Logo UAB
2021/2022

Producció Audiovisual Publicitària

Codi: 104902 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Nicolás Lorite García
Correu electrònic:
Nicolas.Lorite@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Joan Riedweg Perez
Joaquín Crespo Miquel

Prerequisits

Aquesta assignatura de tercer curs del Grau de Publicitat i Relacions Públiques, parteix dels coneixements sobre gramàtica audiovisual que l'alumnat ja ha rebut prèviament a l'assignatura de Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals, impartida a primer curs.

L'alumnat extern (Erasmus o de mobilitat) o de canvi de cicle haurà de justificar els coneixements mínims establerts en el pla docent per a poder-se matricular de l'assignatura. Es recomana contactar abans del començament de les classes amb el professor responsable de l'assignatura.

Objectius

Conceptualització i realització de productes publicitaris audiovisuals.

1.- Producció:

El procés general de producció audiovisual al cinema i la televisió.

Especificitat en l'activitat publicitària. Formats publicitaris.

2.- Realització:

El coneixement bàsic del llenguatge audiovisual.

La formació tecnològica i tècnica per a l'ús dels recursos audiovisuals de la presa d'imatges i de so i la posada en escena.

3.- Postproducció:

 La formació tecnològica i tècnica per a l'ús dels recursos audiovisuals del muntatge i l'edició digital. La qual cosa permetrà tenir un marc de coneixement consolidat per definir la importància de la Producció i Realització en la formació general de la Comunicació i en concret del procés de producció publicitari.

Coneixement del desenvolupament de projectes audiovisuals i organització dels recursos humans. Coneixement del desenvolupament de projectes audiovisuals i organització dels recursos humans, artístics i tecnològics per aplicar a la seva activitat dins l'àmbit de la publicitat.

Especial incidència en la figura publicitària del Producer com a responsable de l'organització i desenvolupament de la producció publicitària en els mitjans audiovisuals.

Competències

  • Demostrar que coneix l'estructura i les funcions del context tecnològic que intervé en el procés de la comunicació publicitària.
  • Demostrar que coneix les característiques expressives i narratives dels llenguatges audiovisuals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Distingir els principis bàsics de la producció, la postproducció i la realització audiovisual.
  2. Utilitzar els instruments tecnològics de la producció, la realització, l'edició i la postproducció de missatges audiovisuals.

Continguts

Temari

1.- PRODUCCIÓ:

EL PROCÉS DE PRODUCCIÓ.

Fases de producció i organització.

Personal tècnic i de producció.

Pla de treball.

Pla de rodatge.

LA PRODUCCIÓ PUBLICITÀRIA.

La productora de publicitat.

Relacions agència de publicitat i productora.

El Producer.

El càsting.

Formats, gèneres i estils publicitaris.

Estils de producció i realització.

Decàleg i manual d'estil.

2.- REALITZACIÓ:

EL GUIÓ PUBLICITARI.

La idea.

Sinopsi i tractament.

El guió literari.

El guió tècnic.

Storyboard.

 

LA REALITZACIÓ.

Unitats narratives: pla, escena i seqüència,

La càmera: característiques i presa d'imatges i so

La composició.

Planificació del rodatge al plató i exteriors.

3.- POSTPRODUCCIÓ.

Muntatge i ritme Sonorització.

El procés tecnològic i tècnic digital.

Banda sonora: veu, música, veu i efectes.

Edició gràfica: color, tipografia.

Metodologia

PEDAGOGIA ACTIVA:

1 PROJECTE PUBLICITARI

L'alumnat s'agrupa en EQUIPS de producció des dels que porta a terme la realització d'un PROJECTE PUBLICITARI, destinat a idear, realitzar i dissenyar l'estratègia de difusió d'una campanya publicitària, comercial o social, de la que s'acaben produint un espot i una telebotiga, d'acord a un model de pedagogia activa, teoricopràctic, consistent en experimentar els conceptes teòrics impartits a la classes i aplicar models de realització audiovisual similars als que es duen a terme en el camp professional. El projecte publicitari va destinat a organitzar els recursos humans, artístics i tecnològics en l'àmbit de la producció publicitària.

El PROJECTE és per tant l'eix vertebrador sobre el qual s'articula i experimenta el corpus teòric, aplicat mitjançant la peagogia activa, tenint en compte les etapes de: PRE-PRODUCCIÓ (Guió i Organització), REALITZACIÓ (Gravació i posada en escena) i POST-PRODUCCIÓ (Edició).

El PROJECTE té el suport d'un decàleg o manual d'estil amb els criteris estètics i ètics fonamentals a tenir en compte per a la realització dels productes (espots i telebotiga) del projecte publicitari.

