Logo UAB
2022/2023

Treball de Final de Grau

Codi: 100057 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502758 Humanitats OB 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Oscar Jane Checa
Correu electrònic:
oscar.jane@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Es pot matricular al TFG qui hagi arribat a quart curs del grau. Seria interessant que el curs anterior l’alumnat ja es comencés a preocupar pel treball, tot cercant temes i possibles tutors/es. Us podeu posar en contacte amb la coordinació en cas de dubte o que no tingueu clar el tema i/o cerca de tutor/a. El protocol general de la Facultat de Filosofia i Lletres sobre el TFG es troba aquí: https://www.uab.cat/doc/Protocol-TFG

Objectius

Els estudis del grau d’Humanitats han de concloure amb l’elaboració i defensa d’un treball final, de 6 crèdits ECTS. Aquest treball s’inclou en la formació complementària de quart curs que l’estudiant ha de cursar, juntament amb els 54 crèdits optatius corresponents al darrer curs del grau. L’objectiu formatiu únic és l’elaboració d’un treball d’investigació, de síntesi o aplicat, que tingui una relació amb les matèries del grau.

Competències

  • Analitzar críticament la cultura contemporània.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assenyalar i discutir les principals característiques del pensament definitori d'una època i emmarcar-lo en el seu context.
  2. Comunicar de manera clara i en el registre adequat un treball acadèmic.
  3. Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la diversitat física, econòmica, social i cultural.
  4. Interpretar els principals corrents polítics i socials de l'època moderna i contemporània.
  5. Organitzar amb eficàcia i rendibilitat la part autònoma de l'aprenentatge
  6. Reconèixer les bases de dades bibliogràfiques més idònies per obtenir les fonts sobre un tema determinat.
  7. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals.

Continguts

El treball representa 6 crèdits ECTS i això significa unes 150 hores de treball que majoritàriament haurà de fer l’estudiant de forma autònoma.

MOLT IMPORTANT: En el Grau d'Humanitats, el seguiment del TFG i el contacte amb el tutor/a es fa a través de l'Eina tfe.uab.cat obligatòriament.

Hi ha diferents tipologies de treball per tal que l’alumnat pugui demostrar les seves capacitats intel·lectuals i de treball:

  1.  El treball d’investigació per iniciar-se en aquesta tasca.
  2.  Un estat de la qüestió sobre alguna temàtica en concret, basat en un repertori bibliogràfic.
  3.  El treball que aplega documentació treballada per mostrar la realitat d’un tema.
  4.  L’assaig personal sobre una problemàtica determinada.
  5.  El treball sobre algun aspecte professional que mostri apartats que s’hagin treballat en la institució on s’han fet les pràctiques externes.
  6. El treball es pot concretar en formats més innovadors, com l’elaboració d’un documental audiovisual o la confecció d’un espai web (acompanyats d’un breu informe escrit que els doni suport).

 

 

L'estudiant pot triar qualsevol tema que vulgui en relació amb el Grau d'Humanitats. També pot triar per a fer el TFG qualsevol professor de la Facultat de Lletres (no cal que hagin donat classe al Grau) i els professors del Grau d'aquelles facultats que han impartit docència en el Grau d'Humanitats.

** Proposta de TEMES de TFG - HUMANITATS **

Es tracta d’idees temàtiques generals i propostes que caldràdesprés concretar.

També podeu consultar directament aquells professors/es que creieu adients per a les vostres propostes tot i no ser en aquest llistat.

 

Història i Estudis Clàssics

 

Javier Anton Pelayo (Dept. D’Història Moderna i Contemporània)

- Història de la cultura i de les mentalitats

- Història moderna

- Història de les idees polítiques

- Història d'Amèrica

 

Óscar de la Cruz (Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana)

- Estudis sobre alteritat: la percepció de l'altre.

- Estudis de tradició clàssica.

 

Cándida Ferrero (Dept de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana)

- Recepció i reescriptura de la tradició clàssica: cinema i literatura. Estudi d'un cas

 

Oscar Jané (Dept. Història Moderna i Contemporània)

- La construcció dels estats moderns i/o la formació de les nacions.

