Logo UAB
2021/2022

Treball de Final de Grau

Codi: 103958 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 4 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Paz Torres
Correu electrònic:
Olga.Paz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per a matricular-se del TFG cal complir dos requisits:

1er) Tenir superades totes les assignatures del primer curs del grau

2on) Haver superar un mínim de 2/3 dels crèdits de la titulació (160 ECTS)

Objectius

D'acord amb l' article 12.7 del Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre, per el que s'estableixen els ensenyaments universitaris oficials, el Treball de Fi de Grau ha d'estar orientat a l'avaluació de les competències associades al títol.

El TFG té uns elements propis basats en l'avaluació de les competències en les quals s'enmarca el Grau de Relacions Laborals, sent el principal objectiu formatiu de l'assignatura que l'estudiant relacioni de manera transversal les diverses matèries del grau. Per altra banda, es tracta d'una assignatura que avalua en una part molt substancial la capacitat de treball autònoma per part de l'estudiant.

El gruix de les diferents activitats formatives del TFG s'agrupa sota 4 més específiques: Activitats dirigides, supervisades, autònomes i, finalment, activitats d'avaluació. El pes de l'activitat autònoma, com s'ha descrit abans, és determinant.

La Facultat de Dret concedeix la màxima importància acadèmica al TFG i estima que és un mitjà adequat per incrementar la qualitat i l'exigència en el graus que té assignats la Facultat. 

 

Competències

  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Assessorar organitzacions sindicals i empresarials i els seus afiliats.
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer les qüestions laborals i de la seguretat social i aplicar la legislació i els criteris jurisprudencials als supòsits que es presentin a la pràctica.
  • Relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball, i les dinàmiques i les polítiques de les relacions laborals.
  • Respectar el secret professional.
  • Respectar els usos i els costums socials.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els conceptes teòrics en relació amb el mercat de treball, al disseny del projecte.
  2. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  3. Crear el treball de final de grau partint de les matèries jurídiques que han estat presents en la formació teòrica del grau.
  4. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  5. Desenvolupar estratègies organitzatives innovadores per activar els recursos humans en l'organització.
  6. Elaborar el treball de grau en el camp del dret del treball i de la seguretat social.
  7. Incorporar els elements jurídics que han estat presents en les matèries de grau en l'elaboració del treball de final de grau.
  8. Incorporar, en el treball de final de grau, les qüestions laborals i de la seguretat social, i l'aplicació de la legislació i els criteris jurisprudencials.
  9. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  10. Organitzar i planificar el treball de grau tenint en compte les polítiques de les relacions laborals.
  11. Planificar, amb una perspectiva transversal, la solució de problemes i situacions complexos i construir, a partir de la resolució d'aquests, noves idees o conceptes.
  12. Produir projectes innovadors per a una organització sindical o per a una associació empresarial.
  13. Projectar, a partir dels fonaments teòrics de l'organització del treball humà, una idea o un concepte que servirà de base al treball de final de grau. Projectar una idea o un concepte relacionat amb l'organització del treball humà en el treball de final de grau.
  14. Reconèixer els indicadors de les demandes del mercat laboral i prendre decisions d'acord amb les demandes laborals.
  15. Respectar el secret professional.
  16. Respectar els usos i els costums socials.
  17. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  18. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  19. Treballar de manera autònoma.
  20. Treballar en equip.

Continguts

 
Es tracta d'un treball en què l'alumnat ha de fer una investigació sobre un tema rellevant en l'àmbit de les relacions laborals, acordat amb el seu director/a.
 
El treball ha de partir d'unes preguntes bàsiques sobre el tema acordat amb les que es fixi la hipòtesi, plantejar una metodologia apta per analitzar-la, sintetitzar els resultats de la recerca realitzada i finalitzar amb unes conclusions.
 
El sistema d'assignació del TFG es concreta en 1) la reunió informativa que es realitza a principis de curs des de la coordinació acadèmica de l'assignatura i 2) el document amb les indicacions per a la realització del TFG, que es publica a través de la pàgina web de la Facultat i a l'aula moodle corresponent.

