Logo UAB
2021/2022

Art, Història i Pensament

Codi: 43005 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313768 Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Gargante Llanes
Correu electrònic:
Maria.Gargante@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Els treballs d'aquest mòdul es poden presentar en català, castellà, italià, francès i anglès. A classe es parlarà en català i castellà.

Equip docent

Anna Orriols Alsina
Maria Gargante Llanes
Manuel Antonio Castiñeiras Gonzalez
Ricard Bru Turull

Prerequisits

Cap.

Objectius

El programa del Mòdul 2 enllaça amb el del Mòdul 1 i constitueix el segon pilar del curs pel que fa a la introducció a la investigació. Pel plantejament de les classes i pels seus continguts específics, el programa d’aquest mòdul té per objecte introduir perspectives noves o originals a l’estudi d’un conjunt de temes de llarg recorregut i naturalesa molt diversa, tant des del punt de vista conceptual com espacial i temporal.

 

 

Competències

  • Dominar la llengua, l'expressió i els recursos retòrics en l'elaboració i presentació d'investigacions, projectes i tasques professionals.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, i els coneixements i les raons últimes en què es basen al públic especialitzat i al no especialitzat d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser, en gran manera, autodirigida o autònoma.
  • Relacionar conceptes i coneixements de diferents àrees de l'estudi de la història de l'art que habitualment estan dissociats.
  • Tenir i comprendre coneixements que els aportin una base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament i l'aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • Treballar en equip i en grups interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Dominar la llengua, l'expressió i els recursos retòrics en l'elaboració i presentació d'investigacions, projectes i tasques professionals.
  2. Establir connexions entre les manifestacions artístiques de diverses èpoques, comprovar les seves connexions amb moviments artístics, corrents de pensament, llocs, i també determinar possibles connexions interdisciplinàries.
  3. Obtenir un coneixement més avançat de la història de l'art, del pensament artístic i de les arts audiovisuals.
  4. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, i els coneixements i les raons últimes en què es basen al públic especialitzat i al no especialitzat d'una manera clara i sense ambigüitats.
  5. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser, en gran manera, autodirigida o autònoma.
  6. Tenir i comprendre coneixements que els aportin una base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament i l'aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  7. Treballar en equip i en grups interdisciplinaris.

Continguts

Seminari 1. El meravellós a l’edat mitjana. Imatges, objectes, relats.  Professora: Anna Orriols

1. El meravellós medieval. Conceptes, subjectes i àmbits. La geografia del meravellós. Imaginant l’altre: els monstres. 

 

2. El prodigi a l’abast. Objectes meravellosos. Joies, amulets ex-vots i detectors de verí. Objectes exòtics i objectes animats.

 

3. Un meravellós ‘cristià’. Entre els vius i els morts. Relíquies prodigioses. El superheroi cristià: aventures, llegendes i ‘miracles’.

 

4. Text i imatge (amb Jordi Cerdà, professor titular del Dept. de Filologia Francesa i Romànica de la UAB). Relats textuals i relats visuals. Escenaris i personatges fabulosos. Debat.

Seminari 2.L’Occident llatí i Bizanci. Mobilitat i transferència artística a la Mediterrània medieval, s. XII-XV.Professor: Manuel Castiñeiras

 

1. La Mediterrània Medieval i els seus agents artístics: comerç, pelegrinatge, croades, guerra i diplomàcia. – Els casos de Pisa i Gènova. – Multiculturalitat i apropiació: Santa Sofia de Constantinoble, d’església a mesquita. 


2. Venècia, porta d’Orient. Bizanci i Egipte en l’imaginari venecià. -Els mites fundacionals  a la Mediterrània : Hèrcules, el Minotaure, Janus.
  

3. Del 1200 Art a la maniera greca . –Anthíbola, models i artistes itinerants.  -La Sala Capitular de Sixena i altres pintures del monestir. -Icon in translation: la veritable història de la Kahn Madonna. 


4. Els escenaris de l’expansió catalanoaragonesa a la Mediterrània Oriental (s. XIV-XV): -Sant Jordi, un sant transcultural. De la Grècia francocatalana a la Corona d’Aragó. - El mar: dels mapamundi als portolans. L’Atlas de Cresques. - El Monestir de Santa Caterina al Mont Sinaí. - Recepció i reinvenció de les imatges sagrades a la Corona d’Aragó. La fascinació per les aquiròpites. 

 


Seminari 3. 
Japonisme. La fascinació per l’art japonès a la Catalunya dels segles XIX i XX. Professor: Ricard Bru

 

Les quatre sessions analitzaran amb profunditat el fenomen del japonisme a Catalunya presentant els mètodes de recerca i els resultats d’una investigació d’àmbit tant local com global.

