Logo UAB
2021/2022

Coneixements Bàsics de la Unió Europea

Codi: 43001 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313791 Integració Europea OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José María de Dios Marcer
Correu electrònic:
JosepMaria.DeDIos@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Jordi Bacaria Colom
Antoni Durà Guimerà
Gregori Garzón Clariana
Montserrat Pi Llorens
Marta Isern
Ana Mar Fernández Pasarín
Cristina Blasi Casagran

Equip docent extern a la UAB

Birte Wassenberg

Prerequisits

Els mateixos que per a cursar el màster

Objectius

Els objectius consisteixen en aconseguir una homogeneització prèvia per part e tot l'alumnat dels coneixements generals sobre el procés de integració europea i sobre els aspectes i els elements més essencials que caracteritzen la UE. D'aquesta manera s'ofereixen les bàses imprescindibles per a facilitat l'accés posterior als diferents mòduls d'especialització i el seu seguiment. El mòdul és el reflex de un dels valors fonamentals del màster: la interdisciplinarietat. És per això que és un mòdul obligatori per a tot l'alumnat.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Comprendre el funcionament de les institucions de la UE per treballar i col·laborar-hi.
  • Comprendre el procés d'elaboració de les diferents polítiques de la UE i la seva interrelació.
  • Entendre com es duu a terme l'adopció dels actes jurídics i polítics de la UE, com interpretar-los i aplicar-los.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Treballar en equips multidisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament les estratègies de la UE en la concepció i el desenvolupament de les seves polítiques.
  2. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  3. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  4. Identificar els diferents tipus de funcionament i organització de les institucions europees.
  5. Identificar la rellevància dels actes jurídics per a la resolució dels problemes que puguin plantejar-se en supòsits pràctics.
  6. Interpretar el grau de participació dels diferents actors polítics, socials i econòmics en la implementació de les polítiques de la UE.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  9. Reconèixer la potencialitat dels diferents actes jurídics adoptats per les institucions de la UE.
  10. Treballar en equips multidisciplinaris.
  11. Valorar qualitativament les capacitats d'actuació de les institucions europees.

Continguts

PRIMERA PARTE

1.- Geografía, Historia, objetivos y valores:

Fechas: 27, 28 y 29 de septiembre

Horario: 16:00-19:00 horas.

Docencia: Dr. Antoni Durà/Dra.Birte Wassenberg

 

2.- Evolución de la UE: de una cooperación esencialmente económica al desarrollo de políticas comunes:

Fechas: 30 de septiembre y 4 de octubre

Horario: 16:00-19:00 horas.

Docencia: Dr. Jordi Bacaria

 

3.- Instituciones de la UE: La Comisión, el Consejo, el Consejo Europeo y el Parlamento Europeo

Fechas: 5, 6, 7 y 11 de octubre

Horario: 16:00-19:00 horas.

Docencia: Dr. Gregorio Garzón

 

4.- La dimensión exterior de la UE: La alta representación de la Unión Europea para Asuntos Exteriores y el Servicio Europeo de Acción Exterior

Fechas: 13 y 14 de octubre

Horario: 16:00-19:00 horas.

Docencia: Sra. Marta Isern

 

5.- Equilibrio institucional. La toma de decisiones en la UE:

Fechas: 18 y 19 de octubre

Horario: de 16:00 a 19:00 horas

Docencia: Dra. Montserrat Pi

 

SESION DE DUDAS

Fecha: 20 de octubre

Horario: de 16:00 a 17:00 horas Dr. Jordi Bacaria

Horario: de 17:15 a 18:15 horas Dra. Montserrat Pi

Horario: de 18:15 a 19:00 horas Dra. Marta Isern

 

PRIMERA EVALUACIÓN: JUEVES 21 DE OCTUBRE DE 16:00 A 19:00. TEMAS 1 A 5. Dr. Josep Ma. De Dios

 

 

SEGUNDA PARTE

 

6.- Funciones de control: Control judicial, control político y control económico

Fechas: 25 y 26 de octubre

Horario: 16-19 horas. Dra. Cristina Blasi

Fecha: 27 de octubre. Dr. Jordi Bacaria

 

7.- El Banco Central Europeo

Fecha: 27 de octubre

Horario: 16-19 horas.

