Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OT | 4 | 0 |
Cap.
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és conèixer els fonaments històrics, socials i culturals de les terapèutiques físiques, naturals i complementàries per tal d’adquirir elements que permetran l’anàlisi crítica de la situació actual de la professió de fisioterapeuta a l’Estat espanyol, així com establir una comparativa amb altres models sanitaris europeus.
Aquest objectiu general es pot desglossar en els següents objectius específics:
Contextualitzar l’origen i desenvolupament de la fisioteràpia com a disciplina, així com el seu procés de medicalització, alhora que s’emfatitza la seva independència professional dins les ciències biosanitàries.
Analitzar el paper social i cultural que efectua la fisioteràpia dins la teràpia multidisciplinària, i reflexionar sobre l’abordatge de la diversitat cultural, sexual i de gènere en la relació fisioterapeuta-pacient des d’una perspectiva inclusiva.
Comprendre com intervenen les diverses formes de comunicació lligades a la ciència, la medicina i la tecnologia en la construcció social dels processos de salut-malaltia, i de les imatges de l’àmbit sanitari i els seus professionals en les societats contemporànies.
Enregistrar quines atencions sanitàries estan reconegudes com a protocol i quines queden en un marc desconegut entre fisioterapeuta i pacient. Mostrar les bases teòriques de la bioètica en la fisioteràpia des d'una perspectiva innovadora, com la fisioteràpia pal·liativa i el dolor crònic.
A. HISTÒRIA, CULTURA I FISIOTERÀPIA
B. FISIOTERÀPIA, GÈNERE I SOCIETAT
C. COMUNICACIÓ, NARRATIVES I REPRESENTACIONS EN FISIOTERÀPIA
D. L'EXPERIÈNCIA D'EMMALALTIR I CURAR: CURES PAL.LIATIVES
E. CONCLUSIONS
Les sessions teòriques estan organitzades en classes magistrals de 2-3 hores que inclouen discussions sobre temes proposats pel professorat, i estableixen el punt de partida per a treballar continguts específics en els seminaris.
Els seminaris constitueixen l’estructura principal de l’assignatura i es desenvolupen en quatre sessions de 2 hores cadascuna, excepte les darreres sessions de cada seminari, que inclouen les proves d’avaluació i consten de 3 hores. S’utilitzen metodologies d'estudis de cas i aprenentatge basat en problemes (ABP), amb les quals es pretén fomentar l'aprenentatge actiu i consolidar l’anàlisi crítica iniciada en les sessions teòriques a través de la formulació de preguntes i discussions que, en aquest cas, proposa l’alumnat, bé en grup o bé individualment, a partir d’experiències concretes.
Activitats d’aprenentatge
I. Activitats dirigides (37 hores):
II. Activitats supervisades (23 hores): en tots els blocs distributius
III. Activitats autònomes (75 hores): en tots els blocs distributius.
IV. Lliuraments: es duran a terme a través de l'Aula Moodle en les dates especificades amb temps suficient per a la seva elaboració.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 27 | 1,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
TEORIA (TE) | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 23, 24, 25, 26, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 23 | 0,92 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 75 | 3 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
L’avaluació de les competències adquirides en aquesta assignatura és continuada a través de la participació activa de l’alumnat en relació amb les diverses activitats que es proposaran a classe.
La puntuació final serà la suma dels punts obtinguts a cadascuna de les proves. Per tal que l’avaluació sigui efectiva, cal que l’alumnat superi cadascuna de les proves per separat.
El professorat informarà dels resultats d’aquestes a través de l’Aula Moodle un cop finalitzat cada bloc distributiu. La nota final es publicarà després de la sessió final de conclusions també a través de l’Aula Moodle.
Els i les estudiants que no realitzin les proves d’avaluació seran considerats com "No avaluats", exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
En cas que sigui necessari, es realitzarà una prova de recuperació (examen) per a l’alumnat que no hagi superat les proves d’avaluació continuada en conjunt. Per a participar de la recuperació, els i les estudiants han d’haver estat prèviament avaluats d’un conjunt d’activitats amb un pes mínim de dues terceres parts de l’avaluació. A més, cal haver obtingut almenys un 3,5 en la qualificació total de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classe i seminaris | 10% | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 4 | 0,16 | 1, 4, 7, 10, 11, 13, 17, 18, 19, 23, 25, 26, 27, 28, 29 |
Defensa oral de treballs | 30% | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 6, 10, 12, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31 |
Prova d'assaig de preguntes àmplies | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 31 |
Bertaux, Daniel (2005) Los relatos de vida: perspectiva etnosociológica. Barcelona: Bellaterra
Comelles, Josep Maria i Martínez-Hernáez, Ángel (1993) Enfermedad, Cultura y Sociedad. Un ensayo sobre las relaciones entre la Antropología Social y la Medicina. Madrid: Eudema
Cuelenaere, Eduard, Willems, Gertjan i Joye, Stijn (2019) Remaking identities and stereotypes: How film remakes transform and reinforce nationality, disability, and gender. European Journal of Cultural Studies, 22(5-6): 613-629. Disponible en línia a: <https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1367549418821850>