 

  1. Japonisme a l’Europa. Introducció al fenomen global d’atracció, influència i inspiració de l’art japonès de la segona meitat del segle XIX i inicis del segle XX. Exposaran també casos concrets de recerca com l’impacte de l’art eròtic japonès als artistes europeus de finals del vuit-cents.
  2. Japonisme a Catalunya (1868-1888). Atracció i impacte de l’art japonès a Catalunya fins a l’Exposició Universal de 1888, de Marià Fortuny a Alexandre de Riquer.
  3. Japonisme a Catalunya (1889-1915). Estudi del japonisme en temps del modernisme, de Ramon Casas a Lluís Domènech i Montaner.
  4. Japonisme a Catalunya (1915-1975). Aproximació a la fascinació per l’art i la cultura japonesa del noucentisme fins a les segones avantguardes, de Francesc Galí a Joan Miró.

 

Seminari 4. La primera "globalització" en l'art: el barroc a les colònies d'Amèrica i Àsia. Professora: Maria Garganté (UAB)

 

El seminari té com a objectiu mostrar l’expansió del barroc a escala global, essent la primera manifestació artística occidental que s’expandeix al fins llavors tot el món conegut.

 

  1. On la utopia era possible: les noves ciutats i les missions.
  2. Arquitectura de la plata: virregnats del Perú i Nueva España.
  3. Noves imatges per a noves creences. Apropiacions i sincretismes.
  4. L’or del Brasil i el barroc colonial més europeu.
     
  5. Barroc a l’Àsia, Àfrica i les Filipines.

Metodologia

Classes expositives a l'aula, conferències i visites a exposicions o conjunts artístics. Es valorarà la participació dels estudiants a les classes.

*A banda de les sortides incloses en el programa, al llarg del període lectiu es poden organitzar altres sortides o viatges de caràcter opcional en funció dels interessos dels estudiants, de la disponibilitat dels professors i del calendari d’exposicions. De la mateixa manera, la coordinació del Màster també pot programar noves conferències de professors convidats.

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Conferències, visites a exposicions i conjunts artístics 13 0,52 3

Avaluació

Assistència i participació activa a classe: 20 %

Preparació d’una exposició oral adreçada a la classe, d’uns 20 minuts aproximadament, d’un tema relacionat amb una de les temàtiques del programa del Mòdul 2: 40 %. A començament de curs, l'estudiant ha de triar la temàtica que vol treballar per l'exposició. La tria és lliure, però l'estudiant ha de consultar al professor especialista en el camp escollit per saber si el tema triat encaixa amb la matèria del mòdul. Per la preparació de la presentació, l’estudiant comptarà amb la tutorització del professor del mòdul especialitzat en la temàtica escollida. La nota de la presentació serà consensuada entre tots els professors del Mòdul. Es valorarà la correcció i la qualitat de l'exposció, l'originalitat i la dificultat del tema, l'adequació de les fonts utilitzades per a la seva preparació i el grau d'elaboració personal del tema.

Entrega d'un treball escrit sobre el tema triat: 40%

Procediment de revisió de les qualificacions.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, els professors/res informaran  l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Recuperació:

L'estudiant podrà presentar-se a la recuperació dels exercicis puntuats amb una nota inferior a 5, amb l'excepció de la presentació oral.

Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi realitzat més del 30% de les activitats d’avaluació

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 20 % 66 2,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Entrega d'un treball escrit sobre el tema triat 40 % 87 3,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Exposició oral adreçada a la classe, d'uns 20 minuts aproximadament, d'un tema relacionat amb qualsevol temàtica de les classes del Mòdul 2 40 % 84 3,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

a)    El meravellós a l'Edat mitjana. Imatges, objectes, textos. Professora: Anna Orriols

Es proporcionarà la bibliografia a classe.

b)      L’Occident llatí i Bizanci. Mobilitat i transferència artística a la Mediterrània medieval, s. XII-XVProfessor: Manuel Castiñeiras (UAB)

Es proporcionarà la bibliografia a classe.

c) Japonisme. La fascinació per l'art japonès a Catalunya durant els segles XIX i XX.

Es proporcionarà la bibliografia a classe. 

d) La primera "globalització" en l'art: el barroc a les colònies d'Amèrica i Àsia. Professora: Maria Garganté (UAB)

Es proporcionarà la bibliografia a classe.

 

Programari

Si es requerís programari específic, s'indicaria oportunament.