Logo UAB
2021/2022

Tècniques d'investigació social

Codi: 104014 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Rodríguez Serrano
Correu electrònic:
Joan.Rodriguez.Serrano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Jose Antonio Lozano Morcillo

Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits 

Objectius

OBJECTIUS FORMATIUS

L'objectiu de l'assignatura és dotar l'alumne dels coneixements bàsics sobre la figura del Detectiu Privat i el funcionament de la policia judicial. (Regulació, competències, organització administrativa, àmbits d'actuació i desenvolupament de les seves funcions)

  
  

Competències

  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Assumir la responsabilitat social, ètica i professional que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Assumir la responsabilitat social, ètica i professional que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  3. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  4. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  5. Elaborar propostes de gestió en seguretat i prevenció en una organització.
  6. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure’n indicadors de risc.
  7. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  9. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  10. Identificar la infraestructura, la tecnologia i els recursos necessaris en les operacions de la prevenció i la seguretat.
  11. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  12. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  13. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  14. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

PRESENTACIÓ

Aquesta assignatura neix de la necessitat que l'alumne del Grau de Prevenció i Seguretat tingui una primera aproximació al món de la investigació, tant en l'àmbit privat, reservat al detectius privats, com l'àmbit públic, que porta a terme la Policia.

Les societats amb sistemes socioeconòmics avançats es caracteritzen per una contínua interrelació entre el seus membres, en ocasions aquestes generen conflictes tant en l'àmbit de les relacions interpersonals com en l'econòmic, laboral, societari, etc.

La resolució d'aquests conflictes que, en la seva gran majoria, tenen un caràcter privat (estan fora de l'àmbit penal) requereixen l'aportació d'informació i de proves per documentar plantejaments en les jurisdiccions civil, laboral, mercantil, dret de família; o, si més no, per tenir simplement la certesa de la realitat d'uns fets, sense cap transcendència judicial.

A l'Estat Espanyol, de la mateixa manera que a la majoria de països occidentals, està definida i regulada la pràctica de l'obtenció d'informacions i proves relatius a fets o conductes privades, atribuint als detectius privats, constituïts en Despatxos de Detectius, els esmentades facultats d'una manera excloent.

L'explicació de la tasca social dels detectius privats i el seu marc d'actuació, és l'objecte de l'assignatura en la qual donarem resposta a qüestions com que són els D.P., com s'organitzen, quins serveis presten i com desenvolupen la seva tasca professional.

 En l'àmbit de la Investigació Pública coneixerem com funciona i com s'organitza una unitat d'investigació en funció de determinats delictes tipificats al Codi Penal.

Metodologia

L'assignatura es divideix en dos blocs. En el primer bloc s'explicaran els principis de la investigació privada, en el segon bloc s'analitzaran les eines que s'utilitzen en l'àmbit de la policia judicial, així com el concepte de la mateixa.
A cadascun dels blocs el professorat exposarà la part teòrica i fomentarà el debat sobre els temes proposats a través dels diferents fòrums.
Paral·lelament l'alumne haurà d'anar elaborant les PAC s de l'assignatura
És important esmentar que les vídeo classes tenen com a principal objectiu resoldre els dubtes relatius a el temari, per tant, és imprescindible una preparació dels temes abans de cada sessió

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Video Classes 12 0,48 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització dels treballs pràctics i teòrics 24 0,96 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles i elaboració de treballs. 110 4,4 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14

Avaluació

SISTEMA DE EVALUACIÓN

El sistema de evaluación consistirá en la elaboración de 4 PEC (Pruebas de Evaluación Continuada) más una prueba final de evaluación continuada sobre todos los contenidos de la asignatura.

El peso sobre la nota final de cada una de las partes es el siguiente:

PEC 1-2 Investigación privada (30%). 

PEC 3-4 Investigación pública (30%). 

Prueba Final (40%) 

 Para aprobar la asignatura es obligatorio realizar la prueba final, para que haga media la asignatura.

En caso de no superar la asignatura de acuerdo con los criterios antes mencionados (evaluación continuada), se podrá hacer una prueba de recuperación en la fecha programada en el horario, y que versará sobre la totalidad de los contenidos del programa.

Para participar a la recuperación el alumnado tiene que haber sido previamente evaluado en un conjunto de actividades, el peso de las cuales equivalga a un mínimo de dos terceras partes de la calificación total de la asignatura. No obstante, la calificación que constará al expediente del alumno es de un máximo de 5-Aprobado. 

El alumnado que necesite cambiar una fecha de evaluación han de presentar la petición rellenando el documento que encontrará en el espacio moodle de Tutorización EPSI.

Sin perjuicio de otras medidas disciplinarias que se estimen oportunas, y de acuerdo con la normativa académica vigente, "en caso que el estudiante realice cualquier irregularidad que pueda conducir a una variación significativa de la calificación de un acto de evaluación, se calificará con un 0 este acto de evaluación, con independencia del proceso disciplinario que se pueda instruir. En caso que se produzcan diversas irregularidades en los actos de evaluación de una misma asignatura, la calificación final de esta asignatura será 0". 

Las pruebas/exámenes podrán ser escritos y/u orales a criterio del profesorado.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 0 0 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 14
PEC 1 - PEC 2 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 13, 14
PEC 3 - PEC 4 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Investigació Pública

 

Bibliografia recomanada:

 

• Sabaté Muñoz, Ll., La prova d'indicis en el procés judicial. Anàlisi per a juristes, detectius, periodistes, perits i policies, ed. La Llei, Madrid, 2016.

 

• Gimeno Sendra, V. i Marchal Escalona, A. N., Codi Processal Penal per la policia judicial, Editorial Aranzadi, Pamplona, 2016.

 

Normativa de referència:

 

• Constitució Espanyola

• Llei Orgànica del poder judicial 6/1985, d'1 de juliol

• Llei Orgànica de forces i cossos de seguretat de l'Estat 2/1986

• Llei Enjudiciament Criminal

• Reial Decret 769/87 sobre regulació de la policia judicial

• Llei 10/94, de 11 de juliol, de la policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra

• Llei 19/91, de les policies locals

 

 

Programari

Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365