Logo UAB
2022/2023

Llenguatge Multimèdia

Codi: 105020 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 3 A

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Ribes Guardia
Correu electrònic:
xavier.ribes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jose Sanchez Rios

Prerequisits

Es requereix que els i les estudiants tinguin coneixements bàsics de llenguatge, redacció, producció i tècniques digitals.
Per altra banda, donat que bona part de la biografia és en anglès, també es fa necessari un bon nivell de comprensió lectora en aquesta llengua.

Objectius

Els objectius bàsics de l'assignatura són:

  • Aportar coneixements bàsics sobre els llenguatges en mitjans digitals, fent especial èmfasi en les seves especificitats de caràcter tecnològic i cultural.
  • Aprofundir en les tècniques i coneixements específics necessaris per a la creació de continguts en mitjans digitals.
  • Estudiar els mecanismes de difusió de continguts en plataformes i xarxes socials.
  • Adquirir un major coneixement dels aspectes tecnològics vinculats a producció, publicació i difusió de continguts digitals.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Conèixer i utilitzar els diferents llenguatges audiovisuals.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics als processos audiovisuals.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  4. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  5. Dominar les eines tecnològiques a la producció audiovisual.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Realitzar productes audiovisuals de qualitat i introduir-hi una estètica innovadora.
  8. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Continguts

L'assignatura es desenvoluparà i s'estructurarà al voltant d'aquests sis grans temes:

1. Introducció als mitjans digitals

  • Cultura digital.
  • Llenguatge multimèdia. 

2. Característiques tècniques dels elements

  • Imatge, Àudio, Text, Vídeo
  • Fitxers i formats

3. Llenguatges i metallenguatges

  • HTML i CSS.

4. Visualització de la informació

5. Estructura de continguts

  • Estructures de navegació 

6. Noves narratives

  • Realitat Augmentada 
  • Narratives interactives
    • Vídeo interactiu 
    • Videojocs
  • Narratives Transmèdia
  • Experiències immersives / Realitat Virtual

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura.

Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.

Metodologia

La metodologia d'aquesta assignatura inclou classes magistrals, seminaris pràctics (pràctiques de debat de casos), pràctiques de laboratori, tutories, exercicis pràctics i lectures.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC 25 1 4
Pràctiques de debat de casos (produccions audiovisuals) i articles científics 25 1 2, 3, 4, 6
Pràctiques de laboratori 40 1,6 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories (activitat presencial individual o en grup orientada a resoldre problemes d'aprenentatge) 15 0,6 4, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi: lectura i síntesi de documents científics 70 2,8 3, 4, 6
Preparació pràctiques laboratori 75 3 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Realització de treballs encarregats per al desenvolupament dels seminaris 20 0,8 2, 3, 6

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de 3 eixos: examen teòric (40 %), pràctiques de debat (10 %) i pràctiques (50 %). Per superar l'assignatura cal aprovar tant l'apartat teòric (exàmens) com l'apartat pràctic (pràctiques i pràctiques de debat).

Es contemplen activitats de reavaluació (total o parcial), tant per aprovar com per pujar nota. De teoria, i d'acord amb la normativa de la facultat, per tot l'alumnat que suspengui l'examen amb un 3 o més. De pràctiques, per aquelles i aquells estudiants que hagin entregat la totalitat dels exercicis pràctics.

El o la estudiant que realitzi alguna irregularitat (còpia, plagi, robatori d'identitat ...) que pugui comportar una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, serà qualificat amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que hi hagi diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de teoria 40% 2 0,08 6
Lliurament de treballs pràctics de debat 10% 3 0,12 2, 3, 4, 6
Treballs pràctics 50% 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

BOLTER, David & GRUSIN, Richard. (2000). Remediation. Understanding New Media. Cambridge: MIT Press.

BRUNS, Axel. (2008). Blogs, wikipedia, second life and beyond: from production to produsage.

BURGUESS, Jean; GREEN, Joshua. (2013): "YouTube: Online video and participatory culture". John Wiley &
Sons.

CAIRO, Alberto. The Functional Art: An introduction to information graphics and visualization. New Riders,
2012.

CÓRDOBA, Carlos; ALATRISTE, Yadira. (2012) Hacia una taxonomía de investigación entre Visualización de
Información y Diseño
http://www.nosolousabilidad.com/articulos/taxonomia_visualizacion.htm

CEBRIÁN, Mariano. Información multimedia. Soporte, lenguaje y aplicaciones empresariales. ISBN
84-205-4222-9.

ELLISON, Nicole B.; BOYD, Danah M. (2013): Sociality through social network sites. In: The Oxford handbook
of internet studies.

FELDMAN, Tony. (1994): Multimedia. Londres: Blueprint.

GARRET, Jesse James, 2011. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. Editor: Addison-Wesley.

JENKINS, Henry. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación.
Barcelona: Paidós.

MACIÁ, Fernando, 2011. Técnicas avanzadas de posicionamiento en buscadores. Editorial: Anaya Multimedia.

MANOVICH, Lev. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Paidós: Barcelona.

NUSSBAUMER, Cole. (2015). Storytelling with data: A data visualization guide for business professionals.

ORIHUELA, José Luis. (2006). La revolución de los blogs. Madrid: La Esfera de los Libros.

PEARSON, Roberta & SMITH, Anthony N. (2014). Storytelling in the media convergence age: exploring screen
narratives.PARISER, Eli. (2011). The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. Penguin Press , New York.

PRATTEN, Robert. (2011).Cross-Media Communications: An Introductions to the Art of Creating Integrated
Media Experiences. London: ETC Press

KRUG, Steve. (2005). Don't Make Me Think, A Common Sense Approach to Web Usability, New Riders.

RAUSELL, Claudia. (2005). Nuevos relatos audiovisuales. Hacia una definición del relato audiovisual interactivo. Revista Telos no 62, Madrid.
https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=4&rev=62.htm

RIBES, Xavier. (2007). La Web 2.0. El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. Revista Telos no 73, Madrid.
http://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articuloperspectiva.asp@idarticulo=2&rev=73.htm

SÁNCHEZ B. Teresa. (2012). Nuevos modelos narrativos. Ficción y transmediación (Vol. 1). Madrid: Comunicación.

SCOLARI, C. Alberto. (2018). Las leyes de la interfaz: Diseño, ecología evolución, tecnología (Vol. 136). Editorial Gedisa.

SHIFMAN, Limor. (2014). Memes in Digital Culture: MIT Press

SUROVIECKI, James. (2005). The wisdom of crowds. Anchor, New York.

VALERO, José Luis. (2012). Infografía digital. La visualización sintética. Editorial Bosch. Barcelona.

VV.AA. Google Search Engine Optimization Starter Guide
http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.com/en//webmasters/docs/search-eng

VIDEOGRAFIA

JENKIS, Henry. 2011. ¿Quçe es la comunicación transmedia? (anglès subtitulat)
https://www.youtube.com/watch?v=kzcZYxFnUjc&list=PLTHGZHnp_R4nh6UBXuU_76w8hpCH3_Ut


MC GONIGAL, Jane. 2013: Ted Talk. Los juegos online pueden crear un mundo mejor (anglès subtitulat)
https://www.youtube.com/watch?v=qrcGfWhD_BE

Programari

  • Word
  • Excel
  • Powerpoint
  • Da Vinci / Premiere
  • Affinity Photo / Photoshop
  • Audacity
  • Spark AR Studio
  • Twine
  • Metaverse