- Formació de les fronteres. Pensament i teoria de les fronteres.
- Cultura i idees polítiques.

- Estudis d'història o historiografia local de Catalunya, el País Valencià, Rosselló o les Illes Balears.
- Localització, transcripció i estudi d'un escrit personal (autobiografia, etc.), segles XVI a XX.

- Edició i cultura digital.

- Història, patrimoni i turisme.

 

Helena Kirchner (Dept de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana)

-Estudi sobre un poble, una ciutat o regió a l’Edat Mitjana (amb documentació escrita, recursos arqueològics).

- Història de les dones a l'Edat Mitjana (estudi d'una autora, d'un tema concret).

- Estudi d'un monument arquitectònic d'època medieval.

 

Jordi Pomés Vives (Dept. Història Moderna i Contemporània)

- Història social i política de la Catalunya del segles XIX i XX.

- Història social i política d'Espanya i del món als segles XIX i XX.

 

Josep Puigsech (Dept. Història Moderna i Contemporània)

- La Revolució Russa.

- El comunisme al segle XX.

- El comunisme a Espanya i/o Catalunya.

 

Gemma Puigvert (Dept. de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana)
- El llatí i la cultura clàssica.
- L'oratòria antiga i la seva relació amb l'oratòria actual.

 

Francisco J. Veiga (Dept. Història Moderna i Contemporània)

- Evolució de l'estructura social dels països europeus (incloent-hi el nostre)

- Estudis inernacionals.

- Història actual (darrers trenta anys).

 

Geografia

 

Asunción Blanco (dept de Geografia)

- Els nous fluxos i productes turístics a Espanya: conseqüències territorials, socials i ambientals.

- L’economia col·laborativa, ciutadana, social... com alternativa a la crisi. De què parlem en turisme?

- Turisme i desenvolupament local. Experiències exitoses d’iniciatives endògenes

- Turisme i turismefòbia. Una realitat o una creació mediàtica?

- Turisme urbà, evolució, gestió delturisme cultural.

- Paisatges culturals i ús turístic

- Turisme experiencial, innovació, desenvolupament.

 

Aureli Lojo (Dept. de Geografia)

-Turisme cultural, nous turismes o gestió de turisme.

-Societat, valors i/o cultura Xinesa actual.

 

 

Miquel Solana (dept de Geografia)

-Migració, identitat i cultura.
- Fam i alimentació al món. Sobirania alimentària.

- Globalització: poder i desigualtats. La formació d'espais de resistència.

- Diversitat i alterofòbia a les societats europees.

 

 

Filosofia

 

Joan Carles Cirera (Dept. de Filosofia)

- Filosofia i cultura.

- Antropologia filosòfica i /o cultura.

- Filosofia i Història / Filosofia de la història.

- Filosofia política/ Filosofia i Dret.

- Filosofia del s. XX.

- Història de la filosofia.

- Filosofia i Art / Estètica.

 

Jaume Mensa (Dept. de Filosofia)

- Filosofia antiga i medieval

- Filòsofs catalans medievals

- Dones i filosofia en l'època antiga i medieval

 

 

 

Filologies

 

Jon Elordi (minor d'Estudis Bascos, Dept de Filologia Catalana).
- Estudis de llengua, literatura o cultura basques.

 

Francesc Foguet (Dep.t Filologia Catalana)

- Teatre contemporani.

- Teatre català contemporani.

- Història de les arts escèniques.

- Literatura catalana contemporània.

 

Alba Losada Cuquejo (Dept. de Filologia Francesa i Romànica)

- Llengua, literatura, cultura i societat gallegues.

- Temes relacionats amb la cultura i la civilització de Galícia.

- Temes relacionats amb la història de Galícia.

- Temes relacionats amb la literatura gallega contemporània o medieval.     

- Temes relacionats amb la sociolingüística gallega actual.

 

Rebeca Martín López (Dept. de Filologia Espanyola)

- Narrativa fantástica de los siglos XIX y XX.

