Logo UAB
2021/2022

Laboratori Territorial i Ambiental: Memòria

Codi: 104247 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Durà Guimerà
Correu electrònic:
Antoni.Dura@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Antoni Durà Guimerà
Marc Castelló Bueno

Prerequisits

Per a la matriculació en aquesta assignatura es molt important matricular-se també de les assignatures de segon curs que estan vinculades a "Laboratori Territorial i Ambiental: Memòria" el curs 2020-21: "Territori, Societat i Medi Ambient a Catalunya" (Codi 104245) i "Mètodes Qualitatius i Treball de Camp" (Codi 104248).

A més, es recomana tenir aprovats un 70% dels crèdits de primer curs (7 de 10 assignatures) i un 60% del primer semestre de segon (3 de 5).

Objectius

L’assignatura forma part de la Matèria “Laboratoris Territorials i Ambientals”, juntament amb una altra que s’imparteix al tercer curs. Tal com indica la Memòria del Grau, l’assignatura de segon curs s’orienta a aprendre a elaborar Memòries de diagnosi del territori, deixant per a la de tercer l’aprenentatge de l’elaboració de propostes. En concret, l’objectiu principal és la provisió de coneixements, mètodes i tècniques necessaris per a l’elaboració de les Memòries dels instruments de planejament: anàlisis dels condicionants (medi físic, mapa administratiu, planejament vigent...), dinàmiques territorials (població, activitats, mobilitat, ocupació del sol, recursos i energia...) i escenaris (població, llocs de treball, medi ambient...).

D’altra banda, l’assignatura es recolza en d’altres del mateix curs. Per al curs 2021/22, les assignatures de referència seran “Territori, Societat i Medi Ambient a Catalunya” i “Mètodes Qualitatius i Treball de Camp”. A més, es tindran en compte els aprenentatges que es van adquirint en altres assignatures, com ara “Anàlisi espacial i Models”, i “SIG i Gestió Territorial”, tal com indica la Memòria del Grau.

Competències

  • Aplicar els mètodes i tècniques d’anàlisi quantitativa, qualitativa i de treball de camp a la interpretació dels processos territorials i ambientals.
  • Elaborar propostes d’acció i intervenció en el territori que abordin problemes sociodemogràfics i ambientals.
  • Explicar i representar els processos territorials a través de tècniques estadístiques, de representació gràfica, cartogràfiques i de geoinformació.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Definir les principals problemàtiques territorials d'un cas d'estudi.
  2. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  3. Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris.
  4. Utilitzar les dades estadístiques i els instruments per explicar la realitat geogràfica d'un cas d'estudi.
  5. Utilitzar les tècniques d'anàlisi quantitativa i qualitativa.

Continguts

1. Introducció: la Diagnosi en el context de la planificació territorial i ambiental

2. Les diagnosis del territori: Diversitat d’objectius i models

3. Metodologia per a l’elaboració de Diagnosis territorials i ambientals

4. Introducció al cas d’estudi: una ciutat mitjana a Catalunya.

  a) Sessions teòriques

  b) Treball de camp inicial

5. Treball de grups: Assignació de zones d’anàlisi a cada grup, i desenvolupament de les Diagnosis parcials del cas d’estudi.

  a) Sessions metodològiques de suport

  b) Treball autònom

6. Elaboració i presentació de resultats

  a) Document: Memòria de la Diagnosi

  b) Presentacions orals

  c) Pòsters

 

Metodologia

L’assignatura es basa en un conjunt coordinat de treballs pràctics que condueixen a l’elaboració i presentació d’una Memòria de Diagnosi territorial i ambiental. La tasca es durà a terme principalment en grups reduïts d’estudiants. L’activitat pràctica anirà acompanyada d’un conjunt de sessions teòriques i metodològiques de suport, així com de la tutoria de tot el procés d’aprenentatge. A més, aquest procés es farà en coordinació amb les esmentades assignatures de Mètodes Qualitatius i treball de Camp, i Territori, Societat i Medi Ambient a Catalunya.