Dijk, Teun A. van (2013) Racismo cotidiano y política intercultural. A: Zapata-Barrero, Ricard i Pinyol Jiménez, Gemma (eds.) Manual para el diseño de políticas interculturales. Barcelona: GRITIM, UPF. Disponible en línia a: <https://repositori.upf.edu/handle/10230/20190>
Esteban, Mari Luz (ed.) (2007) Introducción a la antropología de la salud. Aplicaciones teóricas y prácticas. Bilbao: Asociación por el derecho a la salud (OSALDE). Disponible en línia a: <https://osalde.org/wp-content/uploads/2017/02/Libro-Introduccion-Antropologia-De-La-Salud-OSALDE-Mariluz-Esteban-ed.pdf>
Fausto-Sterling, Anne (2019) Gender/Sex, Sexual Orientation, and Identity Are in the Body: How Did They Get There? Journal of Sex Research, 56(4-5): 529-555. Disponible en línia a: <https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edswss&AN=000467157500007&site=eds-live>
Fernández-Garrido, Sam i Alegre Agis, Elisa (2019) Autoetnografías, cuerpos y emociones (II): Perspectivas feministas en la investigación en salud. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili. Disponible en línia a: <http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/view/408/426/966-1>
Heap, Ruby (1995) Training Women for a New "Women's Profession": Physiotherapy Education at the University of Toronto, 1917-40. History of Education Quarterly, 35(2): 135-158. Disponible en línia a: <https://www-jstor-org.are.uab.cat/stable/pdf/369630.pdf?refreqid=excelsior%3Ac5a39dd8edae7146afe00e224ce754f2>
Jiménez, Javier (2000) Aparatos gimnásticos y de rehabilitación del siglo XIX: orígenes comunes y su evolución. Madrid: Gymnos
Lendoiro Salvador, José (2016) Fisioterapia en los inicios del siglo XX y Primera Guerra Mundial: avances profesionales y científicos. Fisioterapia al día, 12(3):58-67. Disponible en línia a: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5654074>
Linker, Beth (2005) Strength and Science: Gender, Physiotherapy, and Medicine in the United States, 1918-35. Journal of Women's History 17(3): 106-132. Disponible en línia a:<https://muse-jhu-edu.are.uab.cat/article/187420/pdf>
López Piñero, José María (2002) Lamedicina en la historia. Madrid: La Esfera de los Libros
Martínez-Hernáez, Ángel (2008) Antropología Médica. Teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad. Barcelona: Anthropos
MacLean, Vicky M. i Rozier, Carolyn (2009) From sport culture to the social world ofthe "good PT": masculinitiesand the career development of physical therapists. Men and Masculinities, 11: 286-306. Disponible en línia a: <https://journals-sagepub-com.are.uab.cat/doi/pdf/10.1177/1097184X06294619>
McRuer, Robert (2006) Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability. New York: NYU Press
McRuer, Robert (2018) Crip Times: Disability, Globalization, and Resistance. New York: NYU Press. Disponible en línia a: <https://www-degruyter-com.are.uab.cat/document/doi/10.18574/9781479807253/html>
Nicholls, David A. (2018) The End of Physiotherapy. Abingdon; New York : Routledge
Nicholls, David A. i Gibson, Barbara E. (2010) The body and physiotherapy. Physiotherapy Theoryand Practice, 26 (8): 497-509. Disponibleen línia a: <https://www-tandfonline-com.are.uab.cat/doi/pdf/10.3109/09593981003710316?needAccess=true>
Nicholls, David A. i Cheek, Julianne (2006) Physiotherapy and the shadowof prostitution: The Society of Trained Masseuses and the massage scandals of 1894. Social Science & Medicine, 62(9): 2336-2348. Disponible en línia a: <https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/science/article/pii/S0277953605005022?via%3Dihub>
Perdiguero, Enrique i Comelles, Josep Maria (eds.) (2000) Medicina y cultura. Estudios entre la antropología y la medicina. Barcelona: Bellaterra. Disponible en línia a: <https://www.researchgate.net/publication/236170751_Medicina_y_Cultura_Estudios_entre_la_Antropologia_y_la_Medicina>
Pettman, Erland (2007) A History of Manipulative Therapy. Journal of Manual & Manipulative Therapy, 15(3): 165-174. Disponible en línia a: <https://www-tandfonline-com.are.uab.cat/doi/pdf/10.1179/106698107790819873?needAccess=true>
Prados Megías, ME, Márquez García, MJ i Padua Arcos, D. (2017) Life Stories as a Biographic-narrative Method. How to Listen to Silenced Voices. Procedia - Social and Behavioral Sciences,237, 962–967. Disponible en línia a: <https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/science/article/pii/S1877042817301362?via%3Dihub>
Vazir Shrey, et al. (2019) Perspectives of Racialized Physiotherapists in Canada on Their Experiences with Racism in the Physiotherapy Profession. Physiotherapy Canada, 71(4), 335- 345. Disponible en línia a: <http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=470a43c9-c376-4c31-ae0e-beb54c1d3109%40sdc-v-sessmgr03>
Vicente-Pedraz, Miguel i Torrebadella-Flix, Xavier (2017) El dispositivo gimnástico en el contexto de la medicina social decimonónica española. De las políticas higiénicas a los discursos fundacionales de la “Educación Física”. Asclepio, 69 (1): p.172. Disponible en línia a: <https://ddd.uab.cat/record/178105>
A més, s’oferirà bibliografia complementària al llarg del semestre d'acord amb els blocs distributius.
No es requereix programari específic.