- Causas célebres: crimen, prensa y literatura.

- Edición y anotación de textos literarios.

 

Núria Santamaria (Dep.t Filologia Catalana)

- Literatura catalana segles XX i XXI.

- Estudis teatrals (espais escènics, escenografia, història d'actors, teatre postdramàtic, etc.).

- Literatura i altres arts.

- Humor i comicitat.

 

Bernd F.W. Springer (Dept. de Filologia Anglesa i Germanística): 

- La Primera i la Segona Guerra Mundial a la literatura alemanya.

- Literatura alemanya de la Il·lustració, el Classicisme de Weimar i el Romanticisme.

- Les revolucions alemanyes de 1848/49, 1918/19 i 1989 a la historiografia i la literatura alemanyes.

- Temes diverses de la història de la cultura alemanya.

 

Meri Torras (Dept. Fil. Esp./Teoria de la Literatura)

-Literatura Comparada i estudis culturals: diàlegs intertextuals (literatura i cine, literatura i mass media, literatura i imatge, literatura i dansa...).

-Estudi interdisciplinar d’un tema o motiu.

-Estudi interdisciplinar d’un gènere textual.

-Estudis feministes: cos i identitat (gènere i sexualitat, ètnia, classe, dis/capacitat, edat...).

 

Fernando Valls (Dept Filologia espanyola)

-Narrativa espanyola actual

-Literatura i cinema

 

Eduard Vilella (Filologia italiana, dept de filologia francesa i romànica)

-La lírica dantesca en el marc de les literatures romàniques medievals.

-Dante en l'art, cinema, còmic etc. contemporanis.

-Didàctica de l'Italià.

 

 

Gestió Cultural, Comunicació, Art i Patrimoni,Edició, Arxius, altres

 

Dafne Muntanyola (Dpt. Sociologia)

- Etnografia de pràctiques culturals i artístiques a Catalunya.

- Ser artista o fer d'artista? Explorant la identitat i la trajectòria professional d'artistes en l'actualitat.

 

Daniel Ortega (Dept. de Pedagogia Aplicada)

- Gestió cultural i transformació social

 

Mari Paz Ortuño (Dept Filologia espanyola)

- Cómo editar un texto. Usos editoriales.

- Editorial grande vs. editorial pequeña.

- Cómo funciona una editorial.

 

Remei Perpinyà (Dept. de Filologia catalana)

-Patrimoni arxivístic: anàlisi històric de les polítiques de conservació.

-Història i genealogia familiar.

- Patrimoni documental i els arxius.

- Història i genealogia familiar.

- Fonts d'informació digitals.

 

Daniel Rico (Dept. d’Art i musicologia)

- Temes relacionats amb patrimoni.

 

 

ETC.

 

Metodologia

El treball és individual i rep la supervisió del TUTOR o la TUTORA.

RECORDEU: el TFG es tutoritza a través de l'eina tfe.uab.cat
Els alumnes podran escollir tema i tutor o tutora d'una llista que es facilitarà a principi de curs. També podran proposar un tema que podrà ser acceptat per un tutor o tutora, prèvia valoració de la seva viabilitat.
Es podrà canviar de tema o tutor fins a l'ú d'abril.
Els alumnes ompliran una fitxa amb el títol provisional del TFG i el nom del tutor proposat, amb la signatura d¹aquest i la lliuraran a la coordinació. A finals d'octubre es reunirà la Comissió de Docència per revisar les propostes i aprovar-les.

Pel que fa a l’extensió del TFG, es recomana que sigui un text d’unes 25-40 pàgines. L’extensió estàndard d’una pàgina és de 2100 caràcters o de 300 paraules. Per tant, l’extensió del TFG se situaria entorn dels 84.000 caràcters o de les 12.000 paraules.

La presentació oral serà pública i amb una durada de 15 minuts, davant d'un tribunal de dos professors que podran fer preguntes després.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Atenció i seguiment del Treball de recerca per part del tutor/ra 20 0,8 2, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories programades amb el/la tutor/ra 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 7
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 120 4,8 1, 2, 4, 5, 7

Avaluació

El seguiment del TfG es fa a través de l'Eina tfe.uab.cat obligatòriament.

