Logo UAB
2021/2022

Competències Bàsiques en Recerca en Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina

Codi: 42894 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313794 Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina OB 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Garcia Quintana
Correu electrònic:
DavidG.Quintana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Altres indicacions sobre les llengües

Totes les classes, discussions, materials, les respostes del professorat a les preguntes dels estudiants i els treballs assignats avaluats seran en anglès. Per aquest motiu és necessari un nivell mitjà-alt d’anglès.

Equip docent

Joaquín Ariño Carmona
Ester Boix Borrás
Jaume Farrés Vicén
Antonio Casamayor Gracia
Miguel Chillon Rodriguez
Enrique Claro Izaguirre
Assumpció Bosch Merino
Elena Galea Rodríguez de Velasco
Carlos Alberto Saura Antolin
Silvia Sola Viñals
Jose Ramon Bayascas Ramirez
David Reverter Cendrós
Irantzu Pallarés Goitiz
Natalia Sánchez de Groot
Marc Torrent Burgas

Equip docent extern a la UAB

Irene Roman
Martí Aldea
Oscar Zaragoza

Prerequisits

Graduats en Bioquímica, Biotecnologia, Biologia, Ciències Biomèdiques, Genètica, Microbiologia, Medicina, Química, Farmàcia, Ciències Computacionals, Física o Veterinària.

L’anglès és l’única llengua emprada al mòdul, tant a les explicacions dels docents com a les tutories, discussions a l’aula, els materials i a les presentacions orals i treballs escrits per part dels estudiants. Per aquest motiu és altament recomanat tenir un nivell mitjà-alt de la llengua (B2, Cambridge First, TOEFL 87-109).

Objectius

L’objectiu global del mòdul és que l’estudiant adquireixi competències bàsiques de recerca en Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina, per tal d’establir unes bases sòlides com a futura científica biomolecular. Els objectius concrets es detallen a la secció Continguts.

Competències

  • Analitzar i interpretar correctament els mecanismes moleculars que operen en els éssers vius i identificar-ne les aplicacions.
  • Aplicar les tècniques de modificació dels éssers vius o part d'aquests per millorar processos i productes farmacèutics i biotecnològics, o per desenvolupar nous productes.
  • Concebre, dissenyar, desenvolupar i sintetitzar projectes científics i biotecnològics en l'àmbit de la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
  • Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  • Identificar i proposar solucions científiques a problemes relacionats amb la investigació biològica a nivell molecular i demostrar una comprensió de la complexitat bioquímica dels éssers vius.
  • Identificar i utilitzar les eines bioinformàtiques per a resoldre problemes relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular i la biomedicina.
  • Integrar els continguts en bioquímica, biologia molecular, biotecnologia i biomedicina des del punt de vista molecular.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Treballar individualment i en equip en un context multidisciplinari.
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
  • Utilitzar terminologia científica per a argumentar els resultats de la recerca i saber comunicar-los oralment y per escrit.

Resultats d'aprenentatge

  1. A partir d'uns resultats, proposar nous experiments requerits per donar continuïtat a la investigació.
  2. Analitzar i interpretar correctament els mecanismes moleculars que operen en els éssers vius.
  3. Analitzar l'estat del coneixement en un àmbit per formular una qüestió rellevant a investigar.
  4. Aplicar el coneixement dels mecanismes moleculars que operen en els éssers vius per identificar aplicacions experimentals bàsiques, translacionals o d'interès econòmic.
  5. Aplicar el coneixement dels mètodes i les tècniques d'utilitat per resoldre problemes en l'àmbit de la bioquímica, la biologia molecular i la biomedicina.
  6. Concebre, dissenyar, desenvolupar i sintetitzar projectes científics o biotecnològics per comprovar una hipòtesi.
  7. Demostrar un bon domini de les diferents metodologies usades per a la modificació d'organismes vius en investigació i la seva utilitat.
  8. Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  9. Dur a terme una elecció òptima en el context d'un treball experimental.
  10. Formular conclusions correctes.
  11. Identificar els mètodes i les tècniques disponibles i emergents en investigació biomolecular.
  12. Identificar l'organisme més adequat per abordar un problema experimental concret.
  13. Identificar àmbits emergents en la investigació en bioquímica, biologia molecular i biomedicina.
  14. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  15. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  16. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  17. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  18. Reconèixer com les innovacions tècniques contribueixen al progrés en la frontera del coneixement.
  19. Reconèixer els mecanismes moleculars en el context dels treballs d'investigació.
  20. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  21. Treballar individualment i en equip en un context multidisciplinari.
  22. Usar el raonament inductiu i mètodes deductius per comprovar una hipòtesi i predir resultats esperables.
  23. Utilitzar els recursos bioinformàtics i els bancs de dades com a eines en investigació.
  24. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
  25. Utilitzar terminologia científica per a argumentar els resultats de la recerca i saber comunicar-los oralment y per escrit.
  26. Valorar la importància social i econòmica de la investigació en bioquímica, biologia molecular i biomedicina.

