Logo UAB
2021/2022

Treball de Final de Màster

Codi: 42457 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313500 Gestió Pública OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Raquel Gallego Calderón
Correu electrònic:
Raquel.Gallego@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Students shall always express themselves in the language they prefer. Lecturers will speak in Spanish at least over the first five weeks of the course. A large part of the teaching material will be in English.

Prerequisits

Els estudiants que cursin aquest mòdul han d'haver superat la resta d'assignatures del màster.

Objectius

En aquest mòdul es posen les bases metodològiques necessàries per a dissenyar i elaborar un treball final de màster (TFM) que respongui a les característiques pròpies de la recerca en ciències socials. És un treball acadèmic autònom. Es posarà l’èmfasi en el rigor en la definició dels conceptes, els objectius de la recerca i la selecció de la metodologia d’anàlisi més adequada. Es treballarà en profunditat la capacitat de dissenyar el propi projecte de recerca, tant si presenta un interès principalment teòric com si el seu interès és d’anàlisi en base a casos empírics.

El TFM és un treball de recerca que ha d’aprofundir en algun aspecte tractat en algun dels altres mòduls temàtics cursats en el màster. L’objectiu és desenvolupar algun tema de gestió pública rellevant des d’un punt de vista analític i empíric. El TFM ha de tenir les característiques formals i de contingut de la recerca en ciències socials. Haurà d’incloure la definició d’una pregunta de recerca rellevant i abordable, el plantejament d’una teoria focal adequada, una estratègia metodològica de recerca i el disseny del projecte. Eventualment, es pot arribar a realitzar l’anàlisi de l’evidència empírica corresponent.

Competències

  • Abordar situacions d'intervenció pública complexes que puguin implicar dilemes ètics, a partir de propostes fonamentades tant en l'explicitació de valors com en el rigor conceptual i metodològic.
  • Analitzar polítiques públiques en diferents àmbits sectorials.
  • Aplicar conceptes, teories i models provinents de diverses disciplines a l'exercici de la gestió pública.
  • Aplicar les tècniques metodològiques adequades per a l'anàlisi rigorosa d'aspectes i relacions amb la intervenció pública en la societat i l'economia.
  • Avaluar projectes i informes fets per tercers amb criteris metodològics i argumentatius adequats.
  • Dissenyar i avaluar processos d'intervenció pública en situacions i problemàtiques socials, polítiques i sectorials específiques.
  • Dissenyar i elaborar projectes i informes tècnics utilitzant la metodologia de recerca adequada.
  • Dissenyar un projecte de recerca delimitat d'acord amb els criteris de rigor conceptual i metodològic en el marc de les ciències socials.
  • Gestionar un conjunt divers i complex de dades i fonts.
  • Identificar, comprendre i analitzar fenòmens socials i polítics complexos rellevants per a l'exercici de la gestió pública.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar situacions d'intervenció pública complexes que puguin implicar dilemes ètics, a partir de propostes fonamentades tant en l'explicitació de valors com en el rigor conceptual i metodològic.
  2. Accedir a les fonts de dades apropiades per a l'anàlisi de la ciència política.
  3. Aplicar les principals teories per a l'anàlisi dels processos d'elaboració, implementació i avaluació de les polítiques públiques, amb independència de l'àmbit sectorial.
  4. Aplicar les tècniques adequades per donar resposta al problema de recerca plantejat i aplicar-les a les dades disponibles.
  5. Avaluar projectes i informes fets per tercers amb criteris metodològics i argumentatius adequats.
  6. Comunicar conclusions davant de públics crítics.
  7. Definir els principals conceptes implicats en el problema i les limitacions de la corresponent operacionalització.
  8. Dissenyar i elaborar projectes i informes tècnics utilitzant la metodologia de recerca adequada.
  9. Dissenyar una estratègia de recerca adequada per donar resposta al problema plantejat.
  10. Identificar les limitacions de les conclusions d'una recerca.
  11. Identificar les preguntes claus d'una recerca en un marc analític i empíricament rellevant.
  12. Identificar les relacions que es produeixen entre aquestes variables empíricament.
  13. Identificar les tècniques adequades per donar resposta al problema de recerca plantejat i aplicar-les a les dades disponibles.
  14. Identificar un problema de recerca justificant la seva rellevància política i acadèmica.
  15. Interpretar aquestes relacions i explicar-les partint dels instruments analítics estudiats.
  16. Processar i preparar les dades recollides per a l'anàlisi mitjançant l'ús del programari corresponent.
  17. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  19. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  20. Reconèixer les variables definides teòricament en la realitat empírica i caracteritzar-les.
  21. Situar un problema de recerca en un debat acadèmic identificant què se?n sap fins avui i les limitacions dels treballs anteriors.

Continguts

Per a unes instruccions més detallades sobre l'elaboració del TFM, cal consultar la Guia d'Elaboració del TFM, penjada al web del màster (http://mastergestiopublica.uab.cat)

Selecció de programa de TFM:

Les fases de l’elaboració del TFM inclouen:

1. Estudiar la bibliografia sobre el tema.

2. Definir una pregunta abordable que guiï el treball.

3. Estructurar el treball, ordenar les idees i el material disponible.

4. Si s’escau, obtenir i analitzar dades.

5. Redactar els esborranys.

6. Elaborar en detall la presentació de la versió final.

Índex orientatiu per al Treball de Fi de Màster

Les tres propostes d’índex que es presenten a continuació són genèriques i orientatives. El treball ha de tenir entre 8.000 i 10.000 paraules.

