Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 0 | 1 |
Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.
La bibliografia fonamental i de referència està en castellà o anglès, així com el programari a utilitzar. Es recomana per tant, coneixement a nivell de lectura especialitzada.
Aquest mòdul introdueix a l'alumnat en el disseny de productes culturals relacionats amb l'educació patrimonial, des del punt de vista de la comunitat d'usuaris / es a la qual està destinat. Les temàtiques que s'abordaran principalment seran l'anàlisi dels diferents tipus d'usuari / a, els processos d'ensenyament-aprenentatge, algunes metodologies educatives, i l'eficàcia de la tecnologia per implementar els mecanismes d'aprenentatge i ensenyament. L'objectiu és aprendre a dissenyar un projecte cultural digital des de la perspectiva educativa, per a això cal tenir en compte els processos d'aprenentatge per a diferents tipus de públic.
Els principals objectius són:
- reflexionar sobre el patrimoni cultural i l'educació patrimonial
- valorar els processos comunicatius en l'àmbit patrimonial i museístic
- identificar els perfils d'usuaris i públics, i analitzar-los
- incorporar processos d'e-learning
- introduir els processos d'aprenentatge en el disseny de propostes educatives
EDUCACIÓ PATRIMONIAL. Patrimoni tangible i intangible (humanitats), Què és el patrimoni digital? Què és educació patrimonial? I per què ha de servir? Reflexió / debat epistemològic
USUARIS I PÚBLICS. Debat: quins públics / usuaris / clients... Públics potencials, no públics, públics invisibles (dones, infants, refugiats, nouvinguts...). Disseny Universal d’Activitats (DUA
ESTUDIS DE PÚBLIC. Tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius
ENSENYAMENT I APRENENTATGE. Com la gent aprèn aleshores ensenyem. Constructivisme. Piaget, Vigotsky, Montessori (Reggio Emilia), Decroly. Representacions socials (Moskovitxi) / identitat. El rol dels equipaments patrimonials en el procés d’ensenyament – aprenentatge. El mètode científic a l’educació. Unitats didàctiques, seqüenciació de l’aprenentatge.... Intel·ligències múltiples (Gardner). Disseny de Competències i resultats d’ aprenentatge. Educació (Infantil, Primària, Secundària, Adults).
ESTRATÈGIES DE COMUNICACIÓ. Comunicació verbal / no verbal (reenactment, living history arts escèniques). Màrqueting.
E-LEARNING. Disseny i implementació
PATRIMONI I EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA. Pensament crític. Educació per la ciutadania (salut, cohesió social, identitat). Educació pel futur
Les activitats formatives que es desenvoluparan durant el mòdul seran fonamentalment:
- reflexions epistemològiques
- valoració de casos i exemples
- exercicis pràctics
- seguiment i tutorització del disseny de la proposta educativa
- comunicació i defensa de la proposta educativa
Activitats dirigides: classes teòriques amb explicació de les tècniques informàtiques i dels seus fonaments teòrics i metodològics. Seminaris de discussió crítica de textos especialitzats. Aprenentatge basat en problemes. Aprenentatge basat en casos d'estudi Pràctiques d'aula. Seminaris. Tallers. Debats. Elaboració de treballs. Estudi personal
Activitats supervisades: Presentació d’equipaments informàtics. Pràctiques amb aquests equipaments. Tutories individualitzades per tal de fer el seguiment de les activitats i treballs encomanats. i per aplicar els coneixements i competències adquirits en el treball final del mòdul.
Activitats autònomes: cerca de documentació, elaboració de bases de dades, exercicis d' aplicació de les tècniques d’anàlisi estudiades, lectura de textos, redacció de treballs.
Les activitats dirigides podran ser presencials o bé online.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicacions teòriques i metodològiques, converses i discussions | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Disseny d'una proposta educativa en una institució cultural | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i anàlisi de propostes teòriques, metodològiques i d'activitats | 64 | 2,56 | 1, 2, 9, 13, 15, 18, 19, 20 |
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet la prova individual sobre els temes explicats a classe i no hagi lliurat més del 50 % dels resums de les sessions practiques i comentaris de text.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
La copia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l’assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny d'una activitat d'aprenentatge en una institució cultural | 40% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 21 |
Identificar els processos comunicatius en l'àmbit cultural | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 21 |
Identificar i analitzar els perfils d'usuaris i públics de les institucions culturals | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 21 |
Incorporar propostes d'e-learning en activitats educatives | 5% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 16, 17, 18, 20, 21 |
Presentación de una propuesta educativa en una institución cultural | 20% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21 |
Reflexió sobre el valor educatiu del patrimoni cultural, l'educació patrimonial | 5% | 0 | 0 | 4, 9, 20, 21 |
Valoració dels processos d'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials, la didàctica de les ciències socials | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 15, 18, 19, 21 |
GONZÁLEZ MONFORT, N. (2007) L’ús didàctic i el valor educatiu del patrimoni cultural. Ed. Bellaterra
FONTAL MERILLAS, O. (2003) La educación patrimonial. Teoría y pràctica en el aula, el museu e internet. Ed. Trea
FONTAL MERILLAS, O. (2013) La educación patrimonial: Del patrimonio a las persones. Ed. Trea
SANTACANA MESTRE, J. I LLONCH MOLINA, N. (2012) Manual de didàctica del objeto en el museu. Ed. Trea
SANTACANA MESTRE, J. I MARTÍN PINYOL, C. (2010) Manual de museografia interactiva. Ed. Trea
URGELL PLAZA, F. (2014) Manual de estudiós de público de museus. Ed. Trea
Council of Europe. (2018). Reference framework of competences for democratic culture. Volume 1. Context, concepts and model. Council of Europe. Council of Europe: Strasbourg
--