Logo UAB
2021/2022

La Narrativa: de Víctor Català a Mercè Rodoreda

Codi: 105838 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Núria Santamaría Roig
Correu electrònic:
Nuria.Santamaria@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

És recomanable haver cursat les assignatures 'Moviments literaris del Modernisme a la Postmodernitat' i 'Gèneres literaris i societat contemporània' de primer curs (per als estudiants del grau en Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística), o bé les assignatures Literatura catalana del segle XX I i Literatura catalana del segle XX II (per als estudiants del grau en Llengua i Literatura Catalanes).

 

 

Objectius

L'assignatura es proposa descriure i analitzar diverses mostres significatives de la narrativa catalana (novel·la i conte) al llarg del segle xx. Des de la perspectiva de la història de la literatura, en aquest curs es posarà èmfasi en els elements contextuals imprescindibles per a entendre i valorar alguns dels exemples més representatius de la literatura del període. Al costat de la lectura i l'estudi de les obres literàries, es comentaran alguns exemples de la crítica coetània amb l'objectiu de contextualitzar problemàtiques, debats i propostes que condicionaren de manera decisiva l'evolució del gènere. A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:

a) Demostrar coneixements bàsics sobre la història de la narrativa catalana del segle XX.
b) Demostrar un bon nivell de lectura, anàlisi i comprensió de les obres literàries i dels textos crítics i teòrics.
c) Produir textos escrits i orals que analitzin obres literàries tenint en compte les particularitats del gènere i els elements contextuals estudiats.
d) Utilitzar adequadament alguns recursos bàsics per a la recerca d'informació en l'àmbit literari.
e) Utilitzar adequadament les fonts secundàries.
f) Expressar opinions ben fonamentades sobre els textos estudiats a classe.

 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar conceptes, recursos i mètodes de l'anàlisi literària a la literatura catalana tenint en compte les seves fonts, la periodització de la història literària occidental i el context social.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre les tendències, els gèneres i els autors de la tradició literària catalana.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Identificar les principals tendències, els autors més significatius i les obres més representatives de la literatura catalana.
  • Interpretar els textos literaris des de bases filològiques i comparatives.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la informació d'acord amb l'ètica científica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  2. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals específiques.
  3. Comentar textos literaris, aplicant-hi els instruments adquirits i d’acord amb el context històric i sociocultural.
  4. Descriure el context històric de la literatura catalana contemporània i relacionar obres amb el seu context històric i cultural.
  5. Distingir el factor sexe/gènere en la configuració del cànon literari.
  6. Dominar l'expressió oral i escrita en llengua catalana.
  7. Elaborar treballs d'acord amb l'ètica científica.
  8. Exposar i argumentar visions de conjunt sobre fenòmens de la literatura catalana contemporània.
  9. Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  10. Identificar els elements clau de la tradició cultural occidental a partir del segle XIX fins a l'actualitat.
  11. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  12. Identificar les relacions de la literatura amb la història, l'art o altres moviments culturals.
  13. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la seva relació amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  14. Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  15. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  16. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  17. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  18. Reconèixer textos literaris des de bases filològiques i comparatistes, aplicar-les als textos de la literatura catalana contemporània i redactar anàlisis de la llengua literària de textos catalans contemporanis.
  19. Redactar assajos històrics i interpretatius sobre la tradició literària contemporània.
  20. Redactar assajos originals, amb domini de la bibliografia pertinent, sobre autors i obres del període contemporani.
  21. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  22. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.

Continguts

  1. La crisi del Naturalisme i la crisi de la novel·la.

1.1.Novel·la i conte: la recerca de noves formes.

