Logo UAB
2022/2023

Història Econòmica Mundial

Codi: 104508 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Maria Aubanell Jubany
Correu electrònic:
anna.aubanell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Anna Maria Aubanell Jubany
Facund Fora Alcalde

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit oficial i/o coneixements necessaris per a seguir correctament l'assignatura. No obstant, per a facilitar un seguiment adequat és recomanable que l'alumne tingui una base mínima d'Economia, Història i Geografia.

Objectius

- Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.

- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis a escala nacional i internacional.

- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.

- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.

- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i en l'organització empresarial.

- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.

- Examinar les diferències entre dones i homes (diferències de gènere) en el mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar l'estructura i el funcionament de les institucions i organitzacions internacionals (polítiques, econòmiques, de seguretat i militars, mediambientals, de desenvolupament i ajuda d'emergència), tant a l'àmbit universal com al regional, amb particular èmfasi en la Unió Europea, a partir de casos reals i/o simulats.
  • Analitzar la societat internacional i la seva estructura, així com entendre'n la rellevància en els problemes de la vida real i la pràctica professional.
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i el funcionament de les institucions internacionals a problemes i/o casos pràctics, reals o simulats.
  • Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Diferenciar les principals teories de les relacions internacionals i els seus diversos camps (teoria internacional, conflictes i seguretat, organitzacions internacionals, economia política internacional, etc.) per aplicar-los a la pràctica professional.
  • Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el comportament i l'evolució del règim regulador del comerç internacional.
  2. Analitzar el funcionament de les principals institucions, universals i regionals, que intervenen en l'economia i el comerç internacional.
  3. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  4. Analitzar en termes històrics els problemes econòmics actuals, per avaluar millor les possibilitats evolutives dels sistemes econòmics.
  5. Analitzar i explicar el funcionament de l'economia i el comerç internacional en el sistema contemporani.
  6. Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  7. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  8. Definir el paper de les institucions i dels actors econòmics en el sistema, especialment del sector públic i dels grups d'interès i altres actors socials (ONG, moviments socials, etc.).
  9. Descriure les dinàmiques dels sistemes econòmics, els seus límits i potencialitats i les seves conseqüències polítiques.
  10. Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  11. Explicar els models teòrics d'economia prenent com a referència diferents casos històrics.
  12. Identificar els problemes a què s'enfronten els agents econòmics quan han de prendre decisions en condicions d'incertesa, a partir de diferents experiències històriques.
  13. Identificar els processos d'integració econòmica existents al món.
  14. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  15. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  16. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  17. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  18. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  19. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  20. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  21. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  22. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  23. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  24. Relacionar qüestions fonamentals de l'actualitat econòmica amb desenvolupaments econòmics anteriors partint dels principals elements de la història econòmica contemporània.
  25. Utilitzar les eines d'anàlisi de l'economia i el comerç internacional i aplicar-les a diferents processos i casos.
  26. Valorar críticament les dinàmiques que es donen en la interacció entre l'estat i el mercat.

Continguts

  1.      L’ECONOMIA PRE-INDUSTRIAL

1.1.   Els límits al creixement de la població: el sostre malthusià

1.2.   Agricultura, Comerç i Manufactura

 

 2.      LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL. ELS CANVIS ESTRUCTURALS EN LA SOCIETAT I L’ECONOMIA 

2.1   La revolució agrària

2.2   La transició demogràfica

2.3   Condicionants de la revolució industrial

2.4   Canvi tècnic i organitzatiu

2.5   Creixement econòmic modern i nivells de vida

 

 3.      LA DIFUSIÓ DE LA INDUSTRIALITZACIÓ (1830-1913)

3.1.    La difusió de la industrialització a Europa

3.2.   L’eclosió de la segona revolució tecnològica

3.3.   L’auge dels EUA

 

 4.      LA FORMACIÓ D'UNA ECONOMIA INTERNACIONAL  (1860-1913)

4.1.   La revolució en el transport terrestre i marítim  i en les comunicacions

4.2.   Els processos migratoris regionals i intercontinentals

4.3.   Les relacions comercials

4.4.   Mercats de capitals

4.5.   La formació d'un sistema monetari internacional

4.6.   Les divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial

 

 5.      LA CRISI DEL CAPITALISME LIBERAL (1914-1945)

5.1.   La Primera Guerra Mundial i les seves repercussions econòmiques

5.2.   El creixement desequilibrat dels anys vint

5.3.   La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi

5.4.   La Segona Guerra Mundial (1939-45): els factors econòmics del conflicte

5.5.   El paper dels Estats Units i la recuperació econòmica d'Europa Occidental i Japó

 

