguelovski I, Baró  F, Garcia Lamarca M, Kotsila P, Pérez-del-Pulgar, Shokry G, Triguero-Mas M. (2020). The Future of Cities: What the COVID-19 pandemic is teaching us about power and privilege, gentrification, and urban environmental justice. Cities & Health

 

PART III – FEMINIST POLITICAL ECOLOGY

Week 10 – Feminist Political Ecology in urban contexts (Panagiota Kotsila)

Doshi, S. (2017). Embodied urban political ecology: Five propositions. Area, 49(1), 125-128.

Truelove, Y. (2011). (Re-)Conceptualizing water inequality in Delhi, India through a feminist political ecology framework. Geoforum, 42(2), 143–152.

Optional

Mollett, S. (2017). Feminist political ecology, postcolonial intersectionality, and the coupling of race and gender. (Chapter 9). In Routledge handbook of gender and environment, London and New York: Routledge, 146-158.

HeynenN. Urban political ecology III: The feminist and queer century. Progress in Human Geography. 2018;42(3):446-452.

 

Week 11 – Feminist Political Ecology in rural contexts (Sergio Villamayor-Tomas)

Agarwal, B. (1992). The gender and environment debate: Lessons from India. Feminist studies, 18(1), 119-158.

Nightingale, A. J. (2011). Bounding difference: Intersectionality and the material production of gender, caste, class and environment in Nepal. Geoforum, 42(2), 153-162.

 

PART IV – POLITICAL ECOLOGY METHODS

Week 12 – Can you sum up a poem? A critical survey of political ecology methods (Sergio Villamayor-Tomas)

Rocheleau, D. (1995). Maps, numbers, text, and context: Mixing methods in feminist political ecology. The Professional Geographer, 47(4), 458-466.

Zimmerer, K. S. (2015). Methods and environmental science in political ecology. In The Routledge handbook of political ecology (pp. 172-190). Routledge.

 

Exam - 30th of January 2022

Metodologia

Veure Evaluació

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Work in large group (classroom) 30 1,2 1, 2, 3, 6, 7
Work in small groups 6 0,24 1, 2, 3, 7
Tipus: Autònomes      
At home short assignment(s) 19 0,76 7
Readings 25 1 2, 3
Self-study 61 2,44 4, 5, 6

Avaluació

1. Tasca setmanal

Cada setmana hauràs d'escriure un assaig de 250 paraules, centrat en una pregunta relacionada amb les lectures d'aquesta setmana. Hauràs de lliurar l'assaig a professor abans de l'inici de cada classe en format digital (a través de la plataforma Moodle, en principi).
La tasca serà qualificada (d'1 a 10) i se li retornarà amb comentaris a el començament de la següent classe. Si vols discutir les teves tasques o la nostra avaluació pots demanar una cita amb el professor corresponent.

La nota mitjana de les tasques no es tindrà en compte per a la nota final, llevat que sigui superior a la nota del teu examen final, en aquest cas comptarà per al 50% de la teva nota global.
Les tasques setmanals l'ajudaran a reconèixer els seus punts febles i a millorar la seva redacció, atès que l'examen final consistirà en preguntes amb el mateix estil que les tasques setmanals.

La manca de lliurament d'un assaig tindrà un impacte en la seva nota final global: es restarà mig punt de la seva nota final per cada assaig no lliurat.
En cas que faltis a una classe, estiguis malalt, etc., has de informar-nos amb antelació i lliurar l'assaig la setmana següent o més tard segons l'acordat amb el professor (encara que no es qualificarà).

Els auditors també han d'escriure la tasca setmanal però estan exempts de l'examen.

Criteris d'avaluació de la tasca setmanal:

  • Força i desenvolupament efectiu dels arguments utilitzats per recolzar la seva posició.
  • Connexions analítiques clares amb conceptes apropiats de l'educació física i relacionats amb ella.
  • Utilització eficaç d'informació secundària amb fins tant descriptius com analítics.
  • Capacitat de sintetitzar i utilitzar hàbilment la informació procedent de diverses fonts.
  • Comunicació (claredat, concisió).

2. Participació a classe

Es fomenta la participació a classe, però no s'avaluarà ni qualificarà. Cada persona té un estil de comunicació diferent, a alguns els agrada parlar molt i d'altres menys.
Fomentem el debat i la participació amb el nostre estil d'ensenyament, i intentarem animar el major nombre possible de persones que parlin i es posicionin respecte a les lectures i als el debat.
Portem a terme els debats assumint que heu fet les lectures, i heu de ser capaços de parlar sobre les mateixes si el professor us ho demana.

3. Examen

Tindrà lloc el 30 de gener i suposarà el 100% de la seva nota final si és superior a la mitjana dels seus assajos, o el 50% si la seva mitjana d'assajos és superior.
El material a examinar consistirà en tot el material llegit i discutit durant el semestre. L'estil de les preguntes serà similar a les que es lliuren en els deures setmanals, és a dir, preguntes curtes que hauràs de respondre amb 250 paraules. L'examen serà "per portar a casa", i s'espera que utilitzis els recursos que desitgis per respondre a les preguntes. Es pujarà a la plataforma Campus Virtual de la classe a les 9 del matí del dia de l'examen i s'ha de lliurar per correu electrònic als professors de el curs abans de les 18 hores de el mateix dia. Els exàmens es qualificaran de forma anònima.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6
Weekly assignments 50% 6 0,24 1, 4, 5, 7

Bibliografia

Veure secció de continguts

 

Programari

Ningú