2021/2022
Competències Bàsiques en Recerca en Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina
Codi: 42894
Crèdits: 9
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313794 Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina |
OB |
0 |
A |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
Altres indicacions sobre les llengües
Totes les classes, discussions, materials, les respostes del professorat a les preguntes dels estudiants i els treballs assignats avaluats seran en anglès. Per aquest motiu és necessari un nivell mitjà-alt d’anglès.
Equip docent
- Joaquín Ariño Carmona
- Ester Boix Borrás
- Jaume Farrés Vicén
- Antonio Casamayor Gracia
- Miguel Chillon Rodriguez
- Enrique Claro Izaguirre
- Assumpció Bosch Merino
- Elena Galea Rodríguez de Velasco
- Carlos Alberto Saura Antolin
- Silvia Sola Viñals
- Jose Ramon Bayascas Ramirez
- David Reverter Cendrós
- Irantzu Pallarés Goitiz
- Natalia Sánchez de Groot
- Marc Torrent Burgas
Equip docent extern a la UAB
- Irene Roman
- Martí Aldea
- Oscar Zaragoza
Prerequisits
Graduats en Bioquímica, Biotecnologia, Biologia, Ciències Biomèdiques, Genètica, Microbiologia, Medicina, Química, Farmàcia, Ciències Computacionals, Física o Veterinària.
L’anglès és l’única llengua emprada al mòdul, tant a les explicacions dels docents com a les tutories, discussions a l’aula, els materials i a les presentacions orals i treballs escrits per part dels estudiants. Per aquest motiu és altament recomanat tenir un nivell mitjà-alt de la llengua (B2, Cambridge First, TOEFL 87-109).
Objectius
L’objectiu global del mòdul és que l’estudiant adquireixi competències bàsiques de recerca en Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina, per tal d’establir unes bases sòlides com a futura científica biomolecular. Els objectius concrets es detallen a la secció Continguts.
Competències
- Analitzar i interpretar correctament els mecanismes moleculars que operen en els éssers vius i identificar-ne les aplicacions.
- Aplicar les tècniques de modificació dels éssers vius o part d'aquests per millorar processos i productes farmacèutics i biotecnològics, o per desenvolupar nous productes.
- Concebre, dissenyar, desenvolupar i sintetitzar projectes científics i biotecnològics en l'àmbit de la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
- Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
- Identificar i proposar solucions científiques a problemes relacionats amb la investigació biològica a nivell molecular i demostrar una comprensió de la complexitat bioquímica dels éssers vius.
- Identificar i utilitzar les eines bioinformàtiques per a resoldre problemes relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular i la biomedicina.
- Integrar els continguts en bioquímica, biologia molecular, biotecnologia i biomedicina des del punt de vista molecular.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- Treballar individualment i en equip en un context multidisciplinari.
- Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
- Utilitzar terminologia científica per a argumentar els resultats de la recerca i saber comunicar-los oralment y per escrit.
Resultats d'aprenentatge
- A partir d'uns resultats, proposar nous experiments requerits per donar continuïtat a la investigació.
- Analitzar i interpretar correctament els mecanismes moleculars que operen en els éssers vius.
- Analitzar l'estat del coneixement en un àmbit per formular una qüestió rellevant a investigar.
- Aplicar el coneixement dels mecanismes moleculars que operen en els éssers vius per identificar aplicacions experimentals bàsiques, translacionals o d'interès econòmic.
- Aplicar el coneixement dels mètodes i les tècniques d'utilitat per resoldre problemes en l'àmbit de la bioquímica, la biologia molecular i la biomedicina.
- Concebre, dissenyar, desenvolupar i sintetitzar projectes científics o biotecnològics per comprovar una hipòtesi.
- Demostrar un bon domini de les diferents metodologies usades per a la modificació d'organismes vius en investigació i la seva utilitat.
- Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
- Dur a terme una elecció òptima en el context d'un treball experimental.
- Formular conclusions correctes.
- Identificar els mètodes i les tècniques disponibles i emergents en investigació biomolecular.
- Identificar l'organisme més adequat per abordar un problema experimental concret.
- Identificar àmbits emergents en la investigació en bioquímica, biologia molecular i biomedicina.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Reconèixer com les innovacions tècniques contribueixen al progrés en la frontera del coneixement.
- Reconèixer els mecanismes moleculars en el context dels treballs d'investigació.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- Treballar individualment i en equip en un context multidisciplinari.
- Usar el raonament inductiu i mètodes deductius per comprovar una hipòtesi i predir resultats esperables.
