Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503758 Enginyeria de Dades | OB | 2 | 1 |
És molt recomanable haver cursat i aprovat les assignatures de Fonaments d'Informàtica, Fonaments de Programació i Programació Avançada.
1. Avaluar i analitzar el rendiment de l'execució d'un programa.
2. Entendre la conversió des del llenguatge font (Python/C) a l'assemblador, identificant les transformacions en el codi.
3. Determinar les dependències de dades en els llaços d'execució dels programes i fer servir estratègies per augmentar el paral·lelisme d'instruccions i de dades.
4. Comprendre el funcionament de la jerarquia de memòria i utilitzar estratègies per augmentar la localitat d'accés a les dades.
1. Avaluació del Rendiment: eines per monitoritzar i instrumentar l'execució d'un programa.
2. Anàlisi del Rendiment: complexitat computacional, factors determinats per l'arquitectura del processador i mètriques de rendiment.
3. Paral·lelisme en l'execució d'Instruccions: Pipeline i Vectorització.
4. Anàlisi de Dependències de dades en els llaços d'execució.
5. Jerarquia de Memòria i Localitat d'accés a les dades: efecte en el rendiment.
6. Estratègies algorítmiques d'optimització: augmentar el paral·lelisme i la localitat d'accés a les dades.
Teoria: s'exposaran els coneixements propis de l'assignatura. Es descriuran els conceptes bàsics i s'il·lustraran amb exemples pràctics. Es ressaltaran els problemes d'aprenentatge més importants i es mostrarà com completar i aprofundir en els continguts. Es discutiran casos pràctics i el professor detectarà els problemes de comprensió i raonament més comuns i els resoldrà per a tots els estudiants.
Problemes en Laboratori: es faran activitats cooperatives de resolució de problemes i de casos pràctics senzills, que serviran de suport a la teoria. Després d’un treball individual previ, els i les alumnes faran una posada en comú en grup i resoldran els seus dubtes. El professor detectarà els problemes de comprensió i raonament més comuns i els resoldrà per grups o per a tot l'alumnat. Es promou la capacitat d'anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes. Durant la sessió les i els alumnes hauran d'informar al professor sobre els seus avenços i els problemes que es puguin trobar, i lliuraran un document final amb els resultats i reflexions sobre les seves activitats.
Problemes d'Optimització: durant tot el curs, es proposaran exercicis per transformar petits trossos de codi perquè s'executin en menys temps. Els estudiants han d'aplicar els coneixements, metodologies i estratègies apreses i presentar el resultat argumentant les raons de les millores en el rendiment. S'espera que els estudiants siguin proactius i dinàmics, i la recerca autònoma dels coneixements necessaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 26 | 1,04 | 4, 7 |
Resolució de problemes pràctics al laboratori | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Optimització del Rendiment de fragments de codi | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 30 | 1,2 | 4, 6 |
Preparació prèvia i documentació del treball al laboratori | 40 | 1,6 | 1, 3, 4, 6, 7 |
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran a la plataforma Moodle de la UAB (Campus Virtual) i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a la plataforma Moodle sobre aquests canvis, ja que s'entén que és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants.
Activitats d'avaluació
Activitat A: resolució de problemes pràctics al laboratori; en grup; 50% de la nota final; nota mínima de 5 punts sobre 10; no es pot recuperar
Activitat B: lliurament d'un informe escrit de l'activitat A; individualment; 15% de la nota final; no cal nota mínima; no es pot recuperar
Activitat C: examen escrit de teoria i problemes; individualment i sense apunts; 35% de la nota final; nota mínima de 5 punts sobre 10; recuperable
A part de les activitats d'avaluació descrites anteriorment, al llarg del curs es podran proposar altres activitats de caire voluntari que podran contribuir a la nota final de l'assignatura
Programa d'activitats d'avaluació
L'activitat A es realitza durant tot el curs. Les activitats B i C, es realitzen a final de curs, i l'activitat C es fa en les dates especificades per la coordinació.
Procés de recuperació
L'estudiant i la estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s'hagi presentat a les activitats A i C. Només es podrà recuperar l'activitat C, que representa el 35% de la nota final.
Procediment de revisió
Totes les activitats d'avaluació es podran revisar a un lloc, data i hora que es publicarà amb anterioritat. Es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluadespel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
Qualificacions
S’atorgarà una qualificació de matrícula d'honor (MH) als estudiants que assoleixin una nota de qualificació final igual o superior a 9,00, fins a un total del 5% dels estudiants matriculats, prioritzant la part de la nota que correspon a avaluacions individuals (activitats B i C).
Si l'alumne o l'alumna no assoleix la nota mínima en alguna de les activitats d'avaluació, la qualificació numèrica final serà el mínim entre 4,5 punts i la suma ponderada de les notes de totes les activitats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat a cap de les activitats B i C.
Irregularitats per part dels estudiants, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l'engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.En cas de no superar l'assignatura degut a que l'estudiant ha comès irregularitats en un acte d'avaluació, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de lesnotes (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
Avaluació dels estudiants repetidors
No hi ha cap tracte especial pels estudiants repetidors.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit individual de teoria i problemes | 35% | 2 | 0,08 | 1, 3, 7 |
Informe individual de la resolució de problemes pràctics al laboratori | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 7 |
Treball en grup per resoldre problemes pràctics al laboratori + Respostes + Informes | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Computer Architecture: A Quantitative Approach. 6th Edition (https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2034006)
John Hennessy and David Patterson, Morgan Kaufmann (Elsevier) 2019 (Cap. 1-3)
Computer Systems: A Programmer's Perspective. 3rd Edition (North-American) (https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991006392489706709)
Randall E. Bryant and David R. O'Hallaron, Addison Wesley, 2015 (Cap. 5 i 6)
Computer Organization and Design RISC-V Edition: The Hardware/Software Interface.
David Patterson and John Hennessy, Morgan Kauffman (Elsevier), 2017 (Cap. 4 i 5)
High Performance Python: practical performant programming for human.
Micha Gorelick and Ian Ozsvald, O’Reilly, 2014
Cython: a guide for Python programmers.
Kurt W. Smith, O’Reilly, 2015
Python High Performance programming. Boost the performance of your Python programs using advanced techniques
Gabriele Lanaro, Packt Publishing, 2013
Cap