2021/2022
Psicologia i Màrqueting
Codi: 103246
Crèdits: 3
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments |
OB |
4 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Prerequisits
Per cursar aquesta assignatura no hi ha cap prerequisit.
Objectius
Objectiu principal:
Donar a conèixer els fonaments de la psicologia aplicats al màrqueting, tenint en compte aspectes del funcionament propi de l'individu (variables individuals, processos psicològics bàsics), així com factors socioculturals (variables interpersonals i socials) que poden influir en el procés d'adquisició o compra d'un producte o un servei, així com descriure l’impacte de totes aquestes variables en les decisions i estratègies de comunicació empresarials.
Els objectius específics són:
- Donar a conèixer les principals aportacions de la psicologia al camp del màrqueting i descriure el paper del consumidor en l'ampli procés de presa de decisions empresarials.
- Examinar els determinants individuals i socials implicats en cadascuna de les diferents etapes del procés de compra i/o d'adquisició d'un producte o servei.
- Realitzar un informe que permeti posar en pràctica, entendre i analitzar amb major profunditat i de forma aplicada, els coneixements teòrics explicats a classe.
Competències
- Demostrar que coneix la història i l'antropologia de l'alimentació i les bases psicològiques i sociològiques del comportament alimentari.
- Demostrar que es coneixen les bases de l'organització de les empreses agroalimentàries i de la gestió de tots els departaments implicats.
- Identificar, explicar i aplicar les normatives requerides per a l'elaboració, la comercialització i el màrqueting dels aliments. Planificar estratègies de formació del consumidor.
- Valorar la necessitat de l'aliment per a la població humana i evitar-ne el deteriorament i la pèrdua.
Resultats d'aprenentatge
- Anomenar les estructures que regeixen el comerç internacional d'aliments.
- Definir una estratègia comercial en l'àmbit d'una empresa i preparar un pla de màrqueting.
- Dissenyar estratègies de posicionament de productes alimentaris.
- Elaborar materials de formació en matèria d'alimentació per al consumidor mitjà i per als centres d'ensenyament obligatori.
- Establir plans d'abastament de matèries primeres i rotació de productes elaborats.
- Identificar fonts poc utilitzades de matèries primeres i formes de valorització de subproductes.
- Identificar les causes culturals de les preferències i aversions alimentàries.
- Identificar les eines de màrqueting que més s'utilitzen per part de les empreses que actuen en el sector agroalimentari.
- Identificar les motivacions de compra del consumidor.
- Ordenar la diversitat de cultures alimentàries al llarg del temps i en diferents llocs.
- Reconèixer la importància de la vida de prestatge en la distribució alimentària.
- Relacionar la disponibilitat de recursos alimentaris i els successius avenços tecnològics amb les diverses pautes alimentàries.
Continguts
- Tema 1: Psicologia i màrqueting. Què és el màrqueting? Caracterització.
- Tema 2: Comportament del consumidor: Processos psicològics bàsics aplicats al màrqueting.
- Tema 3: El consumidor en el seu context socio-cultural.
Metodologia
El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
- Classes teòriques on s'explicaran els conceptes fonamentals dels temes de l'assignatura.
- Classes pràctiques i seminaris on mitjançant diferents metodologies, es treballaran de forma aplicada els continguts específics de teoria.
- Informe escrit (en grup o individual) aplicant els conceptes de teoria.
- Activitats complementàries individuals (obligatòries i opcionals).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant les següents evidències d'aprenentatge:
- Ev1: Prova final tipus test amb un pes del 50%.
- Ev2: Pràctiques i seminaris: avaluació del treball escrit (pes del 30%), exposició oral del mateix (pes del 10%) i altres activitats complementàries obligatòries (pes del 10%).
Per aprovar l'assignatura caldrà aprovar totes dues evidències d'aprenentatge (Ev1 i Ev2) amb una nota mínima d'un 5 en cadascuna. En cas de no presentar-se a la primera convocatòria de l'Ev1, la nota màxima que es podrà obtenir en la mateixa el dia de la recuperació serà d'un 5.
L'assistència a classe no és obligatòria ni conta per nota.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Activitats complementàries obligatòries |
10% |
3
|
0,12 |
2, 3, 7, 8, 9, 11
|
Exposició oral |
10% |
0
|
0 |
2, 8, 9
|
Informe escrit |
30% |
22
|
0,88 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
|
Prova final amb preguntes i respostes d'elecció múltiple |
50% |
3
|
0,12 |
2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11
|
Bibliografia
LLIBRES
- Alonso, J., Fernández, A., García, I., Martínez, E., Rivero, L., Ruiz, S., Solé M.L. (1999). Comportamiento del consumidor. Madrid: ESIC.
- Añaños, E., Estaún, S., Tena, D., Mas, M.T., Valli, A. (2009). Psicología y Comunicación Publicitaria. Bellaterra: Servei de publicacions de la UAB.
- Courtis, P., Haugtvedt, C.P., Her P.M., Kardes, F.R. (2008). Handbook of Consumer Psychology (1272 pág.). Lawrence Erlbaum Associates: Nueva York.
- Dubois, B. (1998). Comportamiento del consumidor: Comprendiendo al consumidor. México: Pearson Educación.
- Kothler et al. (2010). Introducción al marketing (2ª ed.) Madrid: Prentice Hall.
- Quintanilla, I. (1994). Marketing y psicologia: Conceptos y aplicaciones. Valencia: Promolibro.
- Schiffman, L. (2005). Comportamiento del consumidor. México: Pearson Educación.
REVISTES CIENTÍFIQUES