Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 2 | 2 |
És absolutament recomanable que l'alumne/a, com a futur mestre/a d'educació infantil, tingui (o en el seu defecte desenvolupi al llarg de l'assignatura) un bon domini oral i escrit de la llengua catalana i de la llengua castellana (nivel 1, equivalent a C1). Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
L'assignatura se centra bàsicament en tres àmbits: (A) El desenvolupament de la comunicació i del llenguatge dels infants de 0 a 6 anys, el seu paper en el desenvolupament cognitiu i els factors socials i els models d'intervenció que el faciliten; (B) L'ús del llenguatge a l'escola: els recursos educatius i la intervenció docent tant al primer cicle com al segon cicle d'educació infantil. La introducció d'una llengua estrangera a l'educació infantil; (C) El plurilingüisme a l'escola. El projecte lingüístic de centre: les dues llengües cooficials, els programes d'immersió i la llengua estrangera. L' acollida i la formació lingüística dels infants provinents d'altres cultures.
En finalitzar l'assignatura, l'alumnat haurà de: (1) Haver integrat sabers (lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics) relacionats amb els processos d'adquisició i desenvolupament de la llengua oral; (2) Conèixer les principals característiques del desenvolupament del llenguatge dels nens i de les nenes de 0 a 6 anys; (3) Conèixer les nocions fonamentals en què es basen les concepcions actuals sobre l'ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos i en programes multilingües; (4) Conèixer els elements que intervenen en la interacció comunicativa i lingüística a l'aula; (5) Reconèixer i identificar el paper crucial del llenguatge oral en els diferents àmbits de l'ensenyament i l'aprenentatge escola; (6) Conèixer el currículum de l'etapa i saber dissenyar activitats que desenvolupin les capacitats d'expressió i parla infantils; (7) Analitzar els diversos tipus d'intervencióque afavoreixen el desenvolupament de la competència comunicativa dels infants i fer propostes d'intervenció a l'aula; (8) Analitzar els diversos tipus d'intervenció que afavoreixen el desenvolupament de la competència comunicativa dels infants provinents d'altres cultures i fer propostes d'intervenció a l'aula; (9) Conèixer els recursos educatius i les propostes metodològiques per al treball de llengua oral a l' aula als dos cicles de l' Educació Infantil i saber analitzar les formes d'intervenció docent; (10) Saber utilitzar els recursos educatius que faciliten la intervenció docent, permeten millorar les habilitats lingüístiques en contextos multiculturals i plurilingües i promouen l'ús de la llengua catalana a l'escola; (11) Conèixer els fonaments sociolingüístics i psicolingüístics necessaris per analitzar el tractament de les dues llengües del país a l' escola i per elaborar un projecte d' educació plurilingüe contextualitzat al nostre país; (12) Tenir informació sobre les polítiques lingüístiques vigents a Catalunya, Espanya i Europa; (13) Conèixer els fonaments i algunes propostes metodològiques relatives a la introducció d'una llengua estrangera a l'educació infantil; (14) Saber analitzar els documents oficials, pel que fa l'etapa d'Educació Infantil, que regulen l'activitat lingüística dels centres educatius.
1. La comunicació i el llenguatge
1.1 Els conceptes de "comunicació", "llenguatge", "llengua" i "parla"
1.2 Les funcions comunicativa i representativa del llenguatge
1.3 El caràcter evolutiu i gradual dels processos d'adquisició i d'aprenentatge
1.4 Les funcions comunicatives i lingüístiques en el context familiar
2. El desenvolupament comunicatiu i lingüístic en el context escolar
2.1 Els objectius del treball de llengua oral a l'Educació Infantil
2.2 La interacció comunicativa i verbal al primer cicle de l'Educació Infantil: propostes didàctiques i recursos
educatius
2.3 La interacció comunicativa i verbal al segon cicle de l'Educació Infantil: propostes didàctiques i recursos
educatius
2.4 Anàlisi del llenguatge oral infantil i propostes didàctiques per a la seva millora
3. El plurilingüisme a l'escola
3.1 La llengua oral al Currículum del primer i del segon cicle de l' Educació Infantil
3.2 La diversitat lingüística a l' aula. La diversitat lingüística de la societat: legislació lingüística i situació de les
llengües
3.3 El projecte lingüístic de centre. El pla per a l'actualització del programa d'immersiólingüística a Catalunya i
l'acollida lingüística dels infants provinents d'altres cultures. Models d' educacióplurilingüe: factors d'èxit
3.4 La introducció d'una llengua estrangera a l'Educació Infantil
La metodologia de treball d’aquesta assignatura es distribueix en dos àmbits: les sessions en gran grup i les sessions de seminari. En tots dos casos el professorat implicat en aquesta assignatura buscarà de promoure un clima no només d’exposició d’idees sinó també d’interacció, participació i intercanvi. Això serà així especialment en els seminaris, en què es plantejaran tasques setmanals que els alumnes hauran de dur mínimament preparades (algunes lectures, algunes reflexions escrites, el visionat d’algun vídeo, etc.) de tal manera que nodreixin l’intercanvi d’idees en el seminari, possibilitant les agrupacions diverses entre alumnes en parella, petit grup i grup. En aquesta assignatura els seminaris són espais essencials per a la bona marxa dels aprenentatges i de l’assimilació de continguts impartits en grup sencer.
