Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313782 Citogenètica i Biologia de la Reproducció | OT | 0 | 2 |
Aquesta assignatura no necessita cap requisit.
El mòdul “Laboratori Integrat de Biologia de la Reproducció” té per objectiu donar les eines bàsiques als estudiants per tal que puguin adquirir la capacitat de desenvolupar les tasques que es duen a terme tant en els centres de Reproducció Assistida, com en els laboratoris de recerca de cultius cel·lulars i de reproducció.
El submòdul 1. "Cultiu de cèl·lules mare embrionàries" els alumnes adquiriran l’habilitat de treballar en un laboratori de cultius. Aprendran les normatives i s’habituaran a treballar en condicions d'esterilitat a la vegada que observaran diferents tipus de contaminacions. Aprendran les tècniques més bàsiques de detecció de proteïnes i adquiriran la capacitat d’utilitzar el microscopi tradicional, el invertit de llum blanca i el microscopi de fluorescència.
En el submòdul 2. “Hibridació in situ fluorescent (FISH) en espermatozoides” els alumnes aprendran a analitzar les anomalies cromosòmiques en espermatozoides d’una mostra de semen, a través de la tècnica de FISH i a fer-ne una valoració clínica.
En el submòdul 3. "Cultiu d'oòcits i embrions" els alumnes adquiriran la destresa per treballar en un laboratori de biologia de la reproducció. Aprendran a obtenir i manipular oòcits i embrions, activar oòcits i a aïllar blastòmers.
En el submòdul 4. “Actualització en tècniques histològiques i citològiques”, els alumnes aprendran les tècniques bàsiques d’histologia és a dir a incloure, tallar, tenyir, detectar proteïnes i observar les preparacions obtingudes.
Finalment en el cinquè submòdul “Microscòpia de Rastreig Làser Confocal” (CLSM) es donarà les pautes necessaris per saber manipular aquesttipus de microscopis i conèixer totes les seves avantatges i limitacions.
*Submòdul 1: Cultiu de cèl·lules mare embrionàries (ESC)
Cultiu de STO (feeders)
Inactivació de STO
Cocultiu d’ESC sobre STO
Detecció de pluripotència (immunocitoquímica)
Diferenciació d’ESC
Detecció de diferenciació (immunocitoquímica)
Control de contaminació
*Submòdul 2: Hibridació in situ fluorescent en espermatozoides
Tècnica d’hibridació in situ fluorescent en una mostra de semen fixada
Valoració de la hibridació
Anàlisi de les anomalies cromosòmiques en la mostra
*Submòdul 3: Cultiu d’oòcits i embrions
Obtenció i cultiu d’embrions de ratolí
Partició embrionaria
Obtenció i maduració d’oòcits de ratolí
Activació d'oócits de ratolí
*Submòdul 4: Actualització en tècniques histològiques i citològiques
Desenvolupament de la tècnica histològica: inclusió i microtomia
Tincions diverses en talls histològics d´ovari i/o testicle
Citometria de flux i el seu ús en investigació
Visualització microscòpica y digitalització d’imatges
Processat d’imatges mitjançant Photoshop
*Submòdul 5: Microscòpia de rastreig làser confocal
Fonaments de la Microscòpia de Fluorescència i Confocal
Preparació de mostres per fluorescència
Captació de la imatge al Microscopi Confocal
Processament de les sèries
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests contingut.
Aquesta assignatura és bàsicament pràctica*.
En tots els blocs excepte el de microscòpia de rastreig làser confocal els alumnes treballen en parelles sota la tutela d’un professor.
En el bloc de cultiu de cèl·lules mare embrionàries els alumnes han d’adquirir la capacitat de treballar en condicions estèrils. Una part important d’aquesta pràctica, la de l’establiment dels cultius es realitza als laboratoris de recerca de la Unitat de Biologia Cel·lular, en les mateixes condicions que treballen els investigadors de la unitat.
En el bloc de FISH en espermatozoides els alumnes aprendran a processar mostres de semen per aplicar metodologies de FISH i a identificar anomalies cromosòmiques.
En el bloc de cultiu d’oòcits i embrions les classes pràctiques estan dissenyades perquè l’alumne adquireixi les habilitats necessàries per manipular els oòcits i embrions.
En el bloc d’histologia els alumnes es familiaritzaran amb les tècniques més utilitzades en histologia.
