Logo UAB
2021/2022

Psicologia del Treball

Codi: 103502 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Lara Vila
Correu electrònic:
Teia.Lara@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Maria Teresa Lara Vila
Sergi Serrano González

Prerequisits

Haver cursat anteriorment l'assignatura de Psicologia del Grau de RRLL

Objectius

És una assignatura de segon curs, de caràcter introductori i conceptual com a continuació de l'assignatura de Psicologia de primer curs.

L'objectiu general es comprendre la relació entre els processos psicosocials bàsics que es donen en les organitzacions i que es presenten en l'assignatura, les seves conseqüències sobre el comportament i els resultats econòmics, i conèixer alguns processos d'intervenció en l'àrea dels RR.HH.

Els objectius específics són:

  • Conèixer els nous models teòrics en Psicologia Social de les Organitzacions.
  • Conèixer els processos psicosocials bàsics en les organitzacions i les eines per la seva anàlisi, diagnòstic i intervenció.
  • Conèixer algunes estratègies de desenvolupament planificat en les organitzacions.
  • Saber elaborar un informe d'una organització en què es descriguin les seves característiques bàsiques.
  • Saber dur a terme el disseny d'un projecte d'intervenció en una organització.
  • Saber identificar els estils de lideratge dels responsables d'un grup o unitat organitzativa, a partir de l'anàlisi dels seus comportaments i de les característiques del grup.
  • Aplicar coneixements teòrics a casos pràctics per a la seva resolució.
  • Dissenyar eines d'avaluació i intervenció.

Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Dissenyar un manual d'acollida i documentar un pla de formació per als col·lectius que estan al propi càrrec en relació amb les necessitats que tinguin.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Elaborar projectes de comunicació interna per als grups laborals.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Proposar solucions als conflictes laborals i a les situacions que puguin provocar-los a través de la mediació i de la negociació.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  3. Comprendre el desenvolupament de les organitzacions.
  4. Conèixer el desenvolupament d'un manual d'acollida.
  5. Conèixer els elements bàsics de la gestió dels recursos humans.
  6. Conèixer els elements i els factors clau en el desenvolupament dels equips.
  7. Conèixer les estratègies en la presa de decisions.
  8. Entendre i relacionar la formació i els plans de carrera en les organitzacions.
  9. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  10. Reconèixer el grup com a sistema clau dins d'una organització.
  11. Reconèixer els fonaments i les tècniques de negociació.
  12. Reconèixer les situacions de conflicte i saber trobar-hi solucions
  13. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  14. Saber les vies necessàries per reclutar i seleccionar personal.
  15. Saber utilitzar les eines i la metodologia adequada en matèria de gestió de recursos humans.
  16. Treballar de manera autònoma.
  17. Treballar en equip.

Continguts

  1. Descripció de l’organització: Dels models clàssics a les noves orientacions (1ECTS).
  2. Intervencions en Recursos Humans a les Organitzacions (3ECTS):
    1. Procés de reclutament i selecció de personal: la incorporació de la persona com a part de l'organització. Procés, etapes i tècniques. 
    2. Entrenament i formació dels membres de l'organització: la formació com a instrument per facilitar els canvis organitzacionals.
    3. Plans de desenvolupament professional.
  3. Els processos psicosocials complexos a les organitzacions (1ECTS): 
    1. Cultura i clima organitzacional
    2. Motivació laboral
  4. Eines per a la millora de la gestió de persones (1ECTS): 
    1. Lideratge Situacional
    2. Direcció per Valors

Metodologia

La metodologia docent d’aquesta assignatura és variada i definida en funció dels objectius proposats:

- Classes magistrals per a la millor comprensió de conceptes, ja que s’ampliaran les explicacions amb exemples i es buscarà la participació

- Pràctiques a l’aula amb l’objectiu d'entendre i exemplificar els conceptes treballats en aqueslla sessió.

- Projecte transversal que permet la incorporació de tota la informació treballada i la seva millor assimilació, a la vegada que possibilita l’aprenentatge de les competències establertes en l’assignatura.

- Resolució de casos pràctics a través d’un entorn virtual de simulació d’organitzacions.

