Logo UAB
2022/2023

Avaluació de programes i polítiques públiques

Codi: 100443 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Luisa Rodriguez Cortes
Correu electrònic:
luisa.rodriguez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En el cas que es matriculin estudiants internacionals la llengüa del curs serà l'espanyol

Prerequisits

No es contemplen. L'assignatura forma part de les dues mencions de grau.

Objectius

Avaluació de programes i polítiques públiques en la titulació:

Es tracta d’una assignatura de quart curs, obligatòria que desenvolupa el procés d’avaluació des d’una perspectiva disciplinar i professional que arrela en l’avaluació de programes, sense oblidar les seves connexions amb el disseny i seguiment dels mateixos.

  1. Reflexionar en torn als conceptes relacionats amb el procés d’avaluació plans i programes dins el context criminològic.
  2. Avaluar plans, programes, projectes i activitats per a intervenir en contextos d’intervenció/prevenció, específicament a l'àmbit criminològic.
  3. Analitzar models d’avaluació de programes aplicats a diferents situacions dins el context criminològic.
  4. Contextualitzar l'avaluació en diferents documents relacionats amb la criminologia.
  5. Expressar-se oralment amb rigor tècnic i capacitat comunicativa.

Competències

  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Avaluar els resultats d'un programa de prevenció o intervenció amb referència a la delinqüència.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar un model avaluatiu eficaç per a detectar les necessitats d'intervenció criminològiques en població penal
  2. Aplicar un programa de prevenció orientat als agents de control.
  3. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  4. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  5. Fer una anàlisi de resultats d'un programa de prevenció de la delinqüència.
  6. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  7. Redactar un treball acadèmic.
  8. Saber elaborar un programa de prevenció social de la delinqüència.
  9. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  10. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  11. Treballar de manera autònoma.
  12. Treballar en equip i en xarxa.
  13. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.

Continguts

  1. Conceptualització de l'Avaluació de Programes i Polítiques públiques.
  2. Dimensions de l'Avaluació de Programes i Polítiques Públiques.
  3. L'avaluació de programes. Objectes i finalitats avaluatives. La planificació de l'avaluació.
  4. Referents, criteris i indicadors. Avaluació de l'eficàcia, l'eficiència i l'efectivitat d'un programa.
  5. Disseny d’avaluació diferencial  de programes (avaluació de necessitats fins avaluació d’impacte).
  6. Estratègies, metodologies, tècniques i instruments d’avaluació.
  7. Metaavaluació. Problemàtiques freqüents a l'Avaluació de Programes i Polítiques públiques.

Metodologia

El plantejament metodològic de l’assignatura parteix de centrar l’activitat del procés en l’aprenentatge de l’alumne. Per tal de permetre l’assoliment d’aquest principi, l’estudiant haurà de ser actiu i autònom en tot el procés, essent missió del docent ajudar-lo en aquesta tasca. En aquest sentit, el professorat, 1) donarà suport a l’estudiantat en tot moment aportant la informació i els recursos necessaris per a que es doni l’aprenentatge, 2) vetllarà per l’aprenentatge autònom de l’estudiantat proposant-li diferents activitats d’ensenyament aprenentatge (individuals i grupals, teòriques i pràctiques) sota el principi de multivarietat metodològica.

Es tindrà un programa detallat de totes les activitats a l'inici d'impartició de l'assignatura.

Les classes s'iniciaran i acabaran amb puntualitat. Salvant justificació raonable, no s'admet l'entrada a classe una vegada començada ni la sortida abans de la seva finalització.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup: teoria i anàlisi de casos (individual amb discussió grupal). 18 0,72 2, 3, 5, 6, 10, 11, 13
Seminaris: Avaluació d'un programa criminològic (activitat grupal). 18 0,72 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Lectura dels dossiers-unitats didàctiques de l'assignatura i propis; recull dels casos treballats; elaboració d'informes i anàlisis breus. 109 4,36 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13

Avaluació

Evidències d'avaluació

Disposarem de tres tipus d’evidències:  

1. Pràctiques de caracter grupal (disseny de la planificació de l'avaluació d'un programa)

2. Proves teòrico-pràctiques de caràcter individual i grupal (relatives a coneixements teoric-pràctics amb relació als continguts i objectius de l'assignatura)

3. Treball d'avaluació d'un programa criminològic grupal. Presentació oral en grup (anàlisi d'un o més plans, programes o projectes ja existents), amb aportació d'evidències analizades més enllà del treball presencial, especialment pel que fa a l'ampliació dels casos o problemes plantejats a l'aula, i sempre amb lligam amb la teoria treballada.

Cal tenir en compte, però, que sempre hi haurà revisions per part del docent a iniciativa de l'alumna/e, dins del context de l'avaluació contínua o formativa.