L’avaluació té diferents parts.

1. El seguiment de l'elaboració del TfG per part de la Coordinació de TfG.

2. El seguiment del tutor/a que ha orientat el treball i representa la part més important de la nota final. Els criteris d’avaluació que ha de tenir en compte són, d’una banda, el resultat final del treball i, de l’altra, el procés que ha seguit l’estudiant en la seva elaboració amb el vist-i-plau de la Coordinació.

En aquesta avaluació es valoren les competències vinculades a la capacitat de treball, a la resolució de dificultats, a l’aprenentatge en la metodologia de recerca, a la planificació, a la concreció de resultats, a l’aptitud en l’escriptura i a l’afectivitat cap a un treball ben fet.

3. L'exposició oral davant d'un tribunal: exposició pública que fa l'estudiant davant de dos professors/es. Cada acte de presentació d’un TFG té una durada global prevista de mitja hora, dels quals 15 minuts han de correspondre a l’exposició oral preparada per l’estudiant.

El tribunal estarà format per dos professors que es triaran en funció de la temàtica del treball i les disponibilitats del professorat. El tutor o tutora no estarà en el tribunal. La designació del tribunal la fa la Comissió Docent del Grau d'Humanitats. Els tribunals orals tindran lloc la darrera setmana de juny o la primera de juliol. Hi haurà un sol tribunal segons temàtiques per a diversos TfG, de manera a agilitzar les presentacions.

Aquesta avaluació servirà per a exercitar les competències vinculades a l’exposició d’un tema: fer-lo entenedora qualsevol i saber-se expressar de manera adequada. Es valora l’habilitat de l’estudiant, la idoneïtat de la manera d’explicar-se, el talent en l’elecció dels recursos que fa servir, el domini del tema, l’enginy en la manera de plantejar-lo, la suficiència a l’hora de fer-lo assequible i la capacitat de convèncer de la importància del treball i dels seus resultats.

 Calendari aproximat (s'indicarà de manera més concreta a través de l'aplicatiu a partir de setembre/octubre):
- octubre-novembre: tutoria per establir els objectius i estructura del treball.
- desembre: lliurament d'unes pàgines corresponents a un estat de la qüestió.
- març: segon lliurament.
- maig: lliurament del cos del treball.
- 11 de juny de 2023: data límit per al lliurament del treball acabat amb conclusions i amb les correccions proposades pel tutor incorporades. Caldrà lliurar els treballs a través de l'eina tfe.uab.cat
- Finals de juny/principis de juliol: exposició pública.

 * Nota: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació del treball en públic i avaluació del mateix 40% 0 0 1, 2, 5, 6
Valoració per part del tutor/ra del treball realitzat 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Manuals d’escriptura

Cassany, D., La cuina de l’escriptura, Barcelona, Empúries, 2002.

Cassany, D., Esmolar l’eina. Guia de redacció per a professionals, Barcelona, Empúries, 2007.

Mestres, J. M. [et al.], Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, Barcelona, Eumo - UB / UPF / Associació de Mestres Rosa Sensat, 1995.

Pujol, J. M. [et al.], Ortotipografia. Manual de l’autor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona, Columna, 1995.

 

 

Manuals sobre investigació

Coromina, E. [et al.], El treball de recerca. Procés d’elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos, Vic, Eumo, 2000.

Estella, M., Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, Gabinet de Llengua Catalana, 1995.

Rigo, A.; Genescà, G., Tesis i treballs. Aspectes formals, Vic, Eumo, 2000.

 

Altres recursos:

http://canal.uib.cat/canals/Com-fer-treballs.cid153639

http://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html

https://ddd.uab.cat/record/112365 (Citacions bibliogràfiques segons el model The Chicago Manual of Style)

https://foot.upc.edu/ca/curs-actual/treball-final-carrera/pautes_per_elaborar_un_tfc.pdf

https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/citacions-i-bibliografia-1345708785665.html

Programari

Cap en concret.