Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 3 | 2 |
No existeixen prerequisits específics, encara que es recomana haver cursat abans les assignatures d'Art bizantí i Art romànic, ja que els seus continguts seran al·ludits en diferents ocasions durant l'exposició del temari.
Adquirir els coneixements bàsics sobre l'origen, naixement i desenvolupament de l'Art Gòtic en totes les seves manifestacions artístiques i en el marc geogràfic de l'Europa occidental. El marc cronològic de l'assignatura recorre més de tres segles, des de les primeres experimentacions arquitectòniques del segle XII fins al Gòtic Tardà del segle XVI.
1. El món del Gòtic. Introducció
2. Desenvolumpament cronològic del Art Gòtic i la teoria dels estils
3. Arquitectura i construcció
4. Teoria de la iimatge al segle XIII
5. Crisi arquitectònica al segle XIV?
6. La pintura del gòtic internacional i la renovació escultòrica del segle XIV
7. L'eclosió de la noblesa: L'arquitectura del Gòtic tardà
8. Entre Flandes i Florencia. La pintura del Gòtic final i l'escultura de l'edat mitjana tardana
|
Tota la matèria del curs està integrada pels classes impartides pel professor, i els continguts recollits en les lectures obligatòries, que es discutiran en els seminaris que es realitzaran a classe i activitats via Moodle.
Durant els seminaris, el professor presentarà el problema històric-artístic que es reflecteix en les lectures obligatòries.
Els continguts del seminari formaran part de la matèria general del curs.
Durant els seminaris es valorarà la capacitat de raonament i de plantejar debat entre les diferents opinions expressades per l'alumnat i el professor.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3 |
Seminari | 21 | 0,84 | 3, 8, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures i altres | 4 | 0,16 | 3 |
Tutories i proves d'evaluació | 5 | 0,2 | 3, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 90 | 3,6 | 4, 6, 11, 12 |
L'avaluació es realitzarà mitjançant tres evidències principals:
1. La participació en el fòrum o una activitat paral·lela a les classes magistrals.
2. La memòria sobre una lectura o activitat obligatòria.
3. La prova que es realitzarà a final de curs (amb la possibilitat de fer un parcial al mig del quadrimestre).
Els percentatges de les activitats seran del 40% per a la prova, 30% per al fòrum i 30% per a la memòria.
Les dates concretes tant de les proves escrites com de les memòries de lectura obligatòria, seran concretades el primer dia de classe.
En tot moment, tant en classe com en les activitats avaluatives, es vetllarà per l'ús d'un llenguatge no sexista.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Per a poder fer mitjana amb la resta, la mitjana de les dues proves escrites mai es realitzarà amb notes per sota de 4.
En el cas d'haver suspès alguna de les dos proves parcials, l'alumne es podrà presentar a la recuperació del bloc corresponent.
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
Per participar al procés de recuperació es pot exigir haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduirauna variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Procediment de recuperació
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en seminaris i lectures obligatòries | 30% | 0 | 0 | 2, 4, 14 |
Presentació d'un o més treballs, elaborats individualment o en grup, i exposició oral d'una sinopsi del mateix en hores de tutoria o seminari | 30% | 0 | 0 | 4, 8, 11, 12, 13, 14 |
Una o més proves escrites | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
BANGO, Isidro G., MUÑOZ, María del Carmen, ABAD, Concepción y LÓPEZ DE GUEREÑO, María Teresa, Diccionario de términos artísticos, Madrid, Sílex, 2018.
BINSKI, Paul, Gothic Sculpture, Londres, The Association of Human Rights Institutes series, 2019
CABESTANY, Joan F i MATAS, M. Teresa, Diccionari d'arquitectura romànica catalana, Barcelona, 2006.
CAMILLE, Michael, Arte gótico. Visiones gloriosas, Madrid, 2005.
ESPAÑOL, Francesca, El gòtic català, Manresa, 2002.
FRANKL, Paul, Arquitectura gótica, Madrid, 2002.
FULLANA, Miquel, Diccionari de l'art i dels oficis de la construcció, Palma de Mallorca, 1974.
GUILLOUËT, Jean-Marie, L’art du XVe siècle, Rennes: Pressses Universitaires Rennes, 2021
HUIZINGA, Johan, El otoño de la Edad Media, Madrid, 1979.
MIRA, Ernest y ZARAGOZÁ CATALÁN, Arturo, Una arquitectura del gótico mediterráneo, 2 vols., Valencia, 2003.
WILLIAMSON, Paul, Escultura gótica 1140-1300, Madrid, 1997.
YARZA, Joaquín, Los Reyes Católicos. Paisaje artístico de una monarquía, Madrid, 1993.
Si calgués un programari específic s'indicaria oportunament.