Logo UAB
2021/2022

Simulació Jurídica

Codi: 105067 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Jose Rodriguez Puerta
Correu electrònic:
MariaJose.Rodriguez.Puerta@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Altres indicacions sobre les llengües

Es imprescindible llegir anglés doncs una part important de la documentació serà en aquesta llengua.

Equip docent

Claudia Cristina Jiménez Cortés

Prerequisits

Coneixement d'angles i voluntat de exercitar l'oratoria

Objectius

El curs s'estructura en format debat i per això té com a objectius principals:

1) Millorar la capacitat argumentativa i l'oralitat de l'alumnat

2) Incidir en la capacitat d'anàlisi de problemes jurídics rellevants en situacions complexes, des d'una perspectiva interdisciplinària

3) Fomentar el treball en equip

4) Millorar la redacció i presentació de textos i arguments jurídics

5) Aprendre a identificar les possibles estratègies jurídiques rellevants en un cas concret

 

Competències

  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  • Presentar en públic la problemàtica que comporta un determinat litigi, les normes jurídiques aplicables i les solucions més coherents.
  • Reconèixer i resoldre problemes.
  • Redactar textos jurídics (contractes, dictàmens, sentències, interlocutòries, providències, testaments, legislacions, etc.).
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups per a aconseguir un objectiu.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar els problemes de l’aplicació de les normes jurídiques a les peculiaritats dels casos simulats.
  2. Compilar les normes jurídiques aplicables.
  3. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  4. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  5. Identificar i classificar els diferents documents i escrits processals dels diversos àmbits processals.
  6. Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  7. Planificar una estratègia processal adaptada als conflictes d’interessos subjacents a l’estudi de cas.
  8. Provar públicament les solucions proposades per a un determinat litigi.
  9. Reconèixer i resoldre problemes.
  10. Redactar textos jurídics específics pels casos simulats.
  11. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups per a aconseguir un objectiu.
  12. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  13. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  14. Utilitzar el llenguatge jurídicoprocessal.

Continguts

Bloc 1: Parte General

a) Introducció al curs de simulació judicial

b) Conceptes i elements bàsics de la litigació al Dret penal internacional

Bloc 2: Anàlisi del cas

a) Anàlisi dels fets del cas 

b) Anàlisi dels problemes jurídics plantejats en el cas

Bloc 3: Estratègies de litigació

a) Preparació de la litigació segons els rols: aspectes processals

b) Preparació de la litigació segons els rols: aspectes de fons

Bloc 4: Judici i avaluació

a) Presentació dels memorials escrits

b) Celebració dels judicis

c) Posada en comú dels resultats

 

Metodologia

L'alumnat matriculat al curs es dividirà en 2 grups aproximadament de 10/12 persones que treballaran sobre Dret penal internacional (CPI) 

Els dos grups utilitzaran la mateixa metodologia. L'assignatura requereix "proactividad" dels estudiants, que treballaran els continguts de manera autònoma amb l'objectiu de preparar una estratègia per a defensar una posició oral i escrita.

El treball que haurà de realitzar-se per a l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta signatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.

1.- Activitats dirigides. Les activitats que es realitzaran a l'aula són les següents:

Classes magistrals impartides per el/la professor/a, en les quals s'examinaran els continguts teòrics bàsics del Dret penal Internacional.
Una vegada presentats els continguts fonamentals es presentarà el cas i es realitzarà una guia per al seu estudi i s'analitzaran i defensaran oralment.


2.- Activitats autònomes

Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de dos tipus:

Treball en grup de dos tipus:

  1. Cerca d'informació i anàlisi dels temes fonamentals del cas.
  2. Cerca d'informació i anàlisi de les estratègies d'acusació i defensa

Treball individual dels temes,lectures de materials i preparació de presentacions orals.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tallers 30 1,2 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Teòriques 9 0,36 2, 3, 5, 14
Tipus: Autònomes      
Cerca, anàlisi i estudi 106 4,24 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14

Avaluació

L'assistència a les sessions de classe és obligatòria, almenys en un 80%. 

L'avaluació dels dos grups que examinen el cas proposat es realitzarà de la següent manera:

1º.     Es valorarà el treball en grup sobre el tema del cas que correspongui (la nota podrà ser individual per cada membre) (20%).

2º.     Es valorarà l'escrit de defensa/acusació que es confeccionarà en grup a partir dels materials treballats de forma col·laborativa amb la resta de grups del cas (30%)

3º.     Es valorarà l'exposició oral que realitzi cada grup (amb nota individual per a cada membre) del rol que els correspongui ocupar (50%).

La participació en els tallers de treball i preparació del judici servirà per a arrodonir la nota fins a un 5%.

La re-evaluació consistirá en realitzar un examen oral sobre el cas.

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral 50% 5 0,2 3, 6, 8, 9, 11, 14
Escrits en grup acusació/defensa 30% 0 0 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14
Treball en grup temes específics 20% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14

Bibliografia

Bibliografia general bàsica (recomanada):

Ambos, Kai: Derecho y proceso penal internacional, ed. Fontana, México, 2008

Gil Gil, Alicia y Maculan, Elena (Dir.) Derecho penal internacional, 2ª ed. Dykinson. Madrid.2019

Kevin Heller, Frédéric Mégret, Sarah Nouwen, Jens Ohlin, and Darryl Robinson: The Oxford Handbook of International Criminal Law. Oxford Handbooksil, 2020.

Olasolo, H. et al. (coords.) Alcance y Limitaciones de la Justicia Internacional (Valencia: Tirant lo Blanch, Instituto Iberoamericano de La Haya & Instituto Joaquín Herrera Flores). Páginas 531-575.

Disponible en: https://www.iberoamericaninstituteofthehague.org/formacion-e-investigacion/coleccionperspectiva-iberoamericana-sobre-la-justicia/volumen-4-coleccion-alcance-y-limitaciones-de-la-justiciainternaciona

Werle G., Jessberger, F. :Tratado de derecho penal internacional, (on line), 3º ed., Tirant lo Blanch, 2017

Bibliografia complementaria

Ambos, Kai; Malarino, Ezequiel, Elsner, Gisela: Sistema interamericano de protrección de los derechos humanos y derecho penal internacional, Konrad Adenauer Stiftung, 2010

Garrocho Salcedo, Ana M.: La responsabilidad del superior por omisión en derecho penal internacional, Aranzadi, 2016 

 

Webs de interés:

Web Corte Penal Internacional. https://www.icc-cpi.int/

ICD: International crimes database. http://www.internationalcrimesdatabase.org/

 

 

 

Programari

Es treballarà amb Word i bases de dades de jurisprudència.