Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OT | 4 | 1 |
No es contemplen. L'assignatura forma part de les dues mencions de grau.
Avaluació de programes i polítiques públiques en la titulació:
Es tracta d’una assignatura de quart curs, obligatòria que desenvolupa el procés d’avaluació des d’una perspectiva disciplinar i professional que arrela en l’avaluació de programes, sense oblidar les seves connexions amb el disseny i seguiment dels mateixos.
El plantejament metodològic de l’assignatura parteix de centrar l’activitat del procés en l’aprenentatge de l’alumne. Per tal de permetre l’assoliment d’aquest principi, l’estudiant haurà de ser actiu i autònom en tot el procés, essent missió del docent ajudar-lo en aquesta tasca. En aquest sentit, el professorat, 1) donarà suport a l’estudiantat en tot moment aportant la informació i els recursos necessaris per a que es doni l’aprenentatge, 2) vetllarà per l’aprenentatge autònom de l’estudiantat proposant-li diferents activitats d’ensenyament aprenentatge (individuals i grupals, teòriques i pràctiques) sota el principi de multivarietat metodològica.
Es tindrà un programa detallat de totes les activitats a l'inici d'impartició de l'assignatura.
Les classes s'iniciaran i acabaran amb puntualitat. Salvant justificació raonable, no s'admet l'entrada a classe una vegada començada ni la sortida abans de la seva finalització.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup: teoria i anàlisi de casos (individual amb discussió grupal). | 18 | 0,72 | 2, 3, 5, 6, 10, 11, 13 |
Seminaris: Avaluació d'un programa criminològic (activitat grupal). | 18 | 0,72 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura dels dossiers-unitats didàctiques de l'assignatura i propis; recull dels casos treballats; elaboració d'informes i anàlisis breus. | 109 | 4,36 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13 |
Evidències d'avaluació
Disposarem de tres tipus d’evidències:
1. Pràctiques de caracter grupal (disseny de la planificació de l'avaluació d'un programa)
2. Proves teòrico-pràctiques de caràcter individual i grupal (relatives a coneixements teoric-pràctics amb relació als continguts i objectius de l'assignatura)
3. Treball d'avaluació d'un programa criminològic grupal. Presentació oral en grup (anàlisi d'un o més plans, programes o projectes ja existents), amb aportació d'evidències analizades més enllà del treball presencial, especialment pel que fa a l'ampliació dels casos o problemes plantejats a l'aula, i sempre amb lligam amb la teoria treballada.
Cal tenir en compte, però, que sempre hi haurà revisions per part del docent a iniciativa de l'alumna/e, dins del context de l'avaluació contínua o formativa.
Treball del grup
L'avaluació del disseny grupal d'un programa d'avaluació té una finalitat formativa des del punt de vista de la seva avaluació, ja que podrà ser revisat pel grup en funció de la tasca lliurada. Aquesta revisió es farà en els seminaris que es consideren presentant els resultats del treball grupal, a més, a la resta de companys i companyes. La puntuació d'aquesta avaluació del programa dissenyat tindrà lloc després del seu lliurament per escrit i de l'exposició oral de defensa que tindrà lloc a continuació. Aquesta defensa tindrà el caràcter d'avaluació sumativa per a aquesta part grupal.
Recuperació
Pel seu caràcter, la recuperació implicarà la correcció dels elements d'aprenentatge no assolits, o bé la incorporació de noves evidències per part de l'alumna/e que demostrin l'assoliment de les competències demandades.
La realització de tots els treballs és conditio sine qua non per superar l'assignatura. No es podrà aprovar l'assignatura si cada part no està aprovada amb un 5. Les entregues seran lliurades per les plataformes virtuals que s'indiquin amb format PDF. En cas que quedin algunes parts de treballs pendents es podran realitzar i/o lliurar en la data concreta en finalitzar l’assignatura, sempre i quan parlem d'acabar realitzacions ja treballades formativament.
Altres aspectes de l'avaluació
Cada situació individual que no s’ajusti al que està escrit haurà de comunicar-se al professor de l’assignatura per tal d’habilitar les avaluacions pertinents.
L'assistència a classe és de caràcter obligatòri. Per a ser avaluat, cal justificar un mínim del 80%, sense comptabilitzar les faltes justificades.
S'aplicarà la normativa anti-copia i anti-plagi; en cas positiu, l'alumnat corresponen tindrà l'assignatura suspesa.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques individuals i grupals a la classe | 5% | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Pràctiques individuals setmanals en relació a l'avaluació de programes en contextos criminològics | 35 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
Treball d'avaluació d'un programa criminològic en grup. Presentació oral del treball final | 60% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Bibliografia general
Agencia Estatal de Evaluación de la Calidad (2010). Fundamentos de evaluación de políticas públicas. Ministerio de Política Territorial y Administración Pública. http://www.aeval.es/comun/pdf/evaluaciones/Fundamentos_de_evaluacion.pdf.
Asenjo, C. (2016). Guía para el diseño, gestión y utilización de evaluaciones de programas y políticas públicas. EUROSOCIAL. http://sia.eurosocialii.eu/files/docs/1460977721-DT_45_guia%20de%20evaluacion(montado).pdf
Banco Mundial (2004). Seguimiento y evaluación: instrumentos, métodos y enfoques. Banco Mundial.
Comas, D. (2008). Manual de evaluación para políticas, planes, programas y actividades de juventud. Observatorio de la Juventud en España. Servicio de Documentación y Estudios. http://xuventude.xunta.es/uploads/Manual_de_evaluacin_para_polticas_planes_programas_y_actividades_de_juventud.pdf
Frühling, H. (2012). La eficacia de las políticas públicas de seguridad ciudadana en América Latina y el Caribe. Cómo medirla y como mejorarla. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-eficacia-de-las-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-de-seguridad-ciudadana-en-Am%C3%A9rica-Latina-y-el-Caribe-Como-medirla-y-como-mejorarla.pdf
Loinaz, I. (2017). Manual de evaluación del riesgo de violencia: metodología y ámbitos de aplicación. Ediciones Pirámide
Martínez-Espasa, J. (2015). Las políticas públicas de seguridad ciudadana. Análisis y propuestas desde la criminología. (Tesis doctoral, Universitat de Valencia). RODERIC. Repositori de Contingut Lliure http://roderic.uv.es/handle/10550/50188
Martínez-Mediano, C. (2017). Evaluación de programas. UNED
Ortegon, J., Pacheco, J., i Prieto, A. (2015). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Naciones Unidas/ CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5607/S057518_es.pdf.
Osuna, J. L., i Márquez, C. (Drts.) (2002). Guía para la evaluación de políticas públicas. Instituto de Desarrollo Económico. http://siare.clad.org/siare/innotend/evaluacion/manualeval.pdf.
Royse, D. Thyer, D. A. & Padgett, D. K. (2016). Programa Evaluation. An introduction to an Evidence-Based Approach. (6 Edition). Cengage Learning,
Ruiz, A. (coord.) (2015). Guía para el diseño y realización de evaluaciones de políticas públicas. AEVAL
Tejada, J. (2007). Evaluación de programas. Formación de formadores. Escenario institucional (pp. 389-465). Thomson.
Vargas, F. i Becerra, V. (2019). Políticas públicas: del diseño a la evaluación. Yopublico
--------------------------------------
NOTES:
La bibliografía específica es presentarà amb el desenvolupament del programa de la materia, d'acord amb els interessos de l'alumnat de cara a la superació de les competències de l'assignatura.
La bibliografía obligatòria es definirà a l'inici del curs.
Aquesta assignatura no necessita un programari específic.