Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 3 | 2 |
Haver cursat l'assignatura "Neurologia del Llenguatge"
AQUESTA GUIA DOCENT CORRESPON TAMBÉ A LA DOCÈNCIA ALTERNATIVA PER A L'ALUMNAT MATRICULAT A L'ASSIGNATURA DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC 101712.- Disfagia i trastorns relacionats
En acabar l'assignatura l'alumne/a haurà de ser capaç de:
1. Anatomofisiologia de la deglució.
- Fisiopatologia de la deglució.
- Semiologia dels trastorns de la deglució.
2. Exploració clínica i instrumental de la deglució.
- EAT10
- MECV-V
- T. de Payne
- Altres exploracions
3. Identificació i maneig de la disfàgia en neonats prematurs.
- Desenvolupament de les funcions orals de l'alimentació
- Alimentació infantil: normalitat, reflexos i evolució
- Estimulació orofacial en les UCIN
4. Disfàgia orofaríngea d'origen neurològic i trastorns associats
- Exploració i rehabilitació de la disàrtria
5. Disfàgia d'origen orgànic i trastorns associats.
- Exploració i rehabilitació de les disglòssies
6. Disfàgia vs deglució atípica i trastorns associats
- Avaluació clínica i instrumental de la deglució atípica
- Interrelació entre deglució atípica, alteracions de parla i disfuncions orofacials associades
- Diagnòstic diferencial: disfàgia i deglució atípica
7. Objectius, programació i planificació de la rehabilitació de la deglució segons patologia de base
- Maniobres i tècniques directes i indirectes de Rehabilitació de la disfàgia
8. Laringectomia:
- Disfàgia inherent a la condició de laringectomitzat
- Cura bàsica.
- La Veu sense laringe:
- Veu protèsica
- Veu esofàgica. Procediments i condicionants. La seva producció. Diferentstipus d'injecció.
- L'electrolaringe
- Altres alternatives (comunicadors)
L'assignatura constarà d'un mòdul teòric de cada tema i un mòdul en el que s'entrenarà a l'alumne de forma pràctica en l'ús de les principals proves d'avaluació de la deglució i els seus trastorns.
Les activitats formatives -amb nombre d'hores aproximat de dedicació i resultats d'aprenentatge corresponents- s'especifiquen a continuació.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria amb suport TIC | 61,5 | 2,46 | 2, 3, 5, 9 |
Classes pràctiques d'exploració i d'anàlisi crític i debat de casos pràctics | 6 | 0,24 | 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades amb el professor per revisió d'activitats dirigides | 3,5 | 0,14 | 1, 3, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Consultes bibliogràfiques i documentals | 36 | 1,44 | 4, 5 |
Lectura comprensiva de materials | 47,25 | 1,89 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 |
Participació en fòrums de comunicació entre companys | 23 | 0,92 | 2, 3, 7 |
Realització de resums, esquemes i mapes conceptuals | 15 | 0,6 | 5 |
Realització de treballs | 30 | 1,2 | 4, 5 |
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Avaluació continuada:
Pautes d'avaluació:
Alumne/a no avaluable: si no ha lliurat com a mínim evidències d'aprenentatge amb un pes mínim del 40%.
Assignatura superada: aprovar amb un 5 (escala 0-10) tenint en compte els pes percentual de cada evidència abans esmentada.
Proves de Reavaluació: Període de recuperacions. Examen individual, on-line, tipus test. Acumulatiu de tota la matèria de la part teòrica i pràctica.
Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Només es donarà l'opció de recuperació de les evidències en que cada estudiant hagués demostrat un rendiment insatisfactori, si la nota de curs ha estat com a mínim de 3,5 (escala 0-10) i no major de 5. La reavaluació podrà constar de dues parts: una prova tipus test i la resolució oral d'un cas pràctic o, alternativament, l'alumne, en cas d'haver suspés una única prova, podrà optar per tornar a ser avaluat de la prova no superada.
El docent es reserva l'opció de complementar la nota dels alumnes avaluant aspectes com l'interés per la matèria, dedicació, entre d'altres.
Matrícula d'Honor:
En qualsevol cas, la nota màxima assolible serà un 10, tot i que es tindrà en compte la nota relativa i la implicació de l'alumne/a a l'hora d'adjudicar possibles Matrícules d'Honor.
