Logo UAB
2021/2022

Matemàtiques II

Codi: 105038 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502444 Química FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Marín Pérez
Correu electrònic:
David.Marin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jaume Llibre Saló

Prerequisits

Matemàtiques I

Objectius

El curs conté tres parts fonamentals: El càlcul diferencial, el càlcul integral i l'anàlisi vectorial.

Els objectius del curs són:

(i) Entendre els conceptes bàsics en cadascuna d'aquestes parts. Aquests conceptes comprenen tant les definicions dels objectes matemàtics que s'introdueixen com la seva interrelació.

(ii) Saber aplicar els conceptes estudiats de manera coherent al planteig i resolució de problemes.

(iii) Adquirir destresa en l'escriptura matemática i en el càlcul.

 

Competències

  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Reconèixer i analitzar problemes químics i plantejar respostes o treballs adequats per a resoldre'ls.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Aplicar les eines matemàtiques adequades per al plantejament i la resolució de problemes químics.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  5. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  6. Interpretar el llenguatge matemàtic per tractar problemes químics.
  7. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  8. Proposar idees i solucions creatives.
  9. Raonar de forma crítica.
  10. Resoldre problemes i prendre decisions.

Continguts

(1) Funcions de diverses variables

- Geometria del pla i de l'espai.
- Gràfica d'una funció, corbes i superfíicies de nivell.
- Derivades direccionals, gradient.
- Diferenciabilitat. Regla de la cadena. Derivades d'ordre superior. Extrems absoluts i relatius. 
- Punts crítics, punts de sella. Criteri del hessià per als extrems relatius. Multiplicadors de Lagrange per al càlcul d'extrems absoluts.

(2) Integrals múltiples.

- Integrals iterades. Teorema de Fubini. Principi de Cavalieri.
- Teorema del canvi de variable. Coordenades polars, cilíndriques i esfèriques. Càlcul de masses i centres de masses.

(3) Integrals sobre corbes i superfícies.

- Corbes i superfícies parametritzades.
- Superfícies donades de forma implícita. Vector tangent a una corba en un punt. Pla tangent i vector normal a una superfície.
- Longitud d'una corba. Integrals de línia.
- Àrea d'una superfície. Flux d'un camp vectorial.

Metodologia

La metodologia serà l'estandard per a aquest tipus d'assignatura amb classes de teoria, problemes i una sessió pràctica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Problemes 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Resolució de problemas 39 1,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Seminaris 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Teoria 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi 39 1,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

L'avaluació consisteix d'un treball (obligatori), que contarà el 10% de la nota del semestre, d'un examen intersemestral (obligatori) que contarà el 40% de la nota del semestre, i d'un examen final de semestre (obligatori) que contarà el 50% de la nota del semestre.

Per aprovar l'assignatura caldrà que la mitjana de les qualificacions corresponents sigui més gran o igual a 5, i que cadascuna d'aquestes qualificacions sigui més gran o igual a 3.

Hi haurà un examen de recuperació a final de curs i l'alumne aprovarà l'assignatura si compleix les condicions anteriors substituint les qualificacions del examen parcial i final per l'obtinguda en l'examen de recuperació.

Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de recuperación 90% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen final 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen parcial 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treball en grup 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

J. E. Marsden y A.J. Tromba. Cálculo vectorial, cuarta edición. Addison-Wesley Longman, 1998.

S. L. Salas y E. Hille. Calculus, Vol. 1 y 2, tercera edición. Reverté, Barcelona, 1995 y 1994.

B. Demidovich. Problemas y ejercicios de Análisis Matemático. Ed. Paraninfo.

Programari

Cap.