Logo UAB
2021/2022

Pràctiques Externes d'Intervenció Psicosocial

Codi: 42599 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Marisela Montenegro Montenegro Martinez
Correu electrònic:
Marisela.Montenegro@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Les pràctiques poden ser en català, castellà o en ambdues llengües, depenent del Centre de pràctiques

Equip docent

Francisco Javier Elejabarrieta Olabarri
José Luis Lalueza Sazatornil
Margot Pujal Llombart
Joan Pujol Tarrés
Joel Feliu Samuel Lajeunesse
Luz María Martínez Martínez
Jenny Cubells Serra
Jesus Rojas Arredondo
Marta Padros Castells
Isabel Pellicer Cardona
Beatriz San Román Sobrino
Silvia Camps Orfila
Maria Belen Albizu Soriano
Francisco Javier Tirado Serrano
Martín Mora Martínez
Remedios Rubio Garcia

Prerequisits

El mòdul ha de cursar-se després d'haver superat -o estar cursant- la resta dels crèdits corresponents a l'itinerari d'Intervenció Psicosocial i Comunitària.

Objectius

  • Utilitzar les eines adquirides per a la detecció de necessitats i avaluació de les demandes presents en l'àmbit d'intervenció específic.
  • Aplicar tècniques d'intervenció i avaluació adequades per a les problemàtiques i situacions identificades i els plans d'acció desenvolupats.
  • Adaptar els seus coneixements a las necessitats i procediments del centre.
  • Treballar en equip de manera coordinada i col·laborativa, comunicant-se amb claredat i oportunitat amb l'equip del centre.
  • Respondre i actuar de manera adequada i professional, tenint en compte les implicacions ètiques i polítiques de la seva pròpia actuació i de la del resta de l'equip.

Competències

  • Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  • Establir objectius operatius fonamentals, rellevants teòricament i socialment, que tinguin en compte la complexitat de la realitat psicosocial
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Seleccionar i aplicar les tècniques necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu
  • Seleccionar, dissenyar, adaptar i aplicar instruments de descripció i diagnòstic de fenòmens i problemàtiques psicosocials que contribueixin al desenvolupament i a l'avaluació de plans i programes d'intervenció psicosocial.
  • Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar tècniques de recollida d'informació sobre el pla de pràctiques realitzat per a la seva avaluació posterior
  2. Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  3. Dissenyar, juntament amb els professionals del centre de pràctiques externes, objectius d'intervenció a partir de demandes i situacions concretes
  4. Proposar un procediment de diagnòstic de la problemàtica psicosocial que s'aborda en les pràctiques
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa

Continguts

Les pràctiques externes es desenvoluparan en centres on es realitzin activitats d'intervenció psicosocial. Els/les estudiants s'incorporaran en un projecte desenvolupat pel centre i realitzaran les activitats professionals d'acord amb els objectius del mateix, posant en pràctica els coneixements adquirits en relació a la intervenció social.

Metodologia

Es realitzaran entre 150 - 250 hores de pràctiques, depenent del conveni de col·laboració que es defineixi en cada cas.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats en el centre de pràctiques 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutoríes 10 0,4 2, 7
Tipus: Autònomes      
Diari de Camp 15 0,6 2, 7
Memòria de pràctiques 50 2 2, 7

Avaluació

Memòria de pràctiques: informe individual escrit que inclourà una anàlisi de les pràctiques fetes, així com el diari de camp de la/l'estudiant.

Informe tutor/a del Centre: consisteix en una plantilla de valoració (quantitativa i qualitativa) de l'execució de la/l'estudiant a les pràctiques.

Informe tutor/a de la UAB: es tracta d'una valoració quantitativa i qualitativa sobre l'aprofitament acadèmic de la/l'estudiant en relació amb les seves pràctiques.

 

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologiahttps://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe tutor/a acadèmic 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 7
Informe tutor/a centre 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 7
Memòria de pràctiques 80% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Aquella recomanada pels diferents centres, necessària pel desenvolupament de les tasques.

 

Programari

S'afavorirà l'ús de Programari lliure sempre que sigui possible.