Cada decàleg té en compte els criteris generals següents de referència:

  • Imatge: ús i valor narratiu dels plans, els moviments i desplaçaments de la càmera, els escenaris, la llum, el color i el grafisme.
  • So: ús i valor de la veu, la música i els efectes.
  • Protagonistes: justificació d'una tipologia de cossos, gènere, edat, fenotip, color de pell i altres trets físics,així com d'interaccions entre els personatges.
  • Representació publicitària de la realitat i / o la ficció.
  • Límits de recursos creatius com l'humor, l'emoció, etc.
  • Producció: límits establerts pels potencials clients
  • Recepció: realització pensada en unes audiències o consumidors potencials dels missatges i uns efectes dinamitzadors socials i socioculturals.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
EDICIÓ I SONORITZACIÓ 32,5 1,3 1, 2
ESTRUCTURA DEL PROJECTE PUBLICITARI I ADAPTACIÓ A LA REALITZACIÓ 10 0,4 1, 2
PLANIFICAR LA REALITZACIÓ 10 0,4 1, 2
Tipus: Supervisades      
EDICIÓ ESPOT I MAKING OF 5 0,2 1, 2
PRODUCCIÓ ESPOT I TELEBOTIGA 2,5 0,1 1, 2
Tipus: Autònomes      
PRODUCCIÓ I REALITZACIO ESPOT I TELEBOTIGA 82,5 3,3 1, 2

Avaluació

La qualificació final s'obté de la ponderació de les notes obtingudes per l'alumnat en els diferents treballs realitzats, en funció del seu pes sobre la nota final:

Espots 30%

Telebotiga/telepromoció 20%

Memòria grupal 5%

Memòria individual 5%

Web del projecte grupal 5%

Making of 10%

Decàleg del grup 5%

Anàlisi audiovisual individual d'un espot 20%

 

Recuperació:

En cas que no s'aprovi un o diversos treballs es poden recuperar durant el període previst tenint en compte els aspectes que el professorat consideri oportuns millorar.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL 7 5 0,2 1, 2
TREBALL TEÒRIC GRUPAL I INDIVIDUAL 3 2,5 0,1 1, 2

Bibliografia

Bassat, Lluis (1994): El libro rojo de la publicidad. 4ª Edición, Madrid: Debolsillo. Disponible a: https://myslide.es/documents/el-libro-rojo-de-la-publicidad-luis-bassat-56a0ff9c0607e.html (consultado el 13 de abril de 2018). Ver un resumen en García-Uceda, Mariola (2009): Las claves de la publicidad. Madrid: ESCI, 6ª Edición, pp.301-309. Disponible en: https://books.google.es/books?id=MSV9_aUxVzMC&pg=PA9&hl=es&source=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false (consultado el 13 de abril de 2018). Ver esta presentación en video: http://www.e-studionline.com/materiales/plato_virtual/html5.html (consultado el 13 de abril de 2018).

Blanch, M.; Lázaro, P. (2010) Aula de locución. Madrid: Cátedra.

Fernández Díez, F.; Martínez Abadía, J. (1999) Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós.

Lázaro, P. (2016): Apunts. Assignatura: Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals. Bellaterra: UAB.

Lorite García, N. (2021): “Publicidad, diversidad fenotípica y dinamización intercultural en Cataluña en tiempos de crisis y cambios”. En Cuadernos.info, 48, pp.139-165. Disponible en: http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/27671:  (consultado el 3 de febrero de 2021).

Lorite García, N.; Grau Rebollo, J.; Lacerda, J. (2018): “Representation of sociocultural diversity in audiovisual advertising: materials for inclusive treatment”. En Revista Latina de Comunicación Social, 73, pp. 425 a 446. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/073paper/1263/22es.html (consultado el 3 de abril de 2018).

Lorite García; N.; Grau Rebollo, J. (2017): “La representación de la diversidad sociocultural en la publicidad televisiva de prime-time en España desde la óptica del alumnado universitario”, en Temps d’Educació, 53, Barcelona: Universitat de Barcelona. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2017/186421/temedu_a2017v53p13.pdf (consultado el 14 de abril de 2018).

Lorite García, N.; Entenza, A.; Muraca, E. (2017): “Identidad cultural de la música y el color en la publicidad televisiva española. Propuestas para su incorporación al aula”. En Temps d’Educació, 53, p. 45-65. Universitat de Barcelona. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2017/186422/temedu_a2017v53p45.pdf (consultado el 14 de abril de 2018).

Millerson, G. (2001): Técnicas de realización y producción en TV. IORTV, Madrid. Cuarta edición.

Morales Morante, F. (2017).  Editing and Montage in International Film and Video: Theory and Technique. London: Focal Press - Rouledge/Taylor and Francis.

Morales Morante, F. (2013): Montaje audiovisual: Teoría, técnica y métodos de control. Barcelona: UOC.

Rodríguez Bravo, A. (1998) La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Paidós.

Programari

DaVinci Resolve