Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 0 | 1 |
Coneixements propis del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En general, es demanen coneixements a nivell de grau en disciplines de Ciències Humanes i/o Socials. La formació també pot ser útil a professionals graduats / des en informàtica que es vulguin especialitzar en l'ús de tecnologies digitals en l'àmbit de les Humanitats i estudis culturals. Es demana familiaritat amb els ordinadors i de paquets ofimàtics més usuals. Tot i que no és obligatori, es recomana una formació prèvia, a nivell bàsic, en l'ús de bases de dades informatitzades, cartografia assistida per ordinador, fotografia digital i estadística.
La bibliografia fonamental i de referència està en anglès, així com el programari a utilitzar. Es recomana per tant, coneixement de l'anglès a nivell de lectura especialitzada.
L'objectiu fonamental consisteix a formar l'alumnat en els usos de la tecnologia de l' informació i de computació en disciplines com la filosofia, la lingüística, l'art, la literatura, la història, l'antropologia i altres ciències socials. D'aquesta manera s'assenyalen els avantatges que s'obtenen a l'digitalitzar la informació històrica, humanística, i cultural i els requisits necessaris per poder aplicar amb èxit eines informàtiques en l'anàlisi, la gestió i transferència de continguts culturals i humanístics. Es discuteixen aspectes teòrics -com les teories, tècniques i tecnologies de la informació transformen l'activitat científica pròpia d'aquestes disciplines- i pràctics, -com la tecnologia informàtica possibilita noves formes de divulgar i investigar aquests coneixements i d'interactuar amb la societat. En aquest mòdul es porta a terme una introducció general a la temàtica del Màster i una presentació general de les diverses tecnologies aplicables a l'adquisició, processament, anàlisi i comunicació de dades humanístics i culturals, per tal que l'alumnat pugui comprendre la seva diversitat i les relacions entre totes elles. Es defineixen les Humanitats Digitals com a disciplina particular i s'analitza la seva història i els seus principis bàsics, així com es discuteixen i avaluen aspectes de desenvolupament professional que suposen les capacitats tecnològiques afegides a la formació humanística clàssica, sense perdre de vista aspectes ètics i deontològics .
INTRODUCCIÓ A LES HUMANITATS DIGITALS
TEORIA, TÈCNICA I TECNOLOGIA EN L'ADQUISICIÓ DE DADES humanístics i culturals
TEORIA, TÈCNICA I TECNOLOGIA PER AL PROCESSAMENT DE LA INFORMACIÓ humanística i CULTURAL
TEORIA, TÈCNICA I TECNOLOGIA PER A l'ACCÉS A LA INFORMACIÓ I CONEIXEMENT HUMANÍSTIC I CULTURAL (Realitats Virtuals i Esteses).
TEXTUALITATS DIGITALS
CREACIÓ I DIGITALITZACIÓ. Tecnologies de la Informació en el món artístic. L'exemple de la música
INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL I HUMANITATS
TECNOLOGIES RESPONSABLES. ETICA I DEONTOLOGIA. CODIS DE BONES PRÀCTIQUES
HUMANISTES DIGITALS. PROFESSIONALITZACIÓ
- Debat sobre Humanitats i Ciència
- Cas d'estudi: Patrimoni Digital
- Cas d'estudi: Experiència d'Humanitats digitals "textuals"
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge basat en casos d'estudi
Pràctiques d'aula
seminaris
tallers
debats
Elaboració de treballs
Estudi personal
Les activitats dirigides podran ser presencials o bé online.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicació tecnologies digitals | 36 | 1,44 | 1, 3, 4, 8, 11, 13, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques amb equipament informàtic | 25 | 1 | 6, 13, 15, 18, 20, 22, 25, 27, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de texts de l' especialitat | 81 | 3,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 12, 13, 17, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 28 |
Prova individual sobre els temes explicats a classe (30%)
Informes i treballs escrits (individuals o en grup). Poden ser un estudi prospectiu que avaluï la necessitat d' aplicar qualsevol tecnologia digital en l’àmbit de les humanitats o estudis de patrimoni cultural, un estudi bibliogràfic crític sobre la metodologia informàtica i les seves implicacions teòriques, on una aplicació pràctica de una de les tècniques explicades amb dades pròpies dels alumnes (25% de la nota final)
Resums escrits de les sessions pràctiques, insistint en els aspectes positius i negatius de les tècniques i mètodes explicats (25 % de la nota final)
Comentari crític de textos de l' especialitat, a partir de la bibliografia que es subministrarà a l’inici del curs (25% de la nota final).
Participació a classe (presencial o telemàtica), assistència a tutories (presencials o telemàtiques). 10% de la nota final.
Participació a conferències programades per la coordinació del màster i altres activitats complementàries (10%).
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet la prova individual sobre els temes explicats a classe i no hagi lliurat més del 50 % dels resums de les sessions practiques i comentaris de text.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asiststència a conferencies i activitats complementàries | 10% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Asistència i participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Comentaris escrits de referències bibliogràfiques | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Lliurament informes i treballs escrits | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Prova individual sobre els temes explicats a classe (examen oral o escrit) | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Terras y Vanhoutte. Defining Digital HUmanities: A Reader. 2013. Ashgate
Hai-Jew Data Analytics in Digital Humanities. Springer 2017
Barceló, J.A. Computational Intelligence in Archaeology (2009)
Nyhan y Flimm Computation and the Humanities. Springer 2018
Stanco y Battiato Digital Imaging for Cultural Heritage Preservation. CRC Press 2017
Ch’nh y Gaffney Visual Heritage in the Digital Age. Springer 2017
Giannini y Bowen, Museums and Digital Culture. Springer 2019
Berry y Fagerjord. Digital Humanities: Knowledge and Critique in a Digital Age (MIT Press)
Hossaini y Blankenberg, Manual of Digital Museum Planing (2017). Rowman y Littlefield
Mintz y Thomas The Virtual and the Real: Media in the Museum. 1998
Cameron y Kenderdine, Theorizing Digital Cultural Heritage: A critical Discourse (2004)
Bermúdez-Sabel y Gonzalez. Humanidades Digitales: Hacia la Edad Media. 2018, De Gruyter
Vinck, Humanidades Digitales. Gedisa (2018)
Romero Frias y Sanchez Gonzalez Ciencias Sociales y Humanidades Digitales. Sociedad Latina de comunicación. La Laguna (Tenerife). 2014
Cortina y Serra. Humanidad: desafíos éticos de las tecnologies emergentes. Eiunsa Ed.
Galina Russell. Humanidades Digitales: Recepción, Crítica e Institucionalización. Bonilla Artigas Editores
Galina Rusell et al. Humanidades Digitales: Lengua, Texto, Patrimonio y Datos. Bonilla Artigas Editores
Galina Rusell et al. Edición, Literatura y Arte. Bonilla Artigas Editores
Parry. Recoding the Museum. Digital Heritage and the Technologies of Change. 2007. Routledge
Benardou, Champion, Dallas, Hughes. Cultural Heritage Infrastructures in Digital Humanities. 2017. Routledge
No hi ha requisits específics de programari