Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313768 Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic | OB | 0 | 1 |
Cap.
El programa del Mòdul 2 enllaça amb el del Mòdul 1 i constitueix el segon pilar del curs pel que fa a la introducció a la investigació. Pel plantejament de les classes i pels seus continguts específics, el programa d’aquest mòdul té per objecte introduir perspectives noves o originals a l’estudi d’un conjunt de temes de llarg recorregut i naturalesa molt diversa, tant des del punt de vista conceptual com espacial i temporal.
Seminari 1. El meravellós a l’edat mitjana. Imatges, objectes, relats. Professora: Anna Orriols
1. El meravellós medieval. Conceptes, subjectes i àmbits. La geografia del meravellós. Imaginant l’altre: els monstres.
2. El prodigi a l’abast. Objectes meravellosos. Joies, amulets ex-vots i detectors de verí. Objectes exòtics i objectes animats.
3. Un meravellós ‘cristià’. Entre els vius i els morts. Relíquies prodigioses. El superheroi cristià: aventures, llegendes i ‘miracles’.
4. Text i imatge (amb Jordi Cerdà, professor titular del Dept. de Filologia Francesa i Romànica de la UAB). Relats textuals i relats visuals. Escenaris i personatges fabulosos. Debat.
Seminari 2.L’Occident llatí i Bizanci. Mobilitat i transferència artística a la Mediterrània medieval, s. XII-XV.Professor: Manuel Castiñeiras
1. La Mediterrània Medieval i els seus agents artístics: comerç, pelegrinatge, croades, guerra i diplomàcia. – Els casos de Pisa i Gènova. – Multiculturalitat i apropiació: Santa Sofia de Constantinoble, d’església a mesquita.
2. Venècia, porta d’Orient. Bizanci i Egipte en l’imaginari venecià. -Els mites fundacionals a la Mediterrània : Hèrcules, el Minotaure, Janus.
3. Del 1200 Art a la maniera greca . –Anthíbola, models i artistes itinerants. -La Sala Capitular de Sixena i altres pintures del monestir. -Icon in translation: la veritable història de la Kahn Madonna.
4. Els escenaris de l’expansió catalanoaragonesa a la Mediterrània Oriental (s. XIV-XV): -Sant Jordi, un sant transcultural. De la Grècia francocatalana a la Corona d’Aragó. - El mar: dels mapamundi als portolans. L’Atlas de Cresques. - El Monestir de Santa Caterina al Mont Sinaí. - Recepció i reinvenció de les imatges sagrades a la Corona d’Aragó. La fascinació per les aquiròpites.
Seminari 3. Japonisme. La fascinació per l’art japonès a la Catalunya dels segles XIX i XX. Professor: Ricard Bru
Les quatre sessions analitzaran amb profunditat el fenomen del japonisme a Catalunya presentant els mètodes de recerca i els resultats d’una investigació d’àmbit tant local com global.
Seminari 4. La primera "globalització" en l'art: el barroc a les colònies d'Amèrica i Àsia. Professora: Maria Garganté (UAB)
El seminari té com a objectiu mostrar l’expansió del barroc a escala global, essent la primera manifestació artística occidental que s’expandeix al fins llavors tot el món conegut.
Classes expositives a l'aula, conferències i visites a exposicions o conjunts artístics. Es valorarà la participació dels estudiants a les classes.
*A banda de les sortides incloses en el programa, al llarg del període lectiu es poden organitzar altres sortides o viatges de caràcter opcional en funció dels interessos dels estudiants, de la disponibilitat dels professors i del calendari d’exposicions. De la mateixa manera, la coordinació del Màster també pot programar noves conferències de professors convidats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Conferències, visites a exposicions i conjunts artístics | 13 | 0,52 | 3 |
Assistència i participació activa a classe: 20 %
Preparació d’una exposició oral adreçada a la classe, d’uns 20 minuts aproximadament, d’un tema relacionat amb una de les temàtiques del programa del Mòdul 2: 40 %. A començament de curs, l'estudiant ha de triar la temàtica que vol treballar per l'exposició. La tria és lliure, però l'estudiant ha de consultar al professor especialista en el camp escollit per saber si el tema triat encaixa amb la matèria del mòdul. Per la preparació de la presentació, l’estudiant comptarà amb la tutorització del professor del mòdul especialitzat en la temàtica escollida. La nota de la presentació serà consensuada entre tots els professors del Mòdul. Es valorarà la correcció i la qualitat de l'exposció, l'originalitat i la dificultat del tema, l'adequació de les fonts utilitzades per a la seva preparació i el grau d'elaboració personal del tema.
Entrega d'un treball escrit sobre el tema triat: 40%
Procediment de revisió de les qualificacions.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, els professors/res informaran l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació:
L'estudiant podrà presentar-se a la recuperació dels exercicis puntuats amb una nota inferior a 5, amb l'excepció de la presentació oral.
Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi realitzat més del 30% de les activitats d’avaluació
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 20 % | 66 | 2,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Entrega d'un treball escrit sobre el tema triat | 40 % | 87 | 3,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Exposició oral adreçada a la classe, d'uns 20 minuts aproximadament, d'un tema relacionat amb qualsevol temàtica de les classes del Mòdul 2 | 40 % | 84 | 3,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
a) El meravellós a l'Edat mitjana. Imatges, objectes, textos. Professora: Anna Orriols
Es proporcionarà la bibliografia a classe.
b) L’Occident llatí i Bizanci. Mobilitat i transferència artística a la Mediterrània medieval, s. XII-XV. Professor: Manuel Castiñeiras (UAB)
Es proporcionarà la bibliografia a classe.
c) Japonisme. La fascinació per l'art japonès a Catalunya durant els segles XIX i XX.
Es proporcionarà la bibliografia a classe.
d) La primera "globalització" en l'art: el barroc a les colònies d'Amèrica i Àsia. Professora: Maria Garganté (UAB)
Es proporcionarà la bibliografia a classe.
Si es requerís programari específic, s'indicaria oportunament.