Logo UAB
2022/2023

Toxicologia

Codi: 102663 Crèdits: 5
Titulació Tipus Curs Semestre
2502445 Veterinària OB 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Castells Caballe
Correu electrònic:
eva.castells@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Català 85%, anglès 10%, espanyol 5%

Equip docent

Núria Giménez Gómez

Prerequisits

L'estudiant ha d'haver assolit uns coneixements suficients de química, bioquímica, física, biologia cel·lular, fisiologia, farmacologia i patologia. Un bon nivell d'anglès i capacitat de lectura crítica d'informació toxicològica (llibres, articles de revisió, articles originals) són també recomanables. Per poder assistir a les sessions de pràctiques de laboratori cal que l’estudiant justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat de Veterinària. 

Objectius

La toxicologia és una assignatura fonamental del segon semestre de 4rt curs del Grau de Veterinària, i que forma part de la matèria Farmacologia, Toxicologia i Terapèutica. El seu objectiu és proporcionar els coneixements bàsics actuals sobre la ciència de la toxicologia, posant especial atenció als principis fonamentals (toxicologia experimental, toxicologia analítica i toxicologia reguladora) i a les importants branques de la toxicologia ambiental (=contaminants) i de la toxicologia clínica veterinària (=diagnòstic i tractament de les intoxicacions, incloent l'ús d'antídots). També es porta a terme l’estudi específic dels principals agents tòxics que afecten o poden afectar la salut dels animals, tant domèstics com silvestres, o contaminar els aliments, com són els gasos i volàtils, els metalls i no metalls, les radiacions ionitzants, els plaguicides, els productes d’ús domèstic i industrial, i les toxines. L’enfocament és multifacètic, útil per veterinaris que acabin dedicant-se a clínica però també a producció i sanitat animal, seguretat alimentària, R+D o recerca biomèdica.

Competències

  • Demostrar que es coneixen i es comprenen les bases generals dels tractaments medicoquirúrgics.
  • Fer els tractaments medicoquirúrgics més usuals en els animals.
  • Prescriure i dispensar medicaments de forma correcta i responsable d'acord amb la legislació, i assegurar que les medicines i els residus s'emmagatzemin i s'eliminin adequadament.
  • Realitzar tècniques analítiques bàsiques i interpretar-ne els resultats clínics, biològics i químics, així com interpretar els resultats de les proves generades per altres laboratoris.
  • Redactar i presentar de manera satisfactòria informes professionals.
  • Treballar amb eficàcia en equips uni o multidisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar críticament les dades de les circumstàncies d'una intoxicació o enverinament, els signes i símptomes, patologia i altres, que han de conduir a la realització d'un diagnòstic i a l'establiment de les pautes de tractament del pacient o pacients intoxicats.
  2. Definir les bases generals i específiques per al tractament de les intoxicacions.
  3. Descriure els principis fonamentals que regeixen la toxicologia experimental i la toxicologia analítica.
  4. Identificar i interpretar la legislació que afecta els residus de medicaments als aliments.
  5. Identificar i interpretar les fases de desenvolupament dels fàrmacs i recordar els organismes implicats en el seu desenvolupament i autorització.
  6. Reconèixer i identificar els diferents antídots disponibles i planificar-ne la utilització en casos d'intoxicació en animals domèstics i silvestres, així com les tècniques de descontaminació.
  7. Reconèixer i identificar els principals agents tòxics que contaminen, impregnen o intoxiquen els animals, tant domèstics com silvestres, i, en particular, els agents gasosos i volàtils, els metalls i els no metalls, els plaguicides, els productes d'ús domèstic i industrial i les toxines, i la seva possible presència accidental o deliberada a l'aigua o en aliments.
  8. Redactar i presentar de manera satisfactòria informes professionals.
  9. Seleccionar, recollir i remetre mostres per efectuar anàlisis toxicològiques i redactar-ne l'informe corresponent per al laboratori receptor.
  10. Treballar amb eficàcia en equips uni o multidisciplinaris.
  11. Utilitzar les tècniques preparatives i analítiques bàsiques d'un laboratori de toxicologia aplicant a tota hora les normes bàsiques de seguretat i de prevenció de riscos, i redactar l'informe pericial corresponent.

Continguts

TEORIA*

  

SECCIÓ A: TOXICOLOGIA GENERAL

 

TEMA 1.- INTRODUCCIÓ A LA TOXICOLOGIA. Definició i concepte actual de Toxicologia. Perspectiva històrica: Paracels i Orfila. Guerra química i biològica. Principals catàstrofes tòxiques: les lliçons i les conseqüències.