Treball del grup

L'avaluació del disseny grupal d'un programa d'avaluació té una finalitat formativa des del punt de vista de la seva avaluació, ja que podrà ser revisat pel grup en funció de la tasca lliurada. Aquesta revisió es farà en els seminaris que es consideren presentant els resultats del treball grupal, a més, a la resta de companys i companyes. La puntuació d'aquesta avaluació del programa dissenyat tindrà lloc després del seu lliurament per escrit i de l'exposició oral de defensa que tindrà lloc a continuació. Aquesta defensa tindrà el caràcter d'avaluació sumativa per a aquesta part grupal.

Recuperació

Pel seu caràcter, la recuperació implicarà la correcció dels elements d'aprenentatge no assolits, o bé la incorporació de noves evidències per part de l'alumna/e que demostrin l'assoliment de les competències demandades.

La realització de tots els treballs és conditio sine qua non per superar l'assignatura. No es podrà aprovar l'assignatura si cada part no està aprovada amb un 5. Les entregues seran lliurades per les plataformes virtuals que s'indiquin amb format PDF. En cas que quedin algunes parts de treballs pendents es podran realitzar i/o lliurar en la data concreta en finalitzar l’assignatura, sempre i quan parlem d'acabar realitzacions ja treballades formativament.

Altres aspectes de l'avaluació

Cada situació individual que no s’ajusti al que està escrit haurà de comunicar-se al professor de l’assignatura per tal d’habilitar les avaluacions pertinents.

L'assistència a classe és de caràcter obligatòri. Per a ser avaluat, cal justificar un mínim del 80%, sense comptabilitzar les faltes justificades.

S'aplicarà la normativa anti-copia i anti-plagi; en cas positiu, l'alumnat corresponen tindrà l'assignatura suspesa.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pràctiques individuals i grupals a la classe 5% 5 0,2 1, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Pràctiques individuals setmanals en relació a l'avaluació de programes en contextos criminològics 35 % 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13
Treball d'avaluació d'un programa criminològic en grup. Presentació oral del treball final 60% 0 0 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

Bibliografia general

Agencia Estatal de Evaluación de la Calidad (2010). Fundamentos de evaluación de políticas públicas. Ministerio de Política Territorial y Administración Pública. http://www.aeval.es/comun/pdf/evaluaciones/Fundamentos_de_evaluacion.pdf.

Asenjo, C. (2016). Guía para el diseño, gestión y utilización de evaluaciones de programas y políticas públicas. EUROSOCIAL. http://sia.eurosocialii.eu/files/docs/1460977721-DT_45_guia%20de%20evaluacion(montado).pdf

Banco Mundial (2004). Seguimiento y evaluación: instrumentos, métodos y enfoques. Banco Mundial.

Comas, D. (2008). Manual de evaluación para políticas, planes, programas y actividades de juventud. Observatorio de la Juventud en España. Servicio de Documentación y Estudios. http://xuventude.xunta.es/uploads/Manual_de_evaluacin_para_polticas_planes_programas_y_actividades_de_juventud.pdf

Frühling, H. (2012). La eficacia de las políticas públicas de seguridad ciudadana en América Latina y el Caribe. Cómo medirla y como mejorarla. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-eficacia-de-las-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-de-seguridad-ciudadana-en-Am%C3%A9rica-Latina-y-el-Caribe-Como-medirla-y-como-mejorarla.pdf

Loinaz, I. (2017). Manual de evaluación del riesgo de violencia: metodología y ámbitos de aplicación. Ediciones Pirámide

Martínez-Espasa, J. (2015). Las políticas públicas de seguridad ciudadana. Análisis y propuestas desde la criminología. (Tesis doctoral, Universitat de Valencia). RODERIC. Repositori de Contingut Lliure http://roderic.uv.es/handle/10550/50188

Martínez-Mediano, C. (2017). Evaluación de programas. UNED

Ortegon, J., Pacheco, J., i  Prieto, A. (2015). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Naciones Unidas/ CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5607/S057518_es.pdf.

Osuna, J. L., i Márquez, C. (Drts.) (2002). Guía para la evaluación de políticas públicas. Instituto de Desarrollo Económico. http://siare.clad.org/siare/innotend/evaluacion/manualeval.pdf.

Royse, D. Thyer, D. A. & Padgett, D. K. (2016). Programa Evaluation. An introduction to an Evidence-Based Approach. (6 Edition). Cengage Learning,

Ruiz, A. (coord.) (2015). Guía para el diseño y realización de evaluaciones de políticas públicas. AEVAL

Tejada, J. (2007). Evaluación de programas. Formación de formadores. Escenario institucional (pp. 389-465). Thomson.

Vargas, F. i Becerra, V. (2019). Políticas públicas: del diseño a la evaluación. Yopublico

--------------------------------------

NOTES:

La bibliografía específica es presentarà amb el desenvolupament del programa de la materia, d'acord amb els interessos de l'alumnat de cara a la superació de les competències de l'assignatura.

La bibliografía obligatòria es definirà a l'inici del curs.

Programari

Aquesta assignatura no necessita un programari específic.