Logo UAB
2021/2022

Gestió i Presentació de Projectes

Codi: 104752 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carmina Crusafon Baqués
Correu electrònic:
Carmina.Crusafon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Les llengües de treball de l'assignatura són el català, castellà i anglès.

Prerequisits

L'assignatura no té requisits previs obligatoris. 

Objectius

Els objectius de l'assignatura són:

  1. Determinar què és un projecte i per a què serveix.

  2. Conèixer el cicle de vida d’un projecte (planificació, organització, implementació, desenvolupament i control de projectes)

  3. Aprendre tècniques i pràctiques per parlar en públic i la creació i estructura de discursos orals per fer presentacions de projectes. 

Competències

  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l’elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  2. Diferenciar allò substancial d’allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  3. Interpretar els resultats de crear continguts basats en el pensament científic.
  4. Planificar i executar treballs acadèmics sobre la gestió de continguts digitals.
  5. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.

Continguts

El temari de l'assignatura està integrat per 5 temes. 

TEMA 1: INTRODUCCIÓ A LA GESTIÓ DE PROJECTES

  • El concepte de projecte i característiques que el defineixen,
  • El triangle de delimitacions d’un projecte, i
  • Els rols dins d’un projecte.

TEMA 2: EL CICLE DE VIDA D’UN PROJECTE

  • Contextualització
  • Planificació
  • Execució
  • Tancament i Avaluació

TEMA 3: LA GESTIÓ DE L’EQUIP HUMÀ

  • Lideratge
  • Rols i funcions de l’equip

TEMA 4: METODOLOGIES I EINES DIGITALS PER A LA GESTIÓ DE PROJECTES

  • Metodologies: Agile, Scrum, PMI.
  • Eines digitals: Trello, Canvas, etc.

TEMA 5: PRESENTACIÓ DE PROJECTES

  • Tècniques de presentació en públic
  • Bones pràctiques en les presentacions professionals
  • Eines digitals de disseny de presentacions

Metodologia

El curs es desenvolupa de forma teorico-pràctica. Alterna sessions i continguts teòrics amb el desenvolupament de seminaris i treballs pràctics encaminats a una major comprensió del temari. D'aquesta manera, els temes tractats en les classes teòriques podran desenvolupar-se a través d'activitats d'aplicació i anàlisi pràctica. 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris pràctics 33 1,32 1, 2, 4, 5
Sessions teòriques 15 0,6 1, 2, 3
Tipus: Supervisades      
Avaluació continuada: treballs pràctics durant tot el curs 32 1,28 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Treball autònom: lectures i pràctiques 60 2,4 1, 2, 3, 4

Avaluació

L'avaluació continuada de l'assignatura serà de caràcter sumatiu i es basarà en la qualificació de cada alumne en les següents activitats d'avaluació:
A. Anàlisi de casos pràctics (50%): són tasques en les que l'estudiant, en grup o de forma individual, realitza activitats guiades o supervisades pel professorat. Cadascuna de les anàlisis de cas té una qualificació específica.
B. Control de continguts (25%): prova escrita per avaluar el coneixement dels conceptes teòrics de l'assignatura.
C. Presentació de projectes (25%): presentació oral en grup d'un projecte on s'avaluarà els aspectes formals, de disseny i de comunicació. 

És obligatori participar en totes les activitats d'avaluació per poder obtenir la nota global de l'assignatura. En cas de motius justificats (salut, defunció o problema familiar greu) les activitats d'avaluació es podran recuperar en altres dates indicades per la coordinació de l'assignatura.


Les notes de cada activitat es publicaran al Campus Virtual i es poden fer consultes o rectificacions fins a 10 dies després de la publicació d'aquestes. Passat aquest període, la nota no es podrà modificar.


Qualsevol treball escrit que tingui cinc errors ortogràfics i / o barbarismes (sumant 5 errors en total) obtindrà la nota de zero. També obtindrà un zero qualsevol treball amb un percentatge de plagi que superi les normes habituals de el dret de cita; perdetectar els possibles plagis comporten unes procediments informàtics sobre els arxius digitals dels treballs lliurats, ja sigui aplicant-los a tots o només a mostres aleatòries. L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) que puguiconduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Recuperació:

L'alumnat que suspengui l'assignatura en l'avaluació contínua (resultat de la suma de totes les activitats d'avaluació) podrà optar a presentar-se a una recuperació de l'assignatura, per optar a aconseguir l'aprovat en el curs. La prova de recuperació consistirà en un examen sobre tot el contingut impartit al llarg de les classes de teoria i pràctica. En la prova de recuperació també es podrà preguntar sobre l'actualitat informativa de les temàtiques de el curs. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura serà necessari haver obtingut una nota mitjana mínima de 3,5.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi de casos pràctics 50 6 0,24 1, 2, 4, 5
Control de continguts 25 2 0,08 1, 2, 3
Presentació de projectes 25 2 0,08 4, 5

Bibliografia

AJENJO, Alberto Domingo (2000). Dirección y gestión de proyectos. 2a. ed. Madrid: Editorial Ra-ma.

CARRIÓN, Íñigo, y BERASATEGI, Iosune. (2010). Guía para la elaboración de proyectos. Leioa: Universidad Autónoma del País Vasco.

DRUDIS, Antonio (1999). Gestión de proyectos: “Cómo planificarlos, organizarlos y dirigirlos”. Barcelona: Gestión 2000

MEREDITH, Jack R., MANTEL, Samuel. (2009). Project Management: A Managerial Approach. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.

PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE. (2013). Guía de los fundamentos para la dirección de proyectos (Guía del PMBOK®). Quinta edición. Newtown Square: PMI.

Es facilitará bibliografia complementaria segons el temari impartit a classe. 

Programari

Eines bàsiques de Microsoft Office, aplicacions de l'entorn Moodle i plataformes virtuals d'aprenentatge gratuïtes.