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
Presencial en gran grup |
15 |
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. |
DDIL.1.1,DDIL.2.1,DDIL.3.1, DDIL.3.2,DDIL.5.1,DDIL.6.1, DDIL.9.1 EI.1.1,EI.8.1,EI.9.1EI.10.1EI.11.1, EI.12.1, TF.1.1, TF.5.1 |
Seminaris |
30 |
Espais de treball en desdoblaments (1/2 del gran grup) supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s’aprofundeix en els continguts i temàtiques presentades en les classes magistrals de gran grup. S'hi fa una reflexió aprofundida a través de la interacció oral, la lectura i l'escriptura col·laborativa i individual. |
DDIL.2.1,DDIL.3.1,DDIL.3.2,DDIL.3.3DDIL.5.1, DDIL.6.1, DDIL.9.1, EI.9.1,EI.10.1,EI.11.1,EI.11.2, EI.12.1, TF.1.1, TF.5.1 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials de gran grup i desdoblaments | 45 | 1,8 | 1, 2, 5, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d'activitats i elaboració de treballs | 30 | 1,2 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes | 75 | 3 | 1, 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 32, 33 |
Per poder aprovar l’assignatura s’ha de superar l’avaluació de cadascun dels dos blocs següents: el Bloc 1, centrat en l’avaluació (en forma d’examen escrit) de les tres grans unitats temàtiques de l’assignatura; i el Bloc 2, centrat en el treball de l'assignatura i en les activitats dels seminaris. Com es pot observar, l'assignatra dona molta importància a les tasques que es fan al llarg de les sessions (un 35% de la nota). En tots dos blocs caldrà mostrar domini i correcció de les llengües catalana i castellana.
|
Activitats d’Avaluació
|
% de la nota |
Criteris d’avaluació |
Resultats Aprenentatge |
bloc 1 |
Control del temari corresponent a la unitat 1 |
10% |
El control d'aquestes tres parts del temari es realitzarà en un únic examen. Aquest examen avaluarà els continguts essencials de les tres unitats, que s'hauran anat treballant en les sessions presencials de gran grup. Es podrà obtenir una nota màxima de 10 punts. Per poder sumar la nota obtinguda a la resta de notes de l'assignatura, s'ha d'aconseguir un mínim de 5 punts en l'examen. |
DDIL.1.1,DDIL.2.1,DDIL.3.1, DDIL.3.2,DDIL.5.1,DDIL.6.1, DDIL.9.1 EI.1.1,EI.8.1,EI.9.1EI.10.1EI.11.1, EI.11.2, EI.12.1, TF.1.1, TF.5.1 |
Control del temari corresponent a la unitat 2 |
20% |
|||
Control del temari corresponent a la unitat 3 |
10% |
|||
bloc 2 |
Treball de l'assignatura (activitat grupal) en relació a l’avaluació d’una situació d’interacció verbal adult-infant. |
25% |
Del treball s’avaluarà: - la claredat de l’exposició oral - l'anàlisi de la situació d’interacció lingüística i de la parla infantil - les relacions que el treball estableixi amb els continguts de l’assignatura |
DDIL.2.1,DDIL.3.1, DDIL.3.2, DDIL.3.3 DDIL.5.1, DDIL.6.1, DDIL.9.1, EI.9.1,EI.10.1,EI.11.1,EI.11.2, EI.12.1, TF.1.1, TF.5.1 |
Recull d’evidències que mostrin l’aprofitament de les tasques realitzades. Es revisaran al llarg del curs. |
35% |
Per obtenir la nota màxima s’ha d’haver assistit i participat activament a totes les sessions de desdoblament i haver presentat totes les tasques que s'hagin proposat |
La prova final serà el juny de 2022 (dia a concretar; la prova de recuperació serà divendres següent). Al llarg de l'assignatura caldrà anar lliurant treballs que seran objecte d'avaluació, per la qual cosa caldrà lliurar-los dins els terminis establerts en cada cas. Un lliurament objecte d'avaluació serà el treball de l'assignatura i la seva respectiva presentació. L’assistència a les sessions de gran grup no comptabilitzen a la nota final. L’assistència als desdoblaments és obligatòria en un mínim del 80% i té repercussió a la nota final, en cas contrari es considerarà no presentat. L'assistència a totes dues sessions de presentació del treball és obligatòria.
