Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OB | 3 | 1 |
Es recomenable haver cursat "Fonaments de Química", "Química Quàntica" i "Termodinàmica iCinètica"
L'estudiant continua avançant en la seva formació en Química Física amb la finalitat de veure l'extensió dels coneixements que formen el contingut d'aquesta matèria, la Química Física. Després de l'aproximació microscòpica a la Química Quàntica, l’aproximació macroscòpica a la Termodinàmica i a la Cinètica (amb breus apunts microscòpics), en aquesta assignatura- com el seu títol indica- s’estudiaran els Fenòmens de Transport i Fenòmens de Superfície. Així s'explicarà la Teoria cinètica dels gasos, els diferents tipus de transport en dissolució (difusió, migració i convenció), l'existència d’interfases i com definir-les, i la seva aplicació a la cinètica (catàlisis heterogènia) i a l'electroquímica (doble capa). L'electroquímica que també es pot visualitzar com un fenomen de superfície serà estudiada des d'un punt de vista termodinàmic i cinètic. El curs finalitzarà amb l’estudi d’unes macromolècules: col·loides i polímers i amb aquests continguts es tanca una visió completa de la matèria Química Física.
1. Introducció als fenòmens de transport.
TeoriaCinètica dels gasos. Flux. Efusió. Conductivitat tèrmica. Viscositat.
2. Transport en dissolució (I).
Estructura de les dissolucions: Interaccions ió-dissolvent. Solvatació. Interacció ió-ió. Model de Debye-Hückel. Coeficient d’activitat.
Transport en dissolució:difusió, migració i convecció. Lleis de Fick. Aspectes microscòpics de la difusió.
3. Transport en dissolució (II).
Conductivitat i conductivitat molar. Mobilitat iònica. Índex detransport. Equació d'Onsager. Difusió i conductivitat.
4. Fenòmens de superfície. La interfase.
Tensió superficial. Termodinàmica de superfícies. Excés superficial. La interfase electrificada: models de doble capa.
5. Fenòmens de superfície. Catàlisi heterogènia.
Catàlisi homogènia. Adsorció en superfícies: fisiadsorció i quimiadsorció. Isotermes d’adsorció. Mecanismes generals de lacatàlisi heterogènia. Característiques dels catalitzadors sòlids.
6. Equilibri electroquímic.
Potencial electroquímic. Equació de Nernst. Tipus de cel·les galvàniques. Piles amb transport. Potencial de difusió.
7. Cinètica electroquímica.
Conceptes bàsics. Cinètica dela transferència de càrrega en elselèctrodes: Equació de Butler-Volmer. Efecte detransport de matèria.
8. Macromolècules.
Col·loides.: tipus i estabilitat. Polímers: conceptes generals, caracterització i síntesi.
L'adquisició dels coneixements es realitzarà mitjançant l'ús de classes teòriques i de problemes.
Classes teòriques (magistrals a pissarra amb ajuda de mitjans audiovisuals) en què s'introduiran els conceptes bàsics per poder comprendre els aspectes fonamentals i aplicats de l'assignatura.
Classes de problemes (amb més participació de l'alumnat) en què s'indicarà la metodologia per resoldre quantitativament qüestions numèriques.
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que el seu alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques | 37 | 1,48 | 2, 4, 7, 10, 13, 15, 16, 25 |
Classes de Problemes | 12 | 0,48 | 2, 14, 16, 23, 24, 26, 27, 31 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi. Resolució de Problemes. Lectures i Obtenció d'informació | 87 | 3,48 | 1, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 28, 29, 30 |
Aquest any semipresencial:
Proves escrites presencials (50% de la qualificació). Segons el calendari acadèmic es realitzaran 2 proves. Es requereix una nota igual o superior a 3,5 (sobre 10) en les proves perquè es pugui sumar el 50% restant de punts (treballs d'aula). En cas que la nota sigui inferior a 3,5, l'alumne haurà de realitzar l'examen de recuperació, que inclourà tota la matèria, per superar l'assignatura.
Realització de treballs d'aula (50% de la qualificació). L'execució d'aquests treballs (problemes, test,..) és obligatòria i no es recuperable.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver participat prèviament en les dues proves escrites i el 75% dels treballs d’aula.
Si per raons de la CoviD 19, les proves escrites no fossin presencials, els percentatges variarien: proves escrites no presencials (30% de la qualificació). I, els treballs d'aula (presencials o virtuals) 70%.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Parcial 1 | 25% | 3 | 0,12 | 2, 3, 5, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 31 |
Examen Parcial 2 | 25% | 3 | 0,12 | 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31 |
Examen Recuperació | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31 |
Treball d'aula | 50% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
ATKINS,P.W.; DE PAULA, J. Atkins’ Physical Chemistry. 9ª ed. Oxford University Press, 2009. (Traducció espanyola de la 8ª ed., Ed. Pananmericana, 2008)
BERTRÁN, J.; NÚÑEZ, J. (coords.) Química Física , Ariel, 2002.
LEVINE, I.N. Physical Chemistry. 5ª ed. Mc Graw Hill, 2002. (Traducció espanyola, McGraw-Hill, 2004)
No s'utilitza cap programari especial