Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503740 Matemàtica Computacional i Analítica de Dades | FB | 1 | 1 |
Atès que l’assignatura és d’introducció s’assumirà que no es posseeix cap tipus de coneixement previ sobre la matèria. És responsabilitat de la pròpia assignatura proporcionar als estudiants els mitjans per adquirir els coneixements descrits a l’apartat de continguts de l’assignatura.
Malgrat això és recomanable:
Aquesta assignatura té un caràcter general i introductori a la programació. S'aprofundirà en l'estudi dels aspectes metodològics de la programació i l'aprenentatge d'un llenguatge d'alt nivell. Per tant, els objectius generals que es proposen per a l'assignatura són els següents:
Tema 1: Introducció a la informàtica
Història. Estructura funcional de l’ordinador. Programes/instruccions. Nivells conceptuals de l’ordinador.
Tema 2: Resolució de problemes: introducció a l’algorísmica i la programació.
Introducció a la resolució de problemes. Concepte d'algorisme. Fases en el desenvolupament d'algorismes. La programació com a disciplina d'enginyeria. Cicle de vida del software. Elements bàsics d'un algorisme. Eines per a la representació d'algorismes. Llenguatges de programació. Classificació. Traductors de llenguatges: Compiladors i intèrprets.
Tema 3: Conceptes bàsics i estructures de control
Definició de variables i constants. Tipus de dades fonamentals. Estructura Seqüencial. Estructures de selecció o condicionals. Estructures iteratives o repetitives.
Tema 4: Subprogrames
El concepte de subprograma com a abstracció d'operacions. Localitat, niament, àmbit i visibilitat. Definició de funcions i procediments. Crides a funcions i procediments. Disseny modular descendent.
Tema 5: Control d'errors
Tipus d'errors. Excepcions i asserts. Programació preventiva. Depuració de programes.
Tema 6: Introducció a la programació orientada a objectes
Classes i objectes. Atributs i mètodes. Encapsulació. Definició de classes.
Tema 7: Tipus de dades complexes
Arrays (unidimensionals i multidimensionals). Llistes, tuples i conjunts. Diccionaris.
Tema 8: Fitxers
Definicions bàsiques. Entrada / sortida de dadesen fitxers. Tipus d'accesos a fitxers.
La gestió de la docència de l'assignatura es farà a través del gestor documental Caronte (http://caronte.uab.cat/), que servirà per poder veure els materials, gestionar els grups de pràctiques, fer els lliuraments corresponents, veure les notes, comunicar-vos amb els professors, etc. Per poder-lo utilitzar cal fer els següents passos:
En el desenvolupament de l'assignatura es podran diferenciar cinc tipus d’activitats docents:
La docència de l'assignatura es desenvolupa en dues sessions de dues hores cadascuna en una aula informàtica. En aquestes sessions, es podran diferenciar les següents activitats docents:
MD1 Exposició de continguts a classe: Presentació dels continguts teòrics a treballar en la classe. Alguns d'aquests continguts s'hauran d'haver preparat abans de la classe a partir de la lectura de texts, visualització de vídeos, cerca d'informació, etc. Els continguts presentats estaran directament relacionats amb els problemes proposats en altres activitats docents, de forma que seran la base sobre la que es desenvoluparan altres activitats del curs.
MD2 Classes participatives: Resolució en comú del conjunt de problemes proposats als estudiants. Tots els temes aniran acompanyats d'una relació de problemes que l'estudiant ha de resoldre. En aquest sentit, i a mida que l'estudiant vagi progressant en la profunditat delsseus coneixements, aquests problemes seran poc a poc més complexos, permetent d'aquesta manera apreciar clarament els avantatges d'utilitzar les eines metodològiques impartides durant el curs. Tots els problemes desenvolupats a classe i altres que es puguin proposar es podran trobar a la plataforma Caronte, i seran auto-avaluables. Aquestes activitats han de permetre a l’estudiant aprofundir en la comprensió i personalitzar el coneixement. El fet que siguin auto-avaluables permet adequar el ritme de consolidació i reflexionar sobre el propi aprenentatge.
MD3 Tutories: Hores de lliure disposició per l’estudiant per a consultes sobre aspectes en què necessiti ajuda addicional per part del professorat.
MD4 Realització de projectes curts: Realització de pràctiques i problemes més amplis per aprofundir en aspectes aplicats de la teoria. La part pràctica de cada tema quedarà completada amb almenys una sessió pràctica, on els estudiants hauran de resoldre problemes concrets d’una certa complexitat. Aquests projectes es resoldran en petits grups. Cada membre del grup haurà de fer una part i posar-la en comú amb la resta per tenir la solució final.
MD5 Activitats d’avaluació: Veure apartat d'avaluació d'aquesta guia docent.