 6.      EL NOU ORDRE MUNDIAL I EL CREIXEMENT ECONÒMIC (1945-1973)

6.1.   Els Acords de Bretton Woods i el nou ordre econòmic internacional

6.2.   Les economies capitalistes avançades(L’edat daurada del capitalisme)

6.3.   Les economies del bloc socialista

6.4.   Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món

 

 7.      CANVI ESTRUCTURAL, TERCERA REVOLUCIÓ TECNOLÒGICA I SEGONA GLOBALITZACIÓ (ELS DARRERS 50 ANYS)

7.1.   La crisi de 1973-84 i les reaccions

7.2.   Els actors del nou model de creixement

7.3.   La tercera revolució tecnològica, globalització i desequilibris

Metodologia

1. Lliçó magistral

El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.

2. Sessions pràctiques

L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiant. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.

3. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació.

El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.

4. Tutories

El professor de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.

5. Campus Virtual de l'assignatura

El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el professor considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 22, 23, 24, 25, 26
Classes teòriques 33 1,32 2, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 21, 24, 25, 26
Tipus: Supervisades      
Tutoria 10,5 0,42 2, 4, 7, 10, 14, 21, 22, 23, 24
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 58 2,32 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 21, 23, 24, 25, 26
Preparació d'exercicis pràctics 28 1,12 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 22, 23, 24, 25, 26

Avaluació

L'avaluació consistirà en:

- 4 exercicis pràctics.

- Un examen parcial consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 si la resposta és correcta, -0,125 si la resposta és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna. 

- Un examen final consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 si la resposta és correcta, -0,125 si la resposta és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna. 

Les preguntes seran sobre la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i al contingut dels materials docents indicats pel professor.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates dels exàmens final i de recuperació es troben en els calendaris d'exàmens de la Facultat penjat al web. 

La data de l'examen parcial s'anunciarà a principis de curs en el Campus Virtual.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjàen que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Examen de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). ). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

L'estudiant que es presenti a l'examen de recuperació i el superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota final.

L’examen de recuperació consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 punts si la resposta és correcta, -0,125 punts si la resposta és incorrecta i 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna.

Qualificació de No Avaluable 

Un estudiant es considera "No Avaluable" en aquesta assignatura sempre i quan no hagi participat de cap de les activitats d'avaluació. La qualificació de "No Avaluable" implica exhaurir tots els drets inherents a la matricula de l'assignatura.

Prova de síntesi

D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació dels alumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat haurà d’enviarun correu al professorat abans del 26 de setembre. L’examen de síntesis consistirà en 40 preguntes tipus test i 4 preguntes d’assaig de temari de l'assignatura.

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificaciófinald’aquesta assignatura serà 0". Apartat10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% de la nota final 2 0,08 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Examen parcial 40% de la nota final 1,5 0,06 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Exercici pràctic 1 8% de la nota final 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Exercici pràctic 2 4% de la nota final 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Exercici pràctic 3 4% de la nota final 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Exercici pràctic 4 4% de la nota final 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Bibliografia

Aldcroft, Derek and Morewood, Steven (2013) The European Economy since 1914, London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=512379&site=eds-live

Allen, Robert (2011) Global Economic History. A very short Introduction, Oxford: OUP.

Broadberry, Stephen & O’Rourke, Kevin (eds.)(2010) The Cambridge Economic History of Modern Europe. Cambridge:Cambridge University Press. 

Di Vittorio, Antonio (ed.) (2006) An Economic History of Europe. London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=171273&site=eds-live

Feinstein, Charles.; Temin, Peter & Toniolo, Gianni (2008) The World Economy Between the World Wars. Oxford: Oxford University Press.

https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=218106&site=eds-live

Livi Bacci, Massimo (2017) A Concise history of world population. Malden: Blackwell. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=1453379&site=eds-live

O’Rourke, Kevin & Williamson, Jeffrey G. (1999) Globalization and history: the evolution of a nineteenth-century Atlantic economy. Cambridge: The MIT Press.

Persson, Karl Gunnar (2010) An Economic History of Europe. Cambridge: Cambridge University Press. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=313317&site=eds-live

Temin, Peter (1989) Lessons from the Great Depression. Cambridge: The MIT Press.

Zamagni, Vera (2018) An Economic History of Europe since 1700, Agenda Publishing.

Programari

Excel, Word i PowerPoint.