Docencia: Dr. Jordi Bacaria

 

8.- Comités y agencias:

Fecha: 28 de octubre

Horario: 16-19 horas.

Docencia: Dra. Cristina Blasi

 

9.- Relaciones entre los diferentes niveles en la UE:

Fecha: 2 de noviembre

Horario: 16-19 horas.

Docencia: Dra. Ana Mar Fernández Pasarín

 

10.- Ordenamiento jurídico y libertades y derechos fundamentales:

Fechas: 3, 4 y 8 de noviembre

Horario: 16-19 horas.

Docencia: Dra. Montserrat Pi

 

 

SESIONES DE DUDAS

Fecha: 9 de noviembre

Horario: de 16:00 a 17:30 horas Dr. Jordi Bacaria

Horario: de 17:30 a 19:00 horas Dra. Ana Mar Fernández Pasarín

 

Fecha: 10 de noviembre

Horario: de 16:00 a 17:30 horas Dra. Montserrat Pi

Horario: de 17:30 a 19:00 horas Dra. Cristina Blasi

 

 

SEGUNDA EVALUACIÓN: JUEVES 11 DE NOVIEMBRE DE 16:00 A 19:00. TEMAS 6 A 10. Dr. Josep Ma. De Dios

 

EVALUACIONES:

Primera: Desarrollo escrito de preguntas con reflexión personal

Segunda: Examen tipo test y desarrollo escrito

Metodologia

La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d’aula o sessions de dubtes seran presencials i també s'oferiran en streaming.

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Tenint en compte el caràcter introductori i homogeneïtzador del mòdul, les lliçons magistrals i el treball autònom són dos elements complementaris i indispensables per garantir un aprenentatge satisfactori. Les tutories individuals o en grups restringits faciliten als docents el seguiment regular del procés d'aprenentatge per part dels alumnes tenint en compte l'heterogeneïtat dels respectius currículums. Les classes magistrals es complementen amb la participació en seminaris organitzats pels professors del Màster, a més de conferències a càrrec de professors i experts convidats

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Docència 75 3 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Accès i ús de la documentación europea 15 0,6 3, 5, 8, 9
conferències i seminaris 30 1,2 1, 4, 8, 11
lectures i debats 29 1,16 1, 2, 3, 7, 8, 10, 11
tutories 30 1,2 4, 7, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 190 7,6 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11

Avaluació

Aquest mòdul s'avaluarà a partir de dues avaluacions diferents que es duran a terme en diferents moments del curs.

Una primera prova escrita tindrà lloc en finalitzar els cinc primers temes, i consistirà en un examen de desenvolupament de les matèries explicades fins aquell moment, amb reflexió personal. Aquesta prova tindrà un valor del 45% de la qualificació final de l'assignatura.

Una segona avaluació correspondrà a una prova tipus test i desenvolupament de dues preguntes, amb reflexió personal, que es realitzarà sobre les matèries restants del programa amb un valor d'un altre 45% de la qualificació final

El 10% restant de la nota final es correspondrà amb l'assistència a classe, que és obligatòria com mínimo en el 80% de les sessions, incloent seminaris i conferències.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
assistència i participació a classe 10 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
superació de un examen amb preguntes de desenvolupament i reflexió personal 45 3 0,12 1, 4, 5, 6, 8, 9, 11
superació de una prova tipus test i desenvolupament de dues preguntes amb reflexió personal 45 3 0,12 1, 4, 8, 11

Bibliografia

Cadascún dels docents indicará la literatura més rellevant de la seva especialitat pel seguiment de les classes. 

Programari

Cada professor establirá el programari que consideri més adeqüat