Logo UAB
2021/2022

Pràcticum I: Introducció a la pràctica logopèdica

Codi: 104145 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 2 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Andrés Carrillo
Correu electrònic:
Cristina.Andres@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Santiago Crespo Alonso
Maria Isabel Fernández Cano
Carmen García Sánchez
Marina Bataller Fernández

Prerequisits

És una assignatura anual, sense prerequisits.

Objectius

És una assignatura dividida en dos blocs.

Objectius del  Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia.

  1. Conèixer els conceptes bàsics de les Ciències de la Salut, de les que la Logopèdia en forma part.  
  2. Descriure els aspectes generals de la pràctica logopèdica
  3. Conèixer els aspectes professionals de la Logopèdia

Objectius del Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.

  1. Prendre contacte amb la pràctica logopèdica.
  2. Fer exercicis reflexius d'ubicació en l'entorn assistencial
  3. Fer anàlisi de l'experiència pràctica

Competències

  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Adaptar-se a situacions noves.
  • Assessorar equips escolars, assistencials i sanitaris en l'elaboració i l'execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia.
  • Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Establir relacions interpersonals amb pacients afectats per alteracions de la comunicació i del llenguatge, de la parla i de la veu, i amb les persones que en tenen cura.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Observar i escoltar activament en els diferents processos de la intervenció logopèdica.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  • Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions noves.
  2. Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  3. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  4. Demostrar que es respecta el codi ètic de la professió durant les pràctiques professionals.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Explicar mesures que poden portar a terme els professionals de la logopèdia per assessorar en l'elaboració i l'execució de polítiques de prevenció i assistència dels trastorns de la comunicació.
  7. Fer entrevistes orals als pacients i a les persones que en tenen cura, en les quals es plantegin qüestions tant relatives a la simptomatologia logopèdica com a la repercussió d'aquesta en la qualitat de vida i les relacions familiars i socials.
  8. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  9. Mantenir secreta la identitat dels pacients i no publicar-ne fotografies o altres trets que permetin identificar-los en els informes sobre l'estada en els centres de pràctiques.
  10. Observar l'actuació dels professionals del centre i descriure-la en l'informe sobre l'estada en el centre de pràctiques.
  11. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  12. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  13. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  14. Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  15. Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.

Continguts

L'assignatura està dividida en dos blocs.

Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia

Part 1: Conceptes bàsics en Ciències de la Salut (CS)

  1. CS i els seus objectius
  2. Interdisciplinarietat de les CS
  3. Salut i malaltia
  4. Factor ecològic de la salut i la malaltia
  5. Història natural de la malaltia
  6. Nivells de prevenció
  7. Estils de vida, medi ambient i salut
  8. Indicadors de salut

Part 2: Introducció a la Logopèdia

  1. Perfil i competències professionals de la Logopèdia
  2. Àmbits de la Logopèdia
  3. Aspectes generals de l'avaluació, diagnòstic i intervenció en Logopèdia
  4. Recerca en Logopèdia

Part 3: La professió de Logopeda (PL)

  1. Gènesi, transformació i estructuració actual de la PL
  2. Professionalisme
  3. Models laborals en la PL (públic, privat, mixt)
  4. Emprenedoria en la PL
  5. Principis ètico-legals en la PL
  6. Organitzacions professionals de Logopedes

Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.

Pràctiques d'observació, recollida de dades i anàlisi de l'atenció logopèdica.

Metodologia

Bloc I

La metodologia utilitzada en el Bloc I combina la magistralitat amb metodologies docents participatives a través de diversos exercicis d'aula, lectures i discussions. Les sessions es portaran a terme al Campus de Bellaterra.

Bloc II

El Bloc II és eminentment pràctic i reflexiu. L'estudiant tindrà contacte amb el món de la pràctica clínica en forma de seminaris de casos clínics o visites a serveis. A més, se'l guiarà en un procés reflexiu a l'entorn de l'experiència clínica viscuda. 

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòrico- pràctiques 28 1,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Pràctica clínica 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 18,5 0,74 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 43,5 1,74 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14
Preparació d'evidències 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

A) Definició d'assignatura superada:  L’assignatura serà superada quan s’hagi assolit una nota igual o superior a 5 com promig del conjunt de la EV1 i la EV2, sempre que s'hagi obtingut una nota igual o superior a 4,0 en cadascuna de les següents evidències d'aprenentatge (EV1 i EV2):

  1. Avaluació del Bloc I. Consisteix en un examen (EV1) que té un pes del 50% sobre la qualificació final. Es realitza en el primer període avaluatiu
  2. Avaluació del Bloc II. L'avaluació d'aquest bloc té un pes del 50% sobre la qualificació final de l'assignatura. Per poder participar en les activitats d'avaluació d'aquest bloc, serà necessari haver assistit com a mínim al 80% de les activitats pràctiques. La EV2 consistirà en presentar les activitats pràctiques realitzades que indiqui el professor en format de presentació a un congrés que es durà a terme al final del curs. 

B) Procés de recuperació: Podran optar a recuperació els/les estudiants que no hagin superat l'assignatura i tinguin una qualificació d'avaluació contínua major o igual a 3,5 punts, sempre i quan hagin presentat un mínim dels 2/3 del pes de les proves. El sistema de recuperació només podrà incrementar la qualificació ja assolida durant el curs per l'estudiant, i estarà focalitzada en les evidències d'aprenentatge en que cada estudiant no hagi demostrat un rendiment satisfactori.

C) Definició d'estudiant avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a "avaluable".

Enllaç a la normativa UAB: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Avaluació del Bloc I 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
EV2. Avaluació del Bloc II 50% 0 0 1, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Bibliografia fonamental

Col·legi de Logopedes de Catalunya (2003) Perfil Professional del Logopeda (2ª ed.). Disponible a www.clc.cat/pdf/perfil-professional/perfil_professional_ca.pdf

Col·legi de Logopedes de Catalunya. Codi d'ètica professional. Disponible a http://www.clc.cat/pdf/codi-etic-del-clc/codi_etic_ca.pdf

Manual: Peña-Casanova, J. (Ed.). (2013). Manual de logopedia. Elsevier España. 

Bibliografia web complementària

Col·legi de Logopedes de Catalunya (www.clc.cat) 

Consejo General de Colegios de Logopedas (www.consejologopedas.com)

Asociación Española de Logopedia Foniatría y Audiología (www.aelfa.org)

Comité Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopèdes de l’UE (www.cplol.eu)

American Speech-Language Pathology Association (www.asha.org)

International Association of Logopedics and Phoniatrics (www.ialp.info) 

Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia més específica.

Programari

No aplicable