- Utilitzar els recursos bioinformàtics i els bancs de dades com a eines en investigació.
- Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
- Utilitzar terminologia científica per a argumentar els resultats de la recerca i saber comunicar-los oralment y per escrit.
- Valorar la importància social i econòmica de la investigació en bioquímica, biologia molecular i biomedicina.
Continguts
(Vegeu continguts detallats a la guia docent en anglès)
1- At the bench
1.1- Diseny experimental
1.2- Investigació clínica
1.3- La vida al laboratori
1.4- Integritat científica
2- Comunicar ciència
2.1- Competències de comunicació oral i escrita en ciència
2.2- Anglès científic escrit
3- Journal Clubbing
4- Pràctiques de laboratori informàtic
Metodologia
Aquest mòdul és eminentment pràctic, donat que té com a finalitat que el futur investigador biomolecular adquireixi competències de recerca i confiança en ell mateix. Per aquest motiu, totes les sessions es basen en aprenentatge pràctic, experiencial, en primera persona, on l’estudiant és el centre del seu aprenentatge. Pel mateix motiu, la càrrega de treball (avaluat) és significativa.
A tall orientatiu, les sessions TE i SEM es desenvoluparan de la següent manera, si bé prevaldran en cada cas les necessitats dels docents:
- Sessió 1
- Explicació introductòria .
- Treball supervisat en equip (peer-learning) com a forma de desenvolupar les competències corresponents, tals com disseny experimental, resoldre situacions de seguretat i conflictes d'integritat científica que es produeixen en el treball al laboratori, o tasques de comunicació oral i escrita.
- Treball autònom a casa, en relació al treball supervisat iniciat a l’aula.
- Sessió 2
- Presentació del treball fet a casa. Aprenentatge a través de la discussió.
- Síntesi.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
La contribució de cada àmbit a la nota final és proporcional a la càrrega de treball (hores presencials i treball autònom).
Avaluació continuada:
1- Treballs. Els detalls especifics seran facilitats pels diferents docents.
- Disseny experimental (DGQ 17%)
- Recerca clínica (IR 8%)
- Comunicació científica (EC 17%, JA 8%)
- Scientific English (SS 10%)
- Seguretat i bones pràctiques, bioseguretat, integritat científica (OZ 7%, JF 4%, AC 2%)
- Pràctiques de laboratori informàtic (MT 6%, MA 6%)
Els treballs escrits seran analitzats amb programes de detecció de plagi. La detecció de plagi en un sol dels treballs (inclosos els deures d'anglès) implicarà suspendre tot el mòdul sense opció de recuperació.
Els docents del mòdul consideren que l'aprenentatge pràctic i experiencial constitueix l'estratègia d'aprenentatge més poderosa. Per aquest motiu totes les sessions presencials involucren treball a l'aula i la no assistència queda reflectida a la nota, que es multiplica per la fracció d'hores assistides respecte el total d'hores presencials del bloc avaluat. Només les causes majors documentades (per exemple justificant mèdic) seran tingudes en consideració.
2- Presentació i discussió de Journal Clubs (15%). L'estudiant ha d'assistir a 5 sessions de Journal Club de la seva elecció entre de les 8 ofertes. Les sessions a les que no s'assisteixi o a les que no faci contribucions promitjaran zero.
Recuperació:
L'estudiant que no assoleixi una nota de 5 sobre 10 mitjançant l'avaluació continuada i que hagi lliurat evidències que representin com a mínim 2/3 de la nota total (al marge d'haver-les aprovat o suspès), podrà presentar-se a una prova de recuperació de les evidències suspeses, que seràconcretada amb el corresponentdocent.
No avaluable:
L'estudiant que hagi lliurat menys de 2/3 de les evidències d'aprenentatge serà qualificat com a "No avaluable".
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Journal Clubs |
20 |
8
|
0,32 |
1, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 26
|
Treballs |
80 |
10
|
0,4 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
|
Bibliografia
Tots els textos estan disponibles a les biblioteques de la UAB.
- At the Bench. A laboratory Navigator. Kathy Barker. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2005.
- Experimental Design for Biologists. David J. Glass. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2007.
- Statistics at the Bench. A Step-by-Step Handbook for Biologists. Martina Bremer. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2009.
- How to Present at Meetings. George M. Hall, Neville Robinson. BMJ Books, London, 2011.
- Academic English Phrasebank: http://www.phrasebank.manchester.ac.uk
Programari
El programari serà facilitat pel professort de pràctiques de laboratori informàtic.