Metodologia

El director/a del TFG un cop rebuda la sol·licitud a instància de l'alumnat durà a terme 4 tutories que seran obligatòries per ambdues parts. A la tutoria inicial el/la director/a fixarà el tema amb l'alumnat i suggerirà un mínim de bibliografia per començar a treballar. Les altres dues tutories de seguiment serviran per anar orientant el treball de l'alumnat. Finalment, en la darrera tutoria, el/la director/a suggerirà les modificacions finals.

Les tutories han de seguir el següent cronograma:  

1ª tutoria: octubre 

2ª tutoria:desembre que inclou necessàriament lliurament parcial del TFG (Índex, Objectius, Bibliografia) a l'aula Moodle amb còpia al tutor/tutora.

3ª tutoria: març

4ª tutoria: al maig, abans del lliurament definitiu 

La realització d’aquestes tutories en aquestes dates serà obligatòria per superar l’assignatura.  

S'establirà un mecanisme de control i de seguiment del TFG que s'indicarà al document guia de la realització del TFG.

 
 
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tutories 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Supervisades      
Preparación defensa 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19
Tipus: Autònomes      
Elaboració del TFG 285 11,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

Dins del termini previst, l'alumnat haurà de presentar el seu TFG. També dins del termini previst, el/la director/a del TFG haurà de presentat un informe d'avaluació en el que es farà una valoració qualitativa del treball realitzat per l'alumnat que s' inclourà en el full de seguiment.
 
El TFG és una assignatura d'avaluació continuada la qual cosa implica que s'inicia el procés que comença amb la primera tutoria d’octubre amb el professor/a tutor/a. En el supòsit que s'opti per deixar el TFG a partir d'aquell punt, la nota final serà de suspens. També la nota final serà de suspens si no es compleix el cronograma de tutories plantejat a l’apartat de metodologia.
 
Es considerarà no presentat l’alumne que no hagi fet l’elecció del director/a en el termini establert a l’efecte. 
 
En les dates previstes, aquells alumnes que hagin de defensar oralment el TFG davant del Tribunal disposaran  d'un temps màxim de 20 minuts. El Tribunal decidirà la nota final sobre la base de: l'informe del director, l'informe del ponent del Tribunal i la valoració de la presentació oral realitzada.
 
Avís: La còpia o el plagi en la realització del TFG (detectat en qualsevol moment del procés de realització del TFG)  comporta la qualificació de 0
(suspens) en la qualificació final de l’assignatura atès que desvirtua l’autoria del treball.

 

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració del TFG 80% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Presentació i avaluació final 15% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19
Tutoria 5% 0 0 2, 5, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 20

Bibliografia

Bibliografia:
 
M. Teresa Icart Isern y Anna M. Pulpón Segura (coords.), Cómo elaborar y presentar un proyecto de investigación, una tesina y una tesis, | Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, 2012.
Virginia Ferrer, Moisés Carmona y Vanessa Soria, El Trabajo de fin de grado : guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores /, McGraw Hill, 2013
Norman K. Denzin e Yvonna S. Lincoln (coords.), Manual de investigación cualitativa ;  Gedisa, 2012.
Eusebi Coromina, Xavier Casacuberta, Dolors Quintana , El Treball de recerca : procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos,  Universitat de Vic | 2000
Josep M. Mestres, Manual d'estil : la redacció i l'edició de textos / ...,Universitat Pompeu Fabra | 2007 | 3a ed. actualitzada i ampliada.  
Marta Estella Clota, Les Referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs, Universitat Autònoma de Barcelona, Gabinet de Llengua Catalana, 1994
Maria Teresa Serafini,  Cómo redactar un tema : didáctica de la escritura, Paidós | 1989
 


- TFG Treball Final de Grau (GI-Ides)-Unitat d'Innovació Docent en Educació Superior de la UAB: https://grupsderecerca.uab.cat/gi-ides-tfg/biblio

 

Recursos disponibles a la Biblioteca

 

A més a més de les referències anteriors, la bibliografia del TFG és l'específica que recomani el/la tutor/tutora de cada treball.

 

Programari

No es requereix cap tipus de programari.