Continguts

(Vegeu continguts detallats a la guia docent en anglès)

1- At the bench

1.1- Diseny experimental 

1.2- Investigació clínica

1.3- La vida al laboratori

1.4- Integritat científica

2- Comunicar ciència 

2.1- Competències de comunicació oral i escrita en ciència

2.2- Anglès científic escrit

3- Journal Clubbing

4- Pràctiques de laboratori informàtic  

Metodologia

Aquest mòdul és eminentment pràctic, donat que té com a finalitat que el futur investigador biomolecular adquireixi competències de recerca i confiança en ell mateix. Per aquest motiu, totes les sessions es basen en aprenentatge pràctic, experiencial, en primera persona, on l’estudiant és el centre del seu aprenentatge. Pel mateix motiu, la càrrega de treball (avaluat) és significativa. 

A tall orientatiu, les sessions TE i SEM es desenvoluparan de la següent manera, si bé prevaldran en cada cas les necessitats dels docents:

  • Sessió 1
    • Explicació introductòria .
    • Treball supervisat en equip (peer-learning) com a forma de desenvolupar les competències corresponents, tals com disseny experimental, resoldre situacions de seguretat i conflictes d'integritat científica que es produeixen en el treball al laboratori, o tasques de comunicació oral i escrita.
  • Treball autònom a casa, en relació al treball supervisat iniciat a l’aula.
  • Sessió 2
    • Presentació del treball fet a casa. Aprenentatge a través de la discussió.
    • Síntesi.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes a grup complet (TE, double helix), seminaris a grup partit (SEM, Crick / Franklin) i pràctiques a laboratori informàtic (PLAB-I) 51 2,04 1, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Tipus: Supervisades      
Presentació dels treballs i dels Journal clubs 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Treball supervisat a l'aula 30 1,2 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 25, 26
Tipus: Autònomes      
Treball de preparació dels treballs i dels Journal Clubs 116 4,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Avaluació

La contribució de cada àmbit a la nota final és proporcional a la càrrega de treball (hores presencials i treball autònom).

Avaluació continuada: 

1- Treballs. Els detalls especifics seran facilitats pels diferents docents. 

- Disseny experimental (DGQ 17%)

- Recerca clínica (IR 8%)

- Comunicació científica (EC 17%, JA 8%)

- Scientific English (SS 10%)

- Seguretat i bones pràctiques, bioseguretat, integritat científica (OZ 7%, JF 4%, AC 2%)

- Pràctiques de laboratori informàtic (MT 6%, MA 6%)

Els treballs escrits seran analitzats amb programes de detecció de plagi. La detecció de plagi en un sol dels treballs (inclosos els deures d'anglès) implicarà suspendre tot el mòdul sense opció de recuperació.

Els docents del mòdul consideren que l'aprenentatge pràctic i experiencial constitueix l'estratègia d'aprenentatge més poderosa. Per aquest motiu totes les sessions presencials involucren treball a l'aula i la no assistència queda reflectida a la nota, que es multiplica per la fracció d'hores assistides respecte el total d'hores presencials del bloc avaluat. Només les causes majors documentades (per exemple justificant mèdic) seran tingudes en consideració.

2- Presentació i discussió de Journal Clubs (15%). L'estudiant ha d'assistir a 5 sessions de Journal Club de la seva elecció entre de les 8 ofertes. Les sessions a les que no s'assisteixi o a les que no faci contribucions promitjaran zero.

Recuperació: 

L'estudiant que no assoleixi una nota de 5 sobre 10 mitjançant l'avaluació continuada i que hagi lliurat evidències que representin com a mínim 2/3 de la nota total (al marge d'haver-les aprovat o suspès), podrà presentar-se a una prova de recuperació de les evidències suspeses, que seràconcretada amb el corresponentdocent.

No avaluable:

L'estudiant que hagi lliurat menys de 2/3 de les evidències d'aprenentatge serà qualificat com a "No avaluable". 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Journal Clubs 20 8 0,32 1, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 26
Treballs 80 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Bibliografia

Tots els textos estan disponibles a les biblioteques de la UAB.

- At the Bench. A laboratory Navigator. Kathy Barker. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2005.

- Experimental Design for Biologists. David J. Glass. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2007.

- Statistics at the Bench. A Step-by-Step Handbook for Biologists. Martina Bremer. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2009.

- How to Present at Meetings. George M. Hall, Neville Robinson. BMJ Books, London, 2011.

- Academic English Phrasebank: http://www.phrasebank.manchester.ac.uk

Programari

El programari serà facilitat pel professort de pràctiques de laboratori informàtic.