 Proposta 1: Realització d’una recerca.

1.  Presentació de la problemàtica o objecte d’estudi.

  • Definició de l’objecte - Interès empíric iinterès analític
  • Marc teòric
  • Pregunta de recerca
  • Hipòtesis
  • Metodologia (enfoc, tipus de dades, tècniques per a recollir-les, tècniques d’anàlisi)

2. Presentació/Descripció de les dades (quantitatives o qualitatives) /Construcció del cas (justificació de la selecció de casos).

3.  Anàlisi de les dades.

4.  Interpretació.

5.  Conclusions.

 Proposta 2: Disseny d’un projecte de recerca.

  1.    Presentació de la problemàtica o objecte d’estudi.
  2.    Definició de l’objecte - Interès empíric i interès analític.
  3.    Marc teòric.
  4.    Pregunta de recerca i hipòtesis.
  5.    Metodologia (enfoc, tipus de dades, tècniques per a recollir-les, tècniques d’anàlisi).
  6.    Ventall i tipus de conclusions que es preveuen.

 Proposta 3: Informe de consultoria.

  1.    Presentació de la problemàtica a analitzar i justificació del seu interès (Contextualització del tema, bones pràctiques equiparables, etc.)
  2.    Objectius de l’anàlisi –preguntes a respondre.
  3.    Metodologia (enfoc, tipus de dades, tècniques per a recollir-les, tècniques d’anàlisi)
  4.    Anàlisi
  5.    Conclusions
  6.    Recomanacions (si s’escau).

Metodologia

Per a la realització del TFM l’estudiant comptarà amb la tutorització individual per part d’un docent del màster. L’esquema de seguiment inclourà un mínim de quatre reunions:

1. Discussió de possibles temes i enfocs per al treball.

2. Discussió de l’esquema.

3. Discussió de l’evolució del treball.

4. Discussió de l’esborrany.

 

A més a més d’aquestes reunions amb el tutor/a, tots els estudiants acudiran a sessions de tutorització i discussió periòdiques col•lectives amb el/la coordinador/a del mòdul i/o altres docents del màster. Aquestes sessions ocuparan 25 hores presencials ubicades durant els mesos d’abril i maig, durant les quals cada estudiant presentarà un cop el seu projecte de TFM. Per tant, en aquestes sessions, l’estudiant no només rebrà comentaris del docent a càrrec de la sessió, sinó que, a més a més, assistirà a presentacions de recerques en curs de la resta d’estudiants i les seves corresponents discussions metodològiques. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions magistrals/expositives 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Tipus: Supervisades      
Tutories, presentacions i discussions d'avenços 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Tipus: Autònomes      
Realització del treball 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Avaluació

L'estudiant haurà de respectar de forma estricta el següent calendari de lliuraments:

 

15/2/2022: L’estudiant comunicarà el tema del TFM a la coordinadora del mòdul (raquel.gallego@uab.cat)

1/3/2022: La coordinadora del mòdul comunicarà als estudiants l’assignació de tutor/a de TFM

15/3/2022: L’estudiant comunica a la coordinadora del mòdul el títol definitiu del TFM.

28/6/22 o 28/08/22: El TFM s’haurà de lliurar en versió electrònica al coordinador del Mòdul (raquel.gallego@uab.cat) o bé el 28 de juny o bé el 28 d’agost del curs acadèmic. En qualsevol dels dos casos es considerarà primera convocatòria. La defensa pública i avaluació del TFM es realitzarà una setmana després del lliurament en cada cas. La data exacta de la defensa es comunicarà als alumnes un cop iniciat el curs.

 

L’avaluació es realitzarà per part d’una comissió formada per dos docents del màster i inclourà una defensa oral del TFM per part de l’estudiant. El treball ha d’abordar una pregunta de recerca concreta de rellevància analítica i empírica. La comissió valorarà, per tant:

1. la comprensió crítica dels debats teòrics existents sobre el tema,

2. la capacitat per a definir una pregunta concreta i abordable,

3. l’habilitat per a vincular teoria i anàlisi empírica a través d’una metodologia adient,

4. la capacitat de presentar públicament els resultats del TFM.

 

En la qualificació final del mòdul el TFM representarà un 80% dela nota y la defensa oral un 20%. La qualificació final pot ser:

Excel·lent (9-10 sobre 10): Un TFM amb molt bona definició de la rellevància analítica i empírica del tema, coherència conceptual i metodològica sòlida i rigosora, i bona presentació escrita i oral.

Notable (7-8 sobre 10): Un TFM amb una pregunta/problemàtica interessant i bona definició dels principals conceptes i instruments metodològics, però amb un vincle millorable entre aquests aspectes, així com entre ells i els resultats.

Aprovat (5-6 sobre 10): Un TFM amb idees que no són especialment originals i en què cadascun dels aspectes anteriors és millorable.

Suspès (0-4 sobre 10): Problemes d’estructura o contingut que demostren un aprofitament insuficient dels temes tractats al màster.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa del Treball de Final de Màster 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Treball de Final de Màster 80% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Bibliografia

La bibliografia serà suggerida pel tutor/a del Treball de Fi de Màster, en funció de la temàtica objecte d'anàlisi i de la metodologia emprada. 

Programari

El programari es concretarà en funció de les característiques metodològiques de cada TFM.