Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OT | 0 | A |
Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.
L’assignatura d’Intervenció psicopedagògica en població amb dificultats socials està orientada a que els i les estudiants adquireixin les competències necessàries per atendre integralment des del context escolar a l’alumnat en situació social desfavorida.
En aquest context, l'assignatura té com a objectius generals:
I com a objectius específics, els següents:
1. Serveis i plans d’intervenció i acció sociocomunitària inclusiva
2. Població escolar en situació social desfavorida
3. Acollida i inclusió d’infants i joves de famílies migrants
4. Intervenció psicopedagògica de l’alumnat amb NESE
5. Indicadors de vulnerabilitat social
6. Família i centres
7. Intervenció multidisciplinària coordinada
8. Recursos, equipaments i serveis dins de la comunitat i derivació
La metodologia de l’assignatura es basa en l’aprenentatge cooperatiu i el mètode de l’estudi de cas. Les sessions de treball són de caire teòric, pràctic i/o mixt, en coherència amb la docència del màster de psicopedagogia de caràcter eminentment presencial.
Les sessions teòriques s’organitzen a partir d’exposicions magistrals per part del professorat complementades amb recursos audiovisuals (presentacions de diapositives, vídeos, etc.) així com de bibliografia bàsica recomanada. Es portaran a terme activitats diferenciades de treball de formació personal i de treball en grup.
Breument, l’assignatura fa ús de les següents metodologies de aprendizaje:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques: exposicions per part del professorat sobre els continguts del mòdul. | 65 | 2,6 | 1, 4, 5, 6, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball en grup i individual supervisades pel professorat que ajudaran l'alumnat a analitzar i a aprofundir en les temàtiques treballades al llarg del mòdul. | 119 | 4,76 | 2, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats individuals que permetran assolir les competències necessàries per superar el mòdul. | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
L’assignatura adopta el criteri de l'avaluació continuada, la qual cosa fa preceptiva l'assistència a classe per tal de garantir l’adquisició i el desenvolupament de les competències específiques del programa.
Es tindran en compte els següents elements:
Els resultats de l'avaluació de cadascuna de les evidències lliurades es publicaran al campus virtual en el termini màxim d'un mes després de la seva realització.
Per superar el mòdul, cal haver aprovat totes les evidències. En cas que el mòdul estigui suspès, l'estudiant haurà de matricular-se novament del mòdul en la propera edició del Màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.
Al llarg del procés avaluatiu, s'orientarà a l'estudiant sobre les evidències a presentar.
D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un No Presentat.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Auto avaluació de l'estudiant | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Proves teorico-pràctiques | 85% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Adlbi Sibai, S. (2014). Pedagogía de la alteridad: experiencias en el sistema educativo de las alumnas españolas musulmanas. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(4), 212-240. https://doi.org/10.14201/eks.12352
Baldassar, L., i Merla, L. (2013). Transnational families, migration and the circulation of care. Understanding mobility and absence in family life. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203077535
Ballestín, B. (2017). Infants i joves d’origen immigrant a Catalunya: un estat de la qüestió socioeducativa. Fundació Jaume Bofill. https://fundaciobofill.cat/uploads/docs/i/8/o/x/7/f/q/m/i/estatquestio_documenttreball_30_beaballestin_300317.pdf
Barudy, J., Dantagnan, M., Comas, E., i Vergara, M. (2014). La Inteligencia Maternal. Manual para apoyar la crianza bien tratante y promover la resiliencia de madres y padres. Gedisa.
Bennett-Levy, J., Thwaites, R., Haarhoff, B., i Perry H. (2018). Experimentar la TCC desde dentro. Manual de autopráctica/autorreflexión para terapeutas. Desclée De Brouwer.
Bhabha, J. (2019). Children on the move in the twenty-first century: developing a rights-based plan of action. A, Suárez-Orozco, M. (ed.), Humanitarism and mass migration (pp. 83-98). Simpson.
Castillo, M. (2005). Algunes reflexions entorn de la conceptualització de la infància i adolescència en risc social a l'Estat espanyol. Educar, 36, 31-47. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/39741
Colell, F. (2021). La pandèmia i l’escolarització de l’alumnat nouvingut i en risc social. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 54. https://doi.org/10.32093/ambits.vi54.5017
Cored, A. (2015). De la terapia racional emotivo conductual a la educación racional emotiva diversidad de pensamientos. Educación y diversidad, 9 (1-2), 61-72.
Del Olmo, C. (2013). ¿Dónde está mi tribu? Maternidad y crianza en una sociedad individualista. Clave Intelectual.
Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (2015). Pla d’acció per a la lluita contra la pobresa i per a la inclusió social a Catalunya. Generalitat de Catalunya. https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/06pobresa_i_inclusio_social/lluita_contra_pobresa/pla_pobresa.pdf
Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (2018). Document de bases del procés d’integració dels PLIS-PDC: Pla local d’acció comunitària inclusiva (PLACI). Generalitat de Catalunya. https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/18_accio_comunitaria_i_voluntariat/01_accio_comunitaria/jornada_acciocomunitaria_inclusiva/documentacio/Doc_Bases_Proces_Integracio_PLIS_PDC.pdf
Departament d'Ensenyament (2018). El model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya. L'aprenentatge i l'ús de les llengües en un context educatiu multilingüe i multicultural. Generalitat de Catalunya. http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/model-linguistic/model-linguistic-Catalunya-CAT.pdf
Fernández, L. (2013). Intervención con familias y atención a menores en riesgo social. McGraw-Hill.
Guerrero, R. (2018). Educación emocional y apego. Pautas prácticas para gestionar las emociones en casa y en el aula. Planeta.
Heras, J. B. (2013). Adolescentes en conflicto: una experiencia educativa con jóvenes en riesgo social. Editorial CCS.
Marco, E. (2017). Dispositivos de control y reproducción de desigualdades en la intervención con jóvenes migrantes. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 10(1), 50–63. https://doi.org/10.7203/RASE.10.1.9268
Morata, T., Burguet, M., Palasí, E., i Valencia, M. (2016). Guía pedagógica del programa de refuerzo educativo. Graó.
Muñoz, J. (2014). Sabiduría emocional y social. Protocolo de intervención social mediante la Inteligencia Emocional (PISIEM). Bosch.
Nanzer, N. (2015). La depresión postparto. Salir del silencio. Octaedro.
Narciso, L., i Carrasco, S. (2017). Mariama on the move. Capital migratorio y segundas generaciones en la emigración juvenil española. Migraciones, 43, 147-174. https://doi.org/10.14422/mig.i43.y2017.007
OECD (2017). Helping immigrant students to succeed at school and beyond. OCDE Publishing. https://www.oecd.org/education/Helping-immigrant-students-to-succeed-at-school-and-beyond.pdf
Pérez Lizeretti, N. (2012). Terapia basada en inteligencia emocional. Milenio.
Pàmies, J., Sánchez-Martí, A. i Carrasco, S. (2020). (Des)vinculación escolar y procesos de acompañamiento en educación secundaria por clase social y origen nacional en un municipio de la región metropolitana de Barcelona. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13 (4), 487-506. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.4.18044
Pérez, G. (2011). Intervención sociocomunitaria. UNED.
Perry. B. i Szalavitz (2016). El chico a quien criaron como perro. Capitán Swing Libros.
Rivas Fernández, A., Rodríguez-Marrtín, A., i Forteza Forteza, D. (2021). Inclusión, Justicia Social y Desarrollo Comunitario: Desafíos y dilemas para la intervención socioeducativa avanzada en la era postcoronavirus. Revista Prisma Social, 33, 1–3. https://revistaprismasocial.es/article/view/4342
Roche, R., & Escotorin, P. (2018). Cuidar con actitud prosocial. Nuevas propuestas para cuidadores. Ciudad Nueva.
Rodó-Zárate, M. (2021). Interseccionalitat. Desigualats, llocs i emocions. Tigre de paper.
Rojas-Estapé, M. (2018). Cómo hacer que te pasen cosas buenas. Espasa.
Secanilla, E. (2016). La atención psicoeducativa en la primera infancia. Editorial UOC.
Secanilla, E. (2019). Supermentes. Reconocer las altas capacidades en la infancia. Gedisa
Sorribes, F., i Lega, L. (2013). Una nueva guía para manejar sus emociones. Instituto RET.
Subirana, M., i Cooperrider, D. (2013). Indagación apreciativa: Un enfoque innovador para la transformación personal y de las organizaciones. Kairós.
Suárez-Orozco, C. (2019). A compassionate perspective on immigrant children and youth. A, Suárez-Orozco, M. (ed.), Humanitarism and mass migration (pp. 99-122). Simpson.
Tarabini, A., Curran, M., Montes, A. i Parcerisa, L. (2015). La vinculación escolar como antídoto del abandono escolar prematuro: Explorando el papel del habitus institucional. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19 (3), 196-212. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43642
Valdés, M. (2021). Vulnerabilidad social, genealogía del concepto. Gazeta de Antropología, 37(1), artículo 01. http://hdl.handle.net/10481/68424
Van der Kolk, B. (2015). El cuerpo lleva la cuenta. Cerebro, mente y cuerpo en la superación del trauma. Olivella.
Vilà, R., Freixa, M., Sánchez-Martí, A., i Mateo, M. (2021). Child and Adolescent Care Services: Addressing the Vulnerability of Unaccompanied Minors in Barcelona. A, Handbook of Research on Promoting Social Justice for Immigrants and Refugees Through Active Citizenship and Intercultural Education (pp. 16-36). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7283-2.ch002
Sense programari associat.