Activitats formatives

Dirigides

Classes expositives sobre metodologia i sobre el cas d’estudi

Treball de camp conjunt per a la primera anàlisi territorial

 

Supervisades

Sessions d’orientació i seguiment de l’elaboració de la Memòria

Sessions d’orientació i seguiment de la presentació dels resultats (presentació oral)

 

Autònomes

Lectures teòriques i metodològiques

Cerca d’informació: documentació, estadístiques i treball de camp

Anàlisi: Elaboració de les Diagnosis

Elaboració dels resultats: Memòria, presentació oral.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
a) Classes expositives sobre metodologia i el cas d'estudi 12 0,48 1, 4, 5
b) Treball de camp conjunt 11 0,44 1, 4, 5
Tipus: Supervisades      
a) Sessions d'orientació de la Diagnosi 15 0,6 2, 3, 4, 5
b) Orientació per a la presentació de resultats 12 0,48 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
a) Lectures teòriques i metodològiques 15 0,6 1, 2
b) Cerca d'informació: documentació, estadístiques i treball de camp 25 1 2, 3, 4, 5
c) Anàlisi i preparació de la diagnosi 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5
d) Presentació de resultats 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

L'avaluació tindrà en compte en primer lloc els resultats finals del procés d'elaboració de la Memòria de la Diagnosi territorial i ambiental (Memòria escrita, presentació oral i pòster). En segon lloc, s'avaluarà també el procés gradual d'aprenentatge, a partir de les activitats de seguiment (exercicis) i d'un examen escrit referit a la metodologia d'elaboració de les diagnosis. A més, alguns aspectes de la Memòria (continguts, metodologia) seran avaluats dins les assignatures vinculades de "Mètodes qualitatius i treball de camp" i ""Societat, territori i medi ambient a Catalunya".

L'assignatura segueix un calendari d'aprenentatge i avaluació continuats que cal anar seguint puntualment. Cal respectar les dates de lliurament dels treballs. L'endarreriment en els lliuraments suposarà una penalització d'un 10% de la nota per dia. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.

La nota de l’assignatura serà la mitjana de les notes obtingudes en els diferents ítems avaluats. La no realització d’algun dels ítems implica que l’assignatura sigui “No avaluable”. Per a poder fer mitjana caldrà haver obtingut almenys un 4 en cadascun dels ítems avaluables.

Recuperació: la recuperació té com a requisit que s'hagin presentat tots els ítems demanats a l'avaluació. Seran ítems recuperables l’examen, els exercicis de seguiment i el pòster. Es podran recuperar, respectivament, amb un altre examen, i amb la revisió del pòster suspès. Per la seva naturalesa, no es podran recuperar la Memòria escrita ni les presentacions orals.

L’assistència a les sortides conjuntes de Treball de Camp i a les presentacions orals és obligatòria. En cas de no poder assistir-hi, caldrà un justificant de la causa. La no assistència repetida a aquestes activitats donarà lloc a que l’ítem no sigui avaluable (almenys caldrà haver assistit a 50% de les sortides conjuntes, i 2/3 de les sessions de presentació oral).

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 20% 2 0,08 1, 2, 4, 5
Exercicis de seguiment 15% 9 0,36 2, 4, 5
Memòria de la diagnosi territorial i ambiental 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Presentació oral de la Memòria 15% 4 0,16 2, 3
Pòster de síntesi 10% 0 0 1, 2, 4, 5

Bibliografia

Algunes referències bàsiques. La bibliografia es presentarà més detalladament a l’inici de l’assignatura.

 

Metodologia de les Diagnosis

Generalitat de Catalunya (2004?). Planejament territorial. Criteris. Barcelona, Departament de Política Territorial i Obres Publiques.

http://territori.gencat.cat/web/.content/home/06_territori_i_urbanisme/01_ordenacio_del_territori/20_plans_territorials/plans_territorials_parcials/31_criteris_de_planejament/criteris_planejament_territorial.pdf

Generalitat de Catalunya (2009). Memòria ambiental (Document orientatiu per a la redacció de la memòria ambiental en el marc de l’avaluació ambiental de Plans d’Ordenació Urbanística municipal). Barcelona, Departament de Medi Ambient i Habitatge.

http://territori.gencat.cat/web/.content/home/01_departament/documentacio/documentacio/medi_ambient_i_sostenibilitat/avaluacio_ambiental/docs/memoria_poum.pdf

Ruiz, Robert (dir) (2012). La diagnosi del territori com a suport a les decisions estratègiques. Guies metodològiques per a la planificació estratègica, 3, Barcelona, Diputació de Barcelona.

https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/51168.pdf

Nel·lo, Oriol (2012). Ordenar el territorio. La experiencia de Barcelona y Cataluña. Valencia, Tirant lo Blanch.

Departament de Territori i Sostenibilitat. (2012). Text Refós de la Llei d’urbanisme de Catalunya, Col·lecció “Quaderns de legislació”, 94 (2a edició), Generalitat de Catalunya.

https://seuelectronica.vilanova.cat/content/tramits/REFOSurbanisme2.pdf

Castañer, M. (ed) (2012). El planejament territorial a Catalunya a inici del segle XXI: una nova interpretació i projecció del país, Societat Catalana d’Ordenació del Territori.

 

Programari

Programari de Sistemes d'Informació Geogràfica