Crono:
EV3 i EV4, al Segon període avaluatiu, estaran separades, al menys, per una setmana.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Examen Oral de Veu erigmofònica | 5% | 0,25 | 0,01 | 1 |
EV2. Examen. Tipus Test. No eliminatori. | 25% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
EV3. Examen. Tipus Test. Acumulatiu de tota la matèria vista a les classes teòriques. | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
EV4. Examen. Tipus Desenvolupament escrit breu, de toda la matèria vista a les Pràctiques. | 30% | 1 | 0,04 | 1, 4, 6, 7, 8, 9 |
1. FONAMENTAL
Manuals de Referència:
D. Bleeckx. Disfagia. Evaluación y reeducación trastornos de la deglución. Mc Graw Hill, 2004. (Esgotat, però hi és a la Biblioteca d'Humanitats de la UAB, inclouent-hi el CD-ROM)
J.A. Logemann. Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders. Pro-ed, Austin, Texas, 1998
G. Heuillet-Martin, L. Conrad. Hablar sin Laringe. Rehabilitación de la voz en laringectomizados. Ed. Lebón 2003.
LLIBRES:
M. Velasco. V. Arreola, P. Clavé, C. Puiggrós. Abordaje clínico de la disfagia orofaríngea: diagnóstico y tratamiento. Nutrición Clínica en Medicina, Novembre 2007.
N. Melle. Guía de intervención logopédica en la disartria. Colección Trastornos del lenguaje, n. 4, Editorial Síntesis, Madrid, 2008
2. COMPLEMENTÀRIA:
LLIBRES:
S. Borras y V. Rosell. Guía para la reeducación de la deglución atípica y trastornos asociados. Nau Llibres, 2005
P. Clavé y P. García. Guía de diagnóstico y de tratamiento nutricional y rehabilitador de laDisfagia Orofaríngea. Nestlé Nutrition. Editorial Glosa, S.L. Barcelona 2011
Glaucia del Burgo. G. de la Aleja. Rehabilitación de problemas de deglución en pacientes con daño cerebral sobrevenido. Editorial EOS, Madrid, 2004
D. Grandi i G. Donato. Terapia miofuncional. Diagnóstico y tratamiento. Ed. Lebón. Barcelona, 2008. (Inclou CD-ROM i làmines)
Nestlé Nutrition. EAT 10, Herramienta validada para el cribado de la disfagia. Nestlé, 2011
I. Queiroz Marchesan. Fundamentos de la Fonoaudiología. Aspectos Clínicos de la motricidad oral. Editorial Medica Panamericana, 2002
J.M. Ustrell et al. Terapéutica multidisciplinaria de las maloclusiones dentarias en el paciente infantil. Laboratorios KN, Barcelona, 2001
N. Zambrana. Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial. Tratamiento precoz y preventivo. Terapia miofuncional. Masson. Actualidades Médico Odontológicas Latinamérica. 2000
F. Le Huche. Trad. Asociación Española de Laringectomizados. La Voz sin Laringe.
F. Le Huche, A. Allali, G. Miroux. La Voz sin Laringe. Marnual de Reeducación Vocal. Ed. Médica y Técnica. 1982.
L. Arrazubi, L. Royo. Servei ORL de l'Hospital de la Santa CreuiSant Pau. UAB. Guia d'ajuda per a la persona intervinguda de Laringectomia Total. 2001
Manuals ORL:
P. Abelló y M. Quer. Manual d'Oto-rino-laringologia. Manuals de la Universitat Autònoma de Barcelona, n. 8. Bellaterra, 1992.
R. Ramírez et al. Manual de Otorrinolaringología. McGraw-Hill-Interamericana. Madrid, 1998.
C.A. Rosen & C.B. Blake Simpson. Técnicas Quirúrgicas en Laringología. Amolca. Caracas. 2013.
Atles anatòmics:
J.E. Muscolino. Atlas de músculos, huesos y referencias óseas. Fijaciones, acciones y palpaciones. Paidotribo. Badalona. 2012.
A. Biel. Guía topográfica del cuerpo humano. Cómo localizar huesos, músculos y otros tejidos blandos. Paidotribo. Badalona. 2012.
Webs:
http://www.dysphagiaonline.com
http://www.logopediamail.net
http://www.voiceandswallowing.com
http://www.fresenius.com/407.htm
http://www.nestle-nutrition.com/Public/Default.aspx
http://www.nutriciaclinico.es
http://www.myessd.org
http://www.essd2013.org
http://www.soclogopedia.org
https://sensorialitat.blogspot.com
Articles:
Diversos articles del sector.
- Praat (www.praat.org)
- DISFAPP (https://disfapp.es)