Logo UAB
2022/2023

Processos Electorals en el Món

Codi: 104514 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals OB 2 2
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3 2
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4 1
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Ricart Angulo
Correu electrònic:
joan.ricart@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Nocions bàsiques de ciència política

Objectius

Conèixer els principals components i tipus de sistemes electorals existents
Comprendre l’efecte que pot tenir l’elecció del sistema electoral sobre el sistema de partits polítics, així com sobre les relacions entre l’executiu i el poder legislatiu
Saber aplicar la metodologia per observar els processos electorals
Entendre el paper del sistema de mitjans de comunicació en la vida política i familiaritzar-se amb les eines metodològiques per analitzar la cobertura mediàtica i l'accés als mitjans de comunicació per part de candidats i partits polítics

Competències

    Relacions Internacionals
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar el comportament dels actors internacionals, tant estatals com no estatals.
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i el funcionament de les institucions internacionals a problemes i/o casos pràctics, reals o simulats.
  • Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme treballs i estudis d'anàlisi i/o intervenció en els diferents àmbits de les relacions internacionals.
  • Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar i exposar escenaris de futur atenent l'evolució esperada de les diferents variables demogràfiques bàsiques.
  4. Analitzar i valorar críticament l'evolució de la població d'un territori.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Aplicar el coneixement teòric i analític de les relacions internacionals a casos pràctics i professionals, en particular en l'esfera del conflicte i la cooperació entre actors.
  7. Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  8. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  9. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  10. Definir els coneixements bàsics de l'anàlisi demogràfica, en concret, les categories, les tècniques i els elements fonamentals de l'estudi de la població (taxes de natalitat, mortalitat, migració, creixement natural i vegetatiu, etc.).
  11. Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  12. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  13. Fer estudis demogràfics bàsics (piràmides de població, expectatives de creixement poblacional, anàlisi de cohorts d'edat) i analitzar els principals problemes actuals de la població.
  14. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  15. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  16. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  17. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  18. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  19. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  20. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  21. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  22. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  23. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  24. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  25. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  26. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  27. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  28. Utilitzar fonts de dades, referències temporals i magnituds en l'anàlisi poblacional.
  29. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  30. Valorar críticament els impactes de la globalització en diferents àmbits: seguretat, medi ambient, drets humans, migracions i pau.
  31. Valorar els aspectes distintius i instrumentals propis, des d'un enfocament conceptual i metodològic, específic de les diverses tendències i aproximacions analítiques de les relacions internacionals.
  32. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Bloc 1. Sistemes electorals i el seus efectes en el sistema polític.

Models de organismes de gestió electoral

Sistemes electorals de pluralitat/majoria

Sistemes electorals proporcionals. Fragmentació del sistema de partits i governabilitat.

Sistemes electorals mixtes

La reforma electoral

           

Bloc 2. Integritat electoral i observació electoral.

Com mesurar la integritat electoral. L’observació electoral.

Marc legal per a les eleccions

Campanya i jornada electoral

L’observació del mitjans i les xarxes socials

 

Bloc 3. Comportament electoral comparat.

Efectes de les clivelles en el vot

Líders, temes i comportament electoral

El vot econòmic. El vot estratègic.

El vot dual i les eleccions de segon ordre. Participació electoral.

Metodologia

Hi haurà classes magistrals per introduir un tema.
Després de cada classe magistral (o classes), hi haurà presentacions programades per estudiants sobre lectures acadèmiques escollides anteriorment. Les lectures estaran relacionades amb el tema introduït durant la sessió de classe magistral anterior i seguiran un debat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 32 1,28 7, 8, 11, 14
Presentació i discussió de lectures 20 0,8 7, 8, 11, 14
Tipus: Supervisades      
Examen 2 0,08 7, 8, 11, 14
Tutories 15 0,6 7, 8, 11, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi dels materials docents introduïts a classe 30 1,2 7, 8, 11, 14
Lectures obligatòries 30 1,2 7, 8, 11, 14
Presentació de lectures 15 0,6 7, 8, 11, 14

Avaluació

1. Examen escrit (50%). Es valorarà els coneixements adquirits pels estudiants tant en les classes magistrals com en les presentacions i discussió de lectures acadèmiques.

2. Presentació  d´activitats (40%). Aquesta nota inclourà la pròpia presentació de l’estudiant i la seva participació en els comentaris sobre les activitats i lectures d'altres.

3. Participació en discussions de lectures (10%). Aquest percentatge podria ser atribuit al examen si no hi ha un nombre adequat de classes presencials.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 50% 3 0,12 3, 4, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 24, 25, 28
Participació en discussió de lectures 10% 0,6 0,02 1, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 21, 22, 26, 27, 29, 32
Presentació d´activitats 40% 2,4 0,1 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31

Bibliografia

Bàsica

European Union (2016), Compendium of International Standards for Elections. Antwerpen: European Union. Disponible en línia.

European Union (2016), Handbook for European Union Election Observation (third edition) . Vottem: European Union. Disponible en línia.

Farrell, D. M. (2001), Electoral Systems: A Comparative Introduction. London and New York: Palgrave. Disponible en format e-book.

International Institute for Democracy and Electoral Assistance (2005), Electoral System Design: The New International IDEA Handbook. Stockholm: International IDEA. Disponible en línia.

Lange, B.P., and Ward, D. (2004). The Media and Elections. A Handbook and Comparative Study. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Disponible en format e-book.

VVAA (1993), "Choosing an Electoral System" in Journal of Democracy, 4/1, pp. 53-91. Disponible en línia.

Norris, P. (2004),Electoral Engineering: Voting Rules and Political Behaviour. Cambridge: Cambridge University Press. Disponible en format e-book.

OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) (2012), Handbook On Media Monitoring for Election Observation Missions. Warsaw: OSCE. Disponible en línia.

Perloff, R.M. (2014), The Dynamics of Political Communication. Media and Politics in a Digital Age. New York: Routledge. Disponible en format e-book.

Riker, W. H. (1982), “The Two-party System and Duverger's Law: An Essay on the History of Political Science”, in American Political Science Review, 76/4, pp. 753-766. Disponible en línia.

 

Complementària

Golder, M. (2005), ‘Democratic Electoral Systems Around the World 1946–2000’, Electoral Studies, 24/1, pp. 103–121. Disponible en línia.

Horowitz, D. L. (2003) ‘Electoral Systems: A Primer for Decision Makers’, Journal of Democracy, 14, pp. 115–127. Disponible en línia.

Lijphart, A. (2004), “Constitutional Design for Divided Societies”, Journal of Democracy, 15/2, pp. 96-109. Disponible en línia.

Michael, G. (1992), ‘Comparing Proportional Representation Electoral Systems: Quotas, Thresholds, Paradoxes, and Majorities’, British Journal of Political Science, 22, pp. 469–496. Disponible en línia.

Moser, R. G. and Scheiner, E. (2004), ‘Mixed Electoral Systems and Electoral System Effects: Controlled Comparison and Cross-National Analysis’, Electoral Studies, 23/4, pp. 575–600. Disponible en línia.

Programari

_