Logo UAB
2021/2022

Projectes d'IoT en Salut Digital

Codi: 44021 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4316624 Internet dels Objectes per a Salut Digital / Internet of Things for e-Health OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Carrabina Bordoll
Correu electrònic:
Jordi.Carrabina@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Ferran Torres
Maria Feijoo Cid
Nina Granel Gimenez
David Téllez Velasco
Juan Leyva Galera

Prerequisits

Mòduls 1 i 2 del màster

Objectius

Aquest mòdul se centra en el disseny, desenvolupament i gestió de projectes TIC en salut en el rang d'aplicacions que abasta el màster d'acord amb els estàndards del domini de la salut tant a nivell internacional com local incloent els aspectes relacionats amb la investigació i els equips multidisciplinaris i complint amb els aspectes ètics i legals.

Competències

  • Aplicar la normativa i regulació local, autonòmica, nacional i internacional a l’àmbit de l’internet de les coses en salut.
  • Aplicar les eines bàsiques d’investigació a l’àmbit de l’internet de les coses en salut.
  • Aplicar les regles ètiques aplicables al sector de la salut.
  • Identificar els procediments assistencials del sistema sanitari i els factors per a la seva transformació digital cap a un model més eficient per a professionals i pacients.
  • Planificar, desenvolupar, avaluar i gestionar solucions en projectes dels diferents àmbits de l’internet de les coses tenint en compte els aspectes de codisseny multidisciplinari, privacitat d’usuaris i seguretat de dades.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació aplicades a l’internet de les coses en salut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la normativa i regulació local, autonòmica, nacional i internacional a l’àmbit de l’internet de les coses en salut.
  2. Aplicar les eines bàsiques d’investigació a l’àmbit de l’internet de les coses en salut.
  3. Dissenyar subsistemes o sistemes que generin productes que compleixin estàndards i normatives i conèixer-ne els procediments i l’avaluació.
  4. Identificar els procediments assistencials del sistema sanitari en els seus diferents àmbits i implementar-los totalment o parcialment mitjançant tecnologies IoT de manera eficient.
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Seleccionar els components, tecnologies, plataformes i conjunts de dades més adequats per desenvolupar les solucions als problemes de IoT en salut.
  9. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  10. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació aplicades a l’internet de les coses en salut.

Continguts

Introduction, ICT Project Design, TFM Offers & Selection
Project Fundamentals: Goals, SOA, Tasks & Goals
Work Packages & Deliverables, Chronograms
Project Design in the Health Domain
Public Health Systems in Developed Countries
Methodologies for Health: Qualitative & Quantitative
Primary Care & Hospital Environments
Usability and User Centered Design
Resources & Costes
Quantitative studies
Use casas & Review of TFM planes
Statistical tools for health projects
ICT Project Implantation
Technology Selection
User Samples & Randomization
Business Models
Ethic Aspects
Project Follow-up & Contingency Planes
data Management
Qualitative Studies & Projects
Certification Procedures & Real Case Studies
Systematic Reviews & Clinical Practice Guides

Xerrades d'experts professionals i academics 

Metodologia

La metodologia d’aprenentatge combinarà: classes magistrals, activitats en sessions tutelades. casos d'aprenentatge i ús basats en problemes; debats i altres activitats de col·laboració i sessions de laboratori.

L'assistència serà obligatòria per a totes les activitats presencials.

Aquest curs farà servir el campus virtual de la UAB a https://cv.uab.cat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i seminaris 45 1,8 1, 2, 3, 4, 7, 10
Tipus: Supervisades      
Exercicis de casos i projecte de TFM 14 0,56 2, 3, 4, 6, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi, Treball fora de l'aula, Projecte de TFM 90 3,6 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10

Avaluació

La nota final del curs, es calcula de la següent manera:
A - 10% de la nota obtinguda per l'estudiant per l'assistència a classe i la participació activa en les discusions de l'aula.
B - 50% de la nota obtinguda pel d'informes d'exercicis i treballs.
C - 4O% de la nota obtinguda per l'alumne per a una defensa oral del projecte de TFM

Una qualificació mitjana ponderada final no inferior al 50% és suficient per aprovar el curs, sempre que s'obtingui una puntuació superior a un terç del rang en cadascuna de les 3 marques.

No es tolera el plagi. Tots els estudiants involucrats en una activitat de plagi suspendran automàticament. Se'ls assignarà una nota final no superior al 30%.

Un estudiant que no hi hagi aconseguit una qualificació mitjana ponderada final suficient, pot optar a sol·licitar activittats correctives sota les segiientes condicions:
- l'estudiant ha d'haver participat en les activitats d'aprenentatge basats en problemes, i
- s'ha d'haver presentat a l'examen, i
- ha de tenir una mitjana ponderada final superior al 35%, i
- no ha de haver realitzat cap plagi.

Els estudiants que no hagin participat en cap activitat d'avaluació rebran una qualificació final de "No avaluable".

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa 10 0 0 1, 2, 4, 7, 10
Avaluació d'informes d'exercicis i projecte 50 0 0 1, 3, 4, 6, 8, 10
Presentació oral del projecte realitzat 40 1 0,04 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10

Bibliografia

Salut i Sanitat

http://www.who.int/

http://www.euro.who.int/en/about-us/partners/observatory/publications

Gestio de Projectes 

A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Project Management Institute (PMI). http://dinus.ac.id/repository/docs/ajar/PMBOKGuide_5th_Ed.pdf

The Standard for Program Management—Third Edition. Project Management Institute (PMI).

Organizational Project Management Maturity Model (OPM3®)—Third Edition. Project Management Institute (PMI).

Assajos cínics

Pocock SJ. Clinical Trials - A Practical Approach. West Sussex, England: John Wiley & Sons, 1983.

Piantadosi S. Clinical Trials A Methodologic Perspective Second Edition. Hoboken, NJ: Wiley-Interscience, 2005.

Epidemiologia

Strom BL. Pharmacoepidemiology. 3rd ed. Chichester: John Wiley, 2000.

Estadística

Armitage PG, Berry G, Matthews JNS. 2002. Statistical methods in medical research. Oxford: Blackwell Science Limited.

Altman DG, Machin D, Bryant TN, Gardner MJ. Statistics with confidence. London, UK: BMJ Publishing Group, 2000.

Informes cientifics

All designs:  EQUATOR http://www.equator-network.org/

Clinical trials: Reporting Clinical Trials CONSORT Statement  http://www.consort-statement.org/

Observational Studies: The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology,  STROBE http://www.strobe-statement.org/

Basic Statistical Reporting for Articles Published in Biomedical Journals, SAMPL http://www.equator-network.org/wp-content/uploads/2013/07/SAMPL-Guidelines-6-27-13.pdf

Transparent reporting of a multivariable prediction model for individual prognosis or diagnosis (TRIPOD): The TRIPOD statement http://www.tripod-statement.org

Programari

Microsoft Project o programes similars de gestió de projectes.