S’espera de l’estudiant una actitud constructiva. Es recomana que mantingui una posició oberta a comunicar els possibles problemes que sorgeixin, així com oberta també a buscar solucions i a acceptar les possibles propostes eventualment arbitrades per la professora o el professor. Cal que mostri una actitud d’escolta activa, de respecte, de participació, de cooperació i d’empatia, així com amabilitat, puntualitat i ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.). S’espera també que l’estudiant demostri que és responsable i rigorós en el treball autònom, que participi de forma activa a les classes, que mostri pensament crític amb els altres i amb un mateix, i que mantingui una actitud afavoridora d’un entorn amable, positiu i democràtic i on es respectin les diferències. Vetllarem, per altra banda, perquè els textos lliurats al llarg de l'assignatura així com el treball final estiguin lliures de plagi; en el cas en què detectem plagi (a través dels programes que el detecten, per exemple) aquell treball quedarà automàticament suspès.
Els estudiants que durant el curs hagin fent un seguiment adequat de l’assignatura i tot i així tinguin algun aspecte no assolit, disposaran de l’oportunitat de poder superar la matèria realitzant un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. S’haurà d’estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant. L’examen sobre les unitats 1, 2 i 3 es farà al juny i el treball de l'assignatura també es presentarà als darrers desdoblaments. Els resultats de l’examen i del treball de l’assignatura es publicaran al campus virtual durant els 15 dies següents al seu lliurament.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i evidències tasques classes magistrals i desdoblaments - activitats individuals | 35% | 0 | 0 | 3, 5, 6, 9, 10, 13, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 34 |
Estudi sobre els continguts essencials de l'assignatura i l'examen (Blocs 1,2 i 3) - activitat individual | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33 |
Treball de l'assignatura | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
Bigas, M. & Correig, M. (2000). Didáctica de la lengua en la educación infantil. Madrid: Síntesis.
Bullich, E. & Maure, M. (1996). Manual del rondallaire. Barcelona: Edicions de la Magrana.
Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Del Rio Pérez, M. J. (1999). La llengua oral a l'escola: una introducció. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.
Del Rio Pérez, M. J. (1993). Psicopedagogia de la lengua oral un enfoque comunicativo. Barcelona: Editorial Horsori , S.L.
Ferrer Serrahima, I. (2012). L'artesania de la comunicació. Diàleg, escolta i llenguatge en l'etapa 0-6. Barcelona: Graó.
Fons, M. & Palou, J. (2016). Didáctica de la lengua y la literatura en educación infantil. Madrid: Síntesis.
Generalitat de Catalunya. Departament d'educació (2008). Currículum d'Educació Infantil. Barcelona.
Generalitat de Catalunya. Departament d'ensenyament (2003). L'ús del llenguatge a l'escola. Propostes d'intervenció per a l'alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge. Barcelona.
Hermoso, A i altres (2013). Dos nens, una nena i un cargol. Ensenyar llengua i ciències en la diversitat lingüística de Parvulari. Barcelona: Barcanova
Huguet, T.; Solé I. & Bassedas E. (1999). Aprendre i ensenyar a l'Educació infantil. Barcelona: Graó.
Janer , G. (2010). Literatura oral y ecologíade lo imaginario. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Palou, J.; Carreras, M. & Bosch, C. (2005). La lengua oral en la escuela: 10 experiencias didácticas. Barcelona: Graó.
Pelegrin, A. (2004). La aventura de oir. Cuentos tradicionales y literatura infantil. Madrid: Grupo Anaya SA.
Perera, J. (2010) Educación plurilingüe. Revista Aula de Innovacion Educativa, 197, 30-34.
Picq, P.; Sagart, L. & Dehaene, C. (2009). La història més bonica del llenguatge. Barcelona: Edicions de 1984.
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press
Ruiz Bikandi, U. (ed.) (2000). Didáctica de la segunda lengua en la educación infantil y primaria. Madrid: Síntesis.
Sánchez-Cano, M. (2009). La conversa en petits grups a l'aula. Barcelona: Graó
Sánchez-Cano, M. (2001). Aprendiendo a hablar con ayuda. Lleida: Milenio
Sánchez Cano, M. (1999). Aprenent i ensenyant a parlar. Lleida: Pagès Editors
Unamuno, V. (2003). Lengua, escuela y diversidad sociocultural. Barcelona: Graó
Vila, I.;Siqués, C. (2006). Infància estrangerai coneixement de la llengua de l'escola. Revista Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 38, 29-37.
Vila, I.; Siqués, C. & Roig, T. (2006). Llengua, escola i immigració: un debat obert. Barcelona: Graó
Webs d'interès:
El pla per a l'actualització del programa d'immersió lingüística a Catalunya
http://blocs.mesvilaweb.cat/media/cGlsWzFd_153243_1_3029_1.pdf
Recursos Departament Ensenyament
www.xtec.es/recursos/catala/index.htm
Contes infantils
www.unamadecontes.cat/
Recursos contes
www.xtec.es/recursos/lit_inf/contes/
Grup Gretel literatura infantil
www.gretel-uab.pangea.org/endevinalles/
El programari que s'emprarà serà bàsicament programes de tractament de textos i d'exposicions, així com repositoris de documents.