TEMA 2.- PRINCIPIS BÀSICS. Terminologia toxicològica. Agents genotòxics. Carcinogènesi. Teratogènia i al·lèrgia. Branques de la Toxicologia: mèdica, analítica, experimental, ambiental i reguladora. Classificació dels tòxics.

TEMA 3.- TOXICOLOGIA EXPERIMENTAL. Principis generals. Avaluació de la toxicitat. QSAR i estudis retrospectius. Assaigs de toxicitat aguda i crònica. Animals d’experimentació. GLP i GMP. Proves especials: reproducció, teratogènia, mutagenicitat, carcinogènesi. Test d’Ames. Factors de seguretat. Hofmann i l'LSD.

TEMA 4.- CINÈTICA I METABOLISME DELS TÒXICS.  Vies d'entrada i absorció dels tòxics. Distribució. Metabolisme dels xenobiòtics. Síntesi letal. Eliminació.

TEMA 5.- TOXICOLOGIA AMBIENTAL I ECOTOXICOLOGIA. Contaminació i pol·lució. Espècies sentinelles. Biomarcadors. Marees negres i ocells petroliejats.

 

SECCIÓ B: DIAGNÒSTIC I TERÀPIA DE LES INTOXICACIONS

 

TEMA 6.- DIAGNÒSTIC DE LES INTOXICACIONS. Generalitats del protocol diagnòstic. Història clínica. Símptomes i signes clínics. Exàmens post-mortem. Toxicologia analítica. Recollida i transport de mostres. Intoxicacions més freqüents: dades toxicoepidemiològiques.

TEMA 7.- TRACTAMENT DE LES INTOXICACIONS. Pautes generals de tractament d'un animal intoxicat. Eliminació de la font del tòxic. Mesures per evitar l'absorció del tòxic. Tractament simptomàtic. Tractament antidòtic. Introducció als antídots. Antídots inútils, perillosos o obsolets. Classificació dels antídots segons el seu mecanisme d’acció.

 

SECCIÓ C: AGENTS TÒXICS

  

TEMA 8.- GASOS TÒXICS (+ÀCIDS I BASES). Gasos asfixiants simples. Fluor. Clor. CFC. Oxigen i ozó. Metil isocianat. Monòxid de carboni. Diòxid de carboni. Sulfur d'hidrogen. Àcid cianhídric i cianur. Òxids de nitrogen i de sofre. Pluges àcides. Amoníac. Àcids i bases diversos.

TEMA 9.- NO METALLS I METAL·LOIDES. La taula periòdica dels elements. Fluorurs. Fòsfor blanc. Arsènic. Seleni.

TEMA 10.- METALLS. Sodi i porcs. Alumini i aigües àcides. Ferro. Coure i ovelles. Zinc. Cadmi i síndrome d’Itai-Itai. Estany. Tributil-estany. Mercuri. Metilmercuri i Minamata. Tal·li. Plom. Tetraetil de plom.

TEMA 11.- RADIACIONS IONITZANTS. Introducció. Raigs X i gamma. Raigs alfa i beta. Radó. Txernòbil i Fukushima. Bombes A i H. Estronci-90, cesi-137 i iode-131.

TEMA 12.- PLAGUICIDES. Introducció. Clorofenols, hexaclorobenzè. Clorats, 2,4-D, 2,4,5-T, paraquat, glifosat. Nicotina, piretrines i piretroides, insecticides organoclorats, insecticides organofosforats i carbàmics; neurotoxicitat retardada (OPIDN). Amitraz. Metaldehid. Fosfur de zinc i d'alumini, escil·la roja, estricnina, colecalciferol, warfarina i altres anticoagulants, fluoroacetat.

TEMA 13.- TÒXICS RELACIONATS AMB ELS ALIMENTS. Urea. Nitrats i nitrits. Nitrosamines. Amines heterocícliques aromàtiques. La Síndrome de l’Oli Tòxic (TOS). Hidrocarburs aromàtics policíclics. Etanol. Metanol. Residus de fàrmacs en els aliments. Additius alimentaris.

TEMA 14.- TÒXICS DIVERSOS. Dissolvents. Els VOC. Etilenglicol. Fenols, cresols i derivats. Quitrà. Detergents. Antiinflamatoris no esteroidals: diclofenac i voltors. Drogues d’abús.

TEMA 15.- TOXINES. Toxines de bacteris. Botulisme aviar. Tètanus. Intoxicacions produïdes per cianobacteris. Micotoxines i micotoxicosis. Aflatoxines. Ocratoxines. Tricotecens. Zearalenona. Patulina. Introducció als tòxics del Regne Vegetal i la seva classificació. Toxines de rèptils. Toxines marines.