En el bloc de Microscòpia de rastreig làser confocal, els alumnes hauran de treballar en grups de 6. Aquesta pràctica es realitza al Servei de Microscòpia, utilitzant els microscopis de rastreig làser confocal d’aquest Servei.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Actualització en tècniques histològiques i citològiques | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 14, 17, 18 |
Cultiu d'oòcits i embrions | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
Cultiu de cèl·lules mare embrionàries | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18 |
Hibridació in situ fluorescent en espermatozoides | 5 | 0,2 | 2, 3, 5, 8, 13 |
Microscòpia de rastreig làser confocal | 10 | 0,4 | 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de la composició fotogràfica | 8 | 0,32 | 13, 14, 18 |
Preparació dels informes de pràctiques | 10 | 0,4 | 6, 9, 11, 12, 13, 14, 17 |
Preparació dels problemes i casos pràctics | 10 | 0,4 | 2, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
Tutories personalitzades | 30 | 1,2 | 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració dels informes dels resultats de les pràctiques | 8 | 0,32 | 6, 8, 9, 11, 13, 15, 17 |
Estudi | 73 | 2,92 | 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
Realització d'una composició fotogràfica utilitzant el programa Photoshop | 8 | 0,32 | 11, 12, 13 |
Resolució de casos pràctics o problemes | 8 | 0,32 | 2, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
Per superar el mòdul caldrà obtenir una puntuació mínima de 5 punts d’un màxim de 10 punts possibles. Tal i com ja s’ha anat comentant el mòdul està format per 5 submòduls, cadascun d’ells amb una dedicació i per tant un pes específic dins del mòdul. A la taula queda resumida les hores de cada submòdul i el seu percentatge pel que fa a la nota final del mòdul*.
hores |
% |
||
1 |
Cultiu ESC |
15 |
25 |
2 |
FISH en espermatozoides |
5 |
8 |
3 |
Cultiu oòcits i embrions |
10 |
17 |
4 |
Actualització en tècniques histològiques i citològiques |
20 |
33 |
5 |
Microscòpia de rastreig làser confocal |
10 |
17 |
TOTAL |
60 |
100 |
Les activitats d’avaluació programada són:
Submòdul 1. Cultiu de cèl·lules mare embrionaris. Aquest submòdul té un pes del 25% de la nota de mòdul. El sistema d’avaluació s’organitza en tres apartats: 1) la destresa adquirida al laboratori (20%), 2) l’informe dels resultats obtinguts (40%) i 3) la presentació i defensa dels resultats obtinguts (40%).
Submòdul 2. Hibridació in situ fluorescent en espermatozoides. Aquest submòdul té un pes del 8% de la nota de mòdul. Per a l’avaluació del submòdul es tindrà en compte el lliurament de l’informe de resultats (100%)
Submòdul 3. Cultiu d’oòcits i embrions. Aquest submòdul té un pes del 17% de la nota del mòdul. Per a l’avaluació del submòdul es tindrà en compte l’informe dels resultats obtinguts (100%).
Submòdul 4. Actualització en tècniques histològiques i citològiques. Aquest submòdul té un pes del 33% de la nota del mòdul. El sistema d’avaluació s’organitza en tres apartats: 1) Aprofitament deles sessions pràctiques (20%), 2) lliurament individual d´un informe i qüestionaris (40%) i 3) realització d’una composició fotogràfica utilitzant el programa Photoshop (40%).
Submòdul 5. Microscòpia de rastreig làser confocal. Aquest submòdul té un pes del 17% de la nota del mòdul. El sistema d’avaluació s’organitza en dos apartats: 1) Aprofitament de les sessions pràctiques (10%) i 2) realització d’un examen escrit (90%).
La nota final es calcularà tenint en compte el percentatge dels diferents submòduls. Per aprovar el mòdul, l’alumne ha de tenir una qualificació ≥4 en cadascun dels submòduls. Notes inferiors a ≤3,99 en algun del submòduls obligarà a l’alumne a presentar-se a un examen final del submòdul no superat.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Adquisició de destresa en el laboratori d'histologia | 7% | 1 | 0,04 | 5, 14 |
Adquisició de destresa en el laboratori de cultius de cèl·lules mare | 6% | 1 | 0,04 | 1, 5, 7, 8 |
Adquisició de destresa en la utilització d'un microscopi confocal | 2% | 1 | 0,04 | 16 |
Entrega d'informes | 67% | 2 | 0,08 | 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18 |
Proves individuals | 8% | 4 | 0,16 | 4, 11, 12, 13, 14, 18 |
Resolució de problemes o casos pràctics | 10% | 1 | 0,04 | 2, 3, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
* Culture of animal cells. A manual of basic technique (7th ed.) RI Freshney. Wiley-Liss, 2016 (biblioteca 6e edició en paper i electrònic) ISBN:9781118873656
* Cell and Tissue Culture: Laboratory procedures in biotechnology.A. Doyle and J.B. Griffiths Eds. JohnWiley & Sons Ltd. 1999. ISBN: 9780471982555
* Animal Cell Culture Methods. Methods in Cell Biology.J.P. Mather and D. Barnes Eds. Academic Press. 1998. (en paper i electrònic) ISBN:9780124800403
* Manipulating the Mouse Embryo: A Laboratory Manual (4th Edition). R. Behringer, M. Gertsenstein, K. Vintesten, A. Nagy. CSH Press. 2014. ISBN: 978-1-936113-01-9
* Theory and Practice of Histological Techniques (7th edition). John D. Bancroft, Churchill Livingstone. Elsevier. 2013. ISBN: 978-0-7020-4226-3
* Fluorescence in situ hybridization (FISH) Protocol in Human Sperm. Sarrate, Z., Anton, E. . J. Vis. Exp. (31), e1405. 2009. doi:10.3791/1405
No s'utilitza programari