1.2. Els models narratius del modernisme.

2. La narrativa durant el Noucentisme.

2.1. L’estètica arbitrària i els intents d’adaptació dels gèneres narratius.

2.2. Iniciatives paral·leles: literatura de consum.

3. La narrativa entre 1925 i 1939.

3.1. El debat sobre la novel·la i el mercat literari.

3.2. Nous models narratius.

4. La postguerra.

4.1. Les veus de l’exili.

4.2. Estratègies narratives des de l’interior: recomposicions i innovacions.

5. Els anys 60: mitificacions i engatjaments.

6. El darrer tram del segle: narratives generacionals i de gènere. Integrats i desintegradors

* Les lectures obligatòries i el contingut de les diferents sessions s'exposaran el dia de la presentació de l'assignatura i es penjaran al Campus virtual

 

Metodologia

1. Classes magistrals

2. Comentari de lectures a classe 

3. Debats i exposicions 

4. Treball autònom

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposició de continguts i contextualització de les lectures proposades. 35 1,4 1, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 16, 18
Exposició oral sobre exemples de textos crítics, seguint un guió supervisat pel professor. 11 0,44 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Elaboració de comentaris de textos literaris amb assistència tutorial. 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Seminaris sobre les lectures del curs. 15 0,6 1, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 46,5 1,86 1, 10, 11, 12, 16
Recerca i sistematització de recursos bibliogràfics i documentals. 19 0,76 1, 2, 16, 18, 22

Avaluació

 

 

Per poder aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5, un cop ponderats els percentatges de

totes les activitats d'avaluació. L'estudiant rebrà  la qualificació de NA (no avaluable) sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.

Es tindrà en compte l'ús correcte de la llengua en les qualificacions. No s'admetran treballs presentats fora de

termini.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació)

a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es

realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà 

perquè  l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat) que pugui conduir a una

variació  significativa de la qualificació  d'un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta ser 0.

Procediments de revisió: els estudiants tenen dret a revisar els seus exercicis amb la professora en una tutoria

personal, en horari data concertades, en el termini de dues setmanes un cop hagin estat qualificats.

Només es podran recuperar la prova escrita (50%)

L'alumnat tindrà  dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les

qual equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la

recuperació  de l'assignatura, s’haurà hagut d'obtenir una mitjana entre 3,5 i 4,9. La recuperació  consistir  en un examen. La qualificació final, en cas d'aprovar, serà 5.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis (individuals o en grup) 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Participació activa 10% 3 0,12 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Prova escrita 50% 2,5 0,1 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 21

Bibliografia

Bibliografia provisional  

 Bou, Enric (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, vols. V i VI: segle xx, Barcelona, Vicens Vives, 2010.

 

Campillo, Maria, El conte de 1911 a 1939, Barcelona, Edicions 62, 1983.

 

Castellanos, Jordi. Literatura i societat. La construcció d'una cultura nacional, Barcelona, L'Avenç. 2013.

 

Castellanos, Jordi, "Estudis, edicions, escrits", Els Marges, Número extraordinari, 2013.

 

Gabriel, Pere (dir.), Història de la Cultura Catalana, vols. IX i X, Barcelona, Edicions 62, 1998-1999.

 

Panyella, Ramon (ed.), Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX, Lleida, Punctum i GELCC, 2010.

 

Panyella, Ramon; Marrugat, Jordi (eds.), L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç, 2006.

 

Malé, Jordi, Les idees literàries al període d'entreguerres, Lleida, Pagès, 2012.

 

Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana. Part Moderna, vols. VIII, IX, X, XI, Barcelona, Ariel, 1986-1988.

 

Real, Neus, Les novel·listes dels anys trenta: obra narrativa i recepció crítica, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2006.

 

Sullà, Enric (ed.), Poètica de la narració, Barcelona, Empúries, 1985.

 

Sullà, Enric (ed.), Antología de textos del siglo XX, Barcelona, Crítica,1996.

 

Tadié, Jean-Yves, Le roman au XXe siècle, París, Belfond, 1990.

 

Triadú, Joan, La novel·la catalana de postguerra, Barcelona, Edicions 62, 1982.

 

Vilanova, Antonio, Auge y supervivencia de una cultura prohibida. Literatura catalana de postguerra, Barcelona, Destino, 2005.

 

Yates, Alan, Una generació sense novel·la?, Barcelona, Edicions 62, 1975.

 

 Webgrafia

 

Traces

https://traces.uab.cat/

 

Lletra (UOC)

https://lletra.uoc.edu/

 

Espais Escrits

https://www.espaisescrits.cat/

 

AELC

https://www.escriptors.cat/

 

 *A principi de curs s'indicarà una bibliografia específica per a cada punt del temari.

Programari