Logo UAB
2021/2022

Anàlisi i Avaluació dels Estats Comptables

Codi: 106397 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Prior Jiménez
Correu electrònic:
Diego.Prior@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent extern a la UAB

Ane Ripoll
Elena Puerto
Francesc Xavier Mayne
Inma Ruiz
José Manuel Aguilar

Prerequisits

Per aprofitar al màxim els continguts impartits, és aconsellable haver superat les assignature d'Introduccio a la Comptabilitat, Comptabiitat de Costos i Comptabilitat Financera. Les anteriors assignatures aporten els coneixements necessàris per poder seguir amb fluidesa les activitats d'aquesta assignatura. 

 

 

Objectius

Context:

Es tracta d'una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS per als graus d'Administració i Direcció d'Empreses i Economia impartides a la UAB. S'ofereix al segon semestre de tercer curs.

Objectius:

Entendre i interpretar els principals estats financers de les organitzacions: Balanç, Compte de Pèrdues i Guanys, Memòria, Estat de Canvis en el Patrimoni Net i Estat de Fluxos d'Efectiu.

Avaluar els estats financers a partir de l'aprenentatge d'eines i tècniques d'anàlisi, per tal de poder emetre un diagnòstic de la situació econòmica i financera de l'organització en el passat (solvència i rendibilitat), que ajudi a entendre la seva evolució futura i que permeti la presa de decisions sobre aquesta situació.

Per aconseguir aquest objectiu, a partir d'un coneixement teòric dels estats comptables esmentats i les tècniques d'anàlisi, l'assignatura es centrarà en pràctiques sobre situacions d'empreses realment existents.

 

 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l?impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Generar i transmetre la informació comptable adequada en cada moment a les necessitats informatives dels diferents usuaris.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Utilitzar la informació comptable com instrument d'avaluació i diagnòstic.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar la utilitat de la informació comptable per a la presa de decisions dels seus diferents usuaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar els sectors empresarials a partir dels comptes anuals.
  4. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  5. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  6. Conèixer els sistemes d'informació comptable com a suport a la direcció i les funcions dels mateixos en la gestió de les organitzacions.
  7. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  8. Demostrar un comportament ètic en l'elaboració dels estats financers
  9. Elaborar la informació comptable de síntesi aplicant els principis i normes comptables vigents, quan es requereixi.
  10. Elaborar la informació relativa a un sistema de comptabilitat de gestió.
  11. Emetre un diagnòstic a partir de l'anàlisi econòmic i financer d'una entitat.
  12. Identificar les decisions que es poden prendre a través de l'anàlisi i interpretació de la informació comptable.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Interpretar els indicadors econòmics d'una entitat i la seva vinculació amb la rentabilitat i productivitat d'aquesta.
  15. Interpretar els indicadors financers d'una entitat i entendre les decisions que es poden prendre a partir de la seva anàlisi.
  16. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  18. Reconèixer les variables qualitatives que poden influir en la presa de decisions a partir dels estats financers.
  19. Registrar comptablement la realitat econòmica i financera de les organitzacions d'acord amb els principis, normes i convenis aplicables en cada cas.
  20. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  21. Utilitzar els instruments del procés de planificació i pressupostació financera d'una organització.
  22. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.

Continguts

TEMA 1. INTRODUCCIÓ. ESTATS FINANCERS BÀSICS

  1. Concepte i utilitat de l’anàlisi d’estats financers.
  2. Oferta d’informació empresarial. 
    1. Els comptes anuals.
    2. Fonts de la informació empresarial.
  3. El paper de la informació qualitativa. Influència del risc en les decisions.
  4. Usuaris de la informació empresarial.
  5. Limitacions de la informació empresarial.

TEMA 2. ESTATS FINANCERS (I)

  1. El balanç. 
    1. Estructura i masses patrimonials.
    2. Elements de les masses patrimonials. El problema de la valoració. 
    3. Instruments per a l’anàlisi del balanç: percentatges i taxes de variació.
  2. El compte de resultats. Reconeixement d’ingressos i despeses. 
    1. Estructura i tipus de resultats.
    2. Elements del compte de resultats: 
      1. EBIT, EBITDA i benefici net.
      2. Els marges brut, net i d’explotació.
    3. Instruments per a l’anàlisi del compte de resultats: percentatges i taxes de variació.
  3. La autofinançament
  4. La memòria.
  5. L’informe de gestió.
  6. L'informe d'auditoria.
  7. El paper dels comptes consolidats

TEMA 3. ESTATS FINANCERS (II)

  1. L’estat de fluxos d’efectiu. 
    1. Concepte i obligatorietat.
    2. Classificació dels fluxos d’efectiu.
    3. Mètodes de elaboració: directe i indirecte i ajustaments de les operacions més habituals
  2. L'estat de canvis en el patrimoni net. 
    1. Concepte i obligatorietat.
    2. Estat d'Ingressos i Despeses reconeguts.
    3. Estat total de Canvis en el Patrimoni Net.

