Logo UAB
2021/2022

Estudis d'Audiència, Tests de Productes i Analítica Web

Codi: 42434 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4313256 Continguts de Comunicació Audiovisual y Publicitat OT 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Emili Prado Pico
Correu electrònic:
Emili.Prado@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Els estudiants que així ho vulguin poden entregar els treballs i/o fer les seves presentacions en aquesta llengua

Prerequisits

Cap

Objectius

Aquest mòdul aprofundeix en els coneixements de les tècniques dels estudis d’audiència, el testeig de productes i l’analítica web i digital, per a la seva aplicació a la creació y gestió de productes audiovisuals i publicitaris.

Competències

  • Analitzar críticament les teories i els models analítics de la comunicació audiovisual i publicitària.
  • Aplicar models validats d'anàlisi de continguts, d'avaluació de polítiques, d'estudis de recepció i d'anàlisi d?indústries del sector audiovisual i publicitari.
  • Buscar informació en l'entorn cientificotècnic i tenir habilitats operatives en l'ús de les TIC
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies metodològiques de recerca científica en l'estudi de la comunicació audiovisual i el desenvolupament de productes
  • Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar des d'una perspectiva crítica els sistemes i tècniques de mesurament presentats.
  2. Aplicar el coneixement de les audiències en el disseny i la gestió de productes audiovisuals i publicitaris.
  3. Aplicar els models d?anàlisi d?estudis d?audiència, analítica web i verificació de productes audiovisuals i publicitaris.
  4. Buscar informació en l'entorn cientificotècnic i tenir habilitats operatives en l'ús de les TIC
  5. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  6. Distingir els diferents sistemes de mesurament d'audiència dels productes audiovisuals i publicitaris.
  7. Idear i planificar futures estratègies a partir de l?anàlisi dels sistemes i les tècniques presentades.
  8. Identificar els sistemes d'analítica web.
  9. Identificar i comparar les tècniques de verificació de productes audiovisuals i publicitaris.
  10. Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  14. Saber identificar el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en la transmissió dels estereotips de gènere i aplicar mesures per evitar que es reprodueixin aquests estereotips.
  15. Saber recopilar, sistematitzar, conservar i difondre la informació sobre les dones, les obres escrites per dones, els documents referents a les polítiques i lleis d'igualtat i els generats per les recerques en estudis de gènere, valorant els biaixos de gènere que puguin incloure els cercadors i descriptors existents.
  16. Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Continguts

Es tracta de conèixer en profunditat  les eines disponibles per a conèixer les audiències i els usuaris dels continguts de comunicació audiovisual i publicitat en un entorn canviant i complex que requereix cada cop més coneixements dels targets per a dissenyar continguts, aplicacions i serveis.

 

Temari:

 

1.- Tècniques i sistemes d’estudis d’audiència 3 ECTS

2.- Tècniques i sistemes de analítica Web 3 ECTS

3.- Testeig de productes audiovisuals i publicitaris 3 ECTS

4.- Aplicació del coneixement de les audiències en el disseny i gestió de productes audiovisuals i publicitaris  3ECTS

Metodologia

Aquest mòdul (12 crèdits ECTS) representa un total de 300 hores de càrrega per a les/els alumnes distribuïdes de la següent manera: 75 hores de Treball dirigit, 75 hores de Treball supervisat i 150 hores de Treball Autònom.  Les metodologies docents inclouen classes magistrals, seminaris, lectures de material bibliogràfic, estudi personal, tutories, realització i presentació oral de treballs.

La situació sanitària podria fer que les sessions, en lloc de presencials, hagin de ser telemàtiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 65 2,6 1, 2, 3, 7, 8, 9
Hands On Projects 10 0,4 4, 5, 10, 11, 12, 13, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment de treballs 75 3 4, 5, 10, 11, 16
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de presentacions, elaboració del treball de mòdul 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 16

Avaluació

El sistema de avaluació contempla la realització de un Treball de mòdul (70%), la defensa oral del treball (20%) i l’assistència i participació activa de l’alumnat en les classes (10%).

El treball serà avaluat pel professorat del mòdul a partir de la seva presentació oral. El tema del treball està lligat a les sessions de hands on dissenyades en el transcurs del tema 4.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a les classes 10 0 0 1, 5, 7, 12
Presentació oral del treball del Mòdul 20 0 0 5, 10, 12, 16
Treball de Mòdul 70 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Bibliografia

Bolin, Göran. (2012). The Labour of Media Use. The Two Active Audiences. Information, Communication & Society, 15 (6), 796-814.   

Callejo, Javier (2001). Investigar las audiencias. Paidós.

Coromina, Òscar; Delgado, Matilde; Prado, Emili & Garcia Núria (2020). Estrategias de activación de la audiencia social en Twitter de los programas más populares de la televisión generalista en Europa. Estudios sobre el mensaje periodístico, 26(2), 473-482.

Coromina Òscar; Prado, Emili & Padilla, Adrià (2018). The grammatization of emotions on Facebook in the elections to the Parliament of Catalonia 2017. Profesional de la Información, 27(5), 1004-1012.

Das, Ranjana (2017). Audiences: a decade of transformations - reflections from the CEDAR network on emerging directions in audience analysis. Media, Culture & Society, 39 (8), 1257-1267.

Eyssautier de la Mora, Maurice (2006). Investigación de mercados, enfoques, sistemas, información, procesos y proyectos. Trillas.

Hackley, Chris (2003). Doing research projects in marketing, management and consumer research. Routledge.

Huertas, Amparo (2002). La audiencia investigada. Gedisa.

Jones, Steve (1999). Doing Internet Research: Critical Issues and Methods for Examining the Net. Sage.

Kaushik, Avnash (2010). Web analytics 2.0. Sybexm.

Moisander, Johanna (2006). Qualitative marketing research: a cultural approach.  Sage.

Quintas Froufe, Natalia & González Neira, Ana (coord.) (2015). La participación de la audiencia en la televisión: de la audiencia activa a la social. AIMC.

Rieder, Bernhard; Coromina, Òscar i Matamoros-Fernández, Ariadna (2020). Mapping YouTube: A quantitative exploration of a platformed media system. First Monday, 25(8).

Rogers, Richard (2009) The End of the Virtual: Digital Methods. Amsterdam University Press.

Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.

Walden, Justin (2012). Global Advertising, Attitudes and Audiences. New Media & Society. 14 (5), 886-888. 

Webster, James G. & Ksiazek, Thomas B. (2012). The Dynamics of Audience Fragmentation: Public Attention in an Age of Digital Media. Journal of Communication62 (1), 39-56.

 

Programari

Edició de text (Word o similar)
Presentacions (Powerpoint o similar)
Full de càlcul (Excel o similar)
Analítica digital (Google Analytics, DMI-TCAT, Youtube Darta Tools o similars)
Visualització de dades (Tableau o similar)