Logo UAB
2021/2022

Història Actual de les Illes Britàniques

Codi: 106283 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504212 Estudis anglesos FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Gennadi Kneper
Correu electrònic:
Gennadi.Kneper@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura, els estudiants han de poder parlar i escriure en anglès lliurement.

La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Objectius

En aquesta assignatura, els estudiants tindran l’oportunitat de conèixer i analitzar la història britànica i irlandesa des de 1945 fins a l’actualitat. El tema tracta d’esdeveniments històrics fonamentals, així com de les relacions i interaccions socials i culturals, inclosa la perspectiva de gènere, al Regne Unit, Irlanda i la Commonwealth. L'assignatura inclou classes magistrals, lectura de textos històrics, redacció de ressenyes i redacció de treballs analítics. Tots els terminis d’activitats avaluables s’indicaran a la programació de l’assignatura i s’hauran de complir estrictament.

 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Aplicar la metodologia d'anàlisi i conceptes crítics per analitzar la literatura, la cultura i la història dels països de parla anglesa.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l?exercici de la professió.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l?àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Comentar críticament un text de manera bàsica.
  5. Elaborar exposicions organitzades.
  6. Extreure conclusions de la lectura d'un assaig.
  7. Fer resums clars d'informacions o idees.
  8. Identificar els principals períodes de la història contemporània del món anglosaxó, amb especial atenció a la història de la Gran Bretanya de 1945 a l'actualitat.
  9. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  10. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  13. Reconèixer les idees principals d'un text.

Continguts

1. El declivi de l'Imperi britànic des de la segona guerra mundial

2. Construcció i consolidació depolítiques assistencials: el Welfare State britànic.

3. La reacció conservadora: la Gran Bretanya de elPartit Conservador.

4. Dels anys seixanta a la crisi: l'hegemonia de l'laborisme britànic.

5. Descolonització, Commonwealth i neoimperialisme.

6. Una illa, dues Irlandes: la Republic of Ireland (1948) i el conflicte de l'Ulster.

7. La reacció neoliberal: l'era de Margaret Thatcher.

8. El final de la Guerra Freda, la integració europea i el Brexit.

Metodologia

La metodologia inclourà:

· Classes magistrals

· Comentari de textos

· Debats

· Elaboració de treballs

· Estudi personal

· Lectura de bibliografia especialitzada

· Presentació oral de treballs

· Seminaris

· Tutories

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 50 2 3, 4, 8, 9, 10, 12, 13
Estudi personal 55 2,2 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 13
Seminaris i tutories 25 1 1, 2, 5, 7, 9, 11, 12

Avaluació

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.

Presentació oral - 20%

Aquesta part de l'avaluació consistirà en la presentació d'un dels textos de lectura obligatòria de la sessió. La presentació tindrà una durada màxima de 15 minuts i haurà d'incloure un Powerpoint amb la finalitat de presentar material gràfic addicional i aprofundir en un o més aspectes de la temàtica.

Esbós d'un treball de recerca - 30%

Aquesta part de l'avaluació dóna als estudiants l'oportunitat d'esbossar l'estructura d'un possible article acadèmic sobre un dels temes coberts en la classe. La proposta ha d'incloure una portada amb el títol, un índex, un text introductori d'aproximadament una pàgina, així com una bibliografia amb al menys deu llibres o articles acadèmics.

Prova escrita - 50%

En la prova escrita, els estudiants hauran de respondre una sèrie de preguntes per demostrar la seva capacitat per explicar i contextualitzar temes històrics i donar la seva opinió qualificada sobre fets passats.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.

Recuperació

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. L’estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.

Qualificació de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’alguna irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a travésde fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració de treballs escrits 30% 6 0,24 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Presentació oral 20% 4 0,16 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13
Proves escrites 50% 10 0,4 1, 2, 3, 7, 8, 9

Bibliografia

Beckett, Andy. When the Lights Went Out: Britain in the Seventies. London: Faber and Faber, 2010. https://books.google.es/books?id=-NURERF4hb8C&printsec=frontcover&hl=de&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Deacon, David and Dominic Wring. “The UK Independence Party, Populism and the British News Media: Competition, Collaboration or Containment?” European Journal of Communication 31, no. 2 (2016): 169–184.

Harvey, David. A Brief History of Neoliberalism. New York and Oxford: Oxford University Press, 2005.

Hayton, Richard. “The UK Independence Party and the Politics of Englishness.” Political Studies Review 14, no. 3 (2016): 400–410.

Hobsbawm, Eric. The Age of Extremes, 19141991. London: Abacus, 1995.

Judt, Tony. Postwar: A History of Europe since 1945. New York: The Penguin Press, 2005.

Marr, Andrew. A History of Modern Britain. London: Pan Books, 2009.

Pimlott, Ben. The Queen: Elizabeth II and the Monarchy (Diamond Jubilee Edition). London: HarperCollins, 2012. https://books.google.es/books?id=eNHriNq-89QC&printsec=frontcover&hl=de&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Reitan, Earl A. The Thatcher Revolution: Margaret Thatcher, John Major, Tony Blair, and the Transformation of Modern Britain, 1979–2001. Oxford: Rowman & Littlefield, 2003.

Rycroft, Simon. Swinging City: A Cultural Geography of London 1950–1974. Farnham: Ashgate Publishing, 2012.

Snyder, Joseph M. “The Fabianisation of the British Empire: Post-War Colonial Summer Conferences and Community Development in Kenya, 1948–1956,” Britain and the World 13, no. 1 (2020): 69–89.

Taylor, A. J. P. English History, 1914–1945. London: Penguin Books, 1970. https://books.google.es/books?id=9WuASzFGqsMC&printsec=frontcover&hl=de&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Programari

Accés a internet