TEMA 4. ANÀLISI DE LA LIQUIDITAT O SOLVÈNCIA A CURT TERMINI

  1. Posicions financeres y l'equilibri financer en el curt termini.
  2. El capital corrent o fons de maniobra i les seues classificacions.
  3. El cicle d’operacions: rotacions, períodes mitjans de maduració i el període de caixa. 
    1. Concepte.
    2. Tipus de període de maduració.
    3. Relació amb la solvència a curt termini.
  4. Ràtios de liquiditat.
  5. Anàlisi de la solvència a curt termini a partir de l’estat de fluxos d’efectiu.

TEMA 5. ANÀLISI DE LA SOLVÈNCIA A LLARG TERMINI

  1. Posicions financeres y l'equilibri financer en el llarg termini.
  2. Anàlisi de la solvència a llarg termini a partir de ràtios. 
    1. Ràtios de garantia i autonomia financera.
    2. Ràtios d’endeutament i estructura de capital.

TEMA 6. ANÀLISI DE LA RENDIBILITAT

  1. La rendibilitat econòmica (ROA: return on assets).
  2. La rendibilitat financera (ROE: return on equity).
  3. Components de la rendibilitat de l’empresa.
  4. El palanquejament financer.

TEMA 7. INDICADORS DE REFERÈNCIA DELS MERCATS

  1. Deute Financer Net.
  2. Equity Value.
  3. Enterprise Value.
  4. Benefici per acció.
  5. Pay-out i dividend per acció.
  6. Ràtio preu-guany o PER. 
  7. Ràtio preu-valor comptable.

Metodologia

La docència serà presencial encara que la metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

  • Classes de teoria: activitat expositiva per part del professor, guiada amb material de suport.
  • Classes pràctiques: anàlisi i discussió de casos reals.Resolució d'exercicis i casos pràctics per reforçar i aplicar els coneixements teòrics, sota la direcció del professor i realitzada bé individualment o en grup.
  • Tutories: Resolució de dubtes i seguiment dels treballs a realitzar i casos a preparar.
  • Treball autònom per part de l'alumne: lectures relacionades amb la matèria, estudi i preparació d'esquemes, preparació de casos i exercicis.
  • Proves d'avaluació i seguiment: avaluació escrita dels coneixements.

El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació́ de l’actuació́ docent i d’avaluació́ de l’assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 2, 3, 8, 11, 13, 14, 15, 17
clases teoría 32,5 1,3 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21
Tipus: Supervisades      
tutorías 8 0,32 4, 5, 7, 16, 20, 22
Tipus: Autònomes      
proves avaluació 8 0,32 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
treball autónom 76,5 3,06 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22

Avaluació

Avaluació

Un alumne es considerarà "No Avaluable" a l'assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les proves d'avaluació. Si realitza alguna ja no es podrà considerar "No Avaluable".

Tot alumne amb una nota de menys de 5 punts a la prova final de coneixements es considerarà suspès. Podran presentar-se a recuperació els alumnes que, en el conjunt de les activitats d'avaluació, assoleixin un mínim de 3,5.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

“La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, els coordinadors de titulació, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB).

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves.

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar alprocés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota inicialmente fixada.

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
entregables 10 % 4 0,16 1, 2, 4, 5, 7, 13, 16, 20, 22
examen final 50 % 2 0,08 1, 2, 4, 5, 7, 13, 16, 20, 22
primer examen parcial 20 % 1 0,04 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21
segon examen parcial 20 % 1 0,04 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21

Bibliografia

Bàsica:

  • Múñoz Merchante, A; Ibáñez Jiménez, Eva (2017); Análisis de Estados Financieros

Complementària:

  • Archel, P.;  Lizarraga, F., Sánchez, S., Cano, M. (2018): Estados Contables. Elaboración, análisis e interpretación,  Pirámide 6ª ed.
  • Garrido, P.; Iñiguez, R. (2010): Análisis de estados contables. Elaboración e interpretación de la información financiera. Ediciones Pirámide
  • Walker, J. (2009): Accounting in a nutshell. Edició 3rd ed. Recurs electrònic de la biblioteca de Ciències Socials.
  • Wild, J; Subramanyam, K.; Halsey, R. (2007): Análisis de estados financieros. 9ª ed. Ed. McGraw-Hill.

Enllaços Web: 

  • Instituto de Contabilidad y Auditoría de Cuentas (ICAC). http://www.icac.meh.es
  • Banco de España. http://www.bde.es
  • Banco Central Europeo. http://www.ecb.int
  • Bolsa de Madrid. http://www.bolsamadrid.es
  • Comisión Nacional del Mercado de Valores. http://www.cnmv.es
  • Guía Empresarial de Esade. http://www.guiame.net
  • Consell General de Cambres de Catalunya. http://www.cambrescat.es
  • Informe Anual de L'empresa Catalana. http://www.gencat.net/economia/progecon/ecocat/inform.htm
  • Registro de Economistas Auditores. http://www.rea.es
  • Registro Mercantil. http://www.registradores.org
  • Instituto Censores Jurados de Cuentas de España. http://www.icjce.es

Programari

És molt important tenir un coneixement avançat de gestió del full de càlcul excel