S'ha dissenyat un entorn virtual que simula una organització on es plantegen diferents processos o demandes en què l'alumnat haurà d'intervenir i prendre decisions. Mitjançant aquest espai virtual, l’alumnat coneixerà l’organització i la seva demanda, i podrà obtenir la informació que requerirà per a la seva anàlisi. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de situacions reals 15 0,6 3, 5
Classes magistrals 19,5 0,78 5, 14
Resolució de casos pràctics 18 0,72 3, 4, 5, 8, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Elaboració del projecte 11,5 0,46 1, 3, 4, 5, 8, 9, 13, 14, 17
Seguiment d'informes del projecte 5 0,2 2, 5, 9, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Anàlisi de casos pràctics amb plataforma simulació d'empreses 35 1,4 1, 9, 13, 16
Estudi 20 0,8 2, 9, 16
Lectura de textos 5 0,2 2, 9, 16
Recerca bibliogràfica 10 0,4 2, 9, 16
Redacció d'informes 5 0,2 1, 9, 13, 16

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà mitjançant un procés d’avaluació contínua, on l’alumne anirà presentant el producte de les diferents tasques explicades a classe en les dates fixades. L’alumne de forma contínua anirà rebent un feedback sobre el seu procés d’aprenentatge per part del professor.

L'avaluació continuada té 3 objectius fonamentals:

1)     Monitoritzar el procés d'ensenyament-aprenentatge, permetent tant a l'alumnat com al professorat conèixer com es van assolint les competències i posar les eines necessàries per corregir-les si s'escau.

2)     Incentivar l'esforç continuat.

3)     Verificar que l'alumnat ha assolit les competències determinades en aquesta matèria.

L'avaluació es realitzarà al llarg de tot el curs amb una part grupal (entre 4 i 6 persones) i una individual.

 Part grupal (50% de pes en la nota final):

-          Elaboració d’un projecte basat en un cas real simulat en un entorn virtual, el qual consta de tres evidències d'aprenentatge (50% de pes en la nota final).

Part individual (50% de pes en la nota final):

-          Dues proves escrites que es realitzaran al llarg del curs en horari de classe (25% de pes en la nota final cadascuna de les proves).

Reavaluació: La reavaluació serà a partir d'un tres a la nota final del curs (mitjana de totes les evidències entregades al llarg del curs).Com hi ha una part individual i una en grup en aquesta assignatura, la reavaluació de cadascuna de les dues parts serà diferent. Per una banda,la reavaluació de la part individual consistirà en un examen final. Per l’altra, en la part grupal, caldrà refer els treballs que no superin el 5.

Plagi: El plagi està totalment prohibit. Per a poder valorar l'evolució de l'aprenentatge de l'alumnat és indispensable que els treballs siguin versions originals. Les activitats avaluables que no respectin aquesta premisa bàsica, atès que farien impossible l'avaluació en termes d'aprenentatge de l'estudiant, comportarien qualificar la prova amb un suspens. Així, aquell treball o activitat avaluable de l'assignatura on s'hagi comés plagi serà suspesa automàticament.
Cal afegir també que qualsevol treball que contingui un fragment que reprodueixi parcialment o totalment un text, sense fer referència a la font original (ja sigui una altra prova o publicació), també serà considerat plagi.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració d'un projecte basat en un cas simulat en un entorn virtual 50 3 0,12 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17
Prova escrita 25 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 8, 12, 14
Prova escrita 25 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 8, 12, 14

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Alcover, Carlos María. (2004). Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: Mcgraw-Hill.

Dolan, Simon L.; Schuler, Randall; Jackson, Susan; i Valle, Ramón. (2003). La gestión de los Recursos Humanos (3ª Ed.). Madrid: McGraw Hill.

Gasalla, José María. (2005). La  nueva dirección de personas: marco paradójico del talento directivo (7ª Ed.). Madrid: Piràmide.

Martínez-Tur, Vicente; Ramos, José i Moliner, Carolina. (2015). Psicología de las organizaciones. Madrid: Síntesis.

Román Onsalo, Marisa; Alfaro de Prado, Ana María; Rodríguez, Lucía i Leal Millán, Antonio Genaro (coord.) (2001) El factor humano en las Relaciones Laborales. Manual de Dirección y Gestión. Madrid: Ed. Pirámide.

Bibliografia complementaria:

Gasalla, José María. (2005). La nueva dirección de empresas y el directivo. Madrid:Pretics Hall.

Gómez Mejia, Luis; Balkin, David; Cardy, Robert. (1999). Gestión de RR.HH. Madrid: Ed. Prentice Hall.

Martín-Quirós, María Angustias y Zarco, Victoria (2009). Psicología del trabajo, de las organizaciones y de los Recursos Humanos. Un área abierta a la reflexión. Madrid: Ed. Pirámide

Myers, David G. (1987). Psicología Social. México: MacGraw Hill. 

Martín, Antonio. (1995). Flexibilidad y relaciones laborales. Estrategias empresariales y acción sindical. Madrid: Consejo Económico y Social.

Programari

No cal programari específic