Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OT | 4 | 0 |
Tenir aprovada l'assignatura de Estructura i Funció del Sistema Nerviós
Conèixer els conceptes bàsics d'etologia i les bases teòrica de diferents aspectes de la conducta en animals i en humans
Conèixer el substrat neurobiològic que regula la conducta en animals i en humans
Identificar les claus de la conducta i entendre els mecanismes fisiològics de regulació de la mateixa
Capacitar l'alumne per a comprendre les bases biològiques de les alteracions conductuals en animals i en humans
Adquirir les habilitats practiques necessàries per entendre, programar i dur a terme experiments relacionats amb la regulació fisiològica de la conducta.
1. El estudi del comportament i les seves bases biològiques: aspectes històrics.
2. La plasticitat del comportament a nivell ontogenètic i filogenètic. Instint versus aprenentatge.
3. Les hormones i el comportament: relacions bidireccionals entre el sistema nerviós i l'endocrí. Aspectes conceptuals.
4. Ritmes biològics: bases fisiològiques i implicacions.
5. Concepte general de motivació i reforç. La set.
6-8. El comportament alimentari. Substrat endocrí i neurobiològic. Alteracions patològiques de la conducta d'alimentació (obesitat, anorèxia i bulímia).
9-10. Comportament social i interaccions intra-específiques: aspectes generals. Territorialitat. Relacions de jerarquia i dominància.
11. Bases neurobiològiques de l'agressió inter-específica i de la intra-específica.
12-14. Comportament i reproducció. Conducta parental. Bases fisiològiques.
15-18. Les emocions. Concepte i tipus d'emocions. L'expressió de les emocions i el comportament emocional. Integració d'emoció i motivació. L'aportació de la fisiologia a l'estudi conceptual de les emocions.
19-20. La resposta fisiològica a les situacions emocionals i l'estrès. Implicacions fisiològiques i patològiques.
21-23. Concepte d'aprenentatge i memòria. Tipus d'aprenentatge i factors que el modifiquen.
24-25. Bases biològiques i circuits nerviosos implicats en els diferents tipus d'aprenentatge.
26-30. Bases biològiques de la patologia psiquiàtrica.
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del contingut de l'assignatura, donant especial rellevància als conceptes relacionats amb el comportament (ja que constitueixen la base del que serà regulat), a la flexibilitat evolutiva de la conducta i als mecanismes biològics i àrees del sistema nerviós implicades en la regulació de la conducta normal i patològica.
Seminaris i problemes:
Preparació i discussió de temes relacionats amb les patologies psiquiàtriques
Pràctiques:
Comprensió i realització de diversos models animals (en rosegadors) amb valor translacional en psiquiatria. Els resultats experimentals obtinguts s'analitzaran i discutiran.
Tutories:
Es realitzaran de forma personalitzada al despatx de professor (hores a convenir) o de forma col·lectiva en hores programades. Tenen com a objectius aclarir dubtes i conceptes.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Prácticas | 12 | 0,48 | |
clases teóricas | 32 | 1,28 | |
seminarios y problemas | 8 | 0,32 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorías | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudio | 60 | 2,4 | |
Resolución de problemas y análisis de datos | 28 | 1,12 |
L'avaluació es basarà en les proves teòriques (preguntes a desenvolupar), els seminaris i les classes pràctiques. La contribució a la nota global serà del 70, 15 i 15% respectivament.
S'avaluaran per separat teoria, seminaris i pràctiques. S'ha de treure un mínim de 4 en cadascuna de las parts per aprovar l'assignatura. De teoria es faran dos parcials que s'hauran d'aprovar independentment i treure una nota mínima de 4 en cadascuna de les parts perquè es pugui fer mitjana. En l'examen final: (a) si es presenta a una part de la matèria, ha d'aprovar-la independentment de la nota obtinguda a l'altra part; (B) si es presenta a tot es tindrà en compte la nota global.
L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindria la qualificació de "No Avaluable" quan la seva absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Pràctiques, seminaris i teoria seran avaluats per separat.
Cada parcial haurà de ser aprovat de forma independent i es considerarà una nota mínima de 4 en cadascuna de les parts per tal de ser una mitjana. En l'examen final: (a) si es presenta d’una part de l'assignatura s'ha d'aprovar independentment de la nota obtinguda en l'altra part; (b) si es presenta a tot es tindrà en compte la nota general.
L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. Els estudiants obtindran la qualificació "no avaluable" quan la seva absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
Per participar en la recuperació, els estudiants han d'haver estat prèviament avaluats en un conjunt d'activitats el pes del qual equival a un mínim de dos terços de la nota total de l'assignatura o mòdul. Per tant, els estudiants seran avaluats "no avaluables" quan les activitats d'avaluació dutes a terme tenen una ponderació inferior al 67% en la nota final.
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Respuesta abierta a preguntas cortas | 70 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Respuesta abierta preguntas cortas prácticas | 15 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Valoración del seminario y de respuestas abierta a preguntas cortas sobre seminarios | 15 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Eibl-Eibesfeldt I: Etología: introducción al estudio comparado del comportamiento, Ediciones Omega, Barcelona, 1979 (llibre de lectura per entendre l'etologia)
Carlson NR and Birkett MA: Physiology of Behavior, 12 ed., Pearson, 2017 (*)
Kalat JM: Biological Psychology, 10 ed., Cengage Learning, 2018 (*)
Breedlove SM, Watson NV, Rosenzweig MR: Biological Psychology: an introduction to behavioral, cognitive and clinical neuroscience, 10 ed., Sinauer Assoc., 2010
Squires LR et al: Fundamentals Neuroscience, Elsevier, 2013 (*).
Kandel ER et al: Principles of neural science, McGraw Hill, 2013 (*)
No fen servir ningun software