Competències transverals
Les competències transversals T01, T02 i T04 es treballen i s’avaluaren al llar del curs en les següents activitats
Competència |
MD1 |
MD2 |
MD4 |
T01 - Avaluar de manera crítica i amb criteris qualitat el treball realitzat |
Treball personal de preparació dels materials Avaluada: Examen Teòric (Tp i Tf) |
Realització dels problemes proposats Avaluada: Resolució Problemes (P) d’auto-avaluació amb el caronte |
Avaluada: Practica de Laboratori (PLg) Grupal |
T02 - Treballar cooperativament en un context multidisciplinar asumiendo y respetando el rol de los diferentes miembros del equipo. |
|
|
Es proporcionaran materials de com treballar en equip de manera eficaç. Avaluada: Practica de Laboratori (PLg) Grupal |
T04 – Utilitzar eficaçment la bibliografia i els recursos electrònics per obtenir informació |
Treball personal de preparació dels materials Avaluada: Examen Teòric (Tp i Tf) |
|
Treball: Cerca d’informació per resoldre la pràctica Avaluada: Practica de Laboratori PLg i PLi |
Enquestes de satisfacció: El professorat destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que el alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Presencials / Teoria | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Classes Pràctiques | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10 |
Classes de Problemes | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 6, 7, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte de programació | 17,5 | 0,7 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació classes i Estudi personal | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Resolució de casos pràctics (grupal) | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 |
Resolució de problemes auto-avaluables (individual) | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10 |
Procés i activitats d'avaluació programades
Es realitzen les següents activitats avaluables:
Activitat |
Data |
Recuperació |
Percentatge Bloc |
Nota mínima |
Examen Teòric Parcial (Tp) Individual |
Consultar Planificació |
Consultar Planificació |
15% |
No |
Examen Teòric Final (Tf) Individual |
Consultar Planificació |
Consultar Planificació |
35% |
Tf >= 5 |
Resolució Problemes (P) Individual |
Cada setmana |
No |
20% |
No |
Practica de Laboratori (PLg) Grupal |
Consultar Planificació |
Consultar Planificació |
20% |
PLg >= 5 |
Practica de Laboratori (PLi) individual |
Consultar Planificació |
Consultar Planificació |
10% |
PLi >= 5 |
La nota de cada final de l’assignatura és la suma ponderada de les activitats d’avaluació amb el seu percentatge corresponent. El resultat de la suma ponderada ha de ser >= 5 per considerar aprobada l’assignatura.
Programació d’activitats d’avaluació
Les dates d'avaluació i lliurament de treballs es publicaran al gestor documental caronte i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà pel gestor documental sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professorat i estudiants.
Procediment de recuperació
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura.
Els exàmens teòrics (Tp i Tf) es podran recuperar en un únic examen de recuperació a les dates fixades per la coordinació del Grau. L’examen de recuperació tindrà un percentatge del 50% sobre la nota final. La nota de l’examen de recuperació, en cas de realitzar-se, substituirà a les notes dels exàmens parcial (Tp) i final (Tf) realitzats durant el curs.
D’acord amb la coordinació del Grau la activitat Resolució Problemes (P) Individual no es podrà recuperar.
Procediment de revisió de les qualificacions
Els estudiants tindran dret a la revisió dels exàmens teòrics (Tp i Tf). El lloc, data i hora de revisió es publicarà el dia que siguin publicades les notes. Si l’estudiant no es presenta a aquesta revisió no es revisarà posteriorment aquesta activitat. Sols en casos justificats es podrà fer una revisió a posteriori de la data fixada i sempre fins a un màxim de 7 dies naturals.
De les notes de la pràctica de laboratori (PLg i PLi) no es realitzarà revisió perquè l’avaluació es realitza davant dels estudiants.
Qualificacions
No Avaluable (NA): Qualsevol alumne que lliuri una pràctica o una avaluació programada tindrà nota. Només es considerarà no avaluable en el cas de no lliurar cap activitat avaluable.
Nota Final: Surt de la suma ponderada segons els criteris exposats en l’apartat d’activitats d’avaluació. Si en alguna activitat no s’assoleix la nota mínima la nota sortirà de les següent fórmula:
Mínim (aplicar suma ponderada i 4,5)
Matricules d’honor: Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats. En el cas que el nombre d’estudiants amb nota superior o igual a 9 siguin més del 5%del total de matriculats, es prioritzà els estudiants segons les següents regles (en ordre):
Irregularitats per part de l’estudiant/a, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàriesque s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. Les activitats d’avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. En aquest cas, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes.
Avaluació dels estudiants repetidors
Els estudiants repetidors han de cursar l’assignatura per complert, no es guarda cap nota de cursos anteriors.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Teoric Final (Tf) Individual | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Examen Teoric Parcial (Tp) Individual | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Practica de Laboratori (PLg) Grupal | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10 |
Practica de Laboratori (PLi) individual | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10 |
Resolució Problemes (P) Individual | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10 |
J. Guttag. Introduction to Computation and Programming Using Python: With Application to Understanding Data Second Edition. MIT Press. ISBN-10: 9780262529624
S. Chazallet Python 3. Los fundamentos del lenguaje. Eni, ISBN-10: 2409006140
E. Matthes. Python Crash Course: A Hands-On, Project-Based Introduction to Programming. No Starch Press ISBN-10: 1593276036
M. Myers. A Smarter Way to Learn Python: Learn it faster. Remember it longer. Createspace Independent Pub ISBN-10: 1974431479
A. Prieto, A. Lloris, J.C. Torres. Introducción a la Informática. Mc Graw-Hill ISBN-10: 8448146247
A. Prieto, B. Prieto. Conceptos de Informática. Mc Graw-Hill, Schaum ISBN-10: 8448198573
L. Joyanes Aguilar. Fundamentos de Programación: Algoritmos, Estructuras de Datos y Objetos. Mc. Graw-Hill. ISBN-10:8448161114