 

PRÀCTIQUES AULA (PAUL)/SEMINARIS*

  

- Impacte de l’ús de plom en esports: ecosistemes aquàtics, ecosistemes terrestres, camps de tir. El plumbisme en aus aquàtiques i en rapinyaires.

- Bioacumulació, bioconcentració i biomagnificació. El cas del p,p’-DDT. Rachel Carson i Silent Spring. Bifenils policlorats i polibromats. Dibenzo-p-dioxines i dibenzofurans policlorats. Difeniléters polibromats. TEF i TEQ.

- Dosi letal i concentració letal. Determinació de la LD50 per tècniques de probit. Pictogrames. Declaracions de precaució i de perillositat. NOEL i NOAEL, NOEC i NOAEC. ADI i TLV.

- Tutories i discussió realització pòster (presencials i no presencials).

 

PRÀCTIQUES LABORATORI (PLAB)*

  

- Determinació de residus organoclorats.

- Determinació de l'activitat acetilcolinesterasa.

- Identificacióde plantes tòxiques(sortida campus).

 

* Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.

Metodologia

Teoria*. El professor explicarà gran part del contingut del temari amb el suport de material visual que estarà a disposició dels estudiants al Campus Virtual de l'assignatura. Aquestes sessions magistrals tractaran de les parts principals de l'assignatura, que hauran de ser ampliades i confrontades de manera autònoma per part dels alumnes com a feina personal. El material docent que caldrà fer servir consistirà bàsicament en llibres i en articles de revisió.

PAUL/Seminaris*. Complementaris a les classes de teoria, abordaran (amb ús de TIC) temes específics relacionats amb els tòxics i els contaminants. Es promourà la participació activa de tots els alumnes durant la resolució/discussió dels temes/situacions/problemes/casos que es puguin presentarDurant la preparació del treball, es comptarà amb tutories individuals o en grup, presencials o virtuals, l'objectiu de les quals serà resoldre dubtes i orientar sobre la seva elaboració.

Pràctiques de laboratori*. Sessions de pràctiques per l'observació i realització de procediments, metodologies i tècniques que s'utilitzen en l'estudi de tòxics. S'hi promou el treball en grup i l'autoaprenentatge actiu.

 

* La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a lapresencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pràctiques de laboratori 7,5 0,3 1, 3, 7, 9, 11
Seminaris i problemes 12,5 0,5 3, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 56 2,24 1, 3, 4, 5, 6, 7
Preparacio, elaboracio i valoracio d'un treball amb format cientific 25 1 1, 2, 6, 7, 8, 10
Resolució de problemes i casos plantejats a classe 1,6 0,06 1, 2, 7, 8

Avaluació

Avaluació*

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:

a) Un primer examen a meitat de curs, on s'avaluarà el programa de teoria i els seminaris realitzats fins el moment. Pes de la nota sobre el total final: 25%.

b) Un segon examen a final de curs, on s'avaluarà tot el contingut de teoria, seminaris i pràctiques de laboratori. Pes de la nota sobre el total final: 50%.

c) Elaboració d'un pòster científic, d'un resum escrit de ≈1.000 paraules (referències no incloses) que serà preparat en grup al llarg del semestre sobre un tema de toxicologia. Pes de la nota sobre el total final: 20%

d) Resolució de casos i activitats d'aula. Pes de la nota sobre el total final: 5%

 

Per aprovar l'assignatura la nota mitjana ponderada dels dos exàmens i la nota global de l’assignatura (calculada a partir de la mitjana ponderada de totes les activitats) hauran de ser igual o superior a 5,0. Per tant, es considerarà que l'assignatura està suspesa quan:

- La nota mitjana ponderada dels dos exàmens no assoleixi un mínim de 5,0. En aquest cas la qualificació final constarà com a 'suspès' independentment de la nota de la resta d'activitats

- La nota mitjana ponderada dels dos exàmens sigui igual o superior a 5,0 però la mitjana global de l'assignatura sigui inferior a 5,0

Quan l'alumne no realitzi alguna de les activitats d'avaluació aquesta puntuarà com a 0. La no assistència per motius no justificats a una pràctica de laboratori o seminari restarà 0,25 punts a la nota final. Es considerarà que un alumne no és avaluable quan la seva participació en activitats d'avaluació representi ≤ 15% de la nota final. Per poder realitzar l’examende recuperació l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació final de l'assignatura. La nota de l’examen de recuperació substituirà la nota mitjana ponderada dels exàmens parcials.

 

* L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Casos i activitats d'aula 5 0 0 1, 2, 6, 7, 8
Poster cientific 20 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10
Primer parcial 25 0,6 0,02 1, 2, 3, 4, 6, 7
Segon parcial 50 0,8 0,03 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11

Bibliografia

AMIARD-TRIQUET C, AMIARD JC, RAINBOW PS (eds.). Ecological Biomarkers: Indicators of Ecotoxicological Effects. CRC Press, 2016. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1982195~S1*cat]

ANDERSON D, CONNING DM (eds.). Experimental Toxicology: The Basic Issues. Royal Society of Chemistry, 1993. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1765890~S1*cat]

BARCELOUX DG (ed.). Medical Toxicology of Natural Substances. Wiley, 2008. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1956412~S1*cat]

CAMPBELL A, CHAPMAN M. Handbook of Poisonings in Dogs and Cats. Blackwell Science, 2000. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1803442~S1*cat]

DART RC. The 5 Minute Toxicology Consult. Lippincott, Williams and Wilkins, 1999. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b2095560~S1*cat]

DESHPANDE SS. Handbook of Food Toxicology. Marcel Dekker, 2002.

FROHNE D, PFÄNDER HJ. Poisonous Plants. Manson Publishing, 2005.

GUITART R. Tòxics, Verins, Drogues i Contaminants, Volums I-II-III. Servei Publicacions UAB, 2008-2009.

GUITART R. Tóxicos: Los Enemigos de la Vida. Edicions UAB, 2014.

GUPTA PK. Concepts and Applications in Veterinary Toxicology: An Interactive Guide. Springer, 2019.

GUPTA R (ed.). Veterinary Toxicology: Basic and Clinical Principles. Academic Press, 2018. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1728237~S1*cat ; https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/book/9780128114100/veterinary-toxicology?via=ihub=]

GUPTA R (ed.). Biomarkers in Toxicology. Academic Press, 2018. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b2092371~S1*cat]

HAYES AW, KRUGER CL (eds.). Haye's Principles and Methods of Toxicology. CRC Press, 2014.

HODGSON E. A Textbook of Modern Toxicology. Wiley, 2010.

HODGSON E, SMART RC. Introduction to Biochemical Toxicology. John Wiley & Sons, 2001.

HONG H (ed.). Advances in Computational Toxicology: Methodologies and Applications in Regulatory Science. Springer, 2019.

HOVDA L, BRUTLAG A, POPPENGA R, PETERSON K (eds.). Small Animal Toxicology. Wiley-Blackwell, 2016. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b2095561~S1*cat]

KLAASSEN CD (ed.). Casarett & Doull's Toxicology: The Basic Science of Poisons. McGraw-Hill, 2018.

KRIEGER R (ed.). Hayes' Handbook of Pesticide Toxicology. Elsevier Science & Technology, 2010. [https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?docID=625355]

MARQUARDT H (ed.). Toxicology. Academic Press, 1999. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1728215~S1*cat]

MERCURIO SD. Biological Toxicology. Jones and Barlett, 2015.

MURRAY L, et al. Toxicology Handbook. Churchill Livingstone, 2015.

NELSON LS, BALICK MJ. Handbook of Poisonous and Injurious Plants. Springer, 2020.

NORDBERG G (ed.). Handbook on the Toxicology of Metals. Academic Press, 2007. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1732255~S1*cat]

OSWEILER GD, et al. (eds.). Small Animal Toxicology. Wiley-Blackwell, 2010.

PETERSON ME, TALCOTT PA. Small Animal Toxicology. Elsevier-Saunders, 2013. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1889652~S1*cat]

PLUMLEE KH. Clinical Veterinary Toxicology. Mosby, 2004. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1795897~S1*cat]

RATHORE HS, NOLLET LML (eds.). Pesticides: Evaluation of Environmental Pollution. CRC Press, 2012. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b2092316~S1*cat]

REPETTO M, REPETTO G. Toxicología Fundamental. Díaz de Santos, 2009. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b2094439~S1*cat]

TILLEY LP, SMITH FWK (eds.). Blackwell's Five-Minute Veterinary Consult: Canine and Feline. Wiley-Blackwell, 2015.

TIMBRELL J. Introduction to Toxicology. Taylor & Francis, 2001.

TIMBRELL J. Principles of Biochemical Toxicology. CRC Press, 2008. [https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b2092203~S1*cat]

WALKER CH, HOPKIN SP, SIBLY RM, PEAKALL DB. Principles of Ecotoxicology. CRC Press, 2005.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Diversos volums de la sèrie "Environmental Health Criteria", WHO. [https://apps.who.int/iris/handle/10665/26724/browse?type=title ; https://catalegclassic-uab-cat.are.uab.cat/record=b1872000~S1*cat]

Programari

Cap.