Logo UAB
2021/2022

Processos Electorals en el Món

Codi: 104514 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals OB 2 2
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3 2
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4 0
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4 1
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Noemi Morell Alsina
Correu electrònic:
Noemi.Morell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Nocions bàsiques de ciència política

Objectius

Conèixer els principals components i tipus de sistemes electorals existents
Comprendre l’efecte que pot tenir l’elecció del sistema electoral sobre el sistema de partits polítics, així com sobre les relacions entre l’executiu i el poder legislatiu
Saber aplicar la metodologia per observar els processos electorals
Entendre el paper del sistema de mitjans de comunicació en la vida política i familiaritzar-se amb les eines metodològiques per analitzar la cobertura mediàtica i l'accés als mitjans de comunicació per part de candidats i partits polítics

Competències

    Relacions Internacionals
  • Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Identificar els principals actors, estructura i funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva teòrica o aplicada.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  2. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  3. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  4. Demostrar capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint en els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  5. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  6. Elaborar i preparar la presentació d'informes i de propostes d'intervenció.
  7. Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  8. Explicar les actituds i els comportaments polítics, individuals i col·lectius, així com el procés de formació i expressió de les preferències polítiques
  9. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  10. Fer servir les diferents aportacions teòriques sobre actors i xarxes d'actors, així com les característiques de l'acció col·lectiva.
  11. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  12. Identificar els principals actors del sistema polític, examinar-ne les interaccions i avaluar-ne el comportament en el seu entorn i en el sistema polític, des d'una perspectiva teòrica i aplicada.
  13. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  14. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  15. Identificar i diferenciar el funcionament dels sistemes electorals.
  16. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  17. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  18. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  19. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  20. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  21. Treballar autònomament.
  22. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Continguts

Bloc 1. Sistemes electorals i el seus efectes en el sistema polític.

Models de organismes de gestió electoral

Sistemes electorals de pluralitat/majoria

Sistemes electorals proporcionals. Fragmentació del sistema de partits i governabilitat.

Sistemes electorals mixtes

La reforma electoral

           

Bloc 2. Integritat electoral i observació electoral.

Com mesurar la integritat electoral. L’observació electoral.

Marc legal per a les eleccions

Campanya i jornada electoral

L’observació del mitjans i les xarxes socials

 

Bloc 3. Comportament electoral comparat.

Efectes de les clivelles en el vot

Líders, temes i comportament electoral

El vot econòmic. El vot estratègic.

El vot dual i les eleccions de segon ordre. Participació electoral.

Metodologia

Hi haurà classes magistrals per introduir un tema.
Després de cada classe magistral (o classes), hi haurà presentacions programades per estudiants sobre lectures acadèmiques escollides anteriorment. Les lectures estaran relacionades amb el tema introduït durant la sessió de classe magistral anterior i seguiran un debat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Presentació i discussió de lectures 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Examen 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Tutories 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Autònomes      
Estudi dels materials docents introduïts a classe 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Lectures obligatòries 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Presentació de lectures 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Avaluació

1. Examen escrit (50%). Es valorarà els coneixements adquirits pels estudiants tant en les classes magistrals com en les presentacions i discussió de lectures acadèmiques.

2. Presentació  d´activitats (40%). Aquesta nota inclourà la pròpia presentació de l’estudiant i la seva participació en els comentaris sobre les activitats i lectures d'altres.

3. Participació en discussions de lectures (10%). Aquest percentatge podria ser atribuit al examen si no hi ha un nombre adequat de classes presencials.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Participació en discussió de lectures 10% 0,6 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Presentació d´activitats 40% 2,4 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Bibliografia

Bàsica

European Union (2016), Compendium of International Standards for Elections. Antwerpen: European Union. Disponible en línia.

European Union (2016), Handbook for European Union Election Observation (third edition) . Vottem: European Union. Disponible en línia.

Farrell, D. M. (2001), Electoral Systems: A Comparative Introduction. London and New York: Palgrave. Disponible en format e-book.

International Institute for Democracy and Electoral Assistance (2005), Electoral System Design: The New International IDEA Handbook. Stockholm: International IDEA. Disponible en línia.

Lange, B.P., and Ward, D. (2004). The Media and Elections. A Handbook and Comparative Study. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Disponible en format e-book.

VVAA (1993), "Choosing an Electoral System" in Journal of Democracy, 4/1, pp. 53-91. Disponible en línia.

Norris, P. (2004),Electoral Engineering: Voting Rules and Political Behaviour. Cambridge: Cambridge University Press. Disponible en format e-book.

OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) (2012), Handbook On Media Monitoring for Election Observation Missions. Warsaw: OSCE. Disponible en línia.

Perloff, R.M. (2014), The Dynamics of Political Communication. Media and Politics in a Digital Age. New York: Routledge. Disponible en format e-book.

Riker, W. H. (1982), “The Two-party System and Duverger's Law: An Essay on the History of Political Science”, in American Political Science Review, 76/4, pp. 753-766. Disponible en línia.

 

Complementària

Golder, M. (2005), ‘Democratic Electoral Systems Around the World 1946–2000’, Electoral Studies, 24/1, pp. 103–121. Disponible en línia.

Horowitz, D. L. (2003) ‘Electoral Systems: A Primer for Decision Makers’, Journal of Democracy, 14, pp. 115–127. Disponible en línia.

Lijphart, A. (2004), “Constitutional Design for Divided Societies”, Journal of Democracy, 15/2, pp. 96-109. Disponible en línia.

Michael, G. (1992), ‘Comparing Proportional Representation Electoral Systems: Quotas, Thresholds, Paradoxes, and Majorities’, British Journal of Political Science, 22, pp. 469–496. Disponible en línia.

Moser, R. G. and Scheiner, E. (2004), ‘Mixed Electoral Systems and Electoral System Effects: Controlled Comparison and Cross-National Analysis’, Electoral Studies, 23/4, pp. 